مشخصات اثر

  • نام اثر
    run فرار
  • ژانر
    ترسناک رازآلود هیجان انگیز
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    89 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    Aneesh Chaganty
  • نام نویسنده
    Sev Ohanian Aneesh Chaganty
  • بازیگران
    Sarah Paulson Pat Healy Bradley Sawatzky
  • استودیو سازنده
    Lionsgate
  • بازخورد و میزان استقبال
    IMDb 6.7/10
نوشته شده در: توسط: فاطمه جباری در: فیلم و سریال

Run به عنوان فیلمی در ژانر تریلر و وحشت شناخته می‌شود اما رگه‌هایی از انگیزه و امید هم در آن جاری شده است. در ابتدای فیلم موضوع دانشگاه رفتن تعدادی دانش‌آموز معلول مطرح است که به ‌شدت باعث نگرانی والدین آن‌ها شده و آن‌ها ازین بابت ابراز نگرانی می‌کنند. این در حالی است که دایانا شرمن، مادر کلویی، با گفتن جمله‌” کلویی قوی‌ترین دختری است که من در تمام عمرم دیده‌ام” بحث را خاتمه می‌دهد.

این جمله با اینکه بیشتر سعی دارد در ادامه‌ ماجرا تضادی را در ذهن مخاطب برای ساخت نوعی تعلیقِ داستانی ایجاد کند؛ اما به‌خودی خود کاملا درست و به‌جا گفته می‌شود. کلویی به عنوان یک معلول، توانایی‌هایی فراتر از معلولیت‌اش از خود نشان می‌دهد.

او در دانشگاه واشنگتن پذیرش می‌شود و تا حدی خودش و مخاطب را شوکه می‌کند. بسیاری از استعدادها و توانایی‌های او به عنوان شخصی که از مشکلات جسمانی شدیدی رنج می‌برد بسیار تحسین برانگیز است. با وجود اینکه این فیلم سعی ندارد زندگینامه‌ یک فرد معلول و بیمار را برای مخاطب نمایش بدهد اما همین جزئیات پراکنده می‌تواند یک کل منسجم را شکل بدهد و بر ناخودآگاه بیننده اثرگذار باشد.

با اینکه توانایی‌های کلویی تا حدی بر اثر ترس و اضطراب قدرت پیدا می‌کنند و کمک کننده‌ او در امر فرار هستند، اما تاثیرات مثبتی را بر ذهن بیننده‌ خود اعمال می‌کنند که بسیار مفید فایده خواهند بود.

فیلم فرار

تریلری بیمارگونه

فرار، داستانی است در ژانر وحشت و تریلری که دختری را به نمایش می‌گذارد که در روح و جسمی مریض متولد شده است. پیرنگ اصلی این داستان، پیرنگ انتقام است. در ادبیات، نقش‌مایه اصلی این پیرنگ، تلافی و مقابله به مثل قهرمان در برابر ضدقهرمان، به دلیل آسیبی است که متوجه او شده است. این پیرنگ یک پیرنگ غریضی محسوب می‌شود، به این معنا که احساسات ما را عمیقا درگیر می‌کند.

مخاطب در برابر بی‌عدالتی و اجحاف حقوق انسانی کلویی به خشم می‌آید و می‌خواهد که شکل اصلاح شده‌ای از آن را ببیند. او منتظر است ورق برگردد و انتقام تمام اتفاقاتی که برای دختر افتاده است گرفته شود. در اغلب داستان‌هایی که بر پایه پیرنگ انتقام شکل گرفته‌اند از قبیل این فیلم، مقابله به ‌مثل با ضدقهرمان ورای محدودیت‌های قانون است. مواردی وجود دارد که قانون نمی‌تواند به شکل صحیحی عدالت را اجرا کند، بنابراین خود کاراکتر باید دست به کار شود. انتقام در حقیقت یک نوع عدالت خودسرانه است که امروز همان قدرتی را دارد که هزاران سال پیش نیز داشته است.

دایانا شرمن مادر کلویی، کسی است که به واسطه رفتار غیرطبیعی و بیمارگونه با دختر نوجوانش، مورد نفرت مخاطب قرار می‌گیرد. او با دادن انواعی از سموم به عنوان دارو به کلویی توانایی‌هایِ جسمانیِ بدویِ او را از بین می‌برد. این رفتار مریض‌احوالِ دایانا، بیننده را به‌شدت عصبانی می‌کند. او در نقش مادری که به شدت تحت فشار رسیدگی به دختر بیمارش است در انجمن‌ها شرکت می‌کند؛ اما نوع برخورد او با این مسئله از همان ابتدای داستان غیرنرمال است و کلیدهایی را به بیننده می‌دهد.

انتقام بگی

اولین قانون انتقام این است که مجازات و جرم باید با یکدیگر برابر باشند، این معنای دقیق مفهوم انتقام گرفتن است. هرچقدر جرم فجیع‌تر و شنیع‌تر باشد دلیل قهرمان برای پیگیری انتقام، موجه‌تر خواهد بود. ساختار دراماتیک بنیادین این پیرنگ، در طول سالیان متمادی دچار تغییر شده است. سه مرحله دراماتیک آن، از تراژدی یونان باستان تا ملودرام مدرن هالیوودی، همچنان با ثبات و استوار باقی مانده است.

اولین مرحله‌ دراماتیک داستان، از جرم تشکیل می‌شود. کلویی در نقش شخصیت اصلی و قهرمان نهایی داستان تثبیت می‌شود و به باطن جرمی که توسط مادر خود در حال وقوع است آگاه می‌شود. با رخ دادن این جرم وحشتناک، شادی قهرمان خاتمه می‌یابد و وارد یک مرحله‌ متشنج می‌شود. قهرمان توانایی ایستادگی در برابر جرم را ندارد.

نمود این حالت درخواست کمک او از مسئول پست است. در حقیقت صحنه‌ی اصلی کمی دیر شروع می‎شود و زود به پایان می‌رسد. مانند ضربه‌ای که ناگهان زده می‌شود و مخاطب را در حجمی از نفرت ناگهانی که در وجودش به وجود آمده رها می‌کند. این صحنه برای مخاطب به عنوان یک اصل مهم برای تجربه‌ای احساسی، ضروری است. بعد از صحنه‌ درخواست کمکِ کلویی از راننده‌ پست، دایانا وارد صحنه می‌شود و با بی‌هوش کردن مرد و کشتن او، اولین جنایت آشکار خود را نمایش می‌دهد.

فیلم فرار

ظلم

موثرترین راه برای همدل کردن مخاطب با کلویی این است که شاهد جنایات دایانا باشد و این ظلم را عمیق‌تر درک کند. قدرت این صحنه‌ها تنها به دلیل محتوای آن‌ها نیست، بلکه دربرگیرنده‌ی پیوند محکمی هستند که بین مخاطب و قربانی ایجاد می‌کنند. اگر جنایات پیش‌از شروع داستان رخ دهد، حس همدلی بیننده کمتر برانگیخته خواهد شد. شاید تاسف بخورد، اما همدلی نخواهد کرد. یکی از اهداف اساسی این پیرنگ، ایجاد پل احساسی قوی میان بینندگان و شخصیت‌ اصلی داستان است.

دومین مرحله‌ دراماتیک با محوریت انتقام پیش می‌رود. کلویی با زندانی شدن در خانه و قطع وسایل ارتباطی به طور کامل از دنیای خارج از خانه جدا می‌شود. نقطه‌ اوج عصبانیت مخاطب زمانی رقم می‌خورد که کلویی با نامه‌ قبولی خود در دانشگاه واشنگتن روبه‌رو می‌شود که داخل سطل زباله‌ اتاق مادرش قرار دارد. ضربه‌ دوم زمانی زده می‌شود که او عکسِ والدینِ حقیقی خود و تولد کودکی‌اش را در یک جعبه پیدا می‌کند.

او می‌بیند که در عکس‌ها هیچ‌گونه مشکل جسمانی ندارد و در حال دویدن است. لحظه به لحظه خشم مخاطب افزایش پیدا می‌کند و شدت نفرت او از دایانا دوچندان می‌شود. بیننده اجازه‌ هر نوع انتقامی را به کلویی می‌دهد و به دنبال یک مجرای نجات برای او می‌گردد. این مرحله‌ دراماتیک زمانی آغاز می‌شود که قهرمان تصمیم می‌گیرد نقشه‌ انتقامش را عملی کند.

سومین مرحله دراماتیک درباره‌ مواجهه و رویارویی است. بعد از گذشت هفت سال و دستگیر شدن دایانا توسط پلیس همه چیز برای ساخت این مرحله آماده است. کلویی به صورت پیوسته به دیدار دایانا می‌رود و با آخرین سکانس و خوراندن همان داروها به مادرش؛ نوعی انتقام به‌جا و مناسب با ماهیت فیلم، یعنی بیمارگونه را، از دایانا می‌گیرد.

فیلم فرار

کنترل وسواس گونه

شخصیت دایانا تماما در قالب کهن الگوی دِمِتِر اما در وجه خبیثانه‌ آن، ساخته شده است. بعد خبیثانه‌ این کهن الگو، مادری را به تصویر می‌کشد که به صورت وسواسی کنترل کننده است. وجه شریر و بدجنس پرورش‌دهنده، این توانایی را دارد که نوزاد دیگران را برباید، اما تنها به این قصد که از او مراقبت کند. او پروژه دیگران را می‌دزدد تا در نگاه مردم به چشم یک کمک حالِ جامعه به نظر برسد.

دایانا مادری است که حتی فرزند خود را مسموم می‌کند تا بتواند او را به بیمارستان ببرد و به‌واسطه مراقبت از او جلب توجه کند. او مادری است که سرخوردگی‌های خودش را به دخترش القا می‌کند تا نتواند خانه را ترک کند و روی پای خودش بایستد.

دایانا هرکاری را با این طرز فکر انجام می‌دهد که دیگران نیازمند او هستند. او تصور می‌کند که آن‌ها نمی‌توانند بدون کمک‌هایش زنده بمانند، اما در واقع او نمی‌تواند بدون آن‌ها به حیاتش ادامه دهد. شرمن معتقد است در حال کمک به دیگران است، اما کاری که او واقعا در حال انجام آن است، سرگرم کردن خود با زندگی آن‌هاست تا به این وسیله از زندگی خود دوری کند. این زن به‌شدت وابسته است، به‌طوری که بدون دخترش توانایی انجام هیچ کاری را ندارد و نمی‌تواند مسیر صحیح را تشخیص دهد.

اگر به دیگران بها می‌دهد، برای این است که مطمئن شود آن‌ها نیز به او توجه می‌کنند و رهایش نخواهند کرد. دایانا فکر می‌کند تمام زندگی‌اش را وقف بزرگ کردن دخترش کرده و از همه چیزش به خاطر کلویی گذشته است. بنابراین شرمن انتظار دارد که دخترش به او احترام بگذارد و حرف شنوی داشته باشد.

زندگی در زیر سایه کنترل

دایانا شرمن درواقع مادری است که آسیب‌دیدگی و نیازش را بزرگ جلوه می‌دهد. به‌صورت مداوم متذکر می‌شود که تنها به خاطر کلویی تمام این سختی‌ها را تحمل می‌کند. هر از گاهی کاملا بی‌ریا و خوب و ازخود گذشته جلوه می‌کند تا از این طریق اعتماد سایرین را جلب کند.

کلویی دختری است که مورد ظلم بیمارگونه‌ی مادرش قرار گرفته و قوای جسمانی خود را در این راستا از دست داده است. او تحت سلطه‌ی کهن الگوی مادر بیش‌از حد کنترل کننده قرار گرفته و زندگی‌اش از مسیر حقیقی خارج شده است. او معلول نبوده و به ‎‌دلیل اقدامات مادرش به این معلولیت دچار شده است. این اتفاق باعث شده کلویی شرمن مسیر زندگی خود را از دایانا جدا بداند و نوعی نفرت در او شکل بگیرد.

او قربانی یک بیمار روانی شده است و تمام تلاش‌هایش برای آزادی و فرار با شکست مواجه می‌شود. کلویی تحت سرپرستی کهن الگوی دمتر قرار دارد و حضورش باعث آشکار شدن جنبه‌های ریز شخصیتی این کهن الگو می‌شود.

