خدای جنگ یک بازی تکنفره ، سوم شخص در ژانر اکشن / ماجراجویی و هک اند اسلش است. خدای جنگ، بازی انحصاری پلیاستیشن است که اولین نسخه این بازی در سال 2005 توسط استودیو سانتا مونیکا سونی ساختهشده است. بازی خدای جنگ (2018) که تحت عنوان خدای جنگ 4 شناخته میشود بعد از سهگانه بازی خدای جنگ از مجموعه بازیهای خدای جنگ است. این بازی بهعنوان بازی انحصاری برای پلیاستیشن 4 توسط همان استودیو ساخته شد و توسط سرگرمی تعاملی سونی کمپانی) (Sony Interactive Entertainment در سال 2018 منتشر شد.

خدایان جنگ
داستان خدای جنگ 4 در یک دنیای فانتزی و اساطیری اتفاق میافتد. کراتوس در این داستان به خاطر حوادثی که پشت سر گذاشته است باوجود اینکه او خود نیز یک خدا است اما از خدایان متنفر است و تلاش دارد هویت خودش را مخفی نگه دارد و مانع از آن شود تا پسرش به ماهیت خودش و یا او پی ببرد.
در طی داستان کراتوس مکرراً به آترئوس تأکید میکند که خدایان بههیچوجه خوب نیستند. بعلاوه کراتوس به خاطر اشتباهاتی که درگذشته انجام داده است نمیخواهد تا هیچکسی بهویژه پسرش از گذشته او باخبر شود. داستان چالشهای کراتوس برای آنکه یک پدر و راهنمای خوب باشد را نشان میدهد و همزمان با آن شاهد تلاشهای آترئوس برای بهتر شدن هستیم تا پدرش به او افتخار کند.
شخصیت کراتوس در داستان به خاطر سختیها و موقعیتهایی که در آن قرارگرفته شخصیتی سرد و جدی دارد و درست نقطه مقابل شخصیت پسرش است که مهربان و معصوم است؛ این تضاد شخصیتی و همچنین ترس کراتوس از گذشتهاش باعث میشود علیرغم آنکه فرزندش را دوست دارد نتواند با او ارتباط برقرار کند و احساساتش را بروز دهد. او سعی میکند تا آترئوس آموزش دهد تا او مانند خودش اشتباه نکند، قوی باشد و فریب نخورد. بنابراین در ابتدای داستان کراتوس بیشتر مربی سختگیر و جدی است تا آنکه یک پدر باشد.
کراتوس و آترئوس
کراتوس و آترئوس اما هرچه بیشتر در کنار یکدیگر قرار می گیرند بیشتر با یکدیگر آشنا میشوند و شخصیتهایشان کمکم تغییر میکند. آترئوس کمکم جسورتر، قویتر و محتاطتر میشود و این تغییر رفتار در کراتوس هم مشاهده میشود.
مثلاً در ابتدای بازی بیشتر شاهد آن هستیم که کراتوس بهجای صدازدن نام پسرش یا نامیدن او بهجای پسرم (son) او را پسر(boy) مینامد و با اشتباهاتش با تندی برخورد میکند اما بعدها میبینیم نهتنها در رفتار با پسرش بلکه با دیگران نیز مهربانتر میشود، بهخصوص پس آنکه شخصیتهای مختلف داستان در موقعیتهای مختلف بدون هیچ چشمداشتی به او و پسرش کمک میکنند.
علاوهبر زمانی که با فریا و میمیر آشنا میشود میفهمد که همه خدایان نیز بد نیستند. این داستان نیز مانند داستانهای اساطیری به ظلم و فریبکاری خدایان ازجمله اُدین میگوید؛ در این داستان به پدرکشی در اساطیر اشاره میکند. اینکه چگونه اُدین، پدرش را میکشد و خودش را جای او پادشاه همه قلمروها میداند.
