مشخصات اثر

  • پدیدآور
    جرج لوکاس
  • نخستین حضور
    جنگ ستارگان (۱۹۷۷)
نوشته شده در: توسط: تیم تحریریه اونترنت در: کمیک و مانگا

دارث ویدر بدون شک یکی از نمادین‌ترین شخصیت‌های شرور در فرهنگ عامه است. این شخصیت محبوب، یک جنگجوی جوان و امیدوار است که به دلیل ترس، تردید و خشم خود، به چیزی غیرانسانی، یا بهتر است بگوییم «شیطانی» تبدیل شده است. دارث ویدر در عین ترسناک بودن، کاراکتری عمیقاً تراژیک دارد. با در نظر گرفتن همه این موارد، بسیار شگفت‌آور است که تا امروز توجه مستقیم چندانی را روی این کاراکتر شاهد نبوده‌ایم. حتی پروژه‌هایی که در ظاهر روی دارث ویدر تمرکز دارند هم در اغلب موارد شورشیان را در کانون توجه قرار می‌دهند. با این حساب، به نظر می‌رسد که Dark Lord of The Sith چهره‌ای است که نویسندگان ترجیح داده‌اند او را صرفاً در حاشیه مجموعه جنگ ستارگان حفظ کنند.

دارث ویدر، این بار در کانون توجه

اما به نظر می‌رسد در کمیک جدید مارول که دارث ویدر نام دارد، شرایط تغییر کرده باشد؛ ویدر شخصیت اصلی دومین کمیک جنگ ستارگان مارول است که توسط کیرون گیلن نوشته شده است. این مجموعه ادامه‌ای برای وقایع قسمت چهارم و کشف نابودی اولین ستاره مرگ است. در حالی که کمیک اصلی جنگ ستارگان مارول، شروعی کاملا مقتدرانه و قابل احترام داشت، اما شماره اول دارث ویدر مخاطبان و منتقدان را شگفت‌زده کرد.

کمیک دارث ویدر

نقش پررنگ گیلن در احیای شخصیت ویدر

انتخاب گیلن به عنوان نویسنده این مجموعه، تصمیم عاقلانه‌ای بود؛ چرا که او استعداد ویژه‌ای در طراحی کاراکتر و نوشتن شخصیت‌های شرور و منحصربه‌فرد دارد. دارث ویدر به دلایل متعددی یک کمیک بسیار متفاوت است، اما کاراکتری که گیلن از ویدر ساخته بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که آن را به مجموعه‌ای متفاوت تبدیل می‌کند. ویدر در تمامی مجموعه‌هایی که در آن‌ها حضور داشته شخصیتی ترسناک داشته و گیلن در این مجموعه جدید به مخاطبان یادآوری می‌کند که چرا ویدر چنین شخصیت مخوفی دارد. او شخصیت‌های شرور دیگر را هم می‌ترساند و حتی می‌تواند توانایی‌های شمشیر نوری و فورس را آزاد کند.

با تمام این اوصاف، تروما و خشم است که به این شخصیت شرور انگیزه می‌دهد. این کمیک با شرایط سختی برای ویدر آغاز می‌شود، زیرا شکست‌های او در Yavin IV و سایر نبردهای اخیر باعث شده تا امپراتوری از یک سلاح ویژه، سربازان و افسران بی‌شمار و توانایی اجرای حکومت امپراتور پالپاتین استفاده کند. یکی از بهترین صحنه‌های شماره اول این مجموعه، سرزنش پالپاتین از ویدر به خاطر اشتباهاتش در گذشته است.

