مشخصات اثر

  • نام اثر
    Dradon Ball توپ اژدها (دراگون بال)
  • ژانر
    هنرهای رزمی علمی تخیلی ماجراجویی
  • سال ساخت
    1984-1995
  • نوع اثر
    چند جلدی 42 جلد
  • وضعیت
    پایان یافته
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام نویسنده
    آکیرا توریاما Akira Toriyama
  • نام طراح
    آکیرا توریاما Akira Toriyama
  • منتشرکننده
    شوئیشا Shueisha
  • رده‌بندی سنی
    +12
  • ارتباطات
    مجموعه انیمه ۱۵۳ قسمتی توسط استودیو توئی انیمیشن از دراگون بال ساخته شد که پخش آن از ۲۶ فوریه ۱۹۸۶ تا ۱۲ آوریل ۱۹۸۹ در کانال فوجی تلویژن به روی آنتن رفت. این اولین سری انیمه دراگون بال بود. سری بعدی این انیمه، با عنوان دراگون بال زد، از آوریل ۱۹۸۹ تا ژانویه ۱۹۹۶ پخش شد. دراگون بال سوپر نیز از 2015 تا 2018 منتشر شد.
  • جوایز
    دراگون بال از محبوب‌ترین مانگاهای تمام دوران‌ها است. این مانگا پس از وان پیس در سال 2012، لقب پر فروش‌ترین مانگای تاریخ را از آن خود کرد.
نوشته شده در: توسط: فاطمه شهاب‌الدین در: کمیک و مانگا

قدرت زمانی می‌تواند مفید باشد که ارزش آن را درک شود. قدرتی که در دستان ترس اسیر شود، سودی نخواهد داشت. داستان اولونگ و وارد شدن او به جمع دوستان با تلنگری همراه است. اولونگ خوک ضعیفی است که با تغییر شکل خود در زمان اندک، مردم دهکده‌ای را مورد آزار و اذیت و هوس رانی قرار می‌دهد. ( مانگا Dragon Ball )

اما او آن چنان که به نظر مردم می‌رسد قدرتمند نیست. این مطلب نشان می‌دهد که انسان‌ها گاهی مسائل را بزرگ‌تر از واقعیت‌شان می‌بینند. همین امر سبب می‌شود تا ترس، آن‎‌ها را ببلعد و نتوانند آن چنان که باید زندگی کنند.

سفر به غرب

شجاعت برخورد با روزمرگی‌ها در مانگا Dragon Ball

گاهی باید به فرای ظواهر رفت و هویت حقیقی تصورات ذهنی را کشف کرد. اگر انسان، شجاعت رویارویی با این موانع را نداشته باشد، روزی می‌رسد که با روزمرگی‌هایش نیز به مشکل بر می‌خورد.

“اولونگ خطاب به پوآرو می‌گوید: چه کار می‌کنی؟

_به ماه نگاه می‌کنم.

_در چنین وضعیتی چطور می‌توانی اینگونه راحت باشی؟(اشاره به این دارد که در زندان دشمن اسیرند و صبح با طلوع خورشید می‌میرند.)

_امشب هم ماه کامل خیلی قشنگ است، اولونگ! چقدر خوب است که می‌توانم قبل از مردن چیزهای زیبا ببینم.”

حقیقت آن است که ما زیبایی‌های اطراف خود را تا از دست ندهیم، قدر نمی‌دانیم. تمام دارایی‌های کوچک این جهان به قدری ارزشمندند که اگر تک تک ثانیه‌های زندگی را به آن‌ها اختصاص دهیم، اشتباه نیست.
نکته دیگر آن که، ما انسان‌ها تصور می‌کنیم تمام دنیا بر محور وجود ما می‌چرخد. مثلاً زمانی که غمگین هستیم، توقع داریم آسمان و زمین نیز با ما اشک بریزند و یا به وقت شادی همه جا را گلباران می‌خواهیم. درحالی که طبیعت سیر خود را طی می‌کند و ما را با خود همراه می‌کند. طبیعت، سرشار از زندگی است به شرطی که ما بخواهیم آن را تنفس کنیم.

سون گوکو پسری شجاع است و این شجاعت او از همان ابتدای داستان رخ می‌نماید. او از هیچ موقعیتی فرار نمی‌کند و معتقد است تا کار بدی نکرده، فرار، معنایی ندارد. حقیقت آن است که شجاعت از انسان شخصیت قابل اعتمادی می‌سازد که اطرافیانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچند که این شجاعت با خطرپذیری متفاوت است. کسی که بی هیچ توانایی یا نقشه‌ای مقابل خطر قرار می‌گیرد به غیر از آسیب برای خود و دیگران، ارمغانی ندارد.

سفر به غرب

سفر به غرب با چاشنی هنرهای رزمی در مانگا Dragon Ball

زمانی که توریاما قلم به دست گرفت، قصد داشت ماجرایی از سفر به غرب با اندکی صحنه‌های رزمی خلق کند. او به فاصله شش ماه پس از خلق مانگا موفق دکتر اسلمپ، می‌خواست تا این مجموعه را به پایان برساند. اما ناشر تنها به شرطی پذیرفت که توریاما اثر جدیدی را خلق کند.

او با الهام از فیلم “اژدها وارد می‌شود” بروس لی و “استاد مست” جکی جان، تصمیم گرفت تا مانگایی با صحنه‌هایی از مبارزه کونگ فو تولید کند. دیگر داستانی که مبنای مانگای دراگون بال قرار گرفته، سفر به غرب است.

داستانی چینی که توریاما شخصیت‌های داستانش را مانند آن قرار داده است. گوکو به جای ووکونگ، بولما در نقش تانگ شاژانگ، اولونگ جایگزین ژو باجی و یامچا به جای شاووجینگ. سیر داستان تا زمانی که گروه با یکدیگر معمای دراگون بال را حل می‌کنند همان سفر به غرب را دنبال می‌کند اما پس از پیوستن گوکو به استادش و تمرین‌های رزمی، فضای داستان کاملاً بدیع می‌شود.

همچنین توریاما دنبال کردن هفت توپ اژدها از مکان‌های مختلف را با الهام از رمان ژاپنی معروف Nanso Satomi Hakkenden نوشته است. در این رمان قهرمانان مأمور به جمع آوری هفت مهره بزرگ گردنبندی بودایی از هفت منطقه مختلف ژاپن هستند.

مانگا Dragon Ball سیری قهرمانانه دارد که در خلال خود ابرقهرمانی بزرگ را پرورش می‌دهد. برای این قهرمان سازی، نویسنده از هر عنصری بهره می‌برد. فراطبیعی یا انسانی فرقی نمی‌کند. توریاما حتی افسانه‌ها را هم به خدمت می‌گیرد تا قهرمان ساده و بامزه خود را به مردی قدرتمند و بزرگ تبدیل کند.

او در این راه بی‌پروا عمل می‌کند و هر امکانی را برای گوکو در نظر می‌گیرد. این آزادی، سبب می‌شود تا خواننده برای سرنوشت قهرمان داستان کنجکاوانه به پیش رود. توریاما در این راه چنان موفق عمل می‌کند که عده زیادی گوکو را نه تنها قدرتمندترین شخصیت دنیای مانگا، بلکه او را، در جایگاهی بالاتر از بتمن و سوپرمن و قدرتمندترین ابرقهرمان می‌دانند.

سفر به غرب

قدرتمندترین شخصیت دنیای مانگا

سون گوکو: قدرتمندترین شخصیت دنیای مانگا و دنیای ابرقهرمانان است. گوکو در جنگل بزرگ شده و توسط پدربزرگش آموزش دیده است. گوکو که در ابتدای داستان چهارده سال سن دارد، کسی را ندیده و چیزی درباره دنیای خارج از جنگل نمی‌داند. او پسری ساده، خوش قلب، بامزه و همیشه گرسنه است! گوکو با قدرت عجیب خود همه را شگفت زده می‌کند و بهترین محافظ برای دوستانش محسوب می‌شود.

شاید تنها ایراد او تحلیل رفتن قدرتش در زمان گرسنگی است! گوکو بسیار شجاع است و در حقیقت مفهومی به عنوان ترس را درک نمی‌کند. او عاشق هنرهای رزمی است و بسیار به یادگاری‌های پدربزرگش اهمیت می‌دهد. در ابتدا او دمی دارد که تعادلش را حفظ می‌کند، همچنین او را به موجود عجیبی میان انسان‌ها تبدیل کرده است. بعدها گوکو به واسطه هویتش، دم خود را از دست می‌دهد.

بولما: دختری شانزده ساله و اولین دوست گوکو است. او افسانه دراگون بال را برای گوکو تعریف کرده و باعث می‌شود تا سون گوکو دنیای خارج از جنگل را ببیند. بولما دختری زیرک و باهوش است اما نمی‌توان روی قدرت او حساب کرد.

اولونگ: خوک تغییر شکل دهنده‌ای که در ابتدا به عنوان دشمن قهرمانان داستان ظاهر شده و سپس با آن‌ها همراه می‌شود. او نماد فردی ترسو و هوس‌باز است.

زاهد لاکپشتی: پیرمردی که اسرار بسیاری را می‌داند و به هنرهای رزمی مسلط است. گرچه او آدم خیلی خوبی به نظر نمی‌رسد، اما نقش استاد و حلال مشکلات را بازی می‌کند. او تا حدودی شوخ طبع است و سری طاس و لباسی شبیه لاک لاکپشت به تن دارد.

یامچا: مبارزی سرسخت و قدرتمند که به دوستی ارزشمند تبدیل می‌شود. پسری که همراه با حیوان تغییر شکل دهنده خود، پوآرو، در صحرا زندگی می‌کند. او به طور اتفاقی درباره خاصیت جادویی دراگون بال شنیده و با قهرمانان داستان همراه می‌شود. گرچه یامچا با قصدی خودخواهانه در ابتدا با گروه همراه می‌شود، اما در ادامه فداکارانه دیگران را نجات می‌دهد.

سفر به غرب

اقتباسی از سفر به غرب

مانگا Dragon Ball اثری تحسین شده است و این به خاطر سیر داستانی جالب منتخب نویسنده است. در ابتدا شاید داستان این مانگا با سفر به غرب که داستانی چینی است، اشتباه گرفته شود. اما در ادامه نویسنده ثابت می‌کند که نقشه‌های بدیعی برای شخصیت‌های خود دارد. اینگونه است که مانگا از یک ژانر ماجراجویی به یک مبارزه تمام قد بدل می‌شود. این مطلب باعث شده تا دراگون بال و قهرمان قدرتمند آن با کمیک‌های ابرقهرمانانه‌ای نظیر سوپرمن، مقایسه شود.

می‌توان گفت که از نظر طراحی، دراگون بال از کمیک‌های هم ژانر خود بهتر عمل کرده است. در جایی که خواننده کمیک باید حرکت رزمی را با ذهن خود مجسم کند و طراحش متوقف می‌شود؛ توریاما صفحه کاملی را به رسم جزئیات می‌پردازد. او صفحه‌ای را به یک اقدام اختصاص می‌دهد و سپس در صفحه بعدی به حرکت دیگری می‌پردازد و اینگونه پیگیری داستان را برای خواننده خود بسیار آسان می‌کند.

طراحی توریاما به نحوی است که ابهامی در قدرت و تکنیک‌های گوکو مشاهده نمی‌شود. این یک موفقیت برای طراح این مانگا محسوب می‌شود. دراگون بال، صحنه‌های مبارزه خود را با هاشور پر نمی‌کند. بلکه سایه_روشن را انتخاب می‌نماید تا خواننده بدون هیچ سردرگمی متوجه جریان شود.

با دیدن شخصیت‌های دراگون بال، به خصوص در نیمه نخست داستان پی می‌بریم که توریاما ترجیح می‌دهد تا شخصیت‌هایش را چیبی طراحی کند. شاید همین مطلب است که دراگون بال را علی‌رغم داشتن طراحی قدیمی، برای مخاطب امروزی نیز دوست داشتنی می‌کند.

طراحی کاراکترهای دراگون بال شاید تنها سرنخی باشد که بتوانیم پی ببریم داستان قرار است از یک ماجراجویی به مبارزه‌ای تمام عیار تبدیل شود! موهای قهرمانانه و خاص گوکو یا یامچا و یا طراحی صورت زاهد لاکپشتی که شبیه به استادان رزمی است؛ همگی نشان از تمایل نویسنده به ادامه دادن داستان در این راه دارند.

توریاما در خلق شخصیت‌هایش خلاقیت‌های جالبی به خرج می‌دهد. حتی تا حدودی سعی می‌کند ظاهر هر کاراکتر را به نسبت خصوصیت اخلاقی بارز او خلق کند. مثلاً اولونگ را به صورت یک خوک می‌کشد تا هوس‌باز بودن او قابل درک باشد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

مانگا Fullmetal Alchemist

کیمیاگر تمام فلزی یک مانگای شونن، فانتزی و اکشن نوشته هیرومو آراکاوا است. این مجموعه مشهورترین و طولانی‌ترین اثر آراکاوا بود که نخستین بار در سال 2001 توسط اسکویر انیکس منتشر شد. انتشار این مجموعه با 26 جلد و 108  فصل در سال 2010 پایان یافت. قانون مبادله برابر کیمیاگر تمام فلزی در مانگا Fullmetal […]

کمیک لبخندها

کمیک لبخندها، بخش‌هایی از خاطرات نویسنده، سال‌های نوجوانی و تجربه‌ی ارتودنسی و جراحی دندان اوست. سال 2004، رینا تلگمایر، آن‌ها را در یک وب‌سایت طنز به عنوان طنز آنلاین هفتگی منتشر می‌کرد. نشر اطراف، به جز لبخندها، دو قسمت دیگر از ماجراهای تصویری رینا را با نام‌های خواهرها و دلهره ترجمه کرده است. ماجراهای هر […]

مانگا All You Need Is Kill

دنیا در تلاطم مبارزه خود، تو را می‌آزماید تا بداند زندگی را با چه میزانی، می‌سنجی. این کلیشه‌ای است که تمام ما دچار آن هستیم. ( مانگا All You Need Is Kill ) تکراری برای پایان در مانگا All You Need Is Kill سخن ریتا، خطاب به کیجی زمانی که مجروح شده و کیجی قصد ترکش […]

مانگا Fire Force

قهرمان بودن در وجود کسانی نهفته است که انسانیت را فهمیده‌اند. آنان که برای تجدید حیات زیبایی‌ها، آتش را به جان می‌خرند و فداکاری را مشق می‌کنند. ( مانگا Fire Force ) تجارت دین عده‌ای از مردم عبادت را معامله‌ای می‌بینند که در آن دو طرف باید تاجر خوبی باشند. آن‌ها مسیر رستگاری را در […]