مشخصات اثر

  • نام اثر
    Secret Zoo باغ وحش مخفی
  • ژانر
    کمدی فانتزی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    117 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    سون جائه گون
  • نام نویسنده
    سون جائه گون هئو سونگ هی
  • بازیگران
    اه جه هونگ کانگ سو را پارک یانگ گیو
  • استودیو سازنده
    AboutFilm DCG Plus
  • ارتباطات
    این فیلم بر اساس وبتون "محبوب من شما را آزار نمی‌دهم،I Don't Bully You" ساخته شده ‌است .
  • بازخورد و میزان استقبال
    6.2 از 10 IMDb
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

فیلم باغ وحش مخفی دربردارنده‌ی دو دیدگاه در مواجهه با موضوع حیوانات است. نگاه گروه اول که برای این موجودات حقوق مخصوص به آن‌ها قائل هستند. گروه دوم که گرچه خود را دوستدار حیوانات تصور می‌کنند؛ اما در واقع آزادی را حق آن‌ها نمی‌دانند.

باغ وحش

حیوانات در بند

فیلم باغ وحش مخفی سعی دارد در ژانر کمدی و با بیانی طنازانه، داستان غم‌آلود حیوانات اسیر در قفس را روایت کند. فیلمی که به جای درآوردن اشک مخاطب حرف‌هایش را با چاشنی لبخند به او می‌زند. در سکانسی از فیلم می‌بینیم که تائه سو به دکتر می‌گوید: “حیوانات باغ وحش مجبورند در گودال‌های کثیف و سیمانی زندگی کنند که اصلاً برای آن‌ها محیط خوبی نیست.” این دیدگاه طرفداران حقوق حیوانات است که معتقدند این موجودات متعلق به حیات وحش هستند و باید در جنگل زندگی کنند. نگاهی که می‌گوید: “حیوانات به عنوان موجود زنده حق آزادی دارند.”

برخلاف دکتر که به خود قبولانده خرس قطبی داستان، جزئی از خانواده‌ی اوست. تا جاییکه حتی حاضر نشده او را به پارک جنگلی کانادا که شرایطی مشابه قطب برای او دارد بفرستد؛ و تنها علتش این است که او می‌خواهد حیوان مورد علاقه‌اش را در نزدیکی خود نگه دارد. نگاهی خودخواهانه که نشان می‌دهد در واقع او خودش را بیشتر از دماغ سیاه یا همان خرس قطبی باغ وحش دوست دارد!

حیوانات و انسان

تائه سو در برابر تفکرات غلط دکتر به او می‌گوید: “دماغ سیاه تنها تو را غذا می‌بیند و میل به خوردنت دارد . تو برای او جزئی از خانواده‌اش نیستی!” گویی نویسنده سعی دارد به مخاطب بگوید: “حیوانات را به حال خود بگذارید و سعی نکنید به آن‌ها ماهیت انسانی بدهید.”

از طرفی این فیلم موقعیتی برای هم‌ذات پنداری انسان‌ها با حیوانات به قفس افتاده فراهم می‌کند. قصد دارد به آن‌ها بگوید: “شما حاضرید در این شرایط زندگی کنید یا نه؟” در سکانسی از فیلم که مدیر سابق باغ وحش شرایط خود را در لباس خرس قطبی تشریح می‌کند؛ می‌گوید: “نگاه آدم‌ها را روی خودم می‌دیدم و احساس می‌کردم در قفس هستم.” این دقیقاً آن چیزی است که ما باید در رابطه با حیوانات باغ وحش بدانیم . آن‌ها آزاد آفریده شده‌اند و در حصار توجه انسان‌ها خود را اسیر می‌یابند.

باغ وحش

اداره باغ وحش

کانگ تائه سو وکیل موقف در یک شرکت بزرگ است که سعی می‌کند به هر وسیله‌ای توجه مدیرعامل را جلب کند. تا اینکه بالاخره بخت به او رو کرده و موفق می‌شود از رئیس خود مأموریتی دریافت کند که به شرط پشت سرگذاشتن آن می‌تواند از وکلای رسمی شرکت باشد.

فیلم با این بخش از داستان شروع شده و نوید یک کمدی پرهیجان را به مخاطب می‌دهد. اما حقیقت این است که قصه‌ی آقای باغ وحش چندان دلچسب و سرگرم‌کننده نیست. گویی نویسنده در بیان ماجرا بیش از حد به دنیای کودکان کشیده شده و از ایجاد جذابیت و هیجان مناسب این فیلم دور مانده است.

تغییر و دگرگونی در شخصیت کانگ تائه سو نقطه‌ی اوج فیلم است که او را وا‌می‌دارد به نفع حیوانات حرکت کند. این فیلم اگرچه برای نزدیک کردن انسان‌ها به حیوانات و احترام به حقوق آن‌ها می‌تواند مأثر و آموزنده باشد؛ اما نمی‌توان آن را به لحاظ داستانی جذاب و مهیج دانست.

باغ وحش

از پادویی یا مدیریت

مهمترین کاراکتر داستان جوانی به اسم تائه سو است. او وکیل موقت شرکتی است و استخدام رسمی نشود به قول خودش “مجبور است برای موکلین شرکت پادویی کند”. او از هیچ کاری برای جلب توجه مدیرعامل فروگذار نمی‌کند تا تبدیل به یک وکیل ثابت شود.

در ابتدا او را فردی فرصت‌طلب می‌یابیم که حاضر است برای رسیدن به موفقیت کلاهبرداری و قانون‌ شکنی کند. او حتی بدون توجه به خستگی کارکنان باغ وحش آن‌ها را چند ساعت در لباس‌هایی به شدت گرم و به حالت ثابت نگه می‌دارد تا بتواند آنجا را به وضعیت قبل از ورشکستگی بازگرداند. اما رفته‌رفته وقتی با زندگی کارکنان باغ وحش آشنا می‌شود؛ آن‌ها را مثل خانواده‌ی خود دانسته و برای بهبود شرایط همه تلاش می‌کند.

بنابراین از نیمه‌ی فیلم تائه سو هدفش را تغییر داده و برای احیاء دوباره‌ی باغ وحش فعالیت می‌کند؛ اما نه برای اینکه بتواند یکی از وکلای ثابت شرکت باشد. بلکه برای تهیه‌ی مکانی مناسب برای حیوانات و ایجاد شرایط مالی بهتر برای کارکنان باغ وحش از تمام وقت و انرژی خود مایه می‌گذارد. چراکه حالا خود را رئیس آن‌ها و یکی از اعضای خانواده‌ی ایشان می‌بیند.

در آخر با حضور در دادگاه و پذیرش حکم تائه سو می‌تواند قوس شخصیتی خود را کامل کرده و تبدیل به یک قهرمان شود.

عشق در باغ وحش

نفر بعدی که باید به او بپردازیم دکتر باغ وحش است. او در آغاز ورود تائه سو هیچ اطمینانی به وی ندارد. از طرفی خود را تنها دوستدار حیوانات می‌داند. اما کم‌کم با مواجه شدن با نظرات منطقی تائه سو از لاک خود برتربینش خارج شده و با مبدل شدن به زنی آرام، منطقی و کسی که عشق به حیوانات را در آزاد گذاشتن آن‌ها در طبیعت وحشی می‌داند؛ موفق می‌شود قوس شخصیتی خود را کامل کند.

در کاراکترهای دیگر چندان تغییر و تفاوتی نمی‌بینیم. مگر آنکه بپذیریم گان ووک با کنار گذاشتن خجالتش برای ابراز علاقه به هائه کیونگ و یا خود شخصیت هائه کیونگ با دور شدن از کاراکتر زودباورش کمی در طی داستان تغییر کرده‌اند. ولی باز هم نمی‌توانیم چندان تفاوت و تغییری را در روند شخصیت پردازی آن‌ها مشاهده کنیم.

باغ وحش

دکتر دولیتل یا باغ وحش مخفی

گرچه برخی مجاورت زمانی اکران باغ وحش مخفی با فیلم هالیوودی دکتر دولیتل را علت شکست آن در گیشه می‌دانند؛ اما باید گفت دلیل اصلی این شکست را می‌توان در مقایسه‌ی جذابیت تصویری این دو فیلم با یکدیگر جستجو کرد. دکتر دولیتل با تمام رنگ‌های جذاب، نمایش مناظر زیبای طبیعی، بهره‌مندی از جلوه‌های ویژه‌ی رایانه‌ای حریف بسیار قدری برای باغ وحش مخفی است.

شاید به همین علت باشد که این فیلم در دومین هفته‌ی اکران با افت هفتاد درصدی تماشاگر روبرو شده است. چراکه جدا از فیلمنامه، بازی متقاعدکننده‌ی بازیگران به خصوص در سکانس‌های تمرین به جای حیوانات باغ وحش که لبخند را به چهره‌ی مخاطب می‌آورد؛ نمی‌توانیم به لحاظ کارگردانی نمره‌ی قابل قبولی به این فیلم بدهیم.

با وجود موزیک‌های شاد و کودکانه‌ای که گاهاً در سکانس‌های باغ وحش می‌شنویم؛ تا به حماقت مردمی که نمی‌توانند به آن همه تفاوت آشکار بین جانوران واقعی با انسان‌هایی که در لباس حیوان فرورفته‌اند پی‌ببریم؛ کمرنگ بودن موسیقی در این فیلم به آن آسیب جدی وارد کرده‌است. چراکه کارگردان می‌تواند از موسیقی به عنوان عاملی برای تهییج مخاطب یا توضیح آنچه در تصویر قرار است اتفاق بیوفتد بهره ببرد و این فیلم تقریباً از آن بی‌نصیب مانده است.

از سوی دیگر تنوع تصویری در فیلم باغ وحش مخفی بسیار کم است. البته شاید کارگردان خواسته به این طریق فضای شبه زندان و تکراری باغ وحش را به مخاطب نشان دهد. که در این صورت باید گفت با فرض این معنا توانسته موفق عمل کند. ولی این شکل از تصویر برای فیلمی با ژانر کمدی می‌تواند آسیب زننده باشد و بیننده را دچار خستگی کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

سریال Arthdal Chronicles

سریال سرگذشت آسدال اولین مجموعه کره‌ای (کی دراما) است که درباره این دوره از تاریخ صحبت می‌کند و در یک دوران باستانی تخیلی اتفاق می‌افتد. حتی می‌توان گفت اولین در ترکیب ژانرهای فانتزی تاریخی به این سبک و سیاق است. سریال در داستان‌سرایی و شرح جهان خود خوب عمل کرده است اگرچه تا اواخر فصل […]

فیلم The Negotiation

مذاکره یک اکشن معماییست که مانند بسیاری از همتایان خود برای پرده برداشتن از جنایت‌کاری مخفیانه‌ی سردمداران حکومتی ساخته شده است. یک سرمایه‌دار با استفاده از جوانی بی‌پشتوانه‌ی خانوادگی دست به خرید و فروش اسلحه، پول‌شویی و امور خلاف قانون مختلف دیگر می‌زند و در نهایت با گناهکار جلوه دادن او خود را تبرئه می‌کند. […]

فیلم Mortal Kombat

اگر عاشق بازی‌های اکشن و مبارزه‌ای باشید، قطعا نام سری بازی‌های مورتال کمبت به گوشتان خورده است. بازی که با خشونت بسیار خود در بین تمامی گیمرهای جهان شناخته شده است. بازی که بر اساس مبارزه کاراکترها طراحی گردیده و نبرد آن‌ها را در زمین مبارزه به نمایش می‌گذارد. مورتال کمبت بازی بر مبنای روایت […]

فیلم Okja

باز هم بونگ جون هو و ساخت جهانی که از آن لذت نمی‌بریم! کارگردانی که با ساخت فیلم انگل به اسکار دست یافت؛ در سال 2017 دست به خلق دنیایی می‌زند که آمیخته از تخیل و واقعیت است. اوکجا یک نقاب داستانی برای واقعیتی است که نویسنده مجبور است آن را در لفافه بیان کند. […]