دورانی که بیشتر اوقاتمان را بخاطر شرایط بیماری، در خانه سپری می کنیم، این بازی به لطف کووید-۱۹ محبوبیت شدیدی را کسب کرده و خودی نشان داده است. اگر در قرنطینه حوصلهتان سر رفته و دلتان برای باهم بودن تنگ شده، “در میان ما” جایگزین خوبی برای دورهمیهای فیزیکیتان است.
گیم کاملا از بازی گروهی و واقعی “مافیا” الهام گرفته شده است. بازی دسته جمعی آنلاین که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیهسازی میکند. به طور کلی در این بازی قدرت تکلّم، حفظ خونسردی و آوردن استدلالهای منطقی نقش بسزایی در پیروزی دارد. از سختیهای این بازی قرار گرفتن در شرایطی است که باید حقیقت را پوشانده، به دروغ نقش بازی کرده و حتی مجبور به متّهم کردن دیگر بازیکنان شوید. به همین دلیل مراقب باشید حتیالامکان از دروغ و جدال پرهیز کرده و با روشهای مختلف دیگری نظر خود را بیان کنید.

دروغ بگویید و پیروز شوید
وسایل خود را آماده کنید و سوار بر سفینه فضایی به ماجراجویی بروید. با ملحق شدن به خدمه، برای حفظ سفینهتان و برگردان آن به شهر تلاش کنید. اما حواستان باشد، ممکن است یک فضایی به نام “بیگانه انگلی” یا همان خائن به سفینه تان نفوذ کند و با یکی از خدمهها جایگزین شود. هدف آنها کشتن خدمه پیش از رسیدن سفینه به مقصد است. خائن وانمود میکند که جزوی از خدمه است، پس بسیار مراقب باشید.
براساس قرائن و شواهد موجود در بازی، خائنین همان بیگانگان فضایی هستند. هنگام حمله به خدمه، دهان بزرگ خود را باز میکنند و با دندانهای تیغدار خود سر خدمه را با زبان درازشان به نیزه میکشند و خدمه را به قتل میرسانند. یا در حملهای دیگر، گردن خدمه را میشکنند؛ که از قدرت جسمی بالای آنها خبر میدهد. همچنین اگر اکسیژن سفینه (که تعمیر آن یکی از وظایف خدمه است) به اتمام برسد خائن زنده میماند و پیروز میشود، که یعنی نیازی به اکسیژن ندارند.
هنوز دقیقا هدف اصلی بیگانگان از انجام این کارها مشخص نیست. آنها بیگانگان درندهای نیستند که به دنبال غذا باشند، زیرا اجساد کشته شدگان را مصرف نمیکنند. شاید رئیسشان آنها را برای تسخیر خدمه یا حتی برای سرگرمی فرستاده باشد. اینکه چطور یک بیگانه به سفینه نفوذ کرده نیز شاید به این دلیل باشد که سفینه فضایی در سیاره بیگانگان توقفی داشته و یکی از خدمه قبل از شروع به تعمیر سفینه، توسط بیگانگان مسموم شده و به بیگانه تبدیل شود.

