مشخصات اثر

  • نام اثر
    The Invisible Guest مهمان نامرئی
  • ژانر
    جنایی معمایی هیجان انگیز
  • سال ساخت
    2016
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۱۰۶ دقیقه
  • کشور سازنده
    اسپانیا
  • نام کارگردان
    اوریول پائولو
  • نام نویسنده
    اوریول پائولو
  • بازیگران
    ماریوکازاس Mario Casas خوزه کورونادو Jose Coronado آنا واگنر Ana Wagener
  • استودیو سازنده
    Warner Bros
  • بازخورد و میزان استقبال
    IMDb 8.1 از 10 از 104,945 رای
نوشته شده در: توسط: فاطمه جباری در: فیلم و سریال

مهمان نامرئی از سری فیلم‌های معمایی است که سعی دارد یک واقعه را از زاویه دید‌های مختلفی عنوان کند. نوع نگاه نویسنده در هر مرتبه تغییر زاویه‌، بسیار دقیق و با ذکر جزئیات وقایع به ماجرا عمق و وسعت می‌بخشد. بازی پرهیجانی میان هوش و ثروت در جریان است و هر بار توپ در زمین یکی از این دو قطب قدرتمند قرار می‌گیرد و موقعیت یک طرف را به خطر می‌اندازد. هیجان در کالبدی از تعلیق رشد می‌کند و به تقابل دو قدرت مادی و معنوی می‌پردازد تا در نهایت پیروز میدان را مشخص کند.

فیلم قضاوت مخاطب را به دست می‌گیرد و با تعریف فرضیه‌های جدید او را به تصمیم گیری وادار می‌کند. مرکز فرماندهی تصمیمات بیننده صدها بار در طی داستان هدف حمله‌ی نویسنده قرار می‌گیرد و هر صد بار دچار خطا شده و متحمل شکست می‌شود.

اثر پیش‌رو سعی دارد، تفکر خلاق و کنجکاو مخاطب را فعال کند و کارآگاه درون او را به میدان بیاورد. نوعی سرگرمی تنش‌زا در این اثر مشهود است که آن را هم‌رده‌ی آثار برگزیده سینمای‌ جهان در این ژانر پر طرفدار قرار می‌دهد. مهمان نامرئی آشفتگی روح انسان بعد از خطا را به تصویر می‌کشد.

آدریان و معشوقه‌‌اش آرامش حقیقی روحی را از دست داده‌اند و حتی رابطه‌ای که برایشان تداعی کننده‌ این حس بود حالا دیگر قدرتی ندارد و فروکش کرده است. روح‌ و وجدان دست به تخریب ذهن و جانشان زده و گوی آسایش و راحتی درونی را از آن‌ها ربوده است.

فیلم جنایی

قتلی رخ داده است

داستان با سکانسی از به هوش آمدن آدریان و مشاهد‌ه‌ جسد غرق در خون معشوقه‌اش همراه با صدای کوبیده شدن به در توسط کارکنان هتل آغاز می‌شود. او با حالتی گیج و منگ به سمت جسد می‌رود و به مخاطب القا می‌شود که قاتل فرار کرده است. مهمان نامرئی در مرز دو پیرنگ معما و انتقام دست به دست می‌شود. این دو پیرنگ در هم تنیده شده‌اند و هر یک دیگری را تکمیل می‌کند.

راز شگفت‌انگیز بودن این فیلم، داستانی است که در دل داستان‌ دیگری متولد می‌شود. ماجرایی که به نظر می‌رسد اتفاق افتاده اما در واقع اینچنین نیست و بیننده را گیج و سردرگم می‌کند. سر کلاف این قصه گم شده و مخاطب باید سر این کلاف را به تنهایی پیدا کند اما نویسنده پیدا کردن این کلاف را دشوارتر کرده است.

تمام جزئیات داستان به جهت پی بردن به حقیقت برای بیننده مهم و حیاتی است. در تمام صحنه‌ها کلید‌هایی نهفته است که بیننده هرچقدر هم تلاش کند، باز هم توانایی تشخیص تمام آن‌ها را نخواهد داشت و در مسیر داستان رکب می‌خورد.

خرده نون‎‌های نویسنده

ظرافت‌ نویسنده در این است که سرنخ‌هایی را سر راه مخاطب قرار می‌دهد که به معانی دیگری برسد و به حس قضاوت خود شک کند. او در لحظات حساس جرقه‌هایی را در ذهن مخاطب می‌زند و او را مستقیم به یک مسیر غلط هدایت می‌کند. اوریول پائولو در مقام نویسنده و کارگردان، با استفاده‌ از داستان‌گویی بصری نشانه‌ها و سرنخ‌های اضافی دیگری هم به ماجرا اضافه می‌کند که اغلب دوپهلو هستند و مخاطب را به چالش می‌کشند.

این موضوع همان کانون هوشمندی نویسنده است که بیننده با اینکه در حدسِ نتیجه دچار اشتباه شده است اما از این بابت ناراحت و عصبی نیست و بیشتر شگفت‌زده می‌شود. اطلاعات مهم و اساسی به‌گونه‌ای در پس‌زمینه داستان گفته می‌شوند که بیننده آن‌ها را به عنوان یک واقعه‌ طبیعی و جزئی از ساختار پیشرو فیلم به حساب می‌آورد و متوجه‌ طلایی بودن آن سرنخ‌ها نمی‌شود.

اولین صحنه‌ای که به مخاطب نشان داده می‌شود ورود ویرجینیا گودمن وکیل کارکشته‌ای است که به ملاقات آدریان در یک آپارتمان می‌رود. این ورود در تمام دوربین‌های هتل و از طرف افرادی تحت کنترل قرار گرفته شده است. یعنی افرادی در مرتبه‌ای بالاتر از گودمن بر این قصه مخفی سوار هستند و آن‌ها را زیر نظر دارند. گودمن که تا کنون در هیچ پرونده‌ای بازنده نبوده سعی دارد جزئیات واقعی ماجرا را از زبان آدریان بیرون بکشد تا بتواند در آخرین پرونده‌ حقوقی خود در دوران کاری‌اش برنده شود.

داستان در واقع با زدن کورنومتر توسط ویرجینیا برای 180 دقیقه به جریان می‌افتد. اولین مرحله‌ دراماتیک داستان در حقیقت با فلاش‌بکی به ابتدای ماجرا شروع می‌شود و در ادامه‌ داستان تمام توجه مخاطب روی پیدا کردن قاتل قرار خواهد گرفت.

معما حل شد

دومین مرحله‌ دراماتیک این فیلم به ارائه کلیدها و جزئیات داستان می‌پردازد و مخاطب را در موقعیت‌های حساس تصمیم‌گیری‌های عجیبی قرار می‌دهد. تصمیمِ انتخابِ درستیِ داستان، که به نظر می‌رسد اتفاق افتاده و یا داستانی که واقعا اتفاق افتاده است. در واقع ما یک حقیقت ظاهری داریم و یک حقیقت واقعی که بیننده در حس تعلیقی میان این دو قرار می‌گیرد. کشمکش پیرنگ معما، از تنش میان این دو مفهوم سرچشمه می‌گیرد؛ ظاهر در جنگی با باطن، قلب تپنده‌ داستان را تشکیل می‌دهد.

پیرنگِ تعیین کننده این داستان، در اولین مرحله‌ دراماتیک به بیان کلیات و در دومین مرحله دراماتیک به جزئیات ماجرا می‌پردازد. اکنون زمان حل کردن معماست. اغلب کلید‌های حساس فیلم در همان اتاقی نشان داده می‌شود که گودمن در ابتدای داستان وارد آن شد و کرنومتر را فعال کرد. سومین مرحله‌ دراماتیک ماجرا با ضربه‌ی نهایی که توسط گودمن برای جلب اعتماد آدریان زده شد، آغاز می‌شود.

آدریان از بابت خودی بودن ویرجینیا گودمن اطمینان حاصل می‌کند و وکیل سابق خود را ازین خبر مطلع می‌کند. با خروج ویرجینا از اتاق و تغییر حالت چهره‌ او جرقه نهایی داستان زده می‌شود و بیننده را همراه با آدریان در یک انفجار هدفمند رها می‌کند. معمایی که توامان با کلیات و جزئیات پیش رفته بود حالا حل می‌شود و لذتی عمیق را به مخاطب هدیه می‌دهد. بعداز آشکار شدن راز گودمن تمام صحنه‌ها از جلوی چشم بیننده عبور کرده و هرکدام معنای خاص خودش را پیدا می‌کند.

او متوجه می‌شود که هیچ دیالوگی بدون رابطه‌ علت و معلولی بولد نشده است و خط داستانی و تمام نشانه‌ها به هم مرتبط بوده‌اند.

فیلم جنایی

همسری خائن

آدریان نشانه‌های بعد شخصیتی مثبت و منفی کهن الگوی آپولو را دارا است. او در نقش تاجری است که به همسر خود خیانت می‌کند و به تدریج با ارتکاب یک قتل به سمت تیرگی تغییر جهت می‌دهد. کهن الگوی تاجر، مردی فعال و پرجنب و جوش است که دائما به کسب و کار خود می‌اندیشد. ذهن منطقی قدرتمندش موجب می‌شود تا او در کار تیمی فوق‌العاده باشد و به کارمندی قابل اعتماد بدل شود، اما او را به پدر و شوهری نمونه تبدیل نخواهد کرد.