کاراکتری بالاتر از سیاهی

کمیک دارث ویدر ماجرای یک شخصیت شرور است که چیزهای زیادی برای اثبات دارد و گیلن همه این‌ها را با ظرافت خاص خودش به تصویر می‌کشد. درست مثل ستارگان جیسون آرون که البته نقطه ضعف‌هایی اساسی داشت، هیچ مونولوگ یا روایت درونی در کار نیست و همه چیز صرفاً از طریق گفتگو و تصاویر منتقل می‌شود. این رویکرد شاید در همه کمیک‌ها جالب به نظر نرسد، اما کاملاً مناسب کاراکتر ویدر است. او شخصیتی  است که باید تا حد زیادی از خودش دور بماند و ما نمی‌خواهیم یک مونولوگ شکنجه‌آمیز شامل درونی‌ترین افکار او را در حین کشتن دشمنانش شاهد باشیم. با این حال او نمی‌تواند حضور کم‌رنگی داشته باشد و همچنان قهرمان کتاب باقی بماند! گیلن همچنان می‌تواند شرم و خشم و جاه‌طلبی ویدر را مقابل چشمان مخاطب بگیرد و حتی در بخشی که ویدر، زندگی خود را به عنوان آناکین اسکای واکر در یک تصویر بسیار جذاب که واقعاً ارزشی بالاتر از هزاران کلمه دارد، لمس می‌کند.

نقد و بررسی کمیک دارث ویدر

خوانندگانی که جنگ ستارگان را چندان خارج از دنیای فیلم‌هایش نمی‌شناسند، توجهشان به نکات زیادی در این مجموعه جلب خواهد شد. گیلن تعدادی از چهره‌های آشنا را در جبهه‌های امپراتوری و شرورها گنجانده است. شماره اول این مجموعه از نظر لوکیشن و موضوع، بسیار نزدیک به یکی از فیلم‌های OT است، اما به هیچ وجه بدان معنا نیست که گیلن تمام وقت خود را صرف تکرار مکررات می‌کند؛ شخصیت‌ها و درگیری‌های جدیدی در این شماره معرفی شده‌اند و شکل‌گیری آن‌ها باعث شده مجموعه‌ای پدید آید که بسیاری از چیزهایی که طرفداران در مورد جنگ ستارگان دوست دارند را در خود جای داده و در عین حال، تبدیل به پایه و اساس چیزی جدید و غیرمنتظره شده است.

دنیای متفاوت تصویرگری لاروکا

مارول در مورد انتخاب تصویرگر هم به اندازه انتخاب نویسنده هوشمندانه عمل کرد و این وظیفه چالش‌برانگیز را به لاروکا سپرد. کمیک‌های جنگ ستارگان، به‌ویژه آنهایی که در دوره‌ای مشابه با فیلم‌ها اتفاق می‌افتند، پروژه‌های ساده‌ای نیستند. بازیگران، طرح‌های لباس، فناوری‌ها و معماری‌های دقیقی وجود دارند که در ذهن مخاطبان نشته‌اند و لازم است بدون قربانی کردن عناصر اصلی داستان‌گویی، تکرار شوند. از همان روزهایی که طرح‌های اولیه کاراکترها روی کاغذ پیاده شدند هم مشخص بود که کلاه دارث ویدر برای رندر دو بعدی چالش بزرگی خواهد بود. حتی Cassaday در آثار جنگ ستارگان خود برخی از مسائل مشابه در بازسازی این بخش نمادین ویدر را بیان کرده است. اما ظاهرا لاروکا چنین مشکلی نداشته و طراحی او از ویدر را باید یکی از بهترین‌ها بدانیم. طراحی جذاب کاراکتر ویدر، داستان و لحن سینمایی کمیک را تقویت کرده است.

کمیک Darth Vader

کارهای ارائه شده توسط لاروکا در سال‌های اخیر اغلب ناامید کننده بودند. کمیک‌هایی مانند Invincible Iron Man توانایی‌های داستان‌سرایی خوبی داشتند و استعداد لاروکا در طراحی را به نمایش گذاشتند، اما به وضوح از طراحی چهره‌های ضعیف رنج می‌برند. شاید همکاری لاروکا با ادگار دلگادو که یک متخصص رنگ‌شناسی است باعث شده که او رویکرد خود را تغییر دهد، زیرا این موضوع باعث شده که سطح بسیار بالاتری از جزئیات را نسبت به آنچه در گذشته از لاروکا دیده‌ایم را شاهد باشیم. کاراکترها در مجموعه دارث ویدر بسیار بهتر و کامل‌تر از تجربه‌های قبلی او طراحی شده‌اند. رنگ‌های انتخابی دلگادو، طراحی‌های لاروکا را تا حد زیادی بهبود داده و کمک بزرگی به لحن بیان داستان کرده است.

نتیجه‌گیری

از انتقادهایی که به مجموعه کمیک دارث ویدر وارد است، یک نقص بصری است که در مواردی باعث شده طراحی‌ها به حد ایده‌آل نرسند. به عنوان مثال، در جایی گیلن یک تقابل پرتنش بین ویدر و یکی دیگر از نمادهای جنگ ستارگان را به تصویر می‌کشد. لاروکا به واسطه سبک خاص خودش، تمایل دارد شخصیت‌ها را بزرگ‌نمایی کند و پانل‌های مربعی کوچک را به جای پانل‌های وسیع‌تر که مرسوم‌تر هم هستند ایجاد کند و همین موضوع، جریان داستان را مختل می‌کند. در مواردی تشخیص اینکه دقیقاً در این صحنه چه اتفاقی رخ می‌دهد دشوار است و این مایه شرمساری است؛ چرا که همه چیز عالی به نظر می‌رسد اما تفاوت سبک نویسنده و تصویرپرداز باعث شده که قطعات به‌درستی کنار یکدیگر قرار نگیرند.

دومین کمیک جنگ ستارگان مارول شروعی عالی در سال ۲۰۱۵ داشت. اولین شماره دارث ویدر به خوبی از پس نمایش شخصیت شرور ویدر به ترسناک‌ترین شکل ممکن بر آمد و به بیان تاریخ پیچیده این کاراکتر پرداخت. رویکرد گیلن برای نوشتن دارث ویدر بسیار قابل احترام است و علیرغم برخی مشکلات داستان‌نویسی و عدم تطابق کامل داستان و تصویر، مجموعه دارث ویدر توانست جای خود را بین مخاطبان پیدا کند؛ چنین دستاوردی در مورد مخاطبانی که از انتشار یک مجموعه کمیک با محوریت شخصیت ویدر ناامید شده بودند، بسیار حائز اهمیت است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

مانگا One piece

زندگی درون مانگا وان پیس، در دستان شجاعت معنا می‌یابد. شجاعتی که از ارزش‌هایت وام می‌گیری. آواز ارزش‌هایی که می‌گویند: در میان هیاهوی قدرت، اگر انسانیت را مشق کنی، برنده‌ای. به دنبال گنج بزرگ دالتون سان، پادشاه منتخب پادشاهی ساکورا می‌گوید: “من آینده این کشور را دیدم و چیزی نبود جز هرج و مرج! تا […]

مانگا Death Note

دفترچه مرگ یک مانگا در ژانر تریلر روانشناختی و پلیسی است که در خلال سال‌های 2003 الی 2006 به صورت هفتگی در شونن جامپ منتشر می‌شد. نویسنده اثر آقای اوبا و طراح زبردست آن آقای اوباتا هستند، آن‌ها پس از دفترچه مرگ، در ساخت دو مانگای دیگر نیز با هم همکاری کردند. قتل در پشت […]

کمیک قاف نشان

کمیک قاف نشان به قلم “امید کوره‌چی”، “امیرمحمد بهامیر”، “شیرین محرابیان” و تصویرگری ” سید تقی رضایی” در سال 1398 به چاپ رسیده است. ابتدا باید خاطرنشان کنم که به طور معمول نویسندگی کمیک‌ها برعهده یک نفر است و همین مسئله باعث انسجام بیشتر در داستان می‌شود اما وجود یک تیم به عنوان نویسندگان منجر […]

مانگا All You Need Is Kill

دنیا در تلاطم مبارزه خود، تو را می‌آزماید تا بداند زندگی را با چه میزانی، می‌سنجی. این کلیشه‌ای است که تمام ما دچار آن هستیم. ( مانگا All You Need Is Kill ) تکراری برای پایان در مانگا All You Need Is Kill سخن ریتا، خطاب به کیجی زمانی که مجروح شده و کیجی قصد ترکش […]