مشخصات اثر

  • نام اثر
    World War Z جنگ جهانی زد
  • ژانر
    وحشت علمی تخیلی
  • سال ساخت
    2013
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    123 دقیقه
  • کشور سازنده
    انگلستان
  • نام کارگردان
    مارک فورستر
  • نام نویسنده
    متیو مایکل کارنهان درو گودارد دیمون لیندلوف
  • بازیگران
    برد پیت متیو فاکس میری انوس دیوید مورس
  • استودیوی سازنده
    پارامونت پیکچرز
  • ارتباطات
    فیلم بر اساس رمان پرفروش جنگ جهانی زد: تاریخ شفاهی جنگ زامبی به قلم «مکس بروس» ساخته شده است.
نوشته شده در: توسط: فاطمه شاه‌بنده در: فیلم و سریال

زامبی‌هایی در نقش معترضان اجتماعی

زامبی‌ها در اواخر دهه‌ی شصت از آثار رومرو سر برآوردند آنان از پس بحران‌های آمریکا پرورش یافتند از دل تَبعات اجتماعی که این بحران بر مردم داشت (زامبی‌ها نماینده‌ی مردم معترض بودند و پیشبینی رخدادهای دهه‌ی شصت از منظر تئوریسین‌ها). زامبی از لحاظ سمبلیک به عنوان توده‌ای مارکسیستی و کمونیستی که قرار است مردم را بخورد شناخته می‌شود، موجودی که تنها باید به مغزش شلیک کرد تا ایدئولوژی‌اش نابود گردد.

در طول این سال‌ها ماهیت مردگان متحرک تغییر یافت برای مثال در فیلم زامبی زامبی زامبی اثر جیسن مورفی این موجودات از گور برخواسته تنها بی‌مغزانی بودند که نمی‌اندیشند، زامبی به جسم بی‌جانی تبدیل شد تا گزینه یا تنها هیولایی باشد برای ساخت فیلم‌های ژانر وحشت، بدون هیچ ایده‌ی سیاسی در زیر متن، این موجود دیگر نماد توده‌ای اشغال شده و یک فعل سیاسی بدون اندیشه که او را از موقعیت اصلی‌اش خارج کرده باشند، نبود.

البته به نظر می‌رسد مارک فورستر انگیزه‌هایی سیاسی برای ساختِ فیلمِ زامبی محورِ خود داشته باشد ولی به دلیل اینکه ربط بخش‌های مختلف فیلم به مسائل سیاسی، داستان را بسیار گنگ جلوه می‌دهد (برای نمونه پایان‌بندی فیلم، اینطور به نظر می‌رسد پیام سیاسی فیلم این است که اگر ضعیف باشیم این توده با ما کاری ندارد بلکه او به دنبال افراد قدرتمند و سالمی‌است تا نابودشان کند) بهتر است مانند بسیاری از آثار زامبی محور این فیلم را تنها هیجان انگیز و کمی ترسناک بدانیم.

فیلم زامبی

 

داستانی با اتفاقاتی بسیار وسیع

داستان فیلمِ جنگ جهانی زد اتفاقات بیشماری را برای بیننده رقم می‌زند، حجم بسیاری از چالش‌ها را می‌بینیم. مارک فورستر در نظر داشته اثری عظیم و خاطره انگیز بسازد که البته از جهاتی موفق عمل کرده، وسعت اتفاقات آنقدر زیاد است که بعضی سکانس‌ها برای مدت زمانی طولانی در خاطر تماشاگر باقی می‌مانند.

برد پیت در نقش قهرمانی ظاهر شده که ضرب الاجلی معین برای نجات خانواده‌اش دارد که در گرو نجات دنیاست و برای پیدا کردن راه حلی مجبور به سفری طولانیست، البته واضح است کارگردان برای تصویر کردنِ سقوط هواپیما، ساختمانی بزرگ و تودرتو تسخیر شده در دست زامبی‌ها، درگیریِ سراسری مردم جهان با زامبی‌ها و ماجراهای زیردریایی حامل خانواده‌ی جری لین و افراد دیگر، مجبور است لوکیشن‌های متفاوتی را که مناطق گوناگونی از این دنیای خاکی را نشان می‌دهند در اثر خود بگنجاند.

این امر ممکن است برای برخی مانند یک آش شله‌قلمکار به نظر آید، اما بهتر است منطقی‌تر فکر کنیم، اگر دنیا درگیر چنین فاجعه‌ای شود قطعا وسعت اتفاقات و هرج و مرج از این هم بیشتر خواهد بود.

بیننده مانند سال‌های پیش زامبی را موجود ترسناکی نمی‌بیند پس کارگردان مجبور است برای تزریق این حس تعداد را فزون کرده و قهرمان را برای نمایش این وسعت به نقاط مختلفی رهسپار کند.

فیلم زامبی

 

زامبی کشی برد پیت

جری لین مامور سابق سازمان ملل تصمیم گرفته برای اینکه بیشتر در اختیار خانواده باشد دست از کار بکشد اما به ماموریتی که حل آن از طرف یک شخص غیر ممکن است فرستاده ‌می‌شود. حل مشکل به این شکل از سمت مقامات بالاتر (با زور و تهدید) برای نجات دنیا مضحک و بی‌معنی به نظر می‌رسد. چنین رفتاری از طرف یک ستاد بحران قوی دور از ذهن به نظر می‌آید.