آدریان در قالب کهن الگوی تاجر ذات و جوهره روابط علت و معلولی را درک می‌کند و زندگی خود را براساس آن شکل می‌دهد. او می‌تواند هدف‌هایش را مشخص کند و به آن‌ها دست یابد، در حالی که سایر مردان شکست می‌خورند. نمود این قسمت از شخصیت آدریان، دریافت جایزه‌ کارآفرین نمونه جوان است که به او اهدا می‌شود و نویسنده برآن تاکید دارد. در صحنه‌هایی از فیلم شاهد دیالوگ‌های نگران آدریان و ترس او نسبت به از دست دادن شرکتی است که ده سال برای سرپا کردن آن تلاش کرده است.

کهن الگوی تاجر از اینکه کسب و کار خود را از دست بدهد و مجبور شود شغل دیگری را برای خودش دست و پا کند می‌ترسد. او عاشق کاری است که در حال حاضر انجام می‌دهد و هرگونه تزلزل در مقامش او را دچار ترس و واهمه می‌کند. صحنه تصادف و بهت و حیرتی که در چهره‌ آدریان دیده می‌شود نمود زاویه دیگری از شخصیت این کهن الگو است.

ماجرای خیانت‌ها پی در پی

هرج و مرج برای این کهن الگو به مثابه‌ یک دشمن است؛ او فاقد ابزار لازم برای مدیریت اتفاقات ناگهانی و فی‌البداهه است. طرد شدن چیزی نیست که بتواند به راحتی تحمل کند و با آن کنار بیاید، علی‌الخصوص اگر از سمت و سوی یک زن باشد. به همین جهت است که آدریان ازینکه همسرش متوجه خیانت او شود به ‌شدت تحت فشار است و تلاش می‌کند معشوقه‌اش را پنهان نگاه دارد.

شخصیت او گاهی تهی از هرگونه ترحم و دلسوزی است و هیچ کس از تفکراتی که پشت چشمان ساکن و بی‌حرکت او رژه می‌رود خبر ندارد. آدریان متفکری منطقی و راهبردی است و می‌تواند به کارآگاه یا روانکاو فوق‌العاده‌ بدل شود.

نکته‌ ظریف شخصیت آدریان حضور هر دو بعد تاریک و روشن کهن الگوی آپولو در وجود او است. آدریان هم تاجر و هم خائن است. خائن در حقیقت وجه خبیثانه‌ و شرور کهن الگوی تاجر است. از نظر او کار بر هر چیز دیگری مقدم است و اگر شرکتش در فاجعه‌ای گرفتار شود تمام تلاشش را می‌کند تا بر آن تخلف سرپوش بگذارد. آدریان با اینکه مرتکب قتل شده اما به سبب وجود کهن الگوی خائن در وجودش، با اینکه می‌داند مرتکب جرمی شده اما ابدا احساس نمی‌کند که آدم بدی است و برای خود دلیل تراشی می‌کند.

فیلم جنایی

بازیگرانی که وزنه هستند

بازیگران این فیلم به عینه از استعدادهای بازیگری خود مطمئن هستند و به همین جهت توانسته‌اند با یک بازی بدون تنش و استرس لحظات بی‌بدیلی را برای مخاطب به ارمغان آورند. بازی شگفت‌انگیز و خیره‌کننده‌ ماریو کاساس وآنا واگنر بر جذابیت فیلم‌نامه افزوده‌ و به عنوان یک وزنه‌ تعیین کننده در فیلم به حساب می‌آیند. نوع جریان احساسات در چهره‌ آن‌ها بعد از افشای هر قسمت از معما، بر حس تعلیق فیلم افزوده است و مخاطب را بیشتر به عمق ماجرا می‌کشاند.

نوع قاب‌بندی‌ برای کاراکترها عموما مدیوم شات است. انتخاب این قاب به این دلیل است که بتواند سربسته بودن شخصیت و عدم علاقه به درز اطلاعات از طریق احساسات پاک درون صورت و چشم‌ها را نشان دهد. نماهای کلوزآپی که از چهره‌ گرفته شده است (به غیر از نمای آخر از پدر و مادر مقتول) حس صداقت را به مخاطب القا نمی‌کند. نوعی پنهان‌کاری در چهره‌ تمام شخصیت‌های داستان وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بیننده به برق چشمان آن‌ها اعتماد و حرفشان را باور کند.

