مشخصات اثر

  • نام اثر
    Fireworks, Should We See It from the Side or the Bottom? آتش بازی، آیا باید آن را از کنار ببینیم یا از پایین؟
  • ژانر
    عاشقانه مدرسه‌ای خیال پردازانه
  • سال ساخت
    2017
  • نوع اثر
    چند جلدی 2 جلد
  • وضعیت
    پایان یافته
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام نویسنده
    ایوای شونجی Iwai Shunji فوگتسو ماکتو Fuugetsu Makoto
  • نام طراح
    ایوای شونجی Iwai Shunji فوگتسو ماکتو Fuugetsu Makoto
  • منتشرکننده
    Mogen shoju
  • رده‌بندی سنی
    +13
  • ارتباطات
    مجموعه تلویزیونی، سال 1993، بر اساس داستان آتش بازی، در 16 قسمت ساخته و پخش شد. انیمه‌ای سینمایی نیز در سال 2017 با اقتباس از این داستان بر روی صحنه رفت.
نوشته شده در: توسط: فاطمه شهاب‌الدین در: کمیک و مانگا

عده‌ای در سرزمین رویای خود کاش‌ها و اگرها را پرورش می‌دهند. آن‌ها دنیا را با زندگی در احتمالات‌شان معنا می‌کنند و اینگونه زیبایی‌های انتخاب‌های خود را گم کرده و به انسانی افسرده بدل می‌شوند. ( مانگا Fireworks )

کمیک ژاپنی

فرار از مشکلات

داستان مانگا Fireworks بارها به عقب برمی‌گردد تا فرار از مشکلات را با راه‌های متفاوت توجیه کند. آن‌چه در حقیقت مانگای آتش بازی را قابل توجه کرده است همین بازگشت‌ها و تصمیمات متفاوتی است که به اگرها و شایدها می‌پردازد. هرچند بسیار سطحی و سریع، اما تغییر وقایع بر اثر انتخاب انسان، بسیار جالب و قابل توجه است.

آن‌چه دید ما نسبت به آینده را می‌سازد، تصمیمی است که امروز می‌گیریم. شاید انتخاب‌های ما در جبر سرنوشت به یک پایان واحد منجر شوند؛ اما دید ما نسبت به زندگی با همین انتخاب‌ها و وقایعی که بر اساس آن‌ها رخ می‌دهند، شکل می‌گیرند.

تمام انتخاب‌های انسان را رویارویی با یک دوراهی رقم می‌زند. بنابراین باید به یاد داشته باشیم که در هر انتخابی، کاش‌ها و اگرهایی نهفته است که باید به فراموشی سپرده شوند.این مطلبی است که نویسنده به سختی سعی در انتقال آن دارد. شاید در این مورد چندان موفق نبوده، اما به دقت طرح مسئله می‌کند.

تمام مشکلات قابل حل‌اند

مشکلات انسان برای رویارویی طراحی شده‌اند. خداوند هرگز شما را با مسئله‌ای رو به رو نمی‌کند که توانایی حل آن را نداشته باشید. هیچ مشکلی نیست که راه حلی جز فرار نداشته باشد. هرچند که داستان به سختی سعی در توجیه و بررسی آن دارد.

فرار از ضعف و ضعف از انسانی سرکوب شده نشأت می‌گیرند. انسانی که به ریسمانی، هرچند نازک، چنگ زده و با تکیه بر آن به مبارزه می‎‌پردازد به مراتب از ترسویی که خود را از صحنه دور می‌کند بهتر است.

چنین شخصی نباید توقع داشته باشد تا در دیگر مراحل زندگی خود نیز استقامتی به خرج داده و موفق شود. کسی که فرار می‌کند، باید بداند که پس از آن، هیچ مانعی را پشت سر نخواهد گذاشت و تا انتهای مسیر خود مغلوب و سرخورده خواهد ماند. به عبارتی مشکل با فرار، شما را ترک نخواهند گفت، بلکه با صورتی متفاوت در مراحل مختلف زندگی خود را نشان می‌دهند.

کمیک ژاپنی

اصطلاح کاکئوچی

مانگا Fireworks، نازونا را فردی می‌داند که به جای مقابله با مشکل خود، فرار می‌کند. داستان بر محور اصطلاح کاکئوچی استوار شده است. در ژاپن هنگامی که فردی با معشوق خود اقدام به فرار کرده و بی‌اجازه والدینش تصمیم به ازدواج بگیرد، در اصطلاح می‌گویند که کاکئوچی انجام داده است.

نویسنده این کلمه را در معنای فرار از مشکل فرض کرده و داستان را بر مبنای آن پایه ریزی کرده است. او به انتخاب‌هایی می‌پردازد که پیامدهای نامعلومی را در پی دارند.

داستان مانگا Fireworks بارها زمان را به عقب برگردانده و هربار موضوع فرار را با دید و تصمیمات متفاوتی بررسی می‌کند. انتهای داستان اما به درستی و روشنی نتیجه‌ای ارائه نمی‌شود و گویا با این پایان، نویسنده خود را از قضاوت رهانیده است.

او نه کاکئوچی را نهی کرده و نه تأیید می‌کند تنها سعی دارد تا از زوایای متفاوت به نقد و بررسی آن بپردازد. این مطلب، داستان را به دید جدیدی میهمان می‌کند اما درست هنگامی که خواننده به دنبال منظور نویسنده از کلماتش می‌گردد، در سردرگمی خود تنها می‌ماند.

حیرانی خواننده

پایان باز و یا عدم قضاوت در مسائلی که به روشنی و با جزئیات بسیار شرح داده شده‌اند، می‌تواند عاقلانه باشد. در مانگای آتش بازی اما به علت عدم شرح دقیق و حیرانی خواننده در طول داستان، چنین پایانی قابل درک نمی‌باشد. بهتر بود نویسنده برای مقصود خود اجزای داستان را با جزییات بیشتری شرح می‌داد و یا پایانی روشن برای مانگای خود در نظر می‌گرفت.

نویسنده مانگا Fireworks بارها اذعان می‌کند که دنیای خیال از واقعیت زیباتر است اما انسان چاره‌ای جز زندگی و قبول آن ندارد. امید در داستان او نقطه‌ای است که گویا می‌خواهد به آن برسد.

بارها گوشزد می‌کند که پایان هر شب، طلوعی درخشان در انتظار آدمی است. اما این صبح روشن تنها در خیال او محقق می‌شود و این اصرار بر امید و زندگی، هرگز در واقعیت وجود ندارند.

حقیقت آن است که تمام انسان‌ها در رویای خود امید را لمس می‌کنند، آن‌چه گم شده، اشتیاق به واقعیت است. هرچند نویسنده در صحنه‌های پایانی داستان سعی دارد تا امید را در واقعیت نیز نشان دهد، اما تلاش او چندان قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد.

کمیک ژاپنی

بررسی مشکلات زندگی نوجوانان در مانگا Fireworks

اویکاوا نازونا: دختری نوجوان که در خانواده‌ای نامنسجم زندگی می‌کند. پدر او در کودکی از مادرش جدا شده و پس از آن ناپدید گشته است. مادرش سه بار ازدواج کرده که این مطلب باعث آسیب روحی جدی به دخترش شده است.

نازونا در ابتدا دختری ساکت، مرموز و جذاب است اما در ادامه مشخص می‌شود که سرکشی خاصی در او وجود دارد که نازونا را به شخصیتی نامتعادل تبدیل کرده است. او مانند هر نوجوان دیگری ریسک پذیری بالایی دارد و با توجه به تربیت خود، خطر را به راحتی می‌پذیرد.

نازونا خواننده خوبی است و باور دارد که می‌تواند روزی به یک هنرمند تبدیل شود. او در ابتدا علاقه‌ای به نوریمیچی ندارد و صرفاً از روی شانس به او ابراز دوستی می‌کند، اما در انتها عاشق نوریمیچی می‌گردد.

دوستی چند نوجوان

شیمادا نوریمیچی: نوریمیچی باور دارد که آتش بازی در آسمان مسطح است. او نیز مانند نازونا یک نوجوان است که دوستانش را در ریسک پذیری‌های مختلف همراهی می‌کند.

او عضو یک گروه دوستی است و دوستی صمیمی به نام یوسوکه دارد. نوریمیچی پسری معمولی است که با خواهر و پدر خود زندگی می‌کند و سرگرمی‌اش بازی ویدیویی است. او علاقه زیادی به نازونا دارد هرچند به سختی می‌تواند توجه او را به خود جلب کند.

آزومی یوسوکه: پسری نوجوان که پدرش پزشک است. او دوست صمیمی نوریمیچی بوده و در طول داستان تبدیل به رقیب عشقی او می‌شود. یوسوکه پسری پر شور بوده و تلاش می‌کند تا نظر نازونا را به خود جلب کند.

شخصیت‌ پردازی‌های مانگای آتش بازی با ضعفی عجیب رو به رو هستند. شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین ضعف این اثر جدای از اشکالات داستانی، شخصیت پردازی بسیار ضعیف است.

نویسنده برای ایجاد اثری متفاوت، به آن میزان که باید دقتی به خرج نداده و با این بی‌توجهی، ایده تازه خود را به نابودی کشانده است. ایده‌ای که اگر بیشتر به آن می‌پرداخت، اثری قابل تأمل را پدید می‌آورد.

کمیک ژاپنی

زندگی دانش آموزانی معمولی در مانگا Fireworks

طراحی شخصیت‌های مانگا Fireworks به نحوی است که آن‌ها بیشترین شباهت را به نوجوانان معمولی داشته باشند. در طراحی نوریمیچی از پسری زیبا و بی‌نقص با پوششی جذاب که مخصوص مانگاهای شوجو یا مدرسه‌ای است، خبری نمی‌باشد.

شاید بتوان شبیه طراحی نوریمیچی را در دوستان بازیگوش نقش‌های اول مانگاهای شوجو، پیدا کرد. نوریمیچی، موهایی آشفته، قدی متوسط، ابروهایی کوتاه و چشمانی عادی دارد.

او از همه نظر یک دانش‌آموز معمولی به نظر می‌رسد. در مقابل نازونا به عنوان دختری مرموز و در عین حال سرکش به زیبایی طراحی شده است. چتری‌های بلند، موهای آشفته و چشمان بی‌حالت نازونا او را دقیقاً تبدیل به شخصیتی کرده که نویسنده به توصیف آن پرداخته است.

یوسوکه پسری است که بیش از نوریمیچی به شخصیت‌ اصلی مانگاهای شوجو شباهت دارد.

او با موهای صاف، چشمان تیز و دانش خاص خود، بیش از نوریمیچی به چشم می‌آید. طراحی‌ها دقیقاً در راستای منظور نویسنده جای گرفته و آن را به درستی نمایان کرده‌اند. این مطلب که با وجود یوسوکه، نوریمیچی به عنوان شخصیت اصلی انتخاب شده‌، داستان آتش بازی را از دیگر مانگاهای هم سبک خود متفاوت نموده است.

طراحی آتش‌ بازی‌ها

آن‌چه فضای مانگای آتش بازی را متفاوت می‌کند، طراحی آتش‌ بازی‌های زیبا با اشکال مختلف است. طراح، به زیبایی دید هر یک از شخصیت‌های داستان را نشان می‌دهد.

دیدی که بر اساس سوال پرتکرار داستان که عنوان آن را هم تحت تأثیر قرار داده است، شکل گرفته: آیا آتش بازی گرد است یا صاف؟ آیا باید آن را از پایین ببینیم یا از کنار؟ طراحی آتش بازی از زوایای مختلف و بررسی تئوری‌ها و نظریات مختلف شخصیت‌های داستان، به صورت تصویری بسیار وجهه جالبی از مانگا ارائه کرده است. طراح با هنرمندی هر یک از خطوط پیش زمینه را با تئوری‌های مختلف هماهنگ کرده تا تأثیر دیالوگ‌های هر شخص بیشتر شود.

مانگای آتش بازی علی رغم فضاهای متفاوت خود، بر اساس ژانر مخصوصی که دنبال می‌کند به استفاده از سایه‌روشن به جای هاشور پرداخته است. این مطلب باعث شده تا طراحی فضاهای متفاوت آن، بیش از پیش رخ بنماید و هنرمندی طراح را ابراز کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

کمیک خواهرها

کمیک خواهرها، بخش‌هایی از خاطرات نویسنده در دوران نوجوانی و سفر خانوادگیشان به کلوروداست. خواهرها دومین قسمت از زندگینامه‌ رینا تلگمایر است. نشر اطراف، به جز خواهرها، دو قسمت دیگر از ماجراهای تصویری خود را با نام‌های لبخندها و دلهره‌ها ترجمه کرده و ماجراهای هر کتاب، جدا از قسمت‌های دیگر است. جنبۀ طنز و سرگرمی […]

مانگا ERASED

ساعت، دشمن بی‌رحمی است زمانی که عقربه‌هایش را بر نابودی شادی‌ها گره می‌زند. اما اگر بتوان زمان را به عقب برگرداند، شاید حسرت‌ها دست از دامان انسان بردارند و فصل جدیدی را به رخ بکشند. همچون ساتوری که حسرت آن را می‌خورد که چرا نتوانست دوست خود را از کودک آزاری نجات دهد. نواخته شدن […]

مانگا Dr Stone

ریچیرو ایناگاکی در مصاحبه خود درباره مانگا دکتر اِستون با مجله ناتالی در مورد جرقه این ایده داستان می‌گوید، که ایده‌ چنین داستانی ابتدا از شخصیت‌های آن شکل‌گرفته است او در نظر داشت تا  برخلاف بیشتر مانگاهای شونن که در آن شخصیت اصلی قدرت مافوق طبیعی دارد، شخصیتی خلق کند که عادی باشد. چرا که […]

مانگا Princess Mononoke

فریاد جنگل در مانگا شاهزاده مونونوکه با آه انسان‌ها در هم آمیخته است. در میان زندگی طاقت‌فرسا چگونه باید از همزیستی نوشت تا روحی نمیرد. چشمان صلح به عدالت دوخته شده است. آیا روزی می‌رسد که پرچم سفیدی آویخته شود؟ یکه‌تازی قهرمانان زن جیکوبو به آشیتاکا می‌گوید: “ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز […]