مشخصات اثر

  • نام اثر
    Don't Starve گرسنه نشو
  • ژانر
    بقا ماجراجویی جهان باز
  • سال ساخت
    2013
  • پلتفورم
    PlayStation 4 Macintosh PC Wii U iPad
  • کشور سازنده
    کانادا
  • استودیو سازنده
    Klei Entertainment
  • جوایز
    گیم Don't Starve برنده جایزه Canadian Videogame Award در بخش Best Original Music سال ۲۰۱۵ و یکی از فینالیست‌های جشنواره Independent Games Festival در بخش Excellence in Design سال ۲۰۱۴ را از آن خود کرد.
  • بازخورد و میزان استقبال
    بازی ˝گرسنه نشو˝ تا پایان سال ۲۰۱۳ به مقدار یک میلیون کپی فروخته شد و به طور کلی نظرات مثبت و مطلوبی را دریافت کرده است.
نوشته شده در: توسط: زینب مؤمنی در: گیم

Don’t Starve یک بازی ماجراجویی در سبک جهان‌باز، با پیروی از اصول بقاست. زمانی که شما وارد یک دنیای عجیب و کشف نشده با فضایی تیره می‌شوید، در بیابانی که پر از موجودات بیگانه، خطرناک و شگفت‌انگیز است باید برای زنده ماندن تلاش کنید و از منابع موجود استفاده کرده تا از مرگ خود جلوگیری کنید.

بازیکن در این بازی بیشتر وقت خود را به گشت‌و‌گذار در جهان اطراف خود کرده و به جمع‌آوری غذا، هیزم، گیاهان، علف‌ها، ساخت پناهگاه، ابزارآلات و دیگر وسایل می‌پردازد. تنها هدف اصلی این بازی زنده ماندن است.

بازی معمایی Don't Starve

برای بقا بجنگ

اگر حوصله و زمان کافی برای بازی دارید، این بازی تا حد خوبی آرام‌بخش است؛ زیرا شما را به دنیای فانتزی خود می‌برد و امکان دارد غرق در بازی شوید و گذر زمان را احساس نکنید. زمانی که شب فرا می‌رسد و تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد، ناگهان می‌بینید که یادتان رفته است به اندازه کافی چوب و هیزم تهیه کنید. ترس به سراغ‌تان می‌آید؛ ثانیه‌ها کند می‌گذرند و هیجان غیرقابل انکاری را تجربه می‌کنید. امّا اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌خواهید چالش‌های سختی را تجربه کنید و وقت طولانی‌ای را برای بازی بگذارید، این بازی به شما توصیه نمی‌شود.

Don’t Starve می‌تواند بسیار حوصله‌سربر و در عین حال جذاب نیز باشد. به دلیل سطح دشواری بالای بازی امکان دارد بعد از مدت‌ها زمان گذاشتن و پیشرفت کردن در بازی، تنها با مرگ‌تان توسط یک هیولای کوچک ناامید شده و مایل به از سر گرفتن بازی نباشید. زیرا با هر بار مردن تمام زحمات‌تان از بین رفته و همه چیز از نو شروع می‌شود.

شخصیت های بازی Don't Starve

Don’t Starve ماجرای شب گردی‌های یک دانشمند عجیب

ویلسون (Wilson) در یک شب تاریک و طوفانی، دانشمندی شجاع و جنتلمن، در حالی که مشغول انجام آزمایشات شیمی خود است، ناگهان با به صدا درآمدن رادیواش وحشت زده می‌شود. رادیو شروع به صحبت کرده و به ویلسون می‌گوید که دانشی سرّی دارد، و آیا او مایل به شنیدن آن است یا نه؟

ویلسون به محض قبول کردن آن، نمودارها و اشکال هندسی عجیبی سرش را محاصره می‌کنند و دانش رادیوی مخوف وارد مغزش می‌شود. ویلسون با استفاده از خون خودش، چند موش سفید و ماشین تحریر یک دستگاه بزرگ می‌سازد.