روایتی غیر خطی

الگوی روایی این داستان را می‌توان یک نوع روایت غیرخطی قلمداد کرد. نویسنده از همان ابتدا سعی دارد به مخاطب بگوید که به حرف‌های یک راوی در مورد واقعه‌ای که رخ داده اعتماد نکند؛ چون راویان و روایت‌های دیگری هم وجود دارد. این سبک روایت در داستان باعث ایجاد پیچیدگی و درهم تنیدگی‌های ماجرا می‌شود. فلاش‌بک‌های متعددی که در تصویر نشان داده می‌شود فاقد یک نظم زمانی است و در هر بار بازگشت به عقب، اطلاعات جدیدی را به بیننده داده می‌دهد.

در واقع اختلال در یک روایت خطی می‌تواند نظم ذهنی مخاطب را به هم بریزد و او را وارد یک هزارتو کند. در این تنظیمات زمانی،کاراکترها به‌طور پیوسته از یک وضعیت نامتعادل به یک وضعیت نامتعادل جدیدتر منتقل می‌شوند. این سبک روایی بسیار خاص است و با اینکه نویسنده قدم اول را در ایجاد تشویش برمی‌دارد اما تدوینگر مهر تایید نهایی را بر پیکره‌ اثر می‌زند و آن را آذین می‌بخشد.

حواشی اثر

Invisible Guest یکی از فیلم‌های مورد استقبال سال 2016 به حساب می‌آید. مهمان نامرئی در ژانر معمایی و جنایی، یکی از پرجزئیات‌ترین فیلم‌ها شمرده شده و شیوه‌ی روایت داستان منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. این فیلم با کسب امتیاز مردمی 8.1 از سایت IMDb در شمار 250 فیلم برتر دنیا قرار گرفته است و طرفداران زیادی دارد.

سینمای اسپانیا با ساخت این فیلم خود را در ژانر معمایی اثبات کرده و به ‌رده‌ آثار خوب این ژانر رسانده است. این اثر در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ در جشنواره فانتاستیک فست از سوی برادران وارنر منتشر شد. هزینه‌ ساخت این فیلم مبلغی برابر ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ یورو برآورد شده و تاکنون دو فیلم عینا بر اساس متن این فیلمنامه ساخته و منتشر شده است. فیلم The Invisible Witness (شاهد نامرئی)که در سال ۲۰۱۸ توسط کمپانی برادران وارنر به مرحله پخش رسید؛ و همچنین یک فیلم هندی با نام Badla (انتقام)، با بازی آمیتاب پاچان که در سال ۲۰۱۹ اکران شد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania

داستانی سرگرم کننده و دلنشین مرد مورچه‌ای و زنبورک اثری دیگر از کمپانی مارول است البته ساخته و پرداخته‌ دیزنی، به همین دلیل سطح آن با باقی آثار مارول متفاوت و بیشتر مورد توجه مخاطب نوجوان است. فضای کمدی و داستانی کودکانه‌تر (با توجه به اجرا) پیش روی مخاطب قرار داده است. در این قسمت […]

فیلم V for Vendetta

وی مثل وندتا (V for Vendetta) فیلمی در ژانر تریلرِ سیاسی و اکشن یک پادآرمان‌شهر را نمایش می‌دهد. این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ انگستان به کارگردانی جیمز مک‌تیگو و نویسندگی واچوفسکی‌ها است. وندتا (Vendetta) به معنای انتقام است. نام این فیلم در ایران، «ا» برای انتقام یا «ک» برای کینه‌خواهی، نیز ترجمه شده و همچنین […]

فیلم shutter island

شاترآیلند فیلمی در ژانر نئو نوآر و تریلر روان‌شناختی به حساب می‌آید. فیلم‌نامه این فیلم توسط لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی دنیس لهان به رشته تحریر درآمده است. کارگردانی این اثر توسط مارتین اسکورسیزی به سرانجام رسیده و با استقبال خوبی از سوی مردم و منتقدین مواجه شده است. این فیلم […]

فیلم The Chronicles of Narnia

داستانی با الهام از داستان‌های مسیحی و اساطیر یونان، روم و بریتانیا ماجرای نارنیا شامل هفت کتابِ مستقل به نام‌های: شیر کمد و جادوگر،  شاهزاده کاسپین، سفر کشتی سپیده پیما، صندلی نقره ای، اسب و آدمش، خواهرزاده‌ جادوگر و آخرین نبرد است. رمان‌هایی تخیلی برای گروه سنی نوجوانان که کارگردانان متفاوتی با الهام از این […]