مشخصات اثر

  • نام اثر
    ایلیا تولد یک قهرمان
  • ژانر
    فانتزی ابرقهرمانی
  • سال ساخت
    1397
  • نوع اثر
    چند جلدی 10 جلد
  • وضعیت
    در حال انتشار
  • کشور سازنده
    ایران
  • نام نویسنده
    امین توکلی
  • نام طراح
    مرتضی محمد امین عباسی فرد
  • منتشرکننده
    نشر ابراهیم استودیو کمیکا
  • رده‌بندی سنی
    +8
  • شابک
    9786227376166
نوشته شده در: توسط: صبا جهانگیریان در: کمیک و مانگا

کمیک ایلیا را نمی‌توان اولین اثر مصور ایرانی دانست اما احتمالا از بهترین‌های این دسته به حساب می‌آید. “امین توکلی”، نویسنده ایلیا، با کوچک کردن مقیاس داستان خود به خوبی توانسته تمام زوایای آن را کنترل کند و از پس روایتش برآید. او و همکاران طراحش باهماهنگی نسبتاً خوبی توانسته‌اند اثری قابل قبول در این شاخه ارائه دهند اما کمیک ایلیا خالی از ایراد نیست و مشکلاتی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استودیو کمیکا

ابرقهرمان ایرانی با کمیک ایلیا

امیرعلی پله به پله تبدیل به ابرقهرمانی نوجوان می‌شود. ابر قهرمانی که خود نیز در ابتدا با مفاهیمی مانند عدالت‌طلبی و شجاعت ناآشناست اما با پیشروی داستان پخته شدن شخصیت او را می‌بینیم اما فوت مادرش جرقه‌ایست تا نگذارد دیگران هم با درد از دست دادن آشنایانشان آشنا شوند.

ایلیا با تمام قدرتی که دارد پسری نوجوان و ابرقهرمانی نوپاست در نتیجه نمی‌توان از او انتظار داشت که در هر موقعیتی پیروز میدان باشد. اشراف کامل طراحان و نویسنده اثر به این مسئله باعث شده که در چند صحنه ایلیا به موفقیت کامل دست پیدا نکند و داستان سیری منطقی داشته باشد. برای حل این مسئله سازندگان راه‌حلی درنظر گرفتند و آن شکل‌گیری همکاری میان امیرعلی و دوستانش است.

همکاری آن‌ها در ابتدا بدون آگاهی آرش و کامران شکل می‌گیرد اما با پیشروی داستان آن‌ها به هویت قهرمانی ایلیا پی می‌برند و باآگاهی به امیرعلی کمک می‌کنند. می‌توان گفت این موضوع به شکل زیبایی اهمیت همکاری را به تصویر می‌کشد.

استودیو کمیکا

سفر قهرمانی ایلیا

ایلیا به معنای واقعی روند شکل‌گیری یک قهرمان است. اگر حتی اطلاعات کمی از ساختار سه پرده‌ای داستان داشته باشید متوجه می‌شوید که طراحان و نویسنده ایلیا به خوبی ساختار سه پرده را در کمیک پیاده کرده‌اند. شخصیت اصلی به طور ناخواسته وارد ماجرایی می‌شود؛ اتفاقی می‌افتد و از او دعوت می‌شود تا به جرگه قهرمانان بپیوندد اما او قبول نمی‌کند.

پرده اول در همین‌جا به پایان می‌رسد و عطف اول همراه با رویدادهایی که شخصیت اول را به اجبار در مسیر قهرمانی قرار می‌دهد. امیرعلی در هر شماره با هر یک از این مراحل برخورد می‌کند و بدون هیچ عجله‌ای به سمت ایلیا شدن پیش می‌رود. البته چندین مورد نمادین در داستان وجود دارد که احتمال بسیار زیادی مخاطب عام متوجه آن‌ها نمی‌شود مانند فلسفه انتخاب نام ایلیا و علامت پشت لباس قهرمانی او. شاید اشاره نکردن به آن‌ها لذت آشنایی مخاطب با این مفاهیم عمیق را از او بگیرد اما این مباحث به اصالت داستان کمک شایانی کرده است.

استودیو کمیکا

شخصیت‌ها در کمیک ایلیا شکل می‌گیرند

امین توکلی با انتخاب لحن محاوره‌ای تلاش کرده تا با مخاطب خویش ارتباط بهتری برقرار کند اما این ارتباط در ابتدا به چند دلیل برقرار نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل آن است که در آغاز داستان نویسنده برای شخصیت‌ها لحنی در نظر نگرفته است و اینگونه برداشت می‌شود که یک راوی دانای کل، اثر را روایت می‌کند. در واقع شاید بتوان گفت از آنجایی که تمام کمیک بر محوریت دیالوگ پیش می‌رود؛ مهم‌ترین قسمت پرداخت شخصیتی و خودنمایی نویسنده همین دیالوگ‌ها هستند که در شروع مجموعه توجه زیادی به آن‌ها نشده است.

رفته رفته شخصیت‌ها شکل و قالب خاصی به خود می‌گیرند و در بازنویسی جلد‌های آغازین هم توکلی تجدیدنظری در دیالوگ‌ها کرده که به شکل‌گیری آن‌ها کمکی شایان کرده است. تکه‌کلام‌ها و شوخی‌های عامیانه‌ای که در بازنویسی به کمیک اضافه شده باعث ایجاد حس همزادپنداری و ادراک‌پذیری بیشتری بین شخصیت‌ها و مخاطبین می‌شود و به پخته شدن آن‌ها نیز کمک شایانی کرده است.

استودیو کمیکا

طراحی با تم دارک

طراحی و تصویرسازی داستان در چاپ اول شماره‌های ابتدایی دارای هاله‌ای از تاریکی‌ست که مخاطب کودک را به سمت خود جلب نمی‌کند و رده سنی جامعه‌ هدف اثر را کمی بالاتر می‌برد. چاپ دوم با شاد کردن رنگ‌آمیزی طراحی‌ها، اضافه کردن جزئیات و پس‌زمینه روایت را قابل فهم‌تر و ملموس‌تر برای کودکان سنین پایین‌تر کرده است.

نکته‌ای دیگر که در چاپ اول شماره‌های یک تا چهار دیده می‌شود پرش صحنه‌هایی‌ست که گویی مقادیری از مطالب جاافتاده‌اند و اینطور برداشت می‌شود که روند داستان تند پیش می‌رود و ابهاماتی در فهم آن ایجاد می‌شود. البته این مبحث در چند پنل جلدهای یک تا چهار اصلاح شده اما هنوز در شماره‌های بعدی کمیک به طور کامل برطرف نشده است.

پیشروی داستان‌های ایلیا با همکاری بیشتر طراحان کمیک همراه می‌شود و نتیجه‌ حاصل از این همکاری و هماهنگی آن است که موقعیت‌های مکانی بیشتر به واقعیت نزدیک شده و ملموس‌تر می‌شوند.

طراحان ایلیا با استفاده‌ به‌جا از پنل‌های کلاسیک، باز و تمام صفحه در اکثر موارد توانسته‌اند ارتباط بصری خوبی برقرار کنند. صحنه‌های مهم‌تر کمیک در شماره‌های مختلف با قاب‌های تمام صفحه به تصویر کشیده‌اند که مخاطب را با هیجان و تشویش جاری در داستان همراه می‌کند.

دیالوگ‌ها و خوانش داستان

جای‌گذاری بدون ترتیب دیالوگ‌ها در پنل‌ از دیگر نکاتی بود که در چاپ اول کمیک باعث ایجاد سردرگمی در ذهن خوانندگان شده بود اما اقدامات جالبی که در چاپ دوم صورت گرفت از شدت این سردرگمی‌ها کاست. صفحات ابتدایی کمیک توضیحات کوتاهی راجع به نحوه خواندن پنل‌ها ارائه شد و پیوستگی دیالوگ‌ها با خطوطی نشان داده شدند. این موارد باعث شده که کمیک ایلیا خوانش راحت‌تری داشته باشد.

چاپ شماره نهم ایلیا با تغییر چشم‌گیری در لوگو ایلیا همراه است که به‌نظر می‌رسد با نرم‌تر کردن زوایای لوگو فرم چشم نوازتری به خود گرفته است. لوگوی ابتدایی ایلیا با داشتن خطوط درهم در حاشیه‌ بیش از اندازه شلوغ به‌نظر می‌رسید که در جلدهای جدید این ایراد به خوبی برطرف شده است.

اینطور به نظر می‌رسد که ایلیا پتانسیل‌های زیادی دارد و اصلاحاتی که در شماره‌های ابتدایی این کمیک انجام شده موضوع امیدوارکننده‌ایست. آنکه سازندگان کمیک با صبر و حوصله بسیار تغییرات موثر و مهمی را در اثرشان پیاده کردند نشان دهنده‌ روحیه بالای انتقادپذیری آنان است. انتظار می‌رود با ایده ناب و روحیه تلاشگری‌شان پیشرفت خوبی در بخش کمیک‌های تالیفی صورت گیرد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

مانگا Vinland Saga

شرافت، زمانی معنا می‌شود که آن را با بند بند وجودت جستجو کنی و جوانمردی‌ات را به پای شیطان قربانی نکنی. تاریخ، زیبایی انسانیّت را در کلمه‌هایش یادگار دارد؛ حتّی اگر این لغات متعلق به جنگ باشند. (مانگا حماسه وینلند) مانگا حماسه وینلند و حماسه آزادی انسان از بند مانگا حماسه وینلند، حماسه آزادی انسان […]

مانگا Death Note

دفترچه مرگ یک مانگا در ژانر تریلر روانشناختی و پلیسی است که در خلال سال‌های 2003 الی 2006 به صورت هفتگی در شونن جامپ منتشر می‌شد. نویسنده اثر آقای اوبا و طراح زبردست آن آقای اوباتا هستند، آن‌ها پس از دفترچه مرگ، در ساخت دو مانگای دیگر نیز با هم همکاری کردند. قتل در پشت […]

مانگا Fire Force

قهرمان بودن در وجود کسانی نهفته است که انسانیت را فهمیده‌اند. آنان که برای تجدید حیات زیبایی‌ها، آتش را به جان می‌خرند و فداکاری را مشق می‌کنند. ( مانگا Fire Force ) تجارت دین عده‌ای از مردم عبادت را معامله‌ای می‌بینند که در آن دو طرف باید تاجر خوبی باشند. آن‌ها مسیر رستگاری را در […]

مانگا الکتریسیته

علم همیشه شما را شگفت زده می‌کند و تلاش دارد تا پاسخی بر چگونگی‌های دنیا باشد. علم از ذرات کهکشان تا کوچک‌ترین عناصر بدن انسان را مطالعه می‌نماید تا کم‌ترین فعلی را به توشه خود بیفزاید. دانش الکتریسیته، گوشه‌ای از کوله‌بار علم است. پیش از الکتریسیته کسی نمی‌دانست، داستان الکترون‌های بازیگوش تا چه اندازه در […]