مشخصات اثر

  • نام اثر
    Voice of Silence صدای سکوت
  • ژانر
    اکشن جنایی معمایی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    99 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره‌ جنوبی
  • نام کارگردان
    هونگ اوی جئونگ
  • نام نویسنده
    هونگ اوی جئونگ
  • بازیگران
    یو آه این یو جه میونگ مون سونگ آه
  • جوایز
    بهترین بازیگر مرد برای یو آه این از بیست و یکمین جشنواره‌ی سینما بهترین کارگردان جدید برای هونگ اوی جئونگ از چهل و یکمین دوره جوایز فیلم اژدهای آبی
  • بازخورد و میزان استقبال
    6.6 از 10 IMDb
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

صدای سکوت یک فیلم جنایی ساخته شده توسط کارگردان تازه‌کار کره‌ایست که قواعد ذهنی مخاطب را به هم می‌ریزد. دو شخصیت اصلی فیلم قاتل نیستند اما با تمام بلاهت و گاهی مهربانیشان ترسناکند.

یو آ این

انسان‌های فراموش شده

صدای سکوت ماجرای آدم‌هاییست که به نوعی فراموش شده و کنار گذاشته شده‌اند. شاید دلیل سکوت ته این نیز همین باشد. او حرف نمی‌زند چرا که جامعه قصد ندارد صدای امثال او را بشنود. پس کارگردان این تردید را در ذهن مخاطب بوجود می‌آورد که شاید او در طول داستان حرف می‌زند اما کسی صدایش را نمی‌شنود.

ته این و چانگ بوک دو انسان ساده و صادقند. افرادی که هر روز کار تکراری جمع کردن زباله‌های خونین حاصل از قتل را انجام می‌دهند. اما اگر دستور از سوی رئیس باشد حتی حاضر به آدم ربایی هستند. یعنی با پذیرش این دستور یک قدم بیشتر به سوی خطرناک بودن پیش می‌روند.

عدم پرداخت پول از سوی پدر دختربچه آن‌ها را تا سپردن چوهی به دست باند قاچاق اعضاء نیز پیش می‌برد. در آخر نیز اقدام به قتل پرونده‌ی جنایتکارانه‌‌‌‌‌ ته این را کامل می‌کند. حالاست که وحشت از این افراد ساده و بی‌خطر معنی پیدا می‌کند.

نویسنده شاید قصد دارد در مقام یک زنهار دهنده پدر و مادر را آگاه کند. به اینکه زیر پوست شهر و دقیقاً جایی که تصورش را نمی‌کنیم، یعنی درست در مکانی به زیبایی یک تابلوی نقاشی، ممکن است یک قاتل خفته باشد. قاتلی که بی‌آزار به نظر می‌رسد اما در واقع هر نوع جنایتی از دستش برمی‌آید.

یو آ این

زندگی آدم‌های پست

ایده‌ اولیه‌ی فیلمنامه زندگی دو مرد ساده‌ی روستاییست که برای امرار معاش کارهای کثیف انجام می‌دهند. اما زندگی آن‌ها با ورود دختربچه‌ای که برای یک روز به آن‌ دو سپرده شده دچار کشمش و درگرگونی می‌گردد. گره‌ها یکی پس از دیگری با چانه‌زدن پدر بچه برای پرداخت پول ایجاد شده و فیلم را بیشتر به فضای ژانر نزدیک می‌کند.

نویسنده از تضاد بین کودک و دو مرد استفاده کرده و سعی در جذابیت بخشیدن به داستان دارد. این شکل از آدم ربایی و استفاده از دو نادان در کنار کودکی باهوش بارها در فیلم‌های طنز غربی دیده شده است. اما در صدای سکوت نویسنده قصد ایجاد چنین فضایی را ندارد. چراکه صدای سکوت یک طنز ناامید کننده‌ی کره‌ جنوبیست!

ورود کودک به دنیای دو مرد داستان و همکاری وی با آن‌ها از یک سو و مادری کردن چو هی برای خواهر ته این از سوی دیگر فیلم را به ژانر درام نزدیک می‌کند. کم‌کم دیالوگ‌ها به سمتی می‌رود که این تصور برای مخاطب بوجود می‌آید که چوهی خودش نیز میل به ماندن در خانه‌ ته این را دارد.

