مشخصات اثر

  • نام اثر
    The School for Good and Evil خوب‌های بد ، بدهای خوب
  • نام نویسنده
    سومان چینانی Soman Chainani
  • نام ناشر
    پرتقال
  • ژانر
    فانتزی ماجراجویی
  • سال انتشار
    1395
  • شابک
    9786008111979
  • تعداد صفحات
    484
  • رده بندی سنی
    +12
  • کشور
    آمریکا
  • ارتباطات
    A World Without Princes (2014) The Last Ever After (2015) The Ever Never Handbook (2016) Quests for Glory (2017) A Crystal of Time (2019) One True King (2020) پال فیگ، کارگردان فیلم «شکارچیان روح» برای کارگردانی اقتباس سینمایی این مجموعه رمان پُرفروش در شبکه نتفلیکس انتخاب شد.
  • جوایز
    نامزد جایزه کتاب کودکان Waterstones سال 2014
  • بازخورد و میزان استقبال
    اولین کتاب این مجموعه، نقدهای مثبتی از جانب منتقدین دریافت کرده و از سوی گاردین و میامی هرالد تحسین شده است.
نوشته شده در: توسط: فائزه اسدیان در: کتاب

“The School for Good and Evil” یا “خوب‌های بد، بدهای خوب” مجموعه داستانی تخیلی به نویسندگی سومان چینیانی است. اولین کتاب این مجموعه در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۳ در آمریکا منتشر شد. این اثر فانتزی با الهام از داستان‌های معروفی همچون سیندرلا، پینوکیو، سفید برفی، پیتر پن، شاه آرتور و… نوشته شده است.

سه‌گانه اصلی مجموعه (معروف به سال‌های مدرسه) به دنبال ماجراهای دو دوست صمیمی، یعنی سوفی و آگاتا، در مدرسه خوب‌ها و بدها، اتفاق می‌ا‌فتد. مدرسه خوب‌ها و بدها مکانی جادویی است که دانش آموزان در آن آموزش می‌بینند تا در افسانه‌ خودشان قهرمان و یا شرور باشند.

سه‌گانه دوم (سال‌های کَمِلات) داستان آگاتا و عشق واقعی‌اش، یعنی شاهزاده تدروس است. آگاتا به عنوان ملکه‌ کملات و تدروس به عنوان پادشاهش انتخاب می‌شود و سوفی نیز رییس مدرسه بدها می‌شود. کتاب نهایی این مجموعه در تاریخ ۲ ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. اندکی پس از انتشار نخستین کتاب، یونیورسال پیکچرز حق ساخت سریال این مجموعه را در قالب لایو اکشن بدست آورد.

کتاب در ایران با نام “خوب‌های بد، بدهای خوب” توسط انتشارات پرتقال به چاپ رسیده است. سه‌گانه‌ نخست نیز به طور کامل در نشر باژ با عنوان “مدرسه افسانه‌ای” به چاپ رسیده و جلد اول سه‌گانه دوم در همین نشر، ترجمه و چاپ شده است.

جلد کتاب خوب‌های بد، بدهای خوب

اسیر کلیشه‌ها

ورود به جهان بی‌کران فانتزی با قدرت تخیلی که بال پرواز آدمی در آسمان خوش‌رنگ ‌و لعاب افسانه‌های جهان است همواره تجربه نابی را برای خوانندگان به ارمغان می‌آورد. با پر رنگ شدن نقش ادبیات فانتزی در دهه‌های اخیر، جادو و خلق هر آنچه که نیست، منطقه‌ امنی را فراهم آورده تا مخاطب را از دنیای متلاطم و نامطلوب اطرافش جدا کند.

فانتزی جادو که با مجموعه هری‌پاتر جای پایش را مستحکم کرد حالا نوادگان شایسته‌ای را متولد کرده که بعضا می‌توانند شانه به شانه پرفروش‌ترین اثر فانتزی قرن بتازند.“خوب‌های بد، بدهای خوب” افسانه‌ جدیدی است وابسته به افسانه‌های پیشین که خود را نطفه‌ قصه‌های پریان معرفی می‌کند. کتاب جهانی را می‌آفریند که مدعی است فانتزی‌های سیندرلا، سفیدبرفی، هانسل‌وگرتل و… همه از او نشات می‌گیرند.

وارثان قصه‌های پریان

آدم‌های داستان چینانی وارثان قصه‌های پریان و نوادگان جادوگران و شاهزاده‌های داستان‌های کودکان‌ هستند. آنها در “خوب‌های بد، بدهای خوب” گرد هم آمده اند تا راه اجداد خود را ادامه دهند و افسانه‌های جدید بیافرینند. اما کتاب به همین سادگی ورق نمی‌خورد.

داستان از دو سوی یک مرز روایت می‌شود؛ مرز خوبی و بدی، زشتی و زیبایی ، گذشت و انتقام، شرارت و مهربانی. جهانی که چینانی آفریده دهن کجی است به دسته‌بندی‌های سخت‌گیرانه و کوته‌بینانه‌ افسانه‌های کهن. او کلیشه‌ها را به چالش می‌کشد و نگاه یک بعدی به انسان را مذمت می‌کند.

آدم‌های کتاب که باید طبق قوانین افسانه‌ها به خوب‌های مطلق و بدهای ابدی دسته‌بندی شوند، تضادهای وجودی خود را یک به یک کشف می‌کنند. آنها ثابت می‌کنند که ظاهر زیبا، صرفا سیرت زیبا نمی‌سازد و عواطف و احساسات پاک تنها در انحصار زیبارویان نیست. عشق، زیبایی و دوستی در میان صفحات کتاب دوباره تعریف می‌شود و چون باقی افسانه‌ها پیروز میدان خواهد شد.

تعادل میان گرگ‌های درون

کتاب، داستان تعادل میان گرگ‌های درون را روایت می‌کند. در افسانه‌های کهن، چنین آمده که درون هر انسانی دو نوع گرگ وجود دارد. یکی از گرگ‌ها مهربان، ساکت و آرام است و به هیچ کس آزار نمی‌رساند. اهل مکر و حیله نیست و فقط زمانی واکنش نشان می‌دهد که کسی از مسیر درست منحرف شده باشد و یا به او آزار برساند؛ در مقابل گرگ دیگری هم درون انسان هست که همیشه خشمگین است و دائم سعی در کینه‌ورزی و آسیب‌رسانی به دیگران دارد و بی‌دلیل به هرکسی که سر راهش سبز شود حمله می‌کند! این دو گرگ مهربان و خشمگین در وجود انسان‌ها دائما در جنگ و جدال هستند و در نهایت آنی برنده جدال می‌شود که انسان بیشتر خوراکش را فراهم می‌کند.

اثر با آنکه پایان‌بندی‌های کلیشه‌ای را نهی می‌کند، اما خود در محتوا اسیر کلیشه‌ها می‌شود. سخن گفتن از نیروی عشق با زبان فانتزی تکراری‌ترین مفهوم کتاب‌های این ژانر است و شجاعت، ایمان، ازخودگذشتگی و… که در زمره مفاهیم ناب انسانی به حساب می‌آیند، همواره در جایگاه‌های بعد از عشق ستوده می‌شوند. با این حال چینانی در این کتاب نوع متفاوتی از عشق را به تصویر کشیده است.

مجموعه کتاب های خThe School for Good and Evil

مدرسه‌ای آنسوی جنگل‌ها

سوفی و آگاتا از جایی در آنسوی جنگل‌ها به مدرسه خوب‌ها و بدها فراخوانده می‌شوند. مدرسه‌ای که بنا شده تا نوجوانان معمولی را برای حضور در افسانه‌ها پرورش دهد. دختران و پسران از نقاط مختلف جنگل به مدرسه می‌آيند، گروه‌بندی می‌شوند و برای فراگیری مهارت‌ها و پرورش استعدادهایشان راهی برج‌ها می‌گردند. برج خوبی با تالارهای شیشه‌ای و اتاق‌های آبنباتی و برج شرارت با دخمه‌های تاریک و دروازه‌های تارعنکبوتی در دو سوی دریاچه، قد افراشته اند.

آنسوی تاریخچه و افتخارات مدرسه اما رازهایی پنهان است؛ اسراری که حتی اساتید نیز از آن بی‌خبرند. مدیر مدرسه در هیچ یک از اجتماعات دیده نمی‌شود و هیچ‌کس اجازه ملاقات با او را ندارد. از طرفی نیز هیچ‌یک از دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی به خانه باز نمی‌گردد بلکه به جنگل تاریک فرستاده می‌شود تا آغازگر افسانه خود باشد.

سوفی در روستایشان تنها کسی است که برای رفتن به مدرسه خوب‌ها وبدها بی‌قراری می‌کند. او هر روز پس از ۹ ساعت خواب کامل بیدار می‌شود، پوره کدو می‌خورد و از خیارهای تازه جنگل برای خودش ماسک درست می‌کند، تا مبادا چیزی از پرنسس‌های قصه‌ها کم داشته باشد. او تمام تلاشش را می‌کند تا تنها انتخاب شایسته مدیر مدرسه برای برج خوب‌ها باشد.

دور افتاده

کمی آنسوتر، آگاتا در خانه‌ی تاریک میان قبرستان زندگی می‌کند و از نگاه‌های تاسف‌بار اهالی روستا گریزان است. مردم گاوالدان آگاتا را به دلیل ظاهر نامتعارف و شلخته‌ای که دارد در جمع خود نمی‌پذیرند و تنها فردی که با او رفت و آمد دارد سوفی است. دوستی عجیب این دو دختر برای اهالی گاوالدان باورناپذیر است. سوفی با کفش‌های شیشه‌ای و پیراهن‌های شاد و موهای بلند بلوند هیچ نقطه اشتراکی با آگاتا با کفش‌های قلمبه و موهای مشکی ژولیده و پیراهن‌های تیره ندارد. با این حال، آن دو تنها یکدیگر را دارند.

بالاخره روز موعود فرا می‌رسد و مدیر، سوفی و آگاتا را برای مدرسه انتخاب می‌کند. اما اشتباهی رخ می‌دهد! او سوفی را به برج شرارت می‌فرستد و آگاتا را در میان تالار‌های شیشه‌ای برج خوبی رها می‌کند. از همان ابتدا دو دوست با چالش‌های زیاد روبرو می‌شوند. آنها در عین آن که باید ثابت کنند شایسته جایگاهی که نصیبشان شده نیستند، باید از نهال کوچک دوستی‌شان نیز حراست کنند.

“خوب‌های بد، بدهای خوب” نمونه‌ی دیگر از پیوند جادو و فانتزی با خلقیات و رفتارها است. جادو بازیچه‌ی نویسنده می‌شود تا مفاهیم انسانی را بیان کند و نوجوانان را در پر التهاب‌ترین دوران رشدی خود به خودشناسی سوق دهد.
کتاب، نخستین جلد از مجموعه هفتگانه‌ فانتزی است که بار سنگین ساخت جهان ذهنی نویسنده را بردوش می‌کشد. متن پویاست و با آن‌که کفه ترازوی نیمه نهایی کتاب سنگین‌تر است اما بخش نخستین نیز خواننده را دلزده نمی‌کند.

تصویر نویسنده خوب‌های بد، بدهای خوب

خوب‌های بد، بدهای خوب

یکی از نکات قوت و درخشان داستان علی‌رغم فضای افسانه‌ای، پرهیز از قهرمان انگاری و تک شخصيتي کردن اثر است. آگاتا و سوفی دو کاراکتر داستان تا انتهای کتاب پا به پای هم جلو می‌روند و قصه ثانیه‌ای از آن‌ها عقب نمی‌ماند. ماجراهای کتاب به طور مساوی بین این دو دوست تقسیم شده و سرگذشت هیچ یک مهم‌تر از دیگری نشان داده نمی‌شود.

سوفی دلبسته‌ جهان افسانه‌ها و زندگی پرنسس‌وار در میان قصرهای مجلل است. او همواره رویای شاهزاده‌ای خوش سیما را می‌بیند که از او خواستگاری می‌کند . پوستش را روشن و نرم نگه می‌دارد و رژیم‌های سخت می‌گیرد تا هیکلش از پرنسس‌های نقاشی شده چیزی کم نداشته باشد. پس از ورود به مدرسه نیز تمام هم و غم او جلب نظر پسر خلف شاه آرتور، و ازدواج با وی است.

سوفی بی‌فکر و خودخواه به نظر می‌رسد و در مقایسه با مسئولیت‌پذیری و مهربانی‌های آگاتا آزار دهنده رفتار می‌کند. آگاتا اعتقادی به افسانه‌ها و وجود مدرسه‌ای برای پرورش شخصیت‌های داستانی ندارد. او از زندگی در کلبه کوچکشان در قبرستان راضی است و بودن با گربه‌ی شیطانش را به همنشینی با پریان ترجیح می‌دهد. حتی قرارگرفتن در کلاس‌های رنگی و قدم زدن در تالارشیشه‌ای هم او را دلبسته مدرسه نمی‌کند.

بازگشت به گاوالدان

آگاتا مصمم است که به گاوالدان باز گردد و رفاقت با سوفی را در محیط بی‌دردسر روستا ادامه دهد. او با آن که برخلاف سوفی به ظاهرش اهمیت نمی‌دهد و اغلب در جیب‌ لباس‌هایش پرنده مرده پیدا می‌شود؛ اما تمام مدت در فکر سوفی و نجات او از برج سیاه است. تنها آرزوی آگاتا بازگشت به روستا همراه سوفی است در حالی که سوفی این را نمی‌خواهد.

شخصیت‌پردازی در این اثر بسیار هوشمندانه صورت گرفته و سیر خودشناسی شخصیت‌ها به تفصیل نشان داده شده است. فرآیند تبدیل “آنچه فکر می‌کنم هستم” به “آنچه واقعا هستم” بدنه‌ اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و ده‌ها کاراکتر فرعی نیز همراه سوفی و آگاتا روی ریل این تغییر سوار می‌شوند! سال تحصیلی جدید در مدرسه افسانه‌ای خوب‌ها و بدها، به حدی پرحادثه و عجیب سپری می‌شود که خود جزوی از یک افسانه می‌شود.

نویسنده و کتاب خوب‌های بد، بدهای خوب

قطار بدون توقف حوادث

کتاب از هیجان بالایی برخوردار است و قطار حوادث در میان مسیر متوقف نمی‌شود؛ با این حال پرش‌های مکانی در متن گاها مخاطب را گیج می‌کند و تمرکز او را برهم می‌زند. همچنین تشبیهات و فضاسازی‌ها گنگ است و اسکلت تخیل را سست بنا می‌کند.

ترجمه‌ نعیمه حسینی متن را زخمی کرده است. برخی اصطلاحات به درستی به فارسی برگردانده نشده و کلمات گاه به صورت ترجمه و گاه با تلفظ زبان مبدا و اصطلاحا “فینگلیش” نوشته شده اند. (مانند کلمه گارگویل (Gargoyle) که در متن به صورت کله اژدری نیز ترجمه شده است.)

نظرات مخاطبین

1 نظر ثبت شده

  1. Hosna Shahini گفت:

    این مجموعه کتاب فوق العادست.از دستش ندید.

این مطالب را هم از دست ندهید

کتاب دنیای سوفی

جهانی که همه در آن غرق روزمرگی‌اند کسی باید پا فراتر نهاده و حقیقت را آشکار کند. کسی که به محدودیت ذهنش پای‌بند نیست، تا فراسوی فهم خود پرواز می‌کند و ارمغانش درکی به وسعت وجود است. او سایه خود را جای می‌گذارد تا خیره در نور حیرانی، حقیقت را جستجو کند. ( کتاب دنیای […]

کتاب زنان توی دیوار

کتاب زنان توی دیوار دوّمین اثر لوکا ویکس پس از دختران و شیاطین است که به شدّت در میان دوست‌داران کتاب‌هایی با موضوع ماورا الطبیعه و ژانر وحشت طنین‌انداز شد. داستان کتاب زنان توی دیوار در دوران ویکتورایی داستان کتاب زنان توی دیوار در محیطی ویکتوریایی و در خانواده‌ای اصیل از نژاد “آکوستا” روایت می‌شود […]

کتاب داس مرگ

کتاب داس مرگ مجموعه‌اى فوق‌العاده مهیج و جدید اثر نیل شوستِرمن، برنده‌ى جایزه‌ى کتاب ملّى آمریکا است که در آن دو شخصیت اصلی، «سیترا» و «روئَن»، درمی‌یابند براى داشتن دنیایى بی‌عیب‌ و نقص، باید بهاى سنگینى پرداخت. این مجموعه‌ی علمی تخیلی که داستانش در آینده رخ می‌دهد،‌ مفاهیم بسیار پیچیده و عمیقی همچون مرگ و […]

کتاب کیمیاگر

دنیا سفری است پیش روی انسان و تنها آنان که شجاعتِ آزادی دارند، آن را با وجودشان لمس می‌کنند. وجودی که در راه شناخت جهان با آن یکی شده و همگام با خورشید، روشنی را تنفس می‌کند. ( کتاب کیمیاگر ) کتاب کیمیاگر دریچه‌ای به عرفان شهامتِ شناخت و جستجوی خود در زنجیر زمان و […]