مشخصات اثر

  • نام اثر
    One piece وان پیس
  • ژانر
    مبارزاتی ماجراجویی کمدی
  • سال ساخت
    1997-2021
  • نوع اثر
    چند جلدی 98 جلد
  • وضعیت
    در حال انتشار
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام نویسنده
    : ائیچیرو اودا Eiichiro Oda
  • نام طراح
    : ائیچیرو اودا Eiichiro Oda
  • منتشرکننده
    Shueisha
  • رده‌بندی سنی
    +10
  • ارتباطات
    انیمه وان پیس از اکتبر 1999 تا به امروز به صورت مجموعه تلویزیونی پخش می‌شود. تا کنون 956 قسمت از این انیمه نمایش داده شده است. چهارده انیمه سینمایی، تا کنون، بر مبنای مانگای وان پیس منتشر شده است. این انیمه‌ها معمولاً در ماه مارس، مطابق با تعطیلات بهاری مدارس ژاپن منتشر می‌شوند. لایت نوول‌های این مانگا از سال 1999 تحت عنوان‌های زیر منتشر شدند: گانزاک دزد دریایی را شکست دهید!، افسانه اژدها هزار ساله، در جزیره حیوانات عجیب، نفرین شمشیر مقدس، بارون اوماتسوری و جزیره مخفی، سرباز غول پیکر مکانیکی قلعه کاراکوری، داستان شاهزاده کویر و دزدان دریایی: ماجراهای آلاباستا و معجزه شکوفه‌های گیلاس. فرنچایز وان پیس، توسط شرکت باندای و سپس زیرنظر باندای نامکو انترتینمنت به بازی‌های ویدئویی تبدیل شد. بازی‌های متعددی دربارهٔ وان پیس ساخته شده‌است که به معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سری بازی‌های one piece pirate warriors اشاره کرد که توسط کمپانی کویی تکمو ساخته و توسط باندای نامکو انترتینمنت در شبکه استیم منتشر شد. بازی نیروی پرش که در سال ۲۰۱۹ برای پلت‌فرم‌های مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان منتشر شد. همچنین یکی از بازی‌های وان پیس، شامل دیگر شخصیت‌های مختلف از مجموعه مانگاهای برجستهٔ هفته‌نامه شونن جامپ همچون ناروتو و دراگون بال می‌شود.
  • جوایز
    مانگای وان پیس در سال 1999 برای بیست و سومین جایزه Kodansha Manga نامزد شد. از 2000 تا 2002 سه بار پیاپی نامزد دریافت جایزه فرهنگی Tezuka Osamu بود. ترجمه آلمانی 44 جلد مانگای وان پیس جایزه مخاطبان سوندرمن را در رده بین المللی مانگا به خود اختصاص داد. همچنین جوایزی شامل یک جایزه طنز سالانه که در هفت دسته توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت، فرانکفورت روندشچاو، اشپیگل آنلاین و کمیک فوروم در مرکز کمیک نمایشگاه در سال 2005 اهدا می شوند، به این مانگا تعلق گرفت. در یك نظرسنجی که توسط اوریكون در سال 2008 ، نوجوانان ژاپنی آن را جالبترین مانگا انتخاب كردند. این مانگا در جوایز کمیک 2009 مجله Nickelodeon برای Manga Favorite نامزد شد. همچنین در سال 2012 ، وان پیس جایزه بزرگ چهل و یک‌مین دوره جوایز انجمن کاریکاتوریست‌های ژاپن را در کنار فیلم Nekodarake Nice ساخته کیموچی یوكویاما به دست آورد. مجله داوینچی نام وان پیس به عنوان سومین مانگا، در فهرست مانگای برتر سال 2013 قرار داد. در 15 ژوئن 2015، اعلام شد که ائیچیرو اودا و وان پیس رکورد جهانی گینس را برای " The most copies published for the same comic book series by a single author " ثبت کرده‌اند. این رکورد به دلیل چاپ 320.666.000 نسخه تا دسامبر 2014 در سراسر جهان، برای وان پیس و خالق آن ثبت گردید.
  • بازخورد و میزان استقبال
    مانگای وان پیس تنها رکورد گینس را برای تعداد کپی‌هایی که منتشر کرده، ثبت نکرده است. وان پیس با داستان‌های جذاب خود تبدیل به قسمتی از زندگی روزمره خوانندگانش شده است. مخاطبان این مانگا با منتشر شدن هر قسمت از آن برای سرگذشت قهرمانان آن کنجکاو‌ هستند.
نوشته شده در: توسط: فاطمه شهاب‌الدین در: کمیک و مانگا

زندگی درون مانگا وان پیس، در دستان شجاعت معنا می‌یابد. شجاعتی که از ارزش‌هایت وام می‌گیری. آواز ارزش‌هایی که می‌گویند: در میان هیاهوی قدرت، اگر انسانیت را مشق کنی، برنده‌ای.

