مشخصات اثر

  • نام اثر
    Death Stranding ریسمان مرگ
  • ژانر
    اکشن
  • سال ساخت
    2015
  • پلتفورم
    PC PS4
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام بازی ساز
    هیدئو کوجیما
  • استودیوی سازنده
    Kojima Production
  • جوایز
    جایزه بهترین بازی انحصاری در جوایز بازی IGN در سال 2019 جایزه بهترین کارگردانی در The game award در سال 2019 جایزه بهترین اجرا (مدس میکلسن) در The game award در سال 2019 جایزه بهترین موسیقی در در The game award در سال 2019
  • بازخورد و میزان استقبال
    Metacritic 82/100 Steam 9/10 IGN 6.8/10
نوشته شده در: توسط: مریم طالعی بافقی در: گیم

بازی Death Stranding (ریسمان مرگ) را می‌توان آغازگر سبک و دوران جدیدی برای بازی‌های ویدئویی دانست. هر چند شاهد بازی‌های آخرالزمانی موفق دیگری همچون The Last Of Us (آخرین بازمانده از ما) و Days Gone (روزهای گذشته) نیز بوده‌ایم اما به جرأت می‌توان گفت بازی ریسمان مرگ نه تنها داستانی متفاوت دارد بلکه فضای بازی نیز بسیار متفاوت‌تر از بازی‌های مشابه هست.

مخاطب به محض شروع بازی گرافیک فوق العاده و فضا و موسیقی بازی بیننده را مسحور می‌کند. آغاز بازی، گیمر به وضوح حس می‌کند که با بازی و سیر داستانی متفاوت رو به رو است کمی پس از شروع بازی گیمر وارد دنیایی تاریک، غم‌زده و دلهره‌آور می‌شود، دنیای ناشناخته و اتفاقاتی ترسناک که در ابتدا از آن‌ها سر در نمی‌آورد.

فضای افسرده ابتدای بازی

فصل اول بازی Death Stranding با وجود فضای افسرده، ترسی را که در که در پیش‌نمایش‌ها به گیمر وعده داده بود را به وجود می‌آورد و بازی هر لحظه جالب‌تر می‌شود اما متأسفانه در پایان فصل اول هیجان بازی از اوج می‌افتد بازی در فصل دوم با سیر ثابت‌تر و کندتر پیش می‌رود و کم‌کم گیمر را از داستان و رویدادها مطلع می‌کند.

بازی ریسمان مرگ علی‌رغم داستان عجیبی که دارد اما گیم پلی بازی تا حد امکان به واقعیت نزدیک است. این خود تجربه‌‌ای جالب و متفاوت از سایر بازی‌هاست و گیمر می‌تواند در فضای بسیار زیبایی که طراحان بازی فراهم کرده‌اند گشت و گذار کند. یا خود را جای شخصیت اصلی بگذارد و ماموریت‌های متفاوتی را که به او محول می‌شود را انجام دهد.

مخاطب از امکاناتی که برخی از آن‌ها محدود هستند بنا بر صلاح دید و روش پیش‌برد بازی‌اش استفاده کند، اما متأسفانه این روند کم‌ کم برای گیمر حوصله سربر و خسته کننده می‌شود. ژانر این بازی اکشن است اما مانند سایر بازی‌های اکشن خبری از جنگ و هیجان نیست و حتی جنگ با غول‌های بازی نیز هیجانی ندارد.

هیدئو کوجیما

بازی با داستانی آخرالزمانی

نقد داستان بازی Death Stranding بدون آن که بخش‌هایی از داستان فاش شود کار دشواری است و به داستان بازی بیشتر در فصل‌های آخر بازی پرداخته می‌شود، اما در نگاه کلی می‌توان گفت که در ریسمان مرگ با آنکه شاهد داستان آخرالزمانی دیگری هستیم اما موضوع داستان قدری متفاوت است و شباهتی با داستان‌های پیش از خود ندارد.