رادیو کار او را ستایش کرده و ویلسون را به روشن کردن ماشین تشویق می‌کند. ویلسون مردد می‌شود امّا رادیو اصرار می‌ورزد. در آخر با روشن کردن دستگاه، یک جفت بازوی شبحی ویلسون را به درون دنیایی متفاوت و پر رمز و راز می‌کشد. با ورود به دنیای دیگر، بازی آغاز شده و شما به عنوان ویلسون (Wilson)، اولین کاراکتر داستان به بازی می‌پردازید.

بازی دارای دو سبک ماجراجویی و بقا است. در سبک ماجراجویی، بازیکن وارد جنگ هوش با مغز متفکّر بازی به نام مَکسوِل (Maxwell) می‌شود. برای رفتن به سبک ماجراجویی، باید در سبک بقا ˝درب مخصوص مَکسوِل˝ را فعّال کنید. جهان در ماجراجویی به ۵ قسمت اصلی با موضوعاتی متفاوت که توسط مَکسوِل معرفی می‌شود، تقسیم شده است. برای کامل کردن هر بخش علاوه‌ بر زنده ماندن لازم است چهار تکه از ˝وسیله چوبی˝ را پیدا کرده و آن‌ها را سرهم کنید. سپس با فعّال کردن ˝وسیله چوبی˝ به قسمت بعدی منتقل می‌شوید.

زنده ماندن در جنگل

بازیکن در هر مرحله بازی Don’t Starve، تمامی وسایلش را از دست می‌دهد و تنها چهار عدد از وسایل را به انتخاب خود می‌تواند به بخش بعدی ببرد. با پایان ۵ مرحله و یا مردن در هر قسمت، بازیکن سالم و بدون هیچ‌گونه وسایلی به بخش بقا بازمی‌گردد.

بازیکن در پایان حالت ماجراجویی به جزیره مَکسوِل می‌رسد. ویلسون، مَکسوِل را در یک تخت پادشاهی در حالی که دست و پایش به صندلی بسته شده و اسیر بازوی شبحی است، پیدا می‌کند. بازیکن با استفاده از قفل موجود کنار ستون‌ها و با وارد کردن کلیدی که یافته بود مَکسوِل را آزاد می‌کند. امّا او به محض ایستادن به اسکلت تبدیل شده و متلاشی می‌شود. سپس بازوهای شبحی ویلسون را گرفته، او را در تخت پادشاهی به دام می‌اندازد و اسیر خود می‌کند. در آخر ویلسون با استفاده از قدرت های داده شده توسط تخت پادشاهی، نقش شرورانه‌ای شبیه به مَکسوِل خواهد گرفت و تا ابد در تله شبح خواهد ماند.

سبک تیم برتون

فرار از گرسنگی در Don’t Starve

بازی Don’t Starve پیچیدگی خاصی ندارد و تنها با اشاره و کلیک کردن با موس کنترل می‌شود و در صورت نیاز می‌توان از کیبورد هم استفاده کرد. بازیکن دارای سه معیار گرسنگی، سلامتی و عقل است. حداکثر و حداقل این مقادیر در هر شخصیت متفاوت است. گرسنگی به صورت پیش فرض کاهش می‌یابد و در صورتی که طولانی مدّت گرسنه بمانید از سلامت جسمی نیز کاسته شده و به مرور باعث مرگ‌تان می‌شود. برای جلوگیری از این امر باید به پیدا کردن مواد غذایی یا پخت‌شان بپردازید.

عقل در واقع سلامت روانی شخصیت است. با پائین آمدن عقل دید بازیکن، تار و لرزان می‌شود. سپس زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد و هیولاهای سایه پدیدار می‌شوند. عقل با ماندن در تاریکی مطلق و انجام فعّالیت‌هایی مثل دزدی از قبرها و یا جنگیدن با هیولا‌ها کاهش می‌یابد. خوابیدن، چیدن گل‌ها و پوشیدن لباس‌های زیبا باعث افزایش مقدار عقل می‌شود.

