مشخصات اثر

  • نام اثر
    Tom and Jerry تام و جری
  • ژانر
    کمدی فانتزی
  • سال ساخت
    2021
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    101 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    Tim Story
  • نام نویسنده
    Kevin Costello
  • بازیگران
    کلویی گریس مورتس مایکل پنیا کالین جست
  • استودیو
    برادران وانر
  • ارتباطات
    سری انیمیشن سریالی تام و جری
  • بازخورد و میزان استقبال
    هزینه فیلم ۷۹ میلیون دلار فروش گیشه ۷۷٬۵ میلیون دلار
نوشته شده در: توسط: صبا جهانگیریان در: فیلم و سریال

“تام” و “جری” موش و گربه‌ای که بالغ بر هشتاد سال است برای مخاطبین نسل‌های مختلف خود خاطره‌سازی کرده‌‌اند، این بار در فرمتی متفاوت ظاهر شدند. فیلمی که با نام تام و جری در سال 2021 اکران شد تلاش کرده تا لایواکشنی با داستان متفاوت از این موش و گربه دوست داشتنی را به نمایش بگذارد اما اینطور به نظر می‌رسد که حتی نتوانسته به موفقیت تخمینی مخاطبین و حتی سازندگان نزدیک شود.

موش و گربه

تام و جری حرف زدند!

اولین نکته‌ای که مخاطبین پر و پاقرص انیمیشن‌های تام و جری را از فیلم ناامید می‌کند به سخن درآمدن تام و جری است. اولین بار در سال 1992 این دو کاراکتر زبان به سخن باز کردند و منجر به شکست بزرگ تجاری اثر شد و مشخص نیست که سازندگان این فیلم به چه علت از شکست قبلی عبرت نگرفته‎‌اند و به سکوت این دو شخصیت محبوب احترام نگذاشته‌اند. تام و جری اظهار دارند که تا به کنون حرفی برای گفتن با یکدیگر نداشته‌اند و هم‌اینک چه انقلاب بزرگی رخ داده که آن دو صحبت می‌کنند نیز مشخص نیست.

صدای دخترانه‌ جری بینندگان را بیشتر از لایواکشن مایوس می‌کند. تمام این سال‌ها تام و جری فارغ از زنجیرهای جنسیتی با یکدیگر مبارزه می‌کردند و صحنه‌های طنز زیبایی را به تصویر می‌کشیدند اما صداگذاری و پس از آن انتخاب جنسیت برای تام و جری تمام نوستالژی‌های نسل‌هایی که با این دو شخصیت خاطره داشتند را از بین برده است.

بسیاری از مخاطبین این انیمیشن با اعلام خبر ساخت لایواکشن تام و جری ذوق زده شده بودند و با آنکه توقع شاهکار از اثر نداشتند اما انتظار می‌رفت که حداقل به خوبی بتواند یاد این دو شخصیت را زنده کند اما این اتفاق بنا به دلایل مختلفی نیوفتاد.

نقاط ضعف بی‌شمار در فیلم‌نامه‌نویسی از عمده دلایلی‌ست که لایواکشن را به اثری ضعیف تبدیل کرده است. “جی آلن جانسون” از منتقدین بزرگ سینما معتقد است که این فیلم توسط افرادی ساخته شده که هیچ درکی از تاریخچه، ماهیت واقعی و جذابیت‌های شخصیت‌های نمادین خود ندارند و حتی مطمئن نیستند که تام و جری و درگیری‌های همیشگی‌شان در قالب یک فیلم نود دقیقه‌ای توانایی جذب مخاطب را دارد یا خیر.

موش و گربه

شخصیت‌های فرعی بی خاصیت

عدم اعتماد سازندگان اثر به کمدی خاص تام و جری باعث شده تا تلاش کنند با ساخت شخصیت‌های فرعی آدمیزادی به داستان کمکی بنمایند اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که این شخصیت‌ها تنها داستان را دچار پراکندگی بیش از اندازه کرده‌اند. شخصیت‌هایی که پرداخت مناسبی ندارند و با دیالوگ‌های بی‌مزه نمی‌توانند لبخندی هر چند کم‌رنگ روی لب‌های ببینده بنشانند. فیلم‌نامه‌نویسان حتی پتانسیل محرز طنز برخورد‌های میان انسان‌ها و حیوانات را نیز نادیده گرفته‌اند. آنکه حیوانات سخنان انسان‌ها را تاحدودی متوجه می‌شدند، می‌توانست باعث ایجاد موقعیت‌های آشکار طنز شود که متاسفانه عوامل سازنده از آن غافل شدند.

همزمان با ورود این شخصیت‌ها فیلم‌نامه‌نویسان دو داستان نیز برای پیشبرد فیلم تدارک دیده‌اند که هر دو به شدت تکرار و کسل‌کننده هستند. “کیلا” دختری‌ست که خودش را از کارمندان هتل جا زده است و برای اینکه در هتل ماندگار شود از انجام هیچ کاری فروگذار نیست. عروسی یک زوج تجمل‌گرا نیز در حال برگذاری‌ست و تنها کاری که بیننده می‌تواند انجام دهد آن است که مشاجره و بحث این زوج را تحمل کند.

داستان کسل کننده کیلا

داستان کیلا بسیار قابل‌پیش‌بینی و کسل‌کننده است و با مکالمات توخالی و شعاری سعی دارد مطالبی را به شکل مستقیم به مخاطب خود آموزش دهد اما لحن بیان روایت آنچنان تکراری‌ست تحقق این موضوع را ناممکن می‌سازد.

همچنین مشاجرات بی‌ربط زوجی که در آستانه ازدواج هستند؛ بیشتر وقت مخاطب را تلف می‌کند تا حرفی برای گفتن داشته باشد. تعداد بالای شخصیت‌های آدمیزادی در طول فیلم و ایفای نقش‌های بسیار ضعیف آن‌ها تام و جری را از جای شخصیت‌های اصلی به جایگاه یک کاراکتر فرعی سوق می‌دهد.

با افزودن این تعداد شخصیت آدمیزادی به داستان سازندگان نه به آن‌ها و نه به تام و جری به اندازه کافی نپرداختند. به طوریکه اصلا مشخص نیست این فیلم برای زنده کردن یاد این دو کاراکتر ساخته شده یا تنها اثر سطح پایینی‌ست که در گوشه و کنار روایت آن ردپای کم‌رنگی از تام و جری نیز دیده می‌شود.

موش و گربه

هفت جایزه اسکار در طی 70 سال

مخاطبان و حتی منتقدین از این فیلم انتظار یک شاهکار تمام عیار را نداشتند اما برد هفت جایزه اسکار توسط این انیمیشن قطعاً نشان‌دهنده آن است که این انیمیشن پتانسیل‌های لازم برای تبدیل به یک لایواکشن قابل قبول را داشته اما فیلم‌نامه‌نویسان از این پتانسیل‌ها به طور کامل استفاده نکرده‌اند.

طنز اصلی انیمیشن‌ها همین درگیری و کشمکش میان تام و جری بوده است و تنها دو سکانس با زمان‌های بسیار کوتاه و محدود ما شاهد این نوع درگیری‌ها هستیم و به نظر می‌رسد که درخشان‌ترین لحظات همان دو سکانس است. مخاطب دقیقاً منتظر همین لحظه است که تام و جری فارغ از داستان‌های بی‌اهمیت اطرافشان به طبیعت خود برمی‌گردند و برای به خاک کشیدن حریف هر کاری کنند اما عوامل سازنده او را از دیدن این ماجراهای جذاب محروم کرده است.

البته عدم وجود خلاقیت حتی در سکانس‌های درگیری تام و جری نیز موج می‌زند. شوخی‌های تکراری و تقلید مستقیم از انیمیشن‌ها مانند جدال تام با دو فرشته روی شانه‌اش نمایانگر آن است که سازندگان زمانی را صرف ایجاد لحظات نوآورانه در فیلم نکرده‌اند و تنها بازسازی کم کیفیتی از آثار هفتاد ساله این دو شخصیت به نمایش درآمده است.

ترکیب انیمیشن و لایواکشن

نباید از این نکته غافل شویم که هرچقدر تیم فیلم‌نامه‌نویس کوتاهی کرده‌اند، تیم جلوه‌های ویژه در انجام وظایف خود سنگ تمام گذاشته‌اند. ترکیب صحنه‌های انیمیشنی و لایواکشن به شکل جذابی چشم‌نواز شده و شاید از معدود تصمیمات درستی که تیم سازندگان درباره‌ ساخت این فیلم گرفته‌اند، دو بعدی نمایش دادن این دو کاراکتر است.

رندر دو بعدی از تام و جری در همان لحظات ابتدایی فیلم مانند یک طعم آشنا زیر زبان مخاطب مزه می‌کند و او را به دوران کودکی خود می‌کشاند. سکانس جدال تام و جری در اتاق هتل نیز به خوبی به تصویر کشیده شده به طوریکه بهم‌ریختگی اتاق و عکس‌العمل‌های این موش و گربه کاملاً با دقت نمایش داده می‌شوند.

موش و گربه

نقش آفرینی ضعیف

نقش‌آفرینی بازیگران نیز به جای آنکه به فیلم کمک کند، باعث پسرفت اثر شده است. بازی “کلوئی گریس مورتز” در نقش کیلا که بیشترین برخورد را با تام و جری دارد بسیار سطحی و غیرقابل لمس است. البته این نکته را نباید نادیده بگیریم که تمام اتفاقات و درگیری‌های میان تام و جری به صورت کامپیوتری پردازش شده و در واقع کلوئی و دیگر بازیگران با موجودات خیالی صحبت می‌کنند.

موضوعی که کار آن‌ها را به شدت سخت کرده است اما تقریباً می‌توان گفت به خوبی از پس آن برآمده‌اند و مشکلی که بیشتر تیم بازیگران دارند آن است که خوب نتوانسته‌اند در قالب نقش خود جای گیرند. سرچشمه این موضوع نیز شخصیت‌های ناپخته اثر هستند که در جایی برای خودنمایی و نقش‌آفرینی بازیگران نگذاشته‌اند.

تام و جری نه تنها انتظارات را برآورده نکرده بلکه باعث ناامیدی بینندگان بزرگسال خود شده است. بسیاری از منتقدین عقیده داشتند که این اثر برای یک نمایش خانوادگی مناسب است و ادای دین مناسبی به این دو شخصیت جذاب شکل نگرفته است. البته نمرات 25 و 31 مخاطبین در سایت‌های ” Rotten tomatoes” و ” Metacritic” نیز این مسئله را تائید می‌کند. اثر شاید بتواند درصدی از مخاطبین کودک را برای ساعاتی سرگرم کند اما باتوجه به اشکلات ریز و درشت فیلم‌نامه‌ای پس از گذشت دقایقی از حوصله مخاطب جوان و بزرگسال خارج می‌شود.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم The Negotiation

مذاکره یک اکشن معماییست که مانند بسیاری از همتایان خود برای پرده برداشتن از جنایت‌کاری مخفیانه‌ی سردمداران حکومتی ساخته شده است. یک سرمایه‌دار با استفاده از جوانی بی‌پشتوانه‌ی خانوادگی دست به خرید و فروش اسلحه، پول‌شویی و امور خلاف قانون مختلف دیگر می‌زند و در نهایت با گناهکار جلوه دادن او خود را تبرئه می‌کند. […]

فیلم The Twilight Saga:New Moon

گرگ و میش (twilight) و سری آن بی شک از بهترین فیلم‌های عصر حاضرند. سری رمان‌های گرگ و میش که فیلم‌هایش بر مبنای آن‌ها بنا شده از شاهکار‌های نویسندگی محسوب می‌شوند، هرچند فیلم‌ها نتوانسته باشند حق مطلب را ادا کنند اما تلاش قابل تحسینی را به تصویر کشیده‌اند که بیننده را ناامید نمی‌کند. ماه نو […]

فیلم The Gangster The Cop The Devil

“گنگستر، پلیس، شیطان” را می‌توان به نوعی یک اثر تقلیدی از فیلم “هفت” ساخته‌ی دیوید فینچر دانست. اما این تقلید به هیچ‌وجه رضایت بخش نیست. کارگردان گرچه سعی کرده با افزودن صحنه‌های اکشن همچنان فیلمش را سرپا نگه دارد و بیننده را به آن جذب نماید؛ اما سوالات زیادی را در اثر خود بی‌جواب رها […]

فیلم Chappie

چپی سومین اثر کارگردان اهل آفریقای جنوبی نیل بلومکمپ است دو اثر قبلی از کارگردن فیلم منطق 9 و تبعیض نام دارد که همگی این فیلم‌ها در ژانر علمی تخیلی ساخته شده‌اند. سردرگرمی به نام چپی فیلم‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی ساخته شده‌اند کم نیستند و فیلم‌های موفقی هم در این زمینه ساخته شده […]