مانگای ژاپنی

به دنبال گنج بزرگ

دالتون سان، پادشاه منتخب پادشاهی ساکورا می‌گوید: “من آینده این کشور را دیدم و چیزی نبود جز هرج و مرج! تا وقتی ما اینجا هستیم، این کشور هیچ گاه درمان نمی‌شود، اهمیتی ندارد تکنولوژی پزشکی ما چقدر است… اهمیتی ندارد که معلومات پزشکی ما در چه حدی است… چون هیچ درمانی برای “حماقت” وجود ندارد!”

حقیقت آن است که حماقت، هر بنیان مستحکمی را نابود کرده و هر سنگری را ویران می‌کند. حماقت هیچ درمانی جز دانایی ندارد و افسوس که درمان آن همت بالای انسانی را می‌طلبد. تلاشی که تعداد کمی در پی آن رهسپار می‌شوند.

بر خلاف باور عموم، علم، معرف دانایی نیست؛ بلکه دانایی دریای عظیمی از تجربه است که به عمق تصمیمات آینده نفوذ کرده و آن‌ها را هدفمند می‌سازد. لوفی و زورو در جریان حمله به دهکده، به اوسوپ می‌گویند: “ما از سر دلسوزی و ترحم کمکت نمی‌کنیم! ما همدردی نمی‌کنیم! به شجاعتت احترام می‌گذاریم.”

راه پهلوانی

آیین پهلوانی و جوانمردی شاید تنها مفاهیمی باشند که بدون توقف در وان پیس تکرار می‌شوند. بزرگداشت انسانیت و نکوهش ستمگری در هر داستانی از وان پیس دیده می‌شود. لوفی و زورو به نکته مهمی اشاره کرده‌اند. آن‌ها با این سخن خود نه تنها غرور اوسوپ را حفظ نموده‌اند؛ بلکه او را به مبارزه در جبهه عدالت تشویق کرده‌اند.

کمک به دیگری و مبارزه برای عدالت موضوع بسیاری از داستان‌ها بوده است؛ اما توجه به ستم دیده و حفظ آبرو و غرور او همان عنصری است که قهرمانان داستان وان پیس را به پهلوانانی مثال زدنی تبدیل می‌کند. بون کلی(مستر2) می‌گوید: “یک نفر ممکن است از راه مرد یا زن بودن منحرف شود، اما هیچکس از راه انسانیت منحرف نمی‌شود.”

او می‌خواهد یادآوری کند که انسانیت مفهومی غیرقابل تغییر است. یعنی حتی جنسیت که تغییر ناپذیرترین مفهوم ممکن به نظر می‌رسد، امکان تغییر دارد، اما انسانیت چنان در وجود انسان نهادینه است که عضو ابدی وجود اوست.

مانگای ژاپنی

یادگاری همچون گنج در مانگا وان پیس

لوفی در مانگا وان پیس بسیار کلاهش را دوست دارد زیرا آن، یادگاری از شانکس است. لوفی کلاهش را چون گنجی ارزشمند بسیار عزیز می‌دارد. بارها در طول داستان تکرار می‌شود که هر شخصی، گنج مخصوص به خود را دارد.

شاید شیء ناچیزی به چشم ما، برای دیگری دنیایی از یاد و خاطره باشد. گاهی موجودات اطراف ما فرای آن چه به نظر می‌رسند، هستند. روحی از یک خاطره، صدایی از جنس آرامش و یا یادی از یک تجربه را می‌توان فرای اجسام به ظاهر بی‌ارزش، حس کرد. کافی است چشم دل خود را اندکی باز کنیم.

دریادار ورگو (فرمانده گروه جی فایو) می‌گوید:”اهمیت ندارد که چقدر عمیقاً به عدالت اعتقاد داری… چرا که اگر ضعیف باشی هیچ کاری نمی‌توانی در جهتش انجام بدهی…” در طول داستان بارها ثابت می‌شود که این سخن حقیقت دارد.

اگر لوفی قدرت فراطبیعی خود را نداشت و یا اگر زورو آن قدر مهارت نداشت که بتواند با سه شمشیر کار کند و یا نامی به قدر کافی زیرک نبود؛ هرگز رویای آن‌ها محقق نمی‌شد.

حفاظت از عدالت

اما این مطلب نیز حقیقت است که هرکس طالب عدالت باشد، در هر مقام و مرتبه اجتماعی و با هر توانایی، قادر به حفاظت از آن است. با این وجود نیز گاهی تنها حفاظت کافی نیست. برای گسترش این مفهوم باید قدرتِ در دست گرفتن شمشیر فرشته عدالت را داشته باشی. این قدرت جز با نلاش بسیار و اعتقادی راسخ حاصل نمی‌شود. هرچند که همواره جهان ما از عدالت حقیقی فاصله خواهد داشت.

شنکس خطاب به دزدی که می‌خواست لوفی را ادب کند، می‌گوید: “خوب گوش کن… تو می‌توانی روی سرم آب بریزی… می‌توانی غذا بریزی…. حتی می‌توانی رویم تف هم بیندازی… و من می‌خندم و از آن می‌گذرم. اما…به هر دلیلی، چه خوب، چه بد، هیچ کس اجازه ندارد آسیبی به دوستانم برساند!”

دوستی عمیقی که داستان مانگا وان پیس آن با فداکاری‌های بی پایانی همراه است، عضو جدا نشدنی و زیبای وان پیس می‌باشد. لوفی، که شخصیت اصلی داستان است، این خصلت را از شنکس، الگوی عزیزش یاد گرفته و آن را با دوستانش قسمت می‌کند.

شنکس با نهایت فداکاری حتی بازویش را در راه محافظت از لوفی از دست می‌دهد و همین خاطره دردناک و شکوهمند سرآغازی برای شخصیت اصلی داستان وان پیس است. ماجرایی که نشان می‌دهد، فداکاری، هیچ گاه نمی‌میرد، بلکه در نهاد جهان به یادگار می‌ماند و انسان‌های بزرگی می‌سازد.

مانگای ژاپنی

پادشاه دزدان دریایی

مانکی دی لوفی: او همچنین با نام لوفی کلاه حصیری نیز شناخته می‌شود. لوفی بنیان‌گذار و کاپیتان مشهور و قدرتمند دزدان دریایی کلاه حصیری است و همچنین یکی از چهار مبارز برتر این گروه محسوب می‌شود.

او پسری مهربان، شجاع و فداکار، با روحی آزاد است که تصمیم دارد پادشاه دزدان دریایی بشود. لوفی در سن ۷ سالگی به طور ناخواسته میوه گومو گومو را خورده است. این میوه شیطانی یک ویژگی لاستیکی به بدن او داده که او را قادر می‌کند هر قسمت از بدنش را به هر سمتی کش دهد و دوباره به حالت قبل برگرداند.

در ابتدا لوفی قادر به کنترل کش دادن اجزای بدن خود نبوده اما بعد از ده سال تمرین در جزیره داون قادر به کنترل آن شده است.

قابلیت این میوه برای دسترسی به مکان‌های دور نیز مفید است؛ چرا که او با کشش دست خود قادر است جایی از یک مکان دور را بگیرد و با رها کردن بدن خود به آن مکان هدایت شود.

از لحاظ هجومی او قادر است مشت‌ها، لگدها و ضربات سر خود را در فواصل بلند و با سرعت بالا رها کند و با پیج دادن به هر یک از بخش‌های بدن خود حتی قدرت ضربه را افزایش دهد. از لحاظ تدافعی نیز لوفی با ضرباتی که قابل برش نیستند صدمه نمی‌بیند، از این رو لوفی در برابر مشت‌ها (بدون آغشته شدن به هاکی بوسوشوکو) و اغلب گلوله‌ها مقاوم است.

همچنین او با سقوط از ارتفاعات بلند هیچ مشکلی ندارد. لوفی قادر است بدن خود را باد کند و اجسام پرتاب شده به سمتش را نیز دفع کند.

سه هیولا

رورونوا زورو: زورو اولین عضو گروه دزدان دریایی کلاه حصیری است و در کنار لوفی و سانجی به عنوان یکی از سه هیولا شناخته می‌شود. آرزوی او تبدیل شدن به بهترین شمشیرزن دنیا است.

زورو سابقاً به شکارچی دزدان دریایی معروف بوده است. او پسری فداکار و قدرتمند است که به هر قیمتی از دوستانش محافظت می‌کند.

زورو یک استاد شمشیرزنی گوکن بوده و قادر است از سه شمشیر برای روش‌های مختلف حمله از حملات نزدیک تا ضربات دامنه‌دار استفاده کند. او حتی قادر به استفاده از تکنیک سطح بالای برش‌های هوایی است که با استفاده از تاب دادن شمشیر و فشار هوا، دشمنان را از مسافت دور مورد هدف قرار می‌دهد. بنا بر گفته‌ بروک، زورو یک کاربر هاکایریوکو است که به شمشیرزنی با قدرت فیزیکی بیکران گفته می‌شود.

نامی: ملقب به گربه‌ی دزد، مسیریاب دزدان دریایی کلاه حصیری است. او عضو سوم گروه بوده و دختری زرنگ و باهوش است. رویای نامی ترسیم یک نقشه از کل جهان می‌باشد.