سلامتی، سنجشی برای اندازه‌گیری سلامت فیزیکی و جسمی بازیکن است. سلامتی بر خلاف عقل (در برخی مواقع) و گرسنگی، مقدارش با گذر زمان کاهش نمی‌یابد. چیدن گیاهان خاردار،‌ خوردن غذاهای فاسد یا مضر مثل گوشت هیولاها و موارد دیگر باعث کاهش سلامت جسمی می‌شود. یکی از راه‌های افزایش سلامتی، خوردن انواع مواد غذایی سالم و مناسب است.

مردن نیز به طرق مختلفی رخ می‌دهد. موجودات زیادی مانند پرنده بزرگ یک چشم، هیولاهای درختی و حتّی قورباغه‌های کوچک نیز می‌توانند به بازیکن حمله کرده و آسیب برسانند. شب هنگام زمانی که تمام صفحه غرق در تاریکی شده است، چارلی (Charlie)، هیولای نامرئی و خطرناک، ظاهر می‌شود. بازیکن باید منبع نوری مانند مشعل همراه خود داشته باشد تا از حمله چارلی جلوگیری کند. با مردن بازیکن تمامی زحمات و وسایل‌تان از بین می‌رود. مگر آنکه از ابزارهای کمیاب و گران مانند گردنبند طلسم و یا از طریق فعّال کردن بنای سنگی قبل از مردن استفاده کنید.

امتیاز کسب کنید و زنده بمانید

بازی Don’t Starve از چرخه روز/شب پیروی می‌کند. هر یک روز در بازی به مدت ۸ دقیقه طول می‌کشد. طول مدّت زمان شب و روز در زمستان و تابستان متفاوت است. بازیکن بابت هر روزی که سپری می‌کند حدودا ۲۰ امتیاز ˝تجربه˝ به دست می‌آورد و امتیاز کل را پس از مرگش دریافت می‌کند. با دریافت امتیازات تجربه می‌توانید شخصیت‌های جدیدی را به دست آورید.

همچنین بازیکن می‌تواند علف و گیاهانی را بچیند و یا بکارد. با ساختن تله‌هایی می‌تواند حیوانات را شکار کرده و از آن‌ها برای تغذیه و دیگر مصارف استفاده کند. غذاها نیز می‌توانند فاسد شوند، بنابراین نمی‌توان برای مدت طولانی آن‌ها را نگهداری کرد. خوردن غذای فاسد از سلامت و عقل شما می‌کاهد و گرسنگی شما را بیشتر می‌کند.

شخصیت‌های بازی Don’t Starve در مجموع با احتساب بسته‌های الحاقی و نسخه ˝چند نفره˝، ۲۳ شخصیت هستند. هر شخصیت حداقل یک قابلیت مخصوص به خود را دارد. بازیکن بابت هر روزی که سپری می‌کند حدوداً ۲۰ امتیاز ˝تجربه˝ به دست می‌آورد و جمع امتیازات را پس از مرگش دریافت می‌کند. با دریافت امتیازات تجربه می‌توانید بیشتر شخصیت‌های جدید را به دست آورید.

ویلسون (Willson)، اولین شخصیت و قهرمان اصلی بازی است. او هیچ توانایی خاصی جز رشد سریع ریش‌اش ندارد. ریش عظیمی که سرعت یخ‌زدگی در زمستان را کاهش می‌دهد و گرم شدن بیش از حد در تابستان را تسریع می‌بخشد.

یکی دیگر از شخصیت‌های قابل بازی ویلو (Willow) است. یک آتش‌زن که فندکی خاص دارد و از آسیب آتش نیز ایمن است. امّا وقتی از عقلش کاسته شود، آتش کوچکی در پاهایش شروع به شعله‌ور شدن می‌کند که قابلیت پراکنده شدن در زمین را داشته و ممکن است تمام وسایل و منابع موجود در اطرافش را بسوزاند. بنابراین رعایت احتیاط هنگام بی‌عقل شدن ویلو واجب است.

بازی Don't Starve

الهام از سبک تیم برتون در بازی Don’t Starve

˝گرسنه نشو˝ از کارهای فیلم‌ساز و هنرمند معروف، تیم بورتون (Tim Burton)، سازنده عروس مردگان، آلیس در سرزمین عجایب و بسیاری دیگر، الهام گرفته شده است. طراحی خاص کارتونی با خط‌هایی شبیه به نقاشی کودکانه و کاغذی مانند، این سبک هنری را در ژانر مخصوص خود از دیگر بازی‌ها متمایز می‌کند.

موسیقی‌های بازی بسیار درخور فضای تیره و دهشتناک بازی هستند. حتی بدون آشنایی با فضای بازی و تنها با گوش دادن به موسیقی‌هایش، فضایی مانند تنها قدم زدن در سیاهی شب در دنیایی جادویی و فانتزی را دریافت می‌کنید. هر شخصیت با اصوات مختلفی صداگذاری شده و هنگام بررسی اشیاء داخل نقشه به صورت متفاوتی صحبت می‌کند. تنها استثناء در این باره شخصیت وِز (Wes) است که از پانتومیم به جای صداها استفاده می‌کند.

مشخصات شخصیت در گوشه صفحه بازی مثل گرسنگی و سلامتی نشان داده می‌شود. همچنین وضوح مواردی که در نقشه وجود دارند باعث فهم آسان بازی شده است. تعداد روزهایی که بازیکن سپری کرده و زنده مانده است نیز بر روی صفحه به نمایش درمی‌آید. گاهی اوقات به دلیل سیستم زاویه دوربین و مبهم بودن اشیاء، موجب مرگ بازیکن توسط هیولاها و غیره می‌شود.

پایان: طرفداران ژانر بقا به احتمال زیاد اجازه ندهند کسی حتی یک روز هم در بازی گرسنه بماند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

گیم Rocket League

اگر از بازی‌های اتومبیل سواری لذت می‌برید یا به فوتبال نیز علاقه‌مند هستید بازی Rocket League ، تجربه هیجان‌انگیز و هم‌زمان فوتبال و ماشین‌رانی است. سبکی جدید و نوین که با استقبال زیاد بازیکنان رو‌به‌رو شد. در یک استادیوم بزرگ، درون جعبه‌ای شیشه‌ای با کنترل ماشین‌های موشکی، توپ بزرگ را به درون دروازه حریف هدایت […]

گیم Human: Fall Flat

تصور کنید بدنتان بجز چند مفصل، هیچ استخوان دیگری نداشته‌ باشد. مانند عروسک‌های خیمه شب بازی با سر و دستانی شل، آدمی را که در خواب و رویا به سر می‌برد، کنترل می‌کنید. به او کمک کنید تا از این خواب و رویا خارج شود. Human: Fall Flat، بازی پلتفورمی و پازلی است که در […]

گیم God Of War 4

God Of War یک بازی تک‌نفره ، سوم شخص در ژانر اکشن / ماجراجویی و هک اند اسلش است. خدای جنگ، بازی انحصاری پلی‌استیشن است که اولین نسخه این بازی در سال 2005 توسط استودیو سانتا مونیکا سونی ساخته‌شده است. بازی خدای جنگ (2018) که تحت عنوان خدای جنگ 4 شناخته می‌شود بعد از سه‌گانه […]

گیم Death Stranding

بازی Death Stranding (ریسمان مرگ) را می‌توان آغازگر سبک و دوران جدیدی برای بازی‌های ویدئویی دانست. هر چند شاهد بازی‌های آخرالزمانی موفق دیگری همچون The Last Of Us (آخرین بازمانده از ما) و Days Gone (روزهای گذشته) نیز بوده‌ایم اما به جرأت می‌توان گفت بازی ریسمان مرگ نه تنها داستانی متفاوت دارد بلکه فضای بازی […]