مشخصات اثر

  • نام اثر
    Believer با ایمان
  • ژانر
    اکشن جنایی دلهره‌آور
  • سال ساخت
    2018
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    123 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره‌ جنوبی
  • نام کارگردان
    لی هه یونگ
  • نام نویسنده
    چونگ سئو کیونگ لی هه یونگ
  • بازیگران
    چو جین وونگ ریو جون یول
  • استودیو سازنده
    Yong Film
  • جوایز
    بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای کیم جو هیوک از 55 امین جوایز گراند بل بهترین موسیقی برای دالپالان از سی و نهمین جوایز فیلم اژدهای آبی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای جین سو یون از پنجمین جوایز انجمن تهیه کنندگان فیلم کره
  • بازخورد و میزان استقبال
    6.5 از 10 IMDb
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

“با ایمان” بازسازی فیلم جنگ مواد مخدر محصول 2012 سینمای هنگ کنگ است. یک فیلم اکشن مملو از سکانس‌های خونریزی که تحمل آن گاهی از توان مخاطب خارج می‌شود. فیلمی که بیننده را به یاد سینمای کوئنتین تارانتینو اما از نوع آسیاییش می‌اندازد.

اثری اغراق آمیز

با ایمان گرچه در سال 2018 یکی از ده فیلم برتر کره‌ای بوده است اما به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را یک اثر سینمایی لذت‌بخش دانست. کارگردان گاهی از سینمای تارانتیونو نیز فراتر رفته و صحنه‌ها را تا حد تهوع آوری اغراق‌آمیز ساخته است. خوردن چشم انسان، بریدن دست و سوزاندن پوست در کنار فساد لجام گسیخته‌ی زن و مرد چینی که برای تجارت آمده‌اند؛ این اثر سینمایی را دچار سقوط می‌کند.

حضور شخصیت‌هایی با رفتار مالیخولیایی که بیشتر شبیه به کاراکترهای عجیب کارتونی هستند تا دار و دسته‌ی فروش مواد مخدر، یکی دیگر از عوامل ضعف این فیلم است. شاید تکیه بر پیچیدگی داستان و ایجاد صحنه‌های جذاب اکشن که مختص چنین فیلم‌هاییست بیشتر می‌توانست به این فیلم کمک کند.

فیلمی به سبک کره جنوبی

“با ایمان” از آن دست فیلم‌هاییست که ساختش تنها از عهده‌ی سینمای شرق آسیا به خصوص کره‌ی جنوبی بر می‌آید. شاید چون آن‌ها بلدند چطور خشونت را برای مخاطب، آنچنان سرد سرو کنند که تا مغز استخوانش نفوذ کند.

بریدن دست که در دو صحنه از فیلم تکرار می‌شود؛ به نوعی محتوای فیلم را توضیح می‌دهد. انسان حاضر نیست یک عضوش را از دست بدهد. اما اگر همین عضو دچار فساد شده باشد و موجبات مرگش را فراهم آورد؛ شاید به دست خود او را از بدنش جدا کند.

پلیس و خلافکار

داستان این فیلم نیز ربط مستقیم معنایی با این توضیح دارد. کاراگاه هیچ سرنخی برای رسیدن به آقای لی و انهدام گروه ندارد جز راک! آقای لی یا همان راک نیز به امکانات پلیس نیاز دارد تا بتواند خود را مرده جلوه دهد.

پلیس و راک هر دو مانند چاقوی جراحی از یکدیگر استفاده می‌کنند اما در این بین ایمان یا اطمینان متقابل خود را مانند دستی پوسیده از بدن جدا می‌کنند. ایمان پلیس به قانون و ایمان راک به زیردستانش! راک به وسیله پلیس مدیر برایان و زیردستانش را از سر راه بر می‌دارد و پرونده‌ی زندگی مخفیانه‌ی خودش با عنوان آقای لی را می‌بندد. کاراگاه وون هو نیز برای انهدام گروه از راک استفاده می‌کند؛ با اینکه به او و حقیقت‌ گوییش ایمان ندارد.

چهره‌ی گریان کاراگاه وون هو در پایان فیلم نیز از نابودی ایمان و اطمینان او به قانون حکایت دارد. گواه آن نیز جمله‌ایست که هنگام وداع با دوستانش بر زبان می‌آورد: “امیدوارم که دلسرد نشوید”. چرا که او از قانون دلسرد شده است.

نویسنده برای فیلم یک پایان باز انتخاب کرده که نتیجه را به عهده‌ی مخاطب می‌گذارد. اما به عقیده‌ی من هر دو شخصیت در پایان فیلم کشته می‌شوند. چراکه وون هو از بی‌قانونی و مصلحت اندیشی رؤسای خود خسته شده و راک نیز از زندگی کردن زیر سایه‌ی نام دیگران بیزار است. پس هر دو این امکان را برای طرف مقابل ایجاد می‌کنند که به دست او کشته شوند.

ایده‌ای بکر و جذاب

فیلمنامه‌ی مهیج “با ایمان” با ایده‌ای بکر و جذاب به نگارش درآمده است. داستان یک باند مواد مخدر که توسط رئیسی قدرتمند اداره می‌شود؛ اما هیچیک از اعضای آن اطلاعی از هویت رئیس ندارند! شکل داستانی و طرح فیلمنامه با ورود کاراگاه وون هو تکمیل می‌شود. حالا پیرنگ فیلمنامه، یعنی پیگیری پلیس برای شناخت رئیس باند مواد مخدر شکل می‌گیرد. داستان از ابتدا تا پایان فیلم بدون هیچ خرده پیرنگی پیش رفته و تنها به حل این معما می‌پردازد.

عدم پراکندگی و انسجام روایت به علاوه‌ی چینش مناسب عناصر داستانی از آن ماجرایی جذاب می‌سازد که بیننده را به وجد آورده و به تله‌ی فیلم گرفتار می‌کند. فیلمنامه با ساختاری کلاسیک به نگارش درآمده است و اولین نقطه‌ی عطف آن را می‌توان زمانی دانست که راک به پلیس دست یاری می‌دهد. اما فیلم پس از شناخته شدن پلیس‌ها توسط مرد چینی به اوج خود می‌رسد. پس از آن وارد مرحله‌ی گره گشایی شده و رفته‌رفته با رد هویت مدیر برایان به عنوان رئیس لی و برملا شدن هویت راک داستان به پایان می‌رسد.

حضور نویسنده به عنوان دانای کل

استفاده از عنصر تضاد در مورد راک و دو فرد کر و لال به جذابیت ماجرا کمک کرده است. راک یک یتیم است که توسط دو سرایدار بزرگ شده اما شرایط از او که بسیار ضعیف می‌نموده، موجودی شبیه به اژدها ساخته که نه رحم می‌شناسد و نه کسی قدرت مقابله با او را دارد. دو فرد ناشنوای فیلمنامه نیز برخلاف اینکه در نگاه اول جلب ترحم می‌کنند؛ خود دو موجود بی‌رحم و سنگدل هستند.

نویسنده به عنوان دانای کل، تنها کسیست که از هویت مدیر لی مطلع است و همین امر نیز به عنوان مهمترین تعلیق فیلمنامه، موجب جذابیت آن می‌شود. دیالوگ “امیدوارم که دلسرد نشوید”. را می‌توان شاه بیت غزل این فیلم دانست. چراکه از ابتدا تا انتهای فیلم در ناامیدی روایت می‌شود. کاراگاه به عنوان شخصیت اصلی به نوعی ناامید از مقامات بالادستی خود است و راک نیز از دنیا و مافیها ناامید شده!

داستان پلیسی عصبانی

اولین و مهمترین شخصیت این فیلم کاراگاه وون هو است. او یک پلیس عصبانی، احساساتی و وظیفه‌شناس است. برای مرگ خبرچینش اشک می‌ریزد و برای ضربه‌ای که مجبور شده به سر یکی از نیروهای زیردستش بزند؛ شرمنده می‌شود. وون هو تمام زندگیش را برای اجرای قانون به خطر می‌اندازد؛ اما در پایان از سوی مأمورین قانون پشت پا می‌خورد.

کاراگاه وون هو از دست رؤسای خود خسته است و در نهایت وقتی می‌بیند که آن‌ها تنها به فکر بستن پرونده‌ی باند مواد مخدر هستند؛ با شغلش خداحافظی می‌کند. چراکه دیگر تحمل ندارد بی‌تفاوتی و عدم اجرای قانون را از سوی نیروی پلیس تحمل کند. او پس از آنکه خود دست به اجرای قانون زده و به ملاقات آقای لی می‌رود؛ شخصیتش را کامل می‌کند.

سئو یانگ راک یا همان آقای لی، کاراکتر دیگر این فیلم است. او همراه با پدر و مادرش به کره مهاجرت کرده است. راک نمی‌داند که از کجا آمده و چه نامی دارد. پدر و مادرخوانده‌ی او نام پسر مرده‌ی خود را روی راک گذاشته و با این نام برزگ شده است.

راک به همه‌ی دنیا و اطرافیانش بی‌اعتماد است و از این بی‌خبری نسبت خود خسته شده! او به زن و مردی که بزرگش کرده‌اند علاقمند است و به خاطر انتقام آن‌ها دست به جنایت می‌زند. از سوی دیگر یک زوج ناشنوا را مانند اعضای خانواده‌ی خود دوست دارد و می‌توان گفت آن‌ها تنها افراد معتمد وی هستند. شخصیت‌های دیگر فیلم جز مدیر برایان که در نهایت به فردی ترسو تنزل می‌یابد؛ تا پایان فیلم یکسان باقی می‌مانند.

نمایش فضای مشمئز کننده داستان

موسیقی از ابتدای فیلم برای ایجاد دلهره و هیجان به داستان کمک کرده و مخاطب را با ماجرای آن درگیر می‌کