مشخصات اثر

  • نام اثر
    The Terror Live پخش زنده ترور
  • ژانر
    اکشن جنایی دلهره‌آور
  • سال ساخت
    2013
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    98 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    کیم بیونگ وو
  • نام نویسنده
    کیم بیونگ وو
  • بازیگران
    ها جونگ وو لی گیونگ یانگ جئون هی جین
  • استودیوی سازنده
    Lotte Entertainment
  • جوایز
    بهترین بازیگر مرد برای ها جونگ وو از چهاردهمین دوره جوایز منتقدان فیلم بوسان بهترین کارگردان جدید برای کیم بیونگ وو از چهاردهمین دوره جوایز منتقدان فیلم بوسان بهترین فیلمنامه برای کیم بیونگ وو از بیست و دومین جوایز فیلم Buil جایزه بزرگ (Daesang) در بازیگری برای ها جونگ وو از سی و چهارمین جشنواره سینمای طلایی
  • بازخورد و میزان استقبال
    7.1 از 10 IMDb
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

کیم بیونگ وو که به ساخت فیلم‌هایی مبتکرانه با هزینه‌ی شخصی مشهور شده، پس از چند سال فاصله از آخرین فیلم خود یعنی Written تصمیم به ساخت فیلمی دلهره‌آور با محتوایی اعتراضی می‌گیرد. فیلم پخش زنده ترور روایتگر اصطلاع معروف بخور تا خورده نشوی یا همان فلسفه حیات وحش است. از صدر تا ذیل، همه در حال سوء استفاده از یکدیگر و نردبان ساختن از هم هستند. در این میان فرقی بین رئیس جمهور با یک کارگردان تلویزیونی یا یک گوینده‌ خبر نیست.

ها جونگ وو

شورش فرودست علیه فرادست

پخش زنده‌ی ترور می‌تواند یک هشدار باشد از سوی کسانی که به هر دلیلی از سوی دیگران به بازی گرفته شده‌اند. با این عنوان که مراقب روزی که ما ممکن است خسته شویم باشید! روزی که بالاخره کاسه‌ صبر مظلوم لبریز شده و فریادش را به گوش ظالم برساند.

نویسنده در این فیلم کارگر را به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه انتخاب کرده و به دادخواهی او می‌پردازد. فرد آنسوی تلفن می‌گوید فکر نمی‌کردم بتوانم حقم را بگیرم تا زمانی که با بمب آشنا شدم. این بمب همان خطریست که تمام دولت‌های ظالم را تهدید می‌کند. در واقع نویسنده می‌خواهد بگوید یا صدای ما را بشنوید یا ما خود صدایمان را به گوش شما خواهیم رساند.

شنیدن درد مردم یکی از وظایف اصلی زمامداران است. شخصیت آن سوی خط در این فیلم نتوانسته گوش شنوایی برای ابراز درد پیدا کند. پس با یک برنامه‌ رادیویی تماس می‌گیرد که فقط گوش است، و بعد از آنکه پل را منفجر می‌کند همه خواهان دیدن او نیز می‌شوند.

صدای یک انقلاب

موضوع دیگر در این فیلم سرایت فریاد از یک فرد به فرد دیگر و ایجاد یک انقلاب است. در ابتدا مجری خبر خود یک فرد خطاکار است. اما وقتی می‌بیند همه در حال بازی دادن او هستند، دست به یک عملیات انتحاری زده و همه‌چیز را نابود می‌کند.

رسانه به عنوان زبانی برای ابراز درد مردم بارها در سینما استفاده شده است. اما در این فیلم می‌بینیم که دست‌‌اندرکاران رسانه نیز فاسد و رشوه‌خوارند؛ پس فرد ناشناس آنسوی خط نمی‌تواند به آن‌ها اطمینان کند. به عبارت دیگر باید گفت خانه از پای بست ویران است.

گوینده‌ی تلویزیون در پایان فیلم خود کلید انفجار را فشار داده و ساختمان رسانه را که نمی‌تواند منعکس کننده‌ مشکلات مردم باشد؛ منهدم می‌نماید. نویسنده با استفاده از دو واژه‌ی کارگر، رئیس جمهور و رسانه، به رسانه و سیاسیون هشدار می‌دهد که در صورت ادامه‌ فشار و ظلم نسبت به مردم، باید منتظر انقلاب از جانب آن‌ها بود.

ها جونگ وو

استفاده از رسانه برای شنیده شدن

ایده‌ اولیه‌ داستان تلفنی ناشناس و تهدیدآمیز به گوینده‌ یک برنامه‌ی رادیوییست که منتظر فرصتی برای دیده شدن است. ایده‌ای مبتکرانه و جذاب که قطعاً مخاطب را روی صندلی سینما نگه خواهد داشت.
نویسنده ماجرای مواجهه گوینده و فرد ناشناس را به عنوان پیرنگ داستان مطرح می‌کند.

گوینده‌ی خبر مترصد فرصتیست که کار و همسر سابقش را دوباره به دست بیاورد و فرد آنسوی خط می‌خواهد صدای خود را به گوش مردم کره و رئیس جمهور برساند. حال رابطه‌ی علی و معلولی شکل گرفته و داستان وارد مرحله‌ی بعدی می‌شود.

چگونگی عمل فرد ناشناس و اینکه او کیست، چه انگیزه‌ای دارد و در کجا پنهان شده، به عنوان یک معما مطرح می‌شود. اولین سوال کمی پس از شروع فیلم با انفجار پل پاسخ داده می‌شود. دومین بخش نیز کمی پس از آغاز گفتگوی او با مجری تلویزیونی مشخص می‌شود. اما سوال دوم و سوم هر دو تعلیق‌یست که تا پایان فیلم برای رسیدن به جواب آن باید منتظر بود.

ضربان داستانی هیجان انگیز

پخش زنده‌ ترور داستان مهیج و ضربان‌داری را دنبال می‌کند. به طوری که بیننده گذشت زمان را احساس نکرده و تنها به بازشدن گره داستانی می‌اندیشد. نویسنده در همان یک ربع ابتدای داستان بیننده را به خوبی در تله‌ فیلمنامه اسیر کرده و او را تا پایان فیلم با حوادث و معماهای بیشتری مواجه می‌کند.

افشای وجود بمب در گوش گوینده را می‌توان نقطه‌ عطف داستان دانست. زمانی که جای بازیچه و بازی‌دهنده عوض می‌شود. حالا دست بالاتر برای فرد آن سوی خط است؛ نه یانگ هوا که برای پیمودن پله‌های ترقی حتی حاضر است روی شانه‌ی همسرش نیز پا بگذارد.

نویسنده گاهی از دیالوگ‌ها برای بیان افکارش استفاده می‌کند اما نه به گونه‌ای که به پیشرفت داستان لطمه بزند. مانند زمانی که کارگردان تلویزیونی او را زنهار می‌دهد که اگر می‌خواهد پیشرفت کند باید مانند او کارهای کثیف انجام دهد. نویسنده به این وسیله هم پیام خود را به گوش مخاطب رسانده و هم خطرناک‌ترشدن شرایط را برای شخصیت اصلی روشن می‌کند.

ها جونگ وو

مردمی که گوشی برای شنیدن ندارند

یون یانگ هوا به عنوان مهمترین شخصیت فیلم و نماینده‌ افرادی که گوش شنوایی برای درد مردم ندارند، مطرح می‌شوند. یانگ هوا از پخش خبر کنار گذاشته شده و تا حد یک گوینده‌ی رادیویی تنزل یافته است. او رشوه‌خوار است و گزارش مهمی را از همسر سابق خود دزدیده!

اولین باری که فرد ناشناس با او تماس می‌گیرد، یانگ هوا هیچ توجهی به حرف‌های او نکرده و حتی به وی بی‌احترامی می‌کند. حتی بعد از اولین انفجار نیز به جای فکرکردن به دلیل این واقعه و انگیزه‌ تروریست، به این می‌اندیشد که چطور می‌تواند از این ماجرا به نفع خود استفاده کند.

یانگ هوا نمونه‌های دیگری نیز در این فیلم دارد. دا ئون و جئونگ مین نیز سوءاستفاده‌گرهای دیگری مثل او هستند؛ اما در فرصت تغییر برای آن‌ها فراهم نمی‌شود. مهلتی که داستان در اختیار یانگ هوا گذاشته و او با کمک کردن به پسر ناشناس و نیز فشاردادن دکمه‌ انفجار شخصیتش را کامل می‌کند.

شخصیت قابل بحث دیگر همان فرد ناشناسیست که به عنوان تروریست در داستان مطرح می‌شود .کسی که در ابتدا خود را یکی از کارگران سازنده‌ی پل ماپو معرفی می‌نماید و در پایان فیلم متوجه می‌شویم که او پسر آن شخص است. تروریست برخلاف نامش قصد کشتن مردم را ندارد. حتی پس از اینکه پل می‌ریزد و مردم کشته می‌شوند ابراز تأسف می‌کند.

نویسنده حتی فرد ناشناس را یکی از سوءاستفاده‌گران این فیلم می‌داند. چرا که او نیز جان مردم را گروگان می‌گیرد تا به هدفش برسد. پس او نیز فرقی با بقیه‌ افرادی که از آن‌ها انقاد می‌کند، ندارد.

ها جونگ وو

قاب‌های ملتهب

بدون اغراق فیلمبرداری این اثر سینمایی را می‌توان جذابترین بخش فنی آن دانست. فیلمبردار از دوربین روی دست استفاده کرده و با حرکات ملتهب و اضطراب‌آورِ آن، هم شرایط بد شخصیت‌ها را به مخاطب نشان می‌دهد و هم بیشتر پای او را به محیط فیلم باز می‌کند.

فیلمبردار به خوبی از نمای داچ انگل برای نشان دادن واژگونی سیستم فریبکار حاکم بر فیلم بهره برده که البته نقش‌آفرینی زیبا و باورپذیرها جونگ وو به جذابیت این تصاویز افزوده است. طراحی لباس یون یانگ هوا در این فیلم قابل توجه است. در بخش ابتدایی یعنی در یک ربع اول فیلم او پیراهن و پلور پوشیده و عینک آفتابی زده است. انگار طراح خواسته فرار او را از موقعیت فعلی و عدم رضایتش نسبت به شرایط شغلی را به این وسیله‌ نشان دهد.

رادیو امکان دیده شدن را از او گرفته و یانگ هوا خود نیز یک قدم عقب‌تر رفته و می‌خواهد شخصیت تنزل یافته‌اش را پشت سیاهی عینک آفتابی پنهان کند. اما پس از آنکه فرصت دیده شدن پیدا می‌کند خود را پشت عینک شیشه‌ای شفاف به نمایش می‌گذارد.

جلوه‌های بصری قابل تحسین

جلوه‌های بصری فیلم نیز قابل تحسین است. چراکه به خوبی توانسته خراب شدن یک ساختمان و واژگونی آن را به مخاطب نشان دهد. طراحی صحنه نیز به کمک این بخش آمده و به هم ریختگی اوضاع و شرایط متزلزل ساختمان در حال ریزش رسانه را به نمایش گذاشته است. موقعیتی که هر لحظه حساس‌تر شده و بیننده را به هیجان می‌آورد.

ها جونگ وو که بارها نقش‌آفرینی او را در فیلم‌های پرهیجان دیده‌ایم، اینبار نیز توانسته شخصیت دو رو، ترسو و خودخواه یانگ هوا را به نحوی شایسته و باورپذیر به تصویر بکشد. او درست همان کسیست که باید باشد. چهره‌ سرد و بی‌احساس او در ابتدای فیلم با آن لحن پرخاشگرانه و عصبی نمایانگر یک آدم کلافه از روزگار است.

بیننده باید چند ثانیه‌ای صبر کند تا با دومین بخش شخصیتی او که پشت نقاب عصبانیت پنهان شده، یعنی فردی فرصت‌طلب و بی‌رحم آشنا شود. کمی بعدتر نیز می‌توان او را که به خاطر بمب داخل گوشش به شدت وحشت کرده دید؛ و در آخر او را که کاملاً تغییر رویه داده مشاهده می‌کنیم. بازیگران دیگر فیلم نیز به جای خود در به تصویر کشیدن اوضاع مشوش و ملتهب فیلم نقش دارند. در واقع همگی بازیکنان یک تیم هستند که توپ را به دروازه می‌رسانند تا ها جونگ وو گل را وارد دروازه کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم The Divine Fury

خداوند در قرآن می‌فرماید: لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی. خداوند اجباری در دین‌داری قرار نداده اما اظهار می‌کند که راه نیکی از بدی مشخص است. پس عقلا پاک‌زیستن را برگزیده و جاهلان به راه تباهی می‌روند. اما این راه درستی و پاکی که قرارگرفتن در مسیر آن خودِ دین‌داری است، باید […]

فیلم The Spy Gone North

شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم باعث تصرف کشور تحت سلطه‌ او یعنی کره توسط دو استعمارگر بزرگ می‌شود. شوروی نیمه‌ شمالی کره و آمریکا بخش جنوبی آن را اشغال می‌کند. با فروپاشی شوروی، کره‌ شمالی از دست او خارج شده و در فقری که حزب کمونیست برایش به ارمغان آورده رها می‌شود. این در […]

فیلم shutter island

شاترآیلند فیلمی در ژانر نئو نوآر و تریلر روان‌شناختی به حساب می‌آید. فیلم‌نامه این فیلم توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی دنیس لهان به رشته تحریر درآمده است. کارگردانی این اثر توسط مارتین اسکورسیزی به سرانجام رسیده و با استقبال خوبی از سوی مردم و منتقدین مواجه شده است. این فیلم […]

فیلم The Twilight Saga: New Moon

ماهِ ضعف! می‌توان گفت: قسمت دوم مجموعه‌ی گرگ و میش با نام ماه نو به کارگردانی کریس ویتز ضعف‌های بیشتری نسبت به قسمت اوّل دارد، کریس ویتز ظاهرأ فراموش کرده فیلمِ گرگ و میش دیده شدن خود را مدیون حضور و چهره‌‌‌ی رابرت پتینسون است، او به راحتی رابرت پتینسون را برای مدّت زمانی طولانی […]