مشخصات اثر

  • نام اثر
    Intruder مزاحم (متجاوز)
  • ژانر
    تریلر معمّایی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۱۰۲ دقیقه
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    سان وون پیونگ
  • نام نویسنده
    سان وون پیونگ
  • بازیگران
    سونگ جی هیو کیم مو یئول
  • استودیو سازنده
    بی ای اینترتیمنت
  • بازخورد و میزان استقبال
    فروش این فیلم در گیشه سینما ۴.۲ میلیون دلار، و امتیازش در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ۶ از ۱۰ است.
نوشته شده در: توسط: محمد حسین امامی در: فیلم و سریال

کره جنوبی را باید یکی از برترین کشورهای شرق آسیا در حوزه فیلم‌سازی به حساب آوریم. کشوری که زادگاه کارگردانان نابغه‌ای همچون بونگ جون هو و لی چانگ دونگ است، و هر سال فیلم‌های قابل اعتنایی از آن بیرون می‌آید. یکی از جدیدترین این فیلم‌ها، ‌(مزاحم) به کارگردانی سان وون پیونگ و در ژانر تریلر معمّایی است. با من در تحلیل و ارزیابی فیلم مزاحم همراه شوید.

فیلم کره ای

ورود به دنیای رازها

فیلم‌های زیادی از دهه شصت میلادی تا حالا، درباره عواقب عضویت در فرقه‌های ضالّه مذهبی ساخته شده؛ امّا احتمالاً بهترین فیلمی که توانسته است (چنان که باید) به چنین موضوعی بپردازد، شاهکاری به نام بچّه رزماری ۱۹۶۸ اثر رومن پولانسکی است. البته اگر از حق نگذریم، امروزه هم آثار درخشانی با محوریت این موضوعات ذاتاً وهم‌آلود و ترسناک تولید می‌شوند، مانند موروثی ساخته آری آستر.

مسلّماً مزاحم در مقایسه با آثار ذکر شده حرف چندانی برای گفتن ندارد. با این وجود، سان وون پیونگ تمام توانش را به کار گرفته تا واقعیت کثیف جریان‌های منحط و نوظهور مذهبی را به مخاطب نشان دهد. او برای این کار، از شخصیت یوجین یعنی آنتاگونیست فیلم استفاده کرده است. در واقع یوجین عامل همه دردسرهایی است که سایر شخصیت‌ها متحمّل می‌شوند. کارگردان برای ترسیم چهره‌ای پلید و اهریمنی از او، به ترتیب زیر عمل می‌کند:

ابتدا مقدّمات ورود یوجین به داخل خانواده را فراهم می‌نماید (فرزندی که در کودکی گم شده است، و رفتار مهربانانه یوجین با دیگران). سپس هرچه را که مانع دستیابی شخصیت به هدفش می‌باشد، یکی یکی از میان برمی‌دارد (پلیس و خدمتکار خانواده). در پایان، یارانی نیز برای او در نظر می‌گیرد (دختر و پسری که به عنوان خدمتکاران جدید، در خانه سکنی می‌گزینند).

می‌شود گفت یوجین شیطانی مجسّم، و شخصیتی فریبنده و دیو سیرت است. اگرچه وی نقاب فرشتگان را به صورت زده و اینگونه سرشت آلوده‌اش را پنهان می‌کند، ولی از جایی به بعد ذات هیولاگونه او آشکار می‌شود. به عبارت دیگر، یوجین نماد تمام کسانی است که قصد اغفال انسان‌ها را دارند. افرادی که می‌خواهند قلب و ذهن مردم را تسخیر کنند، و راه رسیدن به هدفشان را در فروپاشی بنیان خانواده می‌بینند.

فیلم کره ای

تعلیق عنصر اصلی ژانر معمایی

قصّه دلهره‌آور و درگیرکننده اثر، یکی از مهم‌ترین عوامل موفّقیت آن در میخکوب کردن بیننده است. تعلیق، معمّا، توطئه و جنایت عناصر سازنده این داستان پر آب و تاب هستند. همه این‌ها به زیبایی با هم آمیخته شده‌اند تا ۱۰۲ دقیقه با روح و روان تماشاگر بازی کنند. در واقع کارگردان از چنین ترکیبی کمک می‌گیرد تا بدون استفاده از صحنه‌های اکشن یا جلوه‌های ویژه فیلمی مهیّج بسازد.

داستان مزاحم اینگونه پیش می‌رود: ابتدا پروتاگونیست فیلم در تلاش است تا هویت قاتل همسرش را تشخیص دهد، سپس اتّفاقاتی برای او می‌افتد که پایش را به ماجراهایی هولناک می‌کشاند. امّا رفته رفته به حقیقت پشت این ماجراها پی می‌برد؛ و پازلی که در آغاز فیلم پیش روی مخاطب گذاشته شده بود، با کنار هم قرار گرفتن قطعاتش تکمیل می‌شود.

همان طور که شاید خودتان هم فهمیده باشید، مرگ یئون-جو (همسر شخصیت اول) در شکل‌گیری قصّه نقش مهمّی دارد. با این حال، در ادامه و با جلوتر رفتن فیلم از اهمّیتش کاسته می‌شود. در حقیقت کشته شدن او، ابزاری در دست فیلم‌نامه‌نویس برای شروع داستان است که در سینما و ادبیات به آن مک گافین می‌گویند.

مک گافین موضوعی است که باعث آغاز فیلم می‌شود؛ ولی به مرور اهمّیت خود را از دست می‌دهد، چون که توجّه بیننده به سمت موضوعات دیگری می‌رود. مثلاً تا نیم ساعت اول مزاحم، مرگ ناگهانی یئون جو برای ما خیلی مهم است و دوست داریم راز مردنش را بدانیم. امّا آن‌چه بعدتر بیش از همه ذهنمان را مشغول می‌کند، چیزی غیر از پی بردن به هویت واقعی یوجین نیست.

فیلم کره ای

کشمکش درونی شخصیت‌ها

شخصیت اصلی و محوری فیلم سئوجین نام دارد. مردی تقریباً میانسال، با قدّ بلند و ظاهری نه چندان آراسته که همسر خود را در یک تصادف رانندگی از دست داده است. این اتّفاق برای او بسیار گران تمام شده؛ چرا که با هر بار یادآوری آن فشار روانی زیادی را تحمّل می‌کند. بدتر از آن پیدا شدن یوجین است که بر آتش ناراحتی و اندوه وی می‌افزاید، و نمک بر زخم دوران کودکی‌اش می‌پاشد.

التهاب درونی سئوجین (خصوصاً در صحنه‌هایی که وارد خلسه روانی می‌شود) به خوبی در فیلم نمود پیدا می‌کند. نکته مهم در مورد او این است که همواره از به خاطر آوردن حوادث گذشته رنج می‌برد، و ناخواسته به عالم جنون و دیوانگی ورود می‌یابد. اگرچه کارگردان در به تصویر کشیدن وضعیت جنون آمیز کاراکتر تا حدّ زیادی موفّق است، ولی یادش می‌رود که او را به اندازه کافی معرّفی کند.

همین ناشناخته بودن سئوجین در اولین صحنه‌ها، جلوی همذات پنداری مخاطب با این شخصیت را می‌گیرد. امّا خوشبختانه داستان اینگونه پیش نمی‌رود، و کارگردان از جایی به بعد گلیم اثر را از آب بیرون می‌کشد؛ به این معنا که مخاطب را با پیشینه سئوجین و زوایای پنهان ذهنش آشنا می‌کند. از این رو به بیننده فرصتی دست می‌دهد تا خود را جای او بگذارد و احساساتش را درک نماید.

فیلم کره ای

نمایش تنش در قاب

نورپردازی و فیلم‌برداری خیلی خوب مزاحم، در ایجاد موقعیت‌های تنش‌زا به شدّت موثّر واقع شده‌اند. مثلاً هرگاه که دو قطب متضاد داستان یعنی یوجین و سئوجین مقابل هم قرار می‌گیرند، پس‌زمینه قاب‌ها بسیار تاریک و کم نور است. به علاوه، تعداد زیادی از نماهای مربوط به یوجین در زاویه لوانگل هستند، تا از این طریق تسلّط و چیرگی او بر سئوجین مشخّص شود.

عملکرد قابل قبول بازیگرها هم دلیل دیگری بر خوش ساخت بودن مزاحم است؛ به ویژه بازی هنرمندانه کیم مو یئول و سونگ جی هیو در نقش‌های اصلی. البته آن‌ها پیش از این فیلم نیز توانایی و استعداد بالای خود در بازیگری را به اثبات رسانده بودند. تنها کافی است فیلم‌های قبلی این دو بازیگر (مانند فیلم گل یخ زده با بازی سونگ جی هیو) را ببینید تا به این حرف برسید.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم six underground

Sixunderground یک اکشن کمدی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مایکل بی که محصول 2019 آمریکا است. مایکل ‌بی با سابقه‌ای که در ساخت دو قسمت از Bad Boys و پنج قسمت از مجموعه فیلم Transformers (تبدیل شوندگان) دارد، رزومه‌ ماندگاری از نظر ساخت فیلم‌های اکشن را با خود یدک می‌کشد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط پاول ورنیک […]

فیلم The Fountain

سرچشمه، اثری شبه‌فلسفی است که تنها به واسطه‌ی پیچیدگی ظاهری، خودش را یک اثر فلسفی کامل معرفی می‌کند. درامی معمولی که فقط بر مبنای استفاده از تخیل science fiction به عنوان یک اهرم، و ترکیب نظریه کابالای قرون وسطی (کابالا: عرفان ماتریالیستی – ماورایی دین یهود) ادعای فلسفه می‌کند. فیلمی فلسفی از دارن آرونوفسکی اثری […]

فیلم My First Client

“اولین موکل من” فیلمیست بر اساس یک داستان واقعی! فیلمی که مشابه آن را در سینمای کره با عنوان “خانم باک” پیش از این دیده‌ایم. اما تفاوت‌های ساختاری زیادی در این فیلم وجود دارد که “اولین موکل من” را جذاب و اثرگذار می‌نماید؛ که به جای خود به آن خواهیم پرداخت. دنیای کودک آزاری در […]

فیلم space sweepers

زمین در حال نابودی است و تمام ساکنین زمین به فکر ترک کردن آن هستند. جیمزسالیوان مردی که با ساخت تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد حیات در فضا و تلاش برای تبدیل کردن مریخ به محلی برای زندگی انسان‌ها لقب منجی بشریت را به دست آورده است. او سعی دارد جامعه جدیدش را عاری از هرگونه […]