مشخصات اثر

  • نام اثر
    the new mutants جهش‌یافته‌های جدید
  • ژانر
    اکشن علمی تخیلی فانتزی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    94 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    جاش بون
  • نام نویسنده
    جاش بون کنات لی
  • بازیگران
    آنیا تیلور جوی میسی ویلیامز چارلی هیتون بلو هانت
  • استودیوی سازنده
    مارول اینترتینمنت
  • بازخورد و میزان استقبال
    5.6 از 10
نوشته شده در: توسط: فاطمه جباری در: فیلم و سریال

جهش یافته‌های جدید عنوان جدیدترین فیلم از دنیای قهرمانی است که فرنچایز و حسن ختامی بر مردان ایکس کمپانی فاکس شمرده می‌شود. مردان ایکس از جمله کاراکترهای مارول بودند که حق و حقوق ساخت فیلم از روی این کاراکترها مربوط به کمپانی فاکس قرن بیستم بود.

چندی پیش دیزنی با خرید کمپانی فاکس قرن بیستم تمام حقوق و زیرمجموعه‌های این کمپانی را از آن خود کرد و “جهش‌‌یافته‌های جدید” را به سلطه‌ خود درآورد. پروسه‌ ساخت این فیلم قبل از خرید دیزنی کلیک خورده بود و مراحل تولید آن در بدترین شرایط و به مدت چهار سال طول کشید. با گذشت زمان و پس از تغییرات پیاپی و تاخیر در انتشار، بالاخره دیزنی فیلم را در 26 اوت 2020 اکران کرد. این فیلم هرگز از طرف دیزنی برای منتقدان ارسال نشد و تنها برای دیدن فیلم، به سینما دعوت شدند.

بودجه اندک و فشارهایی که بر تیم سازنده وارد شد کیفیت فیلم را پایین آورد و این ایده‌ به شدت چالش برانگیز تا مقام یک اثر متوسط افول کرد. جهش‌یافته‌های جدید با بودجه‌ای معادل 67 میلیون دلار ساخته شد و به فروش گیشه‌ 44 میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم با وجود سوژه و ایده‌ بکر با واکنش‌های متوسطی از سوی منتقدین روبه‌رو شد.

مردان ایکس

قهرمان‌هایی که بوی دردسر می‌دهند

جهش‌یافته‌های جدید یک فیلم قهرمانانه با محوریت قدرت‌های درونی و متفاوت کاراکترهایش ساخته شده است. این فیلم در حقیقت سعی دارد با شخصیت‌پردازی‌های خود به تعادل بین سه عنصر نهاد، ایگو و سوپرایگو بپردازد. هر کدام از بیماران این بیمارستان نهاد منحصر به فردی دارند که از بدو تولد با آن‌ها همراه بوده است.

موضوع اصلی داستان قدرتی است که فراتر از نهاد و ایگو به آن دست پیدا کرده‌اند. این قدرت همان آخرین جزء توسعه یافته‌ ذات حقیقی آن‌هاست که سوپرایگو نامیده می‌شود. سوپرایگو جنبه‌ای از شخصیت کاراکترهای داستان است که در واقع احساس آن‌ها نسبت به درست و غلط بودن استفاده از قدرت‌هایشان از این قسمت نشات می‌گیرد.

کاراکترهای داستان توانایی کنترل قدرت‌های ذاتی خود را ندارند و باعث آسیب به خود و دیگران می‌شوند. این آسیب‌ها روح آن‌ها را آزار داده و ترسی همیشگی را در وجود آن‌ها شکل می‌دهد. سوپرایگو دارای دو جنبه‌ شخصیتی است و وجدان از دل آن بیرون می‌آید. کاراکترها به واسطه‌ مشکلات و خطراتی که برای دیگران به‌وجود آورده‌اند و باعث مرگ عزیزان خود شده‌اند غمی عمیق را در وجود خود احساس می‌کنند. این غم از سرچشمه وجدان آن‌ها آب می‌خورد و روح‌شان را تحت فشار قرار داده است. وجدان اساس عنصر سوپرایگو را تشکیل می‌دهد و نویسنده سعی دارد آن را به تصویر بکشد. شخصیت‌های داستان به خاطر اتفاقات گذشته‌ خود احساس گناه می‌کنند و منتظر مجازاتی برای استفاده‌ نامناسب از قدرت خود هستند.