شاید اگر جری لین به خواست خود در این مسیر قدم بر‌می‌داشت منطق رفتاری شخصیت‌ها نمود بهتری پیدا می‌کرد. همان ابتدا می‌دانیم جری در نهایت باعث نجات دنیاست زیرا با وجود عظمت صحنه‌های سینمایی فیلم باز هم با داستانی کلیشه‌ای طرف هستیم که در هر صورت قهرمان باید موفق شده و همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود با این حال دیدن جنگ جهانی زد با تمام حدس‌ها و پیشبینی‌های درستمان به هیچ عنوان کسالت‌آور و خسته کننده نیست.

 

فیلم زامبی

جلوه‌های ویژه تاثیرگذار

بزرگترین دلیل این دستاورد کارگردان (خسته کننده نبودن اثر) مربوط به مسائل فنی و البته جلوه‌های ویژه‌ی خاص فیلم است. تعداد بسیار بالای زامبی‌ها  در وسعت یک جهان نیز بی تاثیر نیست تصور کنید فیلم‌های قبلی زامبی‌محور هیچ کدام توده‌هایی از مردگان متحرک آن هم توده‌هایی به این بزرگی که از سرو کولِ هم بالا روند تا از دیواری چند متری بگذرند سپس به پایین ریزند یا آنقدر زیاد باشند تا از هلیکوپتر در حال پرواز آویزان شوند نداشتند.

در آثار قدیمی‌ترِ زامبی‌محور بیننده از چنین موجوداتی می‌ترسید اما با گذشت زمان آنها نه تنها ترسناک نبودند بلکه بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی شدند به طوری که تعداد هرچه بالا رود نه تنها به وحشت اضافه نمی‌کند بلکه باعث سرگرمی بیشتر می‌شود، این موجود یک سیبلِ متحرکِ جالب برای شکار است پس دیدنش در این حد و اندازه برای تماشاچی زامبی دوست می‌تواند بیش از حد جالب باشد، هرچه تعداد بیشتر، شکار و کشتار بیشتر، پس اثر جالبتر.

تعلیق در سکانس‌ها

استرس و حس تعلیق به وجود آمده در سکانس هواپیما نیز بسیار دیدنی و لذت بخش است، اینکه گروهی از مردم با تعدادی متحرک درون فضایی معلق گیر افتاده‌اند که خود حس نا‌امنی بسیاری به همراه دارد سقوط هواپیما نیز مزید بر این استرس و جملگی به لطف هنرِ جلوه‌های ویژه.

دوربین نیز برای هرچه بیشتر نمایش دادن انفجار، سیل عظیم زامبی‌ها، فرار فوج فوج مردم و شهرها و کشورهای‌ درگیر تا توانسته عقب رفته و نمای بازتری در برابر چشم بیننده قرار داده، نماهای عمق میدانی که هر چه بیشتر به افزایش هیجان جنگ جهانی زد کمک کرده‌اند. از موسیقی کوبنده‌ی مارکو بلترامی هم نباید غافل شد او موسیقی‌دان پرکار و موفقی‌است که به خوبی آگاه است برای بالابردن سطح فشار و استرس بیننده از چه سازی کمک گیرد. در پایان تمامی موارد ذکر شده باعث گردید این اثر، فیلمی قابل قبول در ژانر خود شود که تماشای آن خالی از لطف نیست.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

سریال The witcher

الهام گیری از رمان آندژی ساپکوفسکی نویسنده لهستانی باعث شد تا بازی ویچر صنعت گیم لهستان را متحول کند. طولی نکشید که سه‌گانه بازی ویچر جزو محبوب‌ترین گیم‌های جهان قرار گرفت. پس از این محبوبیت شبکه نتفلیکس حق امتیاز عناوین ویچر را از نویسنده اثر ساپکوفسکی خریداری کرد. خرید ویچر گمانه زنی طرفداران را برای […]

سریال Thirty But Seventeen

سریالی ملودرام با چاشنی طنز که برای پر کردن اوقات فراغت، گزینه‌ خوبی است. در این سریال منتظر اتّفاق خاص یا ماجرای پیچیده‌ای نباشید و از روان بودن و سادگی آن لذّت ببرید. آهسته و پیوسته سرعت رخ دادن اتّفاقات در سریال، آنقدر پایین است که شاید نتواند مخاطبان کم حوصله که در همان چند […]

فیلم خانه پدری

خانه پدری، خشونت علیه زنان را از دوره قاجار تا امروز به تصویر می‌کشد. این فیلم به مدّت پنج سال به علّت وجود صحنه‌های خشن و نمایش خشونت علیه زنان بارها از پرده نمایش پائین کشیده شد و از اکران بازماند. امّا خانه پدری پس از طی این مدّت، مجدد اکران شد و با وجود […]

فیلم The Call

فیلم Call یا تماس، فیلمی در ژانر هیجان انگیز ، ترسناک و راز آلود است و به کارگردانی و نویسندگی Chung-Hyun Lee ساخته و پرداخته شده است. این فیلم امتیاز ۷٫۲ را از میان ۱,۳۶۵ رای درسایت IMDB دریافت کرده است. The Call (کره ای: 콜 ؛ Kol)، فیلمی مهیج و محصول کره جنوبی همراه […]