مشخصات اثر

  • نام اثر
    All You Need Is Kill تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است
  • ژانر
    علمی‌تخیلی ماجراجویی
  • سال ساخت
    2014
  • نوع اثر
    چند جلدی 2 جلد
  • وضعیت
    پایان یافته
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام نویسنده
    ریوسکه تاکیوچی Ryōsuke Takeuchi
  • نام طراح
    تاکشی اوباتا Takeshi Obata
  • منتشرکننده
    شوئیشا Shueisha
  • رده‌بندی سنی
    +13
  • ارتباطات
    تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است؛ ابتدا به صورت رمان کوتاه(لایت نوول) توسط هیروشی ساکورازاکا خلق شد. این اثر به وسیله یوشیتوشی آبه تصویرگری گردید. اقتباس سینمایی توسط هالیوود از این اثر انجام شده که با عنوان Edge of Tomorrow و بازی تام کروز در سال 2014 روانه بازار شد.
  • جوایز
    تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است، در سال 2015 نامزد Best U.S. Edition of International Material—Asia در بخش Eisner Awards شد.
  • بازخورد و میزان استقبال
    مانگای تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است؛ با استقبال خوبی مواجه شد به خصوص در ایالات متحده آمریکا، این مانگا بیش از هزاران نسخه فروخته است.
نوشته شده در: توسط: فاطمه شهاب‌الدین در: کمیک و مانگا

دنیا در تلاطم مبارزه خود، تو را می‌آزماید تا بداند زندگی را با چه میزانی، می‌سنجی. این کلیشه‌ای است که تمام ما دچار آن هستیم. ( مانگا All You Need Is Kill )

تکراری برای پایان در مانگا All You Need Is Kill

سخن ریتا، خطاب به کیجی زمانی که مجروح شده و کیجی قصد ترکش را ندارد، قابل تأمل است: “تو تنها کسی هستی که می‌تواند تصمیم بگیرد… برای آن که این تکرار به پایان برسد.”

تکراری که در زندگی انسان‌ها جریان دارد ساخته ذهن خود آن‌ها می‌باشد. هرکسی می‌تواند روزش را با اتفاقی نو و هدفی تازه آغاز کند. شاید در گیر و دار روزمرگی، اتفاقی غیرمنتظره، بسیار دور از نظر باشد. اما دید انسان به جهان پیرامونش، هر روز قابل تغییر است. کسی که بخواهد زندگی را هر بار با قلمی تازه بنویسد، به سادگی خود را از تکرار تلخ و خسته کننده، رهایی می‎‌بخشد. هرچند گاهی نیازی به نوشتن دوباره نیست. همین که بتوان کلمات کوچک را دقیق‌تر خواند، اتفاقی نو را رقم می‌زند.

گاهی اشتیاق بیشتر برای زندگی، امید را به جان انسان بازمی‌گرداند. هرچند که این محتوا کلیشه‌ای باشد، اما تکرار آن، برای انسان خموده فراموشکار، مفید خواهد بود. عشق و دوستی، مفاهیم دیگری هستند که در این مانگا از نظری دیگر به آن‌ها پرداخته شده است.

حلقه زمانی

زمان بدون پایان

زمانی که کیجی و ریتا به آخر داستان مانگا All You Need Is Kill می‌رسند، اما ریتا توان همراهی کیجی تا انتهای مسیر را ندارد؛ کیجی حاضر است به خاطر او دوباره در حلقه زمان گرفتار شود. این مطلب نشان می‌دهد که عشق و دوستی هیچ‌گاه رنگ تکرار به خود نمی‌گیرند و تنها مفاهیمی هستند که می‌توانند روزهای انسان را به داستانی تازه میهمان کنند.

کیجی حتی می‌داند که در ابتدای داستان هر روزه‌اش، ریتا او را نمی‌شناسد، اما به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد. فرمانده فرل به سربازان خود می‌گوید: “اشکالی ندارد اگر ترسیدید، یادتان باشد، شجاعت بدون ترس محقق نمی‌شود.”

ترس عنصری جدا نشدنی از انسان‌ها است. اما شجاعت آن‌جا معنا می‌یابد که انسان، محدود به دایره آتشین ترس خود نشود. آن کس شجاع‌تر است که بهتر و سریع‌تر پا فرای ترس خود نهاده و با ذهنی باز به مبارزه علیه آن برود. ممکن است ترس او هیچ‌گاه کاملاً از بین نرود، اما اگر تلاش برای سرکوبی آن خاموش شود، بدون شک، شکست در کمین انسان است.

حلقه زمانی

داستانی درباره حلقه‌ای بی‌پایان

مانگا All You Need Is Kill یا تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است؛ داستان یک حلقه زمانی است. تکراری که در هر بازه خود شخصیت اصلی را می‌آزماید و او را به فردی بهتر تبدیل می‌کند. موضوعی که تا کنون بسیار مورد استفاده نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است.