فیلم فرار

حبس خانگی

فیلم ذهن و چشم بیننده را در جزئیات یک خانه محسور کرده است و اغلب صحنه‌ها در اتاق‌های این خانه ضبط شده‌اند. این فضاهای بسته و تنگ سعی دارند نوعی حس حبس خانگی را به مخاطب القا کنند. کلوییِ معلول به سختی از پله‌های خانه عبور و مرور می‌کند و همین نکته عدم آزادی مطلق در رفت و آمد خارج از خانه را به مخاطب گوشزد می‌کند. RUN با تعلیقی از نوع کلاسیک سعی دارد کلیشه‌های مرسوم ژانر تریلر و وحشت را حفظ کند.

پوستر اثر به‌شدت جذاب است و در مرحله‌ اول می‌تواند نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. پوستر این فیلم تنها با استفاده از سه رنگ قرمر و مشکی و سفید طرح مینیمالی را خلق کرده است که نوعی پارانویا و فوبیای ذهنی را به بیننده القا می‌کند.

بزنگاه‌هایی که کلویی دور از دید مادر خود به دنبال اطلاعات و کشف راز فعل و انفعالاتی را انجام می‌دهد خیلی دقیق نشان داده شده است. او به عنوان یک دختر 17 ساله که هنوز وارد هیچ جامعه‌ای نشده بسیار ناشیانه به جستجوی حقیقت می‌پردازد و همین امر موجب باورپذیرتر شدن این فیلم گردیده است.

موسیقی رعب‌آور

موسیقی متن به‌شدت بر لحظات حساس و رعب‌آور داستان سوار است. ترکیب کارگردانی و تدوین برای نشان دادن قدرت نماها به همراه موسیقی متن توانسته به خوبی قلب مخاطب را به تپش بیاندازد و همراه با کلویی نفسش بند بیاید.

بازی قوی که از دو بازیگر زن به نام‌های سارا پولسون در نقش دایانا‌شرمن و کایرا آلن در نقش کلویی، شاهد هستیم، این فیلم را نجات داده است. باتوجه به کلیشه‌های تکراری که در این چنین آثاری به ‌وفور شاهد آن‌ها هستیم، بازی این دو بازیگر توانسته فیلم را از سایر جهات ارزشمند معرفی کند. مخاطبان سوای موضوع فیلم، جذب توانایی‌ها و استعدادهای این دو زن می‌شوند و بدون توجه به کلیشه‌ها و باگ‌های ماجرا آن را دنبال می‌کنند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم Snowpiercer

جامعه‌ انسانی که از دیرباز همیشه با مشکل اختلاف طبقاتی و پیامدهای آن دست به گریبان بوده است، حالا در مدلی بسیار کوچک و مینیاتوری سوار بر یک قطار سریع‌السیر توقف ناپذیر، برای بقای خود تلاش می‌کند. آن هم در شرایطی که بیشتر افراد بشریت در اثر سرما از بین رفته‌اند و جمعیت کوچک سوار […]

سریال Death song

کلیّت داستان از آنجایی که اقتباسی از زندگی واقعی‌ست برای همین شاید نتوان به راحتی به محتوای آن نقدی وارد کرد چرا که هر چه نباشد، این دو نفر اتّفاقات فیلم را زندگی کرده‌اند! باید پذیرفت که دنیای واقعی با فیلم و سریال متفاوت است و شاید اگر ماجرا واقعی نبود، نویسنده برای جریحه دار […]

فیلم six underground

Sixunderground یک اکشن کمدی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مایکل بی که محصول 2019 آمریکا است. مایکل ‌بی با سابقه‌ای که در ساخت دو قسمت از Bad Boys و پنج قسمت از مجموعه فیلم Transformers (تبدیل شوندگان) دارد، رزومه‌ ماندگاری از نظر ساخت فیلم‌های اکشن را با خود یدک می‌کشد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط پاول ورنیک […]

فیلم Tom and Jerry

“تام” و “جری” موش و گربه‌ای که بالغ بر هشتاد سال است برای مخاطبین نسل‌های مختلف خود خاطره‌سازی کرده‌‌اند، این بار در فرمتی متفاوت ظاهر شدند. فیلمی که با نام تام و جری در سال 2021 اکران شد تلاش کرده تا لایواکشنی با داستان متفاوت از این موش و گربه دوست داشتنی را به نمایش […]