تیمارستانی برای قهرمان‌ها

دکتر ریس در نقش فردی است که تلاش می‌کند کنترل قدرت ایگو را به آن‌ها آموزش بدهد. او می‌خواهد بیمارانش را برای نوعی زندگیِ بزرگسالانه‌ متمدنانه در میان مردمِ عادی آماده کند. ریس در ظاهر قضیه تلاش می‌کند روش‌هایی را آموزش بدهد که در دنیای واقعی قابل قبول باشد و از آسیب‌های ممکن جلوگیری کند؛ اما در باطن ماجرا اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. دکتر ریس با برگزاری جلسات پی در پی همراه پنج نوجوان حاضر در بیمارستان، سعی دارد از ضمایر خودآگاه، پیش‌آگاه و ناخودآگاه آن‌ها مطلع شود. این آگاهی از ضمایر درونی برای احاطه به عنصر سوپرایگوی ذاتی آن‌ها بسیار کمک کننده است.

دنی با قدرت ذاتی خود از ترسی که درون انسان‌ها وجود دارد پرده بر می‌دارد. نوعی نگاه بکر به ترس و حالت‌های درونی افراد در مقابله با این عنصر به چشم می‌خورد. جمله‌ درخشان پدر دنی که دو مرتبه در ابتدا و انتهای فیلم پخش می‌شود از کوچک بودن ترس در وجود انسان‌ها و پرورش آن توسط خودشان صحبت می‌کند. خرسی که با تغذیه از افکار انسان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود تا در نهایت به یک موجود عظیم‌الجثه تغییر شکل می‌دهد.

قدرت دنی، بزرگترین ترس و تیره‌ترین راز شخص را انتخاب می‌کند و به آن عینیت می‌بخشد تا فرد در دنیای واقعی با آن روبه‌رو شود. این اتفاق بارها و بارها برای او رخ می‌دهد تا در نهایت با ترسش مبارزه کند و بر آن پیروز شود. این نوع نگاه به ماهیت ترس، باعث ایجاد شکلی از حس شجاعت در مخاطب می‌شود و ابعاد ترس‌ را در ذهنش تقلیل می‌دهد.

مردان ایکس

فرار از حصار

جهش یافته‌های جدید در ژانر قهرمانی طبقه بندی می‌شود اما پیرنگ فرار قسمتی از بدنه‌ اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. قهرمانان داستان در برابر خواسته‌های خود محدود و محصور می‌شوند و تصمیم به فرار و مبارزه برای گریز می‌گیرند. پیرنگ این داستان مضمونی مشابه با داستان‌های پریان دارد: قهرمانان داستان توسط جادوگری زندانی شده‌اند و راه فراری ندارند.

بحث اخلاقی این پیرنگ اشاره به سیاه و سفید بودن داستان دارد. قهرمانان داستان به شکل ناعادلانه‌ای در یک بیمارستان و دور از شهر زندانی شده‌اند. با اینکه در ابتدا احساس پایمال شدن حقوق آن‌ها به بیننده دست می‌دهد اما متوجه شکلی از پذیرش حصر توسط هر پنج جوان می‌شویم. این پذیرش ناشی از اثرگذاری ریس بر ضمیر درونی آن‌ها است.

پلات فرار در این داستان در سه مرحله خلاصه می‌شود. مرحله‌ اول این پیرنگ با ورود دنی به بیمارستان و بسته شدن دستش به تخت شروع می‌شود. این سکانس اولین نشانه‌ زندانی بودن عنوان می‌شود. مرحله‌ دوم درباره‌ زندانی شدن و تلاش برای فرار است. در این مرحله تلاش هرکدام از نفرات به تنهایی با شکست روبه ‌رو می‌شود و آزادی میسر نمی‌شود. سوالی که در این مرحله برای مخاطب ایجاد می‌شود این است که: آیا قهرمان فرار خواهد کرد؟

بینندگان عموما پایان‌های خوش را می‌پسندند و از اینکه قهرمان داستان با شکست مواجه شود متنفر هستند. پس اساسا با وجود ایجاد شدن این سوال برای مخاطبان جواب آن نیز با توجه به جبهه‌ی قهرمان مشخص می‌شود.

اتفاقات غیرمنتظره و هیجان‌انگیز

اگر چه بیننده به دنبال اتفاقات غیرمنتظره و هیجان‌انگیز است اما نتیجه‌ نهایی را به خوبی می‌داند و به آن اطمینان دارد. مرحله‎ سوم این پیرنگ شامل خود فرار است که در آن برنامه‌های تعیین شده‌ مرحله دراماتیک دوم از یکدیگر باز می‌شود. این مرحله جایی است که برگ‌های برنده وارد بازی شده و مخاطب ناظر حوادث غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

همکاری هر پنج نوجوان و تلاش برای هدفی واحد، آن‌ها را به یک کل منسجم بدل می‌کند. تا این مرحله، موقعیت به طرز سفت و سختی در کنترل ضدقهرمان بود اما ناگهان دچار تغییر می‌شود. این تغییر موقعیت تاحدودی بیشتر به دست دنی اتفاق می‌افتد. نقطه‌ای که قدرت حقیقتی دنی آشکار می‌شود، در حقیقت شروع مرحله‌ دراماتیک سوم است. در نهایت قهرمان، که دچار گرفتاری و سردرگمی کاملا آشکاری شده بود، بر فشارها غلبه پیدا می‌کند و قدرتش را در راستای پیروزی مورد استفاده قرار می‌دهد. حمله‌ خرس به دکتر ریس نتیجه‌ این تمرکز قدرت بر روی شرّ به حساب می‌آید.

سومین مرحله‌ دراماتیک معمولا فعال‌ترین قسمت داستان است چراکه خودِ فرار محقق می‌شود.

استفاده از تغییر جهت‌های پیاپی حالات فرار برای نگه‌داشتن خواننده در یک حالت عدم تعادل است. هیچ چیزی طبق برنامه پیش نمی‌رود؛ دائم یک جای کار می‌لنگد و همین مسئله داستان را لذت‌بخش کرده است. ترس‌ها و خاطرات زجرآوری که برای هر کدام از کاراکترها ساخته می‌شوند در ابتدا توهم و خیال‌اند؛ اما برخلاف انتظار، واقعی می‌شوند و موجی از هیجان و انرژی را به فیلم وارد می‌کنند.

مردان ایکس

قهرمانی که خودکشی می‌کند

دانیل مونستار، سرخ‌پوست بومی آمریکا که پس از وقوع طوفان و از دست دادن تمام اعضای خانواده‌اش به یک مرکز جهش‌یافته‌های کم سن و سال آورده می‌شود. او از قدرت درونی خود اطلاعی ندارد و دکتر ریس سعی دارد ازین قدرت پنهان آگاهی پیدا کند. دنی به عنوان یک دختر نوجوان هنوز با دنیای پیش‌روی خود آشنا نشده و تحت فشارهای روحی شدیدی قرار گرفته است.

اقدام به خودکشی او یکی از نشانه‌های آسیب‌های روحی بعد از حادثه است. فقدان پدر و تنهایی، روح او را دچار نوعی نیاز به تکیه‌گاه کرده است. این تکیه‌گاه در همان دقایق اول مشخص می‌شود. رِین سینکلر، جهش‌یافته‌ دیگری که قابلیت تبدیل شدن به گرگ را دارد به عنوان دوست مورد اعتماد دنی انتخاب می‌شود.

رابطه‌ دنی و رین عمق پیدا می‌کند اما نویسنده خیلی به جزئیات این رابطه نمی‌پردازد و بیشتر از پر کردن نوعی خلا عاطفی میان آن‌ها پرده برداری می‌کند.

قاتل ماهری در جلد قهرمان

ایلیانا راسپوتین / مجیک، جهش‌یافته‌ روس با توانایی دورنوردی و قدرت‌های جادویی است که خشمی درونی دارد و دکتر ریس نتیجه‌ بررسی رفتاری و شخصیتی او را به عنوان یک قاتل ماهر تایید می‌کند. او خواهر کوچک‌تر شخصیت ابرقهرمان کلوسوس است که در این فرنچایز خاطراتی را برای فیلم‌بازان تداعی می‌کند. ایلیانا اولین کسی است که متوجه قدرت درونی دنی می‌شود اما مخاطب حرف‌های تند او را، بیشتر به عنوان توهین به قهرمان داستان، دنی ، در نظر می‌گیرد و از آن عبور می‌کند.

شخصیت او پس از اتفاقاتی که در کودکی پشت ‌سر گذاشته دچار نوعی ترس شده و برای محافظت از خود مدلی از سپر دفاعی شخصیتی را ایجاد کرده است. سپر دفاعی ایلینا همان تندخویی و عدم برقراری رابطه‌ دوستانه با سایرین است. او از نزدیک شدن دیگران به خودش واهمه دارد و تلاش می‌کند با زبان تندش آن‌ها را از خود دور کند.

راز بیمارستان

جهش‌یافته‌های دیگری که قبل از دنی وارد بیمارستان شده‌اند با دکترریس همکاری نمی‌کنند. با ورود دنی شک‌ها و شبهات آن‌ها نسبت به ریس و بیمارستان بیشتر می‌شود. روبرتو و سم دو جهش‌یافته‌ دیگر این گروه هستند. روبرتو یک جهش‌یافته‌ برزیلی با قدرت جذب انرژی خورشیدی و سم جهش‌یافته‌ای اهل کنتاکی با قابلیت انفجار است.

همه پنج نفر برای رسیدن به هدفی واحد و رسیدن به آزادی پیشین خود با یکدیگر متحد شده و با ترس درونی دنی که عینیت یافته مبارزه می‌کنند. نتیجه‌ این مبارزات هیچ‌گونه پیروزی را برای آن‌ها به ارمغان نمی‌آورد. دنی پس از کشمکش‌های درونی فراوان و برای نجات جان دوستانش از تاریکی وجود خود بیرون می‌آید و بر ترس خود غلبه می‌کند. نویسنده بسیار ظریف به این نکته اشاره کرده است که هر فردی برای مبارزه با ترس‌هایش باید خودش وارد عمل شود و کمک دیگران آنچنان فایده‌ای نخواهد داشت.

جلوه‌های ویژه به شدت ضعیف

اولین موضوعی که توجه بیننده را معطوف به خود می‌کند جلوه‌های ویژه این فیلم و گرافیک‌های ضعیف آن است. شاید اگر این فیلم می‌توانست خودش را از این نقطه‌ نظر به اثبات برساند در رده‌ فیلم‌های مورد تایید منتقدان قرار می‌گرفت. این اختلاف فاحش از سایر آثار فانتزی در این ژانر، فرصت دیده شدن و اجازه‌ی مطرح شدن سوژه‌ بکر این داستان را از او گرفته است. آسیبی که به این فیلم وارد شده بیشتر به علت عدم بودجه‌ کافی و نبود شرایط مناسب برای عوامل فیلم در طی خرید کمپانی فاکس توسط دیزنی بوده است.