کمتر کسی پیدا می‌شود که داستانی از یک حلقه زمانی را نشنیده باشد. کافی است “حلقه زمانی” را در گوگل جستجو کنید تا بیش از سی عنوان فیلم سینمایی برای این موضوع بیابید. به علاوه کتاب‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که نام بردن از آنان بیش از این نوشتار به طول خواهد انجامید.

شاید دلیل پرداختن نویسندگان و خالقان آثار هنری و جذابیت این موضوع برای آنان، این باشد که انسان در طول زندگی دنیایی خود گرفتار روزمرگی است. روزهایی که تکرار می‌شوند و اگر انسان نتواند لحظه‌های خود را دریابد در حلقه‌ای خموده از افسردگی گرفتار خواهد شد. داشتن هدفی برای مبارزه و هوشیاری برای دریافت درس هر روزه زندگی، نجات بخش به نظر می‌رسد.

قدرت ذهن

کمااینکه در تمام داستان‌هایی که بر این مضمون استوار هستند، حل معمایی با شکستن خط دید یکسان، پایان را می‌سازد.‌ اما آن‌چه این مانگا را به فضایی متمایز میهمان می‌کند، دیدگاه نظامی، علمی و خلق موجوداتی تازه است. موجوداتی که خود باعث این حلقه زمانی شده و تا حدودی به حل معمای داستان کمک می‌کنند.

کیجی صرفاً درگیر یک بازی ذهنی نمی‌شود. او در کنار قدرت ذهن، به نیروی بازو و تلاش برای تبدیل شدن به یک مبارز واقعی، نیازمند است. کیجی در خلال حل این معما مانند همتایان خود، در دیگر داستان‌های هم‌مضمون، رشد کرده و به انسانی تبدیل می‌شود که لیاقت پیروزی را دارد.

جنگ، مبارزه و مقاومت همواره با فداکاری و غم همراه بوده است. حماسه آفرینی بدون این عناصر قابل لمس نیست. پایان بندی مانگا به سیر طبیعی سبکش وفادار مانده و همین باعث گردیده تا از فیلمی که بر اساس این داستان ساخته شده است، قابل لمس‌تر و حماسی‌تر باشد.

حلقه زمانی

قهرمانی که در مانگا All You Need Is Kill قهرمان نیست

کیجی کیریا: مردی که به هیچ عنوان نمی‌توان در ابتدا او را یک مبارز خطاب کرد. اما زمانی که بر حسب اتفاق مقلدی را می‌کشد، در حلقه زمانی گرفتار شده و برای خروج از آن به سربازی ماهر تبدیل می‌شود. در آغاز، کمبود تجربه کیجی، باعث عصبی شدن وی می‌شود و زمانی که در حلقه اول گرفتار می‌شود عقیده دارد که تمام اتفاقات تنها یک رویا است.

اما زمانی که در حلقه سوم گرفتار می‌آید، کیجی متوجه می‌گردد که تمام اتفاقات، واقعی هستند. او دچار ترسی ناگزیر می‌شود و سعی در فرار از حلقه زمانی دارد، حتی سعی می کند خود را بکشد! هرچند که این موضوع کمکی به جدا شدن او از این دایره زمانی نمی‌کند. با گذر از پنج حلقه به این نتیجه می رسد که برای قدرتمندتر شدن، باید از نبرد زنده بیرون آید و از حلقه‌ها برای آموزش استفاده کند.

همین آگاهی به او کمک می‌کند تا تمرین کند و قوی‌تر شود. او یاد می‌گیرد تا از ترس‌هایش مانع نسازد. با این حال، تجربه یک روز به طور مکرر باعث می‌شود که کیجی علاقه خود را به چیزهای زیادی، از جمله غذا از دست بدهد.

زندگی به عنوان یک مبارز

همچنین به دلیل گرفتاری در حلقه زمانی، کیجی از اینکه با کسی دوست شود پرهیز می‌کند تا مرگ کسانی که دوست‌شان دارد، روحش را آزرده نکند. او در طی آموزش‌های سخت و متعدد خود به قفس قاتل تبدیل شده و فردی می‌شود که تعداد زیادی از مقلدها را در زمانی کم می‌کشد. کیجی به دلیل آگاهی خود از حرکات حریف، بسیار در مبارزه سریع بوده و قادر است زمان را بشکند.

ریتا وراتاسکی: ریتا دختری جوان است که بیش از آن‌چه به نظر می‌رسد، قدرت دارد. او استاد هنرهای رزمی است و با سلاح تبر مانند خود مقلدهای زیادی را بدون آسیب دیدن از پای درآورده است. ریتا نام حقیقی او نیست و او این نام را پس از کشته شدن پدر و مادرش توسط مقلدها برای خود برگزیده تا وارد ارتش شود. ریتا عضو نیروهای ویژه ارتش بوده و به سگ تمام فلزی شهرت دارد.