بار دیگر به قتل زئوس به دست کراتوس (که خود زئوس نیز پدر خود را کشته بود) پرداخته میشود و موارد مشابه دیگر و این موضوع کراتوس را از آینده میترساند. بازی از تصمیم های اشتباه و رفتار خودخواهانه میگوید ازجمله تصمیمهای خودخواهانه والدین که برای حفاظت از فرزندشان گرفتند، مانند اشتباهی که فریا درگذشته انجام داده است.

اساطیر نورس به جای اساطیر یونانی
برخلاف سریهای قبلی خدای جنگ این بازی بهجای اساطیر یونانی بر اساطیر نورس (Norse) تأکید دارد این امر باعث نگرانی طرفداران بازی شده بود که برخلاف تصورات، این بازی بسیار موفق بود و به عقیده خیلی از طرفداران شاید بهتر ازسریهای قبلی بازی هم بود.
بدون شک بازی خدای جنگ 4، یک شاهکار است و نهتنها بهترین بازی سال یا بهترین بازی پلیاستیشن، بلکه میتوان آن را جزء بهترین بازیهای ساختهشده در تاریخ بازیهای ویدئویی بهحساب آورد. داستان خدای جنگ 4 را میتوان بدون نقص نامید. داستان و تمامی اجزا بازی عالی ساختهشده است که این امر موجب شده اگر هم اشکال کوچکی در داستان باشد بتوان بهراحتی از آن چشمپوشی کرد.
داستان بازی با کراتوس که به همراه پسرش (آترئوس) در حال جمعآوری درختان نشان شده برای سوزاندن پیکر همسرش (فِی) هست آغاز میشود. درست جایی که قرار است پدر و پسر بهزودی ماجراجوییشان را آغاز کنند.
رابطه پدر و پسری
داستان این بازی در کنار ماجراجویی کراتوس به همراه آترئوس به داستان رابطهی این پدر و پسر نیز میپردازد. در طول داستان شاهد ورود شخصیتهای تازه به داستان هستیم که هرکدام بهنوعی بر سرنوشت این پدر و پسر تأثیر میگذارند. نویسنده در این بازی به معرفی اجمالی شخصیتها بسنده نکرده است بلکه سرگذشت هرکدام از شخصیتها تا جایی که به داستان مربوط میشود به زیبایی بازگو میکند.
علاوه بر آن در طی بازی بخشی از افسانههای نورسی مرتبط با مأموریتها و مراحل بازی تعریف میشوند. روایت داستان در این بازی بهقدری هنرمندانه است که داستان گیجکننده نمیشود و داستانهای جانبی به داستان اصلی آسیبی نمیزند و بهاینترتیب گیمر نیز از داستان خسته نمیشود.کنار داستان مأموریت اصلی بازی، به داستان مأموریتهای جانبی نیز با جزئییات پرداختهشده است.
علاوه بر بخشهای کات سین در بازی که داستان را نشان میدهند. دیالوگهای داستان نیز به زیبایی نوشتهشده و گوش دادن به آنها باعث جمعآوری اطلاعات بیشتر درباره اسطورههای نورسی و داستان زندگی شخصیتها میشود. بنابراین هرلحظه از داستان و بازی مهیج و جالب است.

بازی سخت ولی لذت بخش
بازی خدای جنگ 4 بازی است که مشابه آن بهسختی پیدا میشود. همهچیز در این بازی فوقالعاده است، موسیقی، طراحی شخصیت، صداگذاری، طراحی دنیای بازی. زاویه دوربین در این بازی نسبت به سریهای قبلی بهبود پیدا کرده است. بنابراین هم سیستم مبارزه را بهتر شده است و هم تماشا منظره اطراف را راحتتر میسازد.
سلاحها، آیتمها و تواناییهایی که برای شخصیتهای بازی قرار دادهشده است به گیمر این انتخاب را میدهد که با سبکهای مختلف به مبارزه بپردازد. باوجود اینکه معمولاً شخصیت دوم بهخصوص شخصیتهای بچه در بازیهای اکشن دستوپا گیر هستند، شخصیت آترئوس در این بازی بسیار جالب است و نهتنها وجودش آزاردهنده نیست بلکه در آینده با افزایش قدرت و توانایی هایش، شخصیت او خیلی هم میتواند مفید باشد.
گشتوگذار در دنیای بازی
دیالوگها و مبارزه کراتوس و آترئوس در کنار هم بهقدری زیبا و لذتبخش است که اگر گیمر طرفدار گشتوگذار در دنیای بازی و انجام مأموریتها نباشد در این بازی گیمر مشتاق میشود تا ماجراجوییهای بیشتری را انجام بدهد که نهتنها از یک مبارزه جذاب و دیالوگهای جالب و طنزآمیز این بازی بهره ببرد بلکه داستانهای بیشتری هم بشنود.
جذابیت بازی با ورود میمیر در داستان بیشتر میشود و گیمر میتواند در حین سفر از نقطهای به نقطهی دیگر از داستان جالبی که میمیر تعریف میکند استفاده کند. کنترل شخصیت و استفاده از قدرت و سلاحها در این بازی بسیار راحت است و دشمنان در بازی متناسب با زمان و مهارتهای بازیکن هستند بنابراین مبارزه با دشمنان نه آنقدر سخت هست که گیمر را کلافه کند و نه آنقدر آسانکه دیگر هیجانی نداشته باشد.
جدا از اکشن عالی، این بازی معماهای جالبی هم دارد که معمولاً آنقدر سخت نیستند که گیمر را گیر بیاندازد و یا هیجان بازی را از بین ببرند. در این بازی هیچچیز اضافی وجود ندارد. لحظه به لحظه این بازی فکر شده و حسابشده است.

جنجالهای بازی خدای جنگ
زمانی که خدای جنگ اولیه به بازار آمد بهعنوان جذابترین بازی در ps2 بحثبرانگیز شد. سیزده سال بعد، سانتا مونیکا بازهم توانست ما را شگفتزده کند. بعد از آنکه خدای جنگ:صعود در سال 2013 موردتوجه قرار نگرفت، یک طراحی مجدد ضروری شد.
خدای جنگ 4 با معابد جدید، مبارزه منظمتر، و یک دوربین از زاویه نزدیک سروکار داریم که زاویه دید آن یکباره تغییر نمیکند، بعلاوه گستردگی احساساتی را در بازی می بینیم که برخلاف مجموعههای قبلی فراتر از خشم مطلق است.
سایت IGN به خدای جنگ 4 امتیاز فوقالعادهای داده است. جاناتان دورنبوش نقدی دراینباره نوشته است و از همهچیز ازجمله زاویه دوربین تا تکامل احساسات کراتوس تعریف کرده است و بیان کرده است تصویر چه در PS4 و چه در PS4 Pro فوقالعاده زیبا بوده است.
امتیازات بالای خدای جنگ
خدای جنگ 4 در متاکریتیک هم امتیاز بالایی کسب کرده است اما شاهد برخی انتقادات از طراحی معماها و لحظات تکراری در برخی مبارزات بودهایم. نتایج هم در DigitalFoundry شگفتانگیز بوده است. وجود انیمیشن بینهایت باظرافت، نورپردازی عالی، محیط بسیار فعال بازی و مقدار زیادی از اجزاء شتابدهنده واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و بهترین نوع چک بُرد رندرینگ checkerboard rendering)) زیباترین بازی این نسل محسوب میشود (extremetech ,2018).
ما در این بازی با اساطیر نورسی سروکار داریم بنابراین تم بازی نیز تغییر میکند، پوششهای بازی در اینجا برگرفته از افسانهها و جنگجویان نورسی هست، در اینجا دیگر خبری از شاخ و یا کلاهخود نیست، در اینجا چرمهایی که اطرافش با خز پوشیده شده و خالکوبی را میبینیم، اما در اینجا تنها بحث زیبایی مطرح نیست. ترکیبات متفاوت زره و سلاح، ویژگی بارز خدای جنگ 4 است. سلاحهای مختلف میتوانند در طی بازی برای کراتوس و پسرش به دست بیایند و یا خریداری شوند (pocket-lint ,2018).
0 نظر ثبت شده