بازی در کنار طراحی عالی خود مزیت  دیگری دارد که این بازی را تبدیل به یک شاهکار کرده است و آن داستان بازی است. بازی از چندین شخصیت مختلف تشکیل شده است که هر کدام از شخصیت‌ها داستان خود را دارند و هر کدام به تکمیل داستان بازی کمک می‌کنند. بازی تلاش کرده است که بین رویدادها ارتباط منطقی برقرار کند و تا حد امکان به جزئیات بپردازد، اما با این حال در این داستان هم مانند داستان‌های دیگر شاهد نقض‌ها و تضادهایی در داستان هستیم.

بی اطلاعی از بازی

یکی از ویژگی‌هایی که داستان بازی Death Stranding دارد و نشان از هنرمندی و استعداد نویسندگان و کارگردان بازی دارد آن است که با وجود آن که گیمر اطلاعات زیادی از دنیای بازی و علت رویدادها ندارد و گاهی اتفاقات برای او گیج کننده خواهد بود، اما با این حال گیمر از بازی و داستان دلسرد نمی‌شود و بازی را رها نمی‌کند.  نکته جالب دیگر آن است که داستان 14 فصل ادامه می‌یابد و در طی این فصل‌ها داستان یکباره فاش‌ نمی‌شود.

همچنین بسیاری از حقایق و علل اصلی رویدادها پنهان باقی می‌ماند و باعث می‌شود گیمر هر لحظه به اشتیاق بیشتری بازی را ادامه دهد تا به حقیقت پی‌ببرد. تنها در پایان بازی است که از تمام حقایق پرده برداری می‌شود هر چند ممکن است داستان در پایان بازی برای بسیاری از گیمرها خوشایند نباشد و داستان واقعی آن چیزی که امیدش را داشتند نباشد.

هیدئو کوجیما

شاهکار Death Stranding که از منتقدان امتیاز نگرفت

بازی ریسمان مرگ در ابتدا با توجه به پیش نمایش‌هایی که منتشر کرد تحت عنوان یک بازی اکشن و ترسناک شناسایی شد هرچند با انتشار بازی بیشتر گیمرها با ناامیدی رو به رو شدند. شاید دلیل اینکه چنین شاهکاری امتیازهای پایینی کسب کرده است همین است. اسم این بازی را نمی‌شود گذاشت یک بازی اکشن و ترسناک.

بلکه این بازی بیشتر در سبک بازی‌های Stealth (سبک مخفی) Open World  (جهان باز) است، و به نظر می‌رسد بیشتر طرفداران این ژانر را خشنود کرده باشد. فضای ابتدای بازی فضای تاریک و غمناکی است. بشریت برای بقای خود در حال مبارزه با چیزی است که هنوز هم اطلاع کاملی از علت و ماهیت آن ندارد.

شاید همزمان شدن انتشار این بازی با آغاز قرنطینه در سال 2020 به علت بیماری کووید ‌19 یکی از دلایل تاثیر عمیق بازی باشد. گیم‌پلی نزدیک به واقعیت این بازی از یک سو باعث جذابیت و از سوی دیگر باعث کسل‌کننده شدن بازی است. گیمر برای دستیابی به ابزارها و امکاناتی که سفرش را آسوده‌تر کند نیاز دارد تا یکسری ماموریت‌ها را انجام دهد که تمام شدن این ماموریت‌ها می‌تواند طولانی و به تبع آن خسته کننده باشد.

گیم‌پلی یک‌نواخت

گیم‌پلی بازی در اکثر اوقات یک‌نواخت است و تنها در بعضی قسمت‌ها شاهد افزایش هیجان در بازی هستیم. برای انتخاب موسیقی‌های بازی هم می‌توان گفت دقت به کار رفته است، موسیقی‌های بازی که معمولاً تحت موقعیت‌های خاص پخش می‌شوند علاوه بر اینکه احساس آرامش به گیمر می‌دهند احساس غم و تنهایی را نیز تلقین می‌کنند.

من به عنوان یک گیمر که زمان زیادی را صرف بازی کردن این بازی کرده‌ام می‌توانم بگویم که تجربه این بازی قطعا لذت‌بخش و جالب خواهد بود. متأسفانه اما علی‌رغم شخصیت‌پردازی عالی بازی که گیمر طی بازی به شخصیت‌ها وابسته می‌شود و هر کدام از شخصیت‌ها جذابیت و ویژگی خاص خود را دارند. درباره طراحی عالی بازی باید بگویم که داستان پایانی بازی برای همه خوشایند نیست و از آنجایی که این بازی فاقد عناصر هیجان و ترس است تنها امتیازی که به این بازی می توانم بدهم 7/10 است.

هیدئو کوجیما

طبیعت ایسلند در Death Stranding

یوجی شینکاوا Yoji Shinkawa)) طراح و تصویرساز بازی، در مصاحبه‌ای که با نشریهgameinformer  انجام داده است عنوان کرده است که برای طراحی پس زمینه سکانس‌های بازی Death Stranding، از طبیعت و چشم‌اندازهای زیبای ایسلند الهام گرفته است. شینکاوا در ادامه توضیح می‌دهد که طراحی لباس کاراکتر سم، اولین و سخت‌ترین گام در تصویرسازی این بازی بوده است.

زیرا کاراکتر به پوششی احتیاج داشته که شخصیت او را به‌طور کامل نشان دهد، از این ‌رو، طراحی لباس کاراکتر سم مداوم در روند تصویرسازی این بازی، تغییر نموده و اتودهای اولیه برای لباس این کاراکتر با تصاویر نهایی بسیار متفاوت بوده است. شینکاوا همچنین اشاره می‌کند که در طراحی تمامی لوازم، ابزارها، اسلحه‌ها و وسایل حمل و نقل سعی بر آن بوده است که علاوه بهره‌مندی از طراحی خلاقانه، طراحی‌ها حدالامکان به واقعیت نزدیک باشد تا برای بازیکن دور از ذهن و غریب نباشد. gameinformer,2020)) از دیگر نکات قوت طراحی می‌توان به تیتراژ فوق العاده و هدفمند بازی اشاره نمود که گویی برایش ارزشی همپای کلیت اثر در نظر گرفته شده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

گیم God Of War 4

God Of War یک بازی تک‌نفره ، سوم شخص در ژانر اکشن / ماجراجویی و هک اند اسلش است. خدای جنگ، بازی انحصاری پلی‌استیشن است که اولین نسخه این بازی در سال 2005 توسط استودیو سانتا مونیکا سونی ساخته‌شده است. بازی خدای جنگ (2018) که تحت عنوان خدای جنگ 4 شناخته می‌شود بعد از سه‌گانه […]

گیم PUBG

نسخه‌ کامپیوتری بازی PUBG در سال ۲۰۱۷ در فروشگاه استیم و سپس در سال ۲۰۱۸ برای کنسول‌های بازی و تلفن‌های همراه منتشر شد. نسخه تلفن‌ همراه، در فروشگاه گوگل رایگان است. کمپانی پابجی مسابقات کوچک و بزرگ زیادی را برگزار کرد و تنظیماتی را در بازی افزود تا گزارشگران مسابقات راحت‌تر بتوانند گزارشگری کنند و […]

گیم Rocket League

اگر از بازی‌های اتومبیل سواری لذت می‌برید یا به فوتبال نیز علاقه‌مند هستید بازی Rocket League ، تجربه هیجان‌انگیز و هم‌زمان فوتبال و ماشین‌رانی است. سبکی جدید و نوین که با استقبال زیاد بازیکنان رو‌به‌رو شد. در یک استادیوم بزرگ، درون جعبه‌ای شیشه‌ای با کنترل ماشین‌های موشکی، توپ بزرگ را به درون دروازه حریف هدایت […]

گیم Valorant

مدّت خوبی است که بازی‌های آنلاین و چندنفره همچون Valorant در صنعت گیمینگ در جهان جایگاه پر رنگی پیدا کرده‌اند و طرفداران پروپا قرص خود را دارند. Riot Games کمپانی آمریکایی بازی‌سازی که تنها بازی‌های چندنفره‌ی آنلاین در کارنامه‌اش به چشم میخورد و صاحب بازی معروف لیگ آف لجندز است، جای خالی بازیی‌ در ژانر […]