مانگای ژاپنی

مانگا وان پیس پادشاه مانگاهای شونن

مانگا وان پیس پادشاه مانگاهای شونن محسوب می‌شود. این خصوصیت نه تنها به سبب تعداد صفحات و داستان آن، بلکه به طراحی آن نیز اختصاص دارد. اودا با ایده‌های خلاقانه خود چنان با دقت تصویر شخصیت‌هایش را خلق می‌کند که به سختی می‌توان شباهتی میان آن‌ها مشاهده کرد.

شروع ابتدایی و ساده و پیشرفت چشم گیر طراح وان پیس در مانگای آن، بسیار واضح است. شاید اودا در ابتدا چندان خودش را درگیر جزئیات نمی‌کرده، اما گذر زمان، او را به طراحی چیره دست تبدیل کرده که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

مانگا وان پیس چندان دارای صحنه‌های خشن نیست و به همین علت نیز در دسته مانگاهای شونن قرار می‌گیرد. مانگا، با وفاداری به سبک خود، چندان از هاشور استفاده نمی‌کند و با سایه_روشن پیش می‌رود. اما گاهی چنان تصاویر ریز و پیچیده‌ را کنارهم در یک صفحه جای می‌دهد، که خواننده را غرق در ماجرا، سردرگم رها می‌کند. شاید این شلوغی تنها نکته منفی واقعی طراحی‌های اودا باشد.

طراحی هر صحنه‌ای با داستان تناسب دارد. خصوصیات ظاهری هر کاراکتری با ملیت او هم‌خوانی دارد و در طراحی مکان‌ها و شخصیت‌ها، فرهنگ هر جامعه، لحاظ شده است.

جنبه طنز داستان با اغراق‌های جالبی در طراحی همراه‌اند. این موضوع سبب می‌شود به خصوص جنبه‌های احساسی، بسیار جذاب و فکاهی به نظر برسند. اودا حتی این جنبه طنز را در طراحی شخصیت‌ها نیز حفظ می‌کند. برای مثال لوفی با اندام ظریف و استخوانی خود چگونه می‌تواند یک هیولای مبارز باشد؟!

بنابراین می‌توان گفت که طعنه‌های کلامی و تناقضات طنزآمیز اودا نه تنها در صحنه‌ها، که در شخصیت‌ها و خصوصیات ظاهری آن‌ها نیز نمایان است.

اودا به تک تک شخصیت‌هایش اهمیت داده و به آن‌ها عشق می‌ورزد. این مطلب را می‌توان از توجه او به کاراکترهای فرعی درک کرد. چرا که حتی شخصیت‌های گذرای این مانگا با ظرافت و دقت خاصی ترسیم شده‌اند و برای خصوصیات بدیع ظاهری آن‌ها توجه زیادی صرف شده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

مانگا Fireworks

عده‌ای در سرزمین رویای خود کاش‌ها و اگرها را پرورش می‌دهند. آن‌ها دنیا را با زندگی در احتمالات‌شان معنا می‌کنند و اینگونه زیبایی‌های انتخاب‌های خود را گم کرده و به انسانی افسرده بدل می‌شوند. ( مانگا Fireworks ) فرار از مشکلات داستان مانگا Fireworks بارها به عقب برمی‌گردد تا فرار از مشکلات را با راه‌های […]

مانگا One punch man

دنیا نیازی به ماوراءالطبیعه ندارد تا زمانی که انسان توانایی‌های خود را بشناسد. توانایی‌هایی که می‌توانند او را به برترین مخلوق تبدیل کنند. این تمام چیزیست که در مانگا مرد تک مشتی باید بدانید. مانگا مرد تک مشتی جایگزین کمیک سوپرمن سایتاما مانگا مرد تک مشتی در طول زندگی‌اش فهمیده که قدرت خسته کننده است. […]

کمیک بزرگ شدن در ترکیه

ازگه سامانچی، طراح و استاد یکی از دانشگاه‌های آمریکایی است. او در اتوبیوگرافی مصورش به نام کمیک بزرگ شدن در ترکیه، از ماجراجویی‌ها و پیچیدگی‌های زندگی شخصی و اجتماعی‌اش گفته است. ازگه که متولد و بزرگ شده‌ ترکیه است در خلال داستان خود، درباره‌ شرایط زندگی در کشوری که در آن متولد شده و رشد […]

مانگا داستان عروس

جایی در میان زمان و درون مانگا داستان عروس دخترانی در چنگال سرنوشت خود گرفتار بودند. آن‌ها برای سرزمین‌شان گنج‌هایی نهان و برای همسران‌شان برکتی جاویدان محسوب می‌شدند. کسانی که به تاریخ پیوستند و نسل‌ها را ساختند. دخترانی در قامت کالا مانگا داستان عروس قصه ظلمی است که دختران را کالایی برای معامله و یا […]