درست در همین بخش نقطه‌ی عطف با مرگ چانگ بوک و بر سر دوراهی ماندن ته این بین نگه‌داری از چوهی و یا تحویلش به باند قاچاق اعضا شکل می‌گیرد. پس از آن نیز نویسنده دست به گره‌گشایی زده و فیلمنامه را به سوی آخرین پرده‌ی آن هدایت می‌کند.

یو آ این

پرداخت خوب شخصیت‌ها

صدای سکوت بر اساس فیلمنامه‌ای شخصیت محور ساخته شده و به همین دلیل پرداخت مناسب به کاراکترها مهمترین بخش آن بوده است. ته این جوانی لال است که می‌تواند بشنود و این ظن را در مخاطب بوجود می‌آورد که او به دلیلی نمی‌خواهد حرف بزند. در غیر این صورت باید مانند سایر ناشنوایان از قدرت شنیدن نیز بی‌بهره بود. یا حداقل برای برقراری ارتباط با بقیه به زبان اشاره پناه می‌برد یا حتی حرف‌هایش را روی کاغذ می‌نوشت. برعکس او روزه‌ی سکوت گرفته و قصد تکلم ندارد.

ته این با خواهر کوچکترش که شبیه موجودات جنگلی زندگی می‌کند؛ در کلبه‌ای متروکه و دور از دسترس باقی روستاییان زندگی می‌کند. حتی غذاخوردن آن دو نیز شبیه به انسان‌ها نیست. او یکی از دو شخصیت فیلم است که برای امرار معاش بقایای قتل رئیس آدمکش خود را جمع می‌کند.

مردهای روستایی فیلم عملاً بدون یکدیگر بی‌معنا هستند و در کنار هم می‌توانند یک شخص کامل را بوجود بیاورند. یکی می‌تواند حرف بزند اما قدرت بدنی ندارد و دیگری تکلم را کنار گذاشته اما به لحاظ جسمی توانمند است.

ته این در کنار تمام کارهایی که از او عنصر بوجود آوردنده‌ یک فیلم جنایی را ساخته، می‌تواند مهربان باشد. شب‌ها پشت دستشویی از دخترک ربوده شده نگهبانی کند و او را از دست باند قاچاق نجات دهد. اما قطعاً نمی‌تواند مورد اعتماد باشد. چرا که او حتی بعد از رسیدن به مدرسه‌ چو هی قصد پس دادن او را ندارد.

تخم مرغ فروش

کاراکتر چانگ بوک اما ویژگی‌های متفاوتی دارد. او برخلاف ته این، ضعیف و ترسوست. گرچه سعی دارد خود را عقل کل گروه دو نفره معرفی کند اما حماقت در تمام رفتارش دیده می‌شود. چانگ بوک یک تخم مرغ فروش است که حتی برای یک تخم مرغ بیشتر در غذا خساست به خرج می‌دهد و دائم به ته این تأکید می‌کند که پولش را قایم کند.

چانگ بوک از رفتار غیرانسانی باند قاچاق اعضا شکایت دارد اما به ته این تأکید می‌کند بچه را به آن‌ها تحویل دهد و فکر دیگری به ذهنش خطور نکند. او انقدر ترسوست که پس از تحویل گرفتن پول همه را به چشم مأمور می‌بیند و همین موجب مرگش می‌شود.

آخرین ضلع این مثلث چو هیست. دخترکی یازده ساله و باهوش که توسط دو کاراکتر مرد فیلم ربوده می‌شود. او عدم پرداخت پول از سوی پدرش را دلیل تمایل نداشتن خانواده به وجود خود می‌داند. به همین دلیل نیز وقتی در پایان فیلم مادر و پدر به سمت او می‌آیند از نشان دادن خوشحالی خود پرهیز می‌کند.

چو هی با احترامی رسمی به خانواده نشان می‌دهد که از آن‌ها ناامید شده! چراکه اگر زودتر هزینه‌ آزادی او را پرداخت می‌کردند، هیچوقت به دست باند قاچاق اعضا گرفتار نمی‌شد. چو هی تا دو سوم ابتدایی داستان به ته این اعتماد دارد. اما پس از دیدن خیانت او و سپرده شدن به دست باند قاچاق تصمیم می‌گیرد با او مکارانه رفتار کند و در نهایت هویت او را در برابر خانم معلم افشا می‌کند.

یو آ این

لوکیشن‌های طبیعی

فیلمبرداری از مناظر زیبای روستایی بدون شک یکی از مواردیست که تماشای این فیلم را برای مخاطب دلچسب می‌کند. مناظری که واژه‌ صدای سکوت را بیشتر در ذهن مخاطب روشن می‌کند. چراکه طبیعت آرام و بی‌صداست اما صدای حیات و زیباییش را به گوش عالمیان می‌رساند.

طراحی لباس برای شخصیت‌ها نیز در این فیلم قابل توجه است. انتخاب لباس به خصوص در انبار و در حین تمیز کردن بقایای جنایت، شخصیت مضحک چانگ بوک را در کنار تلخی رفتار ته این به نمایش می‌گذارد. طراحی کت و شلوار برای ته این با آن پارگی سرشانه نیز نشان از آرزوهای نخ نما و کوچک او دارد.

گریم بازیگران نیز متناسب با شخصیت آن‌ها طراحی شده و در تأثیرگذاری بازی آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. موهای تراشیده شده‌ ته این در کنار ژولیده بودن خواهرش که مدت‌هاست حمام نکرده، اوضاع زندگی آن‌ها را به درستی نمایش می‌دهد.

نقش آفرینی بازیگران اما می‌تواند مهمترین بخش فنی فیلم باشد. بازی یو آه در نقش یک جوان که خودش را به گنگی زده و خستگی از دنیا و مافیها از سر و رویش می‌بارد؛ جذاب و دیدنیست. او به گفته‌ خود رفتارش را از روی گوریل تقلید کرده و برای این نقش پانزده کیلو وزن اضافه کرده است.

یو جه میونگ نیز در این فیلم با اغلب نقش‌هایش فرق دارد. به طور مثال در فیلم “مرا به خانه بیاور” او یک پلیس فاسد و جانی بی‌رحم است اما در این فیلم بیش از حد ترسو و دست و پاچلفتیست. انقدر ناتوان که حتی نمی‌تواند بدون حضور هیچ مأموری ساک پول را به مقصد برساند!

یو جه میونگ به خوبی توانسته یک مرد بی‌دست و پای لنگ را برای مخاطب باورپذیر کند. هر دو کودک فیلم نیز توانسته‌اند از عهده‌ نقش خود بر آمده و آن را به شکلی جذاب به تصویر بکشند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم V for Vendetta

وی مثل وندتا (V for Vendetta) فیلمی در ژانر تریلرِ سیاسی و اکشن یک پادآرمان‌شهر را نمایش می‌دهد. این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ انگستان به کارگردانی جیمز مک‌تیگو و نویسندگی واچوفسکی‌ها است. وندتا (Vendetta) به معنای انتقام است. نام این فیلم در ایران، «ا» برای انتقام یا «ک» برای کینه‌خواهی، نیز ترجمه شده و همچنین […]

فیلم Time to Hunt

زمان شکار، فیلمی در ژانر جنایی و تریلر محصول کره جنوبی است. کارگردان آن (یون سونگ هیون) نام دارد که پیش از این فیلم بسیار زیبای شب غمناک ۲۰۱۱ را کارگردانی کرده بود. او این بار هم اثر تقریباً قابل قبولی ساخته است که با نادیده گرفتن تعدادی از اشکالات ساختاری‌اش، می‌شود از دیدن آن […]

فیلم Maleficent: Mistress of Evil

زیبای خفته روایتی است که کودکی را به یاد می‌آورد با تمام خیال‌هایی که رنگ‌های زیبای سه پری مهربان را می‌دزدیدند و بر فراز آسمان پرواز می‌کردند. حال از دل تاریک قصه روایتی دیگر ما را با دنیای افسانه‌ها پیوند می‌دهد. اعتماد پایه اصلی خانواده فیلم تأکید زیادی بر مفهوم خانواده دارد و اعتماد را […]

فیلم The Negotiation

مذاکره یک اکشن معماییست که مانند بسیاری از همتایان خود برای پرده برداشتن از جنایت‌کاری مخفیانه‌ی سردمداران حکومتی ساخته شده است. یک سرمایه‌دار با استفاده از جوانی بی‌پشتوانه‌ی خانوادگی دست به خرید و فروش اسلحه، پول‌شویی و امور خلاف قانون مختلف دیگر می‌زند و در نهایت با گناهکار جلوه دادن او خود را تبرئه می‌کند. […]