خائنها و خدمه کشتی
“در میان ما” بازیای تیم محور در تعداد ۴ الی ۱۰ نفره است. بازیکنان به دو گروه خائن (imposter) و خدمه (Crewmate) تقسیم میشوند. هریک از این گروه وظایف و نقش مخصوص خود را دارند. تقریباً از بین ۱۰ نفر، یک الی سه نفر به صورت شانسی نقش خائنین را ایفا میکنند. مهمترین هدف خائنین کشتن خدمه بدون شناسایی شدن است. خدمهها نیز برای پیروزی دو راه دارند. شناسایی شیادان و از بین بردن آنها، یا انجام کامل وظایف نقشه در سفینه.
وظایفی که به صورت بازیهای کوچک در دستههای کوتاه، طولانی، بصری و عادی به خدمهها ارائه میشود؛ مانند کارهای تعمیر و نگهداری سیستمهای حیاتی، سیم کشی برق و موتورهای سوخت رسان، فلان و… . به خائنین نیز لیست جعلی وظایف داده میشود تا با خدمهها ترکیب شوند و توانایی خرابکاری در سیستمهای نقشه، عبور از دریچههای زیرزمینی، شناسایی دیگر خائنین و کشتن خدمهها را داشته باشند.
اگر یک بازیکن بمیرد، تبدیل به یک شبح میشود. ارواح توانایی عبور از دیوارها را دارند و به جز ارواح دیگر، برای خائنین و خدمهها قابل مشاهده نیستند. هدف ارواح کمک به هم تیمیهای زنده خود است که با انجام وظایف برای خدمه و خرابکاریها برای خائن صورت میگیرد.
وقتی یک خائن خرابکاری انجام میدهد، یا حادثه غیرمترقبهای به وجود میآید (مانند خاموش شدن چراغها یا بسته شدن درها) و یا شمارش معکوس آغاز میشود، خرابکاری قبل از پایان یافتن باید حل شود. در غیر این صورت همه اعضای خدمه میمیرند. خرابکاریها توسط بازیکنان روح به روشهای مختلف قابل حل هستند.
خرابکاری کنید و بکشید تا پیروز شوید
وقتی همه بازیکنان مشغول تعمیر سفینه هستند هیچکس نمیتواند به دلیل محافظت از هویت خویش صحبتی بکند. اگر بازیکنی یک جسد مرده پیدا کند، میتواند آن را گزارش دهد، که به یک ” جلسه گروهی” ختم میشود که در آن همه فعالیتها متوقف شده و با توجه به شواهد مربوط به قتل، درباره کسانی که فکر میکنند خائن است بحث میکنند (حدودا دو دقیقه). همچنین ممکن است بازیکنان در هر زمان با فشار دادن یک دکمه در نقشه ” نشست اضطراری” برگزار کنند که مانند گزارش قتل، منجر به جلسه و رأی گیری شود.
در صورتی که یکی از بازیکنان رأی بیشتری را در جلسات دریافت کند، حتی اگر خائن واقعی نباشد، از بازی اخراج شده و میمیرد و به روح تبدیل میشود. بنابراین خائنین برای پیروزی، باید سعی کنند تا اخرین لحظه هویت اصلی خود را مخفی نمایند و خدمه نیز از اتهامات وارده دفاع کنند.
بازیکنان در جلسات در صفحه مخصوص گفتگوی متنی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. اما ارواح اجازه صحبت با بازیکنان زنده را ندارند و تنها با دیگر ارواح میتوانند صحبت کنند. در حالی که بازی فاقد سیستم گفتگوی صوتی داخلی است، استفاده از برنامههای خارجی مانند Discord بین بازیکنان رایج است و کمک بسیاری به بحث ها میکند. برای کمک به تعیین هویت خائن، در هر نقشه سیستمهای ردیابی مختلفی وجود دارد، مانند سیستم دوربین امنیتی در Skeld، ورودی در Mira HQ، و نشانگر حیوانات درPolus. استفاده از استراتژیهای مختلف در نقش خائن برای قتل و گمراه کردن خدمه کمک بسیاری به پیروزی بعنوان خائن میکند.

ساده ولی مرگبار
شخصیتهای بازی بسیار ساده طراحی شدهاند. طراح سعی کرده است در عین سادگی، فضانورد بودن کاراکترها را به تصویر بکشد. اما به نظر میرسد، اضافه کردن جزئیات بیشتر و طراحی دقیقتر آناتومی، و شکل و شمایل شخصیتها، میتوانست بسیار بیشتر به فضانوردان شبیه باشد تا به آبنباتهای ژلهای.
انیمیشن قتل به صورتهای مختلفی طراحی شده است که روشهای متفاوت حمله خائنان را با صدای منزجر کنندهایی نشان میدهد.
آهنگ اصلی بازی کاملا مناسب فضا و فضانوردان است و با داشتن ضربهایی شبیه به ضربان قلب، حس ترس، هیجان و معماگونهای را القا میکند. نقشهها و فضای گیم با پس زمینههایی با تنوع رنگی پایین طراحی شدهاند. همه بازیکنان به غیر از ارواح، دارای مخروط دید محدودی هستند، که به آنها امکان میدهد بازیکنان دیگر را با وجود زاویه دید از بالا به پایین بازی، در فاصله مسدود شده خاصی در اطراف خود ببینند. در بخش شخصیسازی کاراکترها نیز میتوانید رنگ، طرح، کلاه و حیوان خانگی همراه خود را تغییر دهید.
0 نظر ثبت شده