حلقه زمانی

اثری کاملا خشن

مانگای تمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است؛ در داستان و طراحی با سنین بودن فاصله دارد. هیچ عنصری در مانگا نیست که سنین بودن آن را بیان کند. صحنه‌های خشن و جنگی و یا عاشقانه به قدرت مانگاهای سنین نیستند و به خصوص طراحی لباس‌های خاص جنگی و سبک علمی‌تخیلی آن بیشتر به مانگاهای شونن نزدیک است.

بنابراین می‌توان گفت که جدا از واقع‌گرایی در برخی مراحل، مانگا در خشونت به اندازه‌ای پیش نرفته که تنها مناسب بزرگسالان باشد. شاید تنها عنصری که بتواند مانگا را در دسته سنین جای دهد، سن کاراکترها و دغدغه‌های جنگی آنان است. اما این موضوع نیز در طراحی شخصیت‌های مانگا لحاظ نشده است!

کیجی با چشمان نافذ و موهای صاف خود بیشتر به نوجوانی با نقشه‌های پنهانی شبیه است. ریتا نیز با موهای کوتاه، اندام ظریف و چشمان معصوم خود، شباهتی به یک سرباز سرسخت ندارد. او نیز شبیه به نوجوانی شاداب با زندگی نرمال است.

لباس‌های جنگی به نحو بدیعی طراحی شده و همین مطلب توانسته روح تازگی را به مانگای نمام آن‌چه نیاز داری، کشتن است؛ بدهد. البته این توجه و دقت سبب شده تا مانگا در صفحاتی با شلوغی همراه شده و خواننده را گیج کند تا حدی که از اتفاقات اصلی جا بماند.

تفاوت مانگا و لایت نوول

تفاوت‌های طراحی مقلدها در مانگا و لایت نوول قابل توجه است. هرچند که هرکدام به نوبه خود سعی داشته‌اند خصوصیات نهفته در این موجودات را به تصویر بکشند. در لایت نوول، مقلدها مانند قورباغه‌هایی متورم به نظر می رسد که کمی کوچکتر از انسان‌ها بوده و یک دم و چهارپا دارند.

اشکال آن‌ها سیلیکونی بوده و قسمت داخلی آنها با ماده‌ای ماسه مانند پر شده است. علاوه بر همه این‌ها، مقلدها می‌توانند از منافذ خود تیرهایی به نام ژولین شلیک کنند.
مانگا اما توصیف دیگری را به تصویر می‌کشد، مقلدها مانند کره‌هایی غول پیکر با دهانی عظیم به نظر می‌رسند. علاوه بر دهان عظیم، آن‌ها هیچ‌گونه صورتی در پوسته خارجی خود ندارند، هرچند به نظر می‌رسد چندین چشم در اطراف دهان آن‌ها است. مقلدها در مانگا با شناور کردن خود در محیط حرکت می‌کنند.

تعریف‌های بالا نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن خصوصیات مقلدها، آبه در لایت نوول، طراحی بهتری از آن‌ها ارائه کرده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

مانگا The Reprise of the Shield Hero

عدالت، واژه‌ای است که جنگیدن برای آن شجاعتی به وسعت زندگی می‌طلبد. واژه‌ای که ممکن است هیچ گاه آن را لمس نکنی اما تو را به قهرمانی ارزشمند بدل می‌کند. ( مانگا قهرمان سپر ) زمانی که نائوفومی تحت عنوان قهرمان سپر وارد جهان دیگر می‌شود، تصور می‌کند در یک بازی ویدیویی و قوانین مجازی […]

مانگا Dragon Ball

قدرت زمانی می‌تواند مفید باشد که ارزش آن را درک شود. قدرتی که در دستان ترس اسیر شود، سودی نخواهد داشت. داستان اولونگ و وارد شدن او به جمع دوستان با تلنگری همراه است. اولونگ خوک ضعیفی است که با تغییر شکل خود در زمان اندک، مردم دهکده‌ای را مورد آزار و اذیت و هوس […]

کمیک ایلیا

کمیک ایلیا را نمی‌توان اولین اثر مصور ایرانی دانست اما احتمالا از بهترین‌های این دسته به حساب می‌آید. “امین توکلی”، نویسنده ایلیا، با کوچک کردن مقیاس داستان خود به خوبی توانسته تمام زوایای آن را کنترل کند و از پس روایتش برآید. او و همکاران طراحش باهماهنگی نسبتاً خوبی توانسته‌اند اثری قابل قبول در این […]

کمیک زال و رودابه

کمیک زال و رودابه، بازنویسی‌ و ساده نویسی یکی از داستان‌های شاهنامه، ماجرای زال پس از بازگشت به خانه‌ی پدری و ازدواج اوست. ماجرای به وجود آمدن این علاقه ممنوعه در دل زال و رودابه و به ثمر نشستن آن، در دو قسمت ارائه می‌شود. بازنویسی‌های مصطفی حسینی محدود به داستان زال و رودابه نمی‌شود؛ […]