مشخصات اثر

  • نام اثر
    همه دروغ می‌گویند
  • نام نویسنده
    دیویدویتس ست استیونز
  • نام ناشر
    گمان
  • ژانر
    روانشناسی داده کاوی اینترنت
  • سال انتشار
    2017
  • شابک
    8-51-7289-600-978
  • تعداد صفحات
    300
  • رده بندی سنی
    +13
  • کشور
    آمریکا
  • ارتباطات
    نقل خلاصه‌‌ای از کتاب توسط پادکست فارسی BPlus – اپیزود سوم مورد انتشار قرار گرفت.
  • جوایز
    کتاب همه دروغ می‌گویند نامزد جایزه بهترین کتاب علمی گودریدز سال 2017 شد.
  • بازخورد و میزان استقبال
    اثر همه دروغ می‌گویند به عنوان کتاب سال اکونومیست (2017) شناخته شد. همه دروغ می‌گویند، نخستین اثر ست ایزاک استیونز دیویدویتس (زاده 15 سپتامبر 1982) دانشمند، اقتصاددان و نویسنده آمریکایی است. او یکی از نویسندگان نیویورک تایمز و دانشمند اسبق داده در گوگل است. کتاب او، Everybody Lies، توسط ‌هارپر کالینز در سال 2017 منتشر شد و بعداً به پرفروش‌ترین اثر نیویورک تایمز تبدیل شد. PBS NewsHour و اکونومیست نیز آن را به عنوان کتاب سال معرفی کردند.
نوشته شده در: توسط: فائزه اسدیان در: کتاب

کتاب قورت دادنی

کتاب در یک کلمه قورت دادنی‌ست؛ مخصوصاً در این قطع پالتویی که توسط نشر گمان به چاپ رسیده است. برای بشر همیشه کنجکاو، سر درآوردن از راز‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی زمانه‌‌ای که در آن روزگار می‌گذراند، بی‌شک هیجان‌انگیز خواهد بود. می‌توان گفت این کتاب دقیقاً در پاسخ به چنین نیازی تألیف شده است.

عنوان کتاب، خلاصه‌‌ای از عبارت “همه دروغ می‌گویند، به جزء اینترنت” است. استیونز در این اثر 300 صفحه‌‌ای از منبع تحقیقاتی شگفت‌انگیزی سخن به میان می‌آورد که محاسبات میلیون‌ها دانشمند حوزه علوم اجتماعی را زیر سؤال برده است؛ کلان‌داده (big data)!

جمله کلیدی کتاب این است که “مردم در پیمایش‌ها دروغ می‌گویند”. این امر دلایل واضحی دارد؛ تمایل شدید افراد به تحت تأثیر قرار دادن پژوهشگر در پیمایش‌های حضوری، مبرهن‌ترین علت این واقعه است. مسئله بعدی، عادت دروغ گفتن به خود است که بعضی اوقات دچار می‌شویم.

دلایل دروغ گفتن

تورانژو می‌گوید: «افراد دوست ندارند پیش خودشان اقرار کنند که مثلاً در دوران دانشجویی افتضاح بوده‌اند.» این علت، همچنین توضیح می‌دهد که چرا افراد زیادی ادعا می‌کنند در حوزه‌های مختلف بالاتر از میانگین هستند. دلیل دیگر دروغ گفتن در پیمایش‌ها، صرفاً بازی در‌آوردن است. این مسئله بزرگی به شمار می‌آید؛ پژوهش‌هایی که با نوجوانان سر و کار دارند با آن روبه‌رو هستند.

استیونز می‌گوید مبنای اصلی‌اش برای به تحریر در‌آوردن این کتاب، اثبات محبوبیت تفکری کهنه در ‌ایالات متحده بوده است. اگر چه نژادپرستی پنهانی که امروزه گمان می‌رود در جامعه روشن فکر آمریکا کمرنگ شده با بررسی میزان جست‌وجو‌های مردم برای کلمه توهین‌آمیز “کاکاسیاه”، از فاجعه بزرگی خبر می‌دهد. فاجعه‌‌ای که به تفکرات سیاسی افراد هم راه یافته و به راحتی علت پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2016 را توضیح می‌دهد.

مطالعاتی که جامعه‌شناسان و دانشمندان حوزه داده بر روی اطلاعات دریافتی از اینترنت انجام داده‌اند، تأکید دوباره‌‌ای بر ضرب‌المثل «هیچ‌گاه درون خودت را با بیرون دیگران مقایسه نکن» است. رفته رفته این حقیقت که درونیات ما با ‌آنچه نشان می‌دهیم، رفتار می‌کنیم و حتی بیان می‌کنیم متفاوت است.

سقط جنین در  آمریکا

هیبتی دلهره‌آور به خود می‌گیرد. از افزایش آمار سقط جنین در ایالت‌های آمریکا در پس قانون محدودیت دسترسی به سقط جنین گرفته تا نگرانی‌های جنسیت‌زده والدین برای فرزندان‌شان و پاسخ به این سؤال همیشگی بشر که آیا محتوای فیلم‌هایی که می‌بینیم بر ما و جامعه تأثیر می‌گذارند؟ همه سؤال‌هایی‌ست که در این کتاب پاسخ داده شده‌اند.

نکته قابل ستایش این است که کتاب، عادلانه از ‌کلان‌داده سخن می‌گوید و در کنار پرداختن به حسنات، شمردن معایب آن را نیز از یاد نبرده است. «اعداد می‌توانند اغواگر باشند» شاید کامل‌ترین جمع‌بندی در بیان روی کثیف این منبع عظیم اطلاعاتی باشد.

استفاده بنگاه‌های اقتصادی از ‌کلان‌داده در شناخت و پیش‌بینی مشتریان و تصمیم‌گیری مراکز اعطاء وام بر اساس جملات متقاضیان، جنبه‌های ترسناکی از قدرت ‌کلان‌داده است. تحلیل درست اطلاعات در استفاده از ‌کلان‌داده اهمیت ویژه‌‌ای دارد. بسیار مهم است که در مسیر بررسی‌ها به کشفیات خود مغرور نشویم و ‌آنچه را که دریافتیم دقیق‌تر مورد آزمایش قرار دهیم. بعد از مطالعه این کتاب به جهان با دیدی متفاوت می‌نگرید و در دنیای وب محتاطانه‌تر رفتار خواهید کرد! هرچند بعید است بتوانید با نفوذ آن مقابله کنید.

همه دروغ می‌گویند

گوگل و دروغ‌ها

چرا مردم به گوگل دروغ نمی‌گویند؟ باید در پاسخ به این سؤال به دنبال شرایطی برویم که مردم در آن دروغ نمی‌گویند. افراد در تنهایی، فضای آنلاین و عدم حضور پرسشگر دروغ نمی‌گویند و این تمام ‌آن چیزی خواهد بود که گوگل فراهم آورده است. در واقع استیونز معتقد است مردم انگیزه‌‌ای برای راست گفتن به نظرسنجی‌ها ندارند. بنابراین اگر سعی کنید به خودتان دروغ بگویید هم احتمالاً گوگل می‌فهمد!

نکته قابل توجه آن است که دانشمندان داده در مسیر مطالعات خود، تنها به سرچ‌های گوگل اکتفا نکرده و گریز فراوانی هم به داده‌های فیسبوک و هزاران پایگاه پرمخاطب اینترنتی دیگر زده‌اند.

پیترتیل از سرمایه‌گزاران فیسبوک می‌گوید: «بهترین کسب و کارها بر پایه راز‌ها بنا شده‌اند؛ رازهایی درباره جهان طبیعت یا رازهایی درباره مردم.» تیل، راز‌ها را این‌گونه معرفی می‌کند: چیزهایی که مردم ‌درباره خودشان نمی‌دانند یا چیزهایی که پنهان می‌کنند؛ چون نمی‌خواهند کسی از آن‌ها باخبر شود. به عبارت دیگر چنین کسب و کارهایی بر پایه دروغ‌های مردم بنا شده است!

استیونز در بخشی از کتاب، آمار بیشترین جست‌وجوهای مردم در یک حوزه به خصوص در نقاط مختلف دنیا را بررسی و نتیجه‌گیری می‌کند. متفاوت بودن اولویت‌ها بیانگر جریان اطلاعاتی است که در هر کشور از منابع مختلف پراکنده می‌شود.

کسب و کار‌های اینترنتی

کتاب همه دروغ می‌گویند برای ‌کسب و کار‌های اینترنتی و متقاضیان جذب مخاطب در بستر وب نیز حقایق جالبی دارد. در فصل ششم با بررسی عبارت‌هایی که تحت عنوان آزمایش الف/ب آزموده شدند، نشان می‌دهد مخاطبین آنچنان که ادعا می‌کنند، قابل پیش‌بینی نیستند. اگر در جایی تیتری پرجزئیات‌تر مخاطب بیشتری را جذب کرده است اما در مطلب دیگر عبارت گنگ پیروز میدان بوده است.

می‌توان گفت بخش قابل توجهی از کتاب در ستایش قدرت ‌کلان‌داده است. در نهایت مؤلف، مطلب را ‌این‌گونه تمام می‌کند که وابستگی بیش از اندازه به اعداد و آمار سبب می‌شود ملاحظات مهمی از چشممان دور بماند. ‌کلان‌داده همیشه راه حل مشکلات نیست و ‌آنچه پژوهش را قابل اعتماد می‌کند استفاده از پیمایش‌ها (خرد داده) در کنار بهره‌گیری از قدرت ‌کلان‌داده است. از همین رو فیسبوک تیمی ‌از روانشناسان اجتماعی و مردم‌شناسان را استخدام کرده تا چیزهایی را پیدا کنند که از چشم اعداد پنهان می‌ماند.

همه دروغ می‌گویند

فصاحت در کلام

بیش از هر چیز در این اثر به چشم می‌آید که فصاحت سخن مؤلف در بیان مفاهیم تخصصی است. موضوع کتاب و واژه ناآشنای ‌کلان‌داده برای مخاطب عام جذب کننده نیست و می‌توان پیش‌بینی کرد که استقبال زیادی را به دنبال ندارد. اما سادگی زبان استیونز و توضیحات تکمیلی بسیاری که گاهی در لابه‌لای متن و گاهی در یادداشت‌های انتهای کتاب آمده، جایی برای کج‌فهمی ‌باقی نگذاشته است.

از دیگر مزایا قلم استیونز مخصوصاً در اولین کتابش، بیان اطلاعات به کمک داستان‌های متعدد و مدیریت وزن متن است؛ به طوری که مخاطب، حقایق و اطلاعات را تیتر‌وار و در سبک کتاب‌های آموزشی دریافت نمی‌کند؛ بلکه آن‌ها را در ظاهری داستانی فرامی‌گیرد.

ترجمه بسیار روان

ترجمه بسیار روان ریحانه عبدی از جملات استیونز در اینجا قابل ستایش است. به نحوی که مخاطب عام با حد متوسطی از دانش و اطلاعات به خوبی با کتاب همراه می‌شود و شاید آن را زمین هم نگذارد! تصویر روی جلد، طرحی از سائول استاین بک است که با عنوان کتاب، هماهنگی دارد و در ضمن سبک مینیمال کتاب‌های نشر گمان را هم رعایت کرده است.

موضوع کتاب به نوعی، بررسی کلان‌داده محسوب می‌شود. سبک کتاب روایی نیست و خلق شخصیتی در آن اتفاق نیوفتاده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

کتاب شازده کوچولو

انسان در فرای تنهایی خود نیازمند دوستی و عشق است. در دنیایی مملو از فریادهای رخوت انگیز، قلب‌ها منتظر سرودی از عشق و انسانیت به تاریخ می‌پیوندند. کودکی تنها در دنیای بزرگسالان کتاب با ماجرای تصویری از نقاشی یک کودک آغاز می‌شود. تصویری که فیلی را در شکم مار بوآیی تصور کرده و آن را […]

کتاب دختری در قطار

رمان جنایی و دلهره‌آور دختری در قطار در سال اوّل انتشار خود (۲۰۱۵) در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. این کتاب اغلب با کتاب‌هایی مانند ”دختر گمشده” گیلیان فلین مقایسه و بررسی می‌شود. حتّی برخی آن را جلد دوّم “دختر گمشده” می‌دانند. نمادها روی ریل قطار نام کتاب به خودی خود، نماد حرکت […]

کتاب کاموا: موهای معلق، چشم‌های چرخان

اگر افسانه‌ها زنده بودند شاید دنیای ما سخت‌تر و زیباتر رخ می‌نمود. دنیایی مملو از معماهایی برای حل کردن و رازهایی برای دانستن. زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند نوجوانی دوره‌ای است که انسان از حفاظ امن خانواده خود دور می‌شود و جهانی را درک می‌کند که انتظارش را نداشته است. نوجوانی با خطر، ترس و شکست […]

کتاب زنی در کابین 10

روث ور (زاده سال ۱۹۷۷ میلادی) پدیدآور، رمان‌نویس، نویسنده، آموزگار، پیشخدمت، و کتاب فروش اهل بریتانیا است. عمده شهرت وی به سبب خلق رمان‌های هیجانی و روانشناسی است. کتاب‌های مشهور وی عبارت هستند از در یک جنگل تاریک تاریک (۲۰۱۵)، زنی در کابین ۱۰ (۲۰۱۶)، بازی دروغ (۲۰۱۷) و همین‌طور مرگ خانم وستاوی (2018). روث […]