با اینکه “جهش‌یافته‌های‎‌جدید” یک فیلم سورئال محسوب می‌شود اما آنچنان از قابلیت‌های حرفه‌ای کروماکی در آن استفاده نشده است. به عنوان یک فیلم در ژانر فانتزی، انتظار صحنه‌های گرافیکی بسیار بیشتر و قوی‌تری از این اثر می‌رفت؛ اما نهایت توان و تلاشش را تنها در بیست دقیقه‌ آخر نظاره‌گر هستیم.

تدوین بی‌نظیر این فیلم توانسته نقص‌های گرافیکی داستان را تا حدی مخفی کند و توجه مخاطب را بیشتر به سمت هیجان دخیل در داستان جلب بکند. کات‌های متناوبی که تدوین‌گر در لحظات حساس و همراه با ضرب‌آهنگ‌ها زده است. هیجان گم‌ شده صحنه‌های مبارزه را به فیلم بازگردانده و نگاه مخاطب را حفظ کرده است.

بازی ضعیف بلو هانت

نورپردازی‌های تند و شدید توانسته کنتراست رنگی، سایه‌ها و خطوط تیزی را ایجاد ‌کند. این سبک پردازش نورها به وضوح ژانر وحشت را به فیلم اضافه کرده است.

بازی‌ ضعیفی که توسط بلو هانت در نقش دنی ارائه شده به شدت سرد است و در مقام شخصیت اصلی داستان قسمت اعظمی از انرژی فیلم را از بین برده است. انتشار احساسات مختلف در حالات چهره و ژست‌های بدنی غیرقابل انعطاف و سطحی است. مخاطب دنی را احساس نمی‌کند، بلکه دختری را می‌بیند که سعی دارد نقش دنی را بازی کند. یک بازی بی‌روح که ناشی از بی‌تجربگی این بازیگر است و از عدم وجود پیشینه‌ قوی در رزومه‌ سخن می‌گوید.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم The Lives of Others

زندگی دیگران اولین فیلم بلند فلوریان هنکل فون دونرسماک، کارگردان و فیلم‌نامه نویس آلمانی است که روایتگر داستانی در سال 1984 در برلین، قلب آلمان شرقی است. زمانی که دیواری بزرگ آلمان را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده بود و در طرف شرقی حکومت کمونیست با گسترش اشتازی (پلیس امنیت آلمان شرقی) […]

فیلم Nobody

فیلم Nobody را می‌توان ادامه دهنده راه فیلم‌هایی همچون جان ویک و ربوده شده دانست. اثری که در گونه فیلم‌های اکشن محور قرار می‌گیرد و تلاش دارد تا داستان فردی را نشان دهد که در ظاهر فردی عادی بوده اما در باطن یک مامور با پیشینه نظامی است. ماموری که بر اثر یک حادثه یا […]

فیلم قسم

قسم، می‌تواند بهترین اثر برای نمایش رسیدن حق به حق‌دار باشد. این فیلم به خوبی بیان می‌کند که گاهی لزوماً دادگاه رسمی و مبانی حقوقی موجب گرفتن حق نمی‌شوند؛ ولی خداوند چنان شرایط را رقم می‌زند که سرانجام، مجرم اصلی رسوا شود. ضمن اینکه همیشه در پایان هر کار، کسی که حق دارد برنده است. […]

فیلم Togo

توگو فیلم زیبایی است که از هر نظر، رضایت تماشاگرانش را به دست می‌آورد. فیلم‌نامه این اثر که براساس یک داستان واقعی نوشته شده، شاید در آغاز کمی لنگ بزند؛ ولی در ادامه، آن‌قدر خوب عمل می‌کند که دیدن واکنش شخصیت‌ها در رویارویی با پیش‌آمدهای مختلف، برای بیننده به تجربه‌ای فوق‌العاده تبدیل می‌شود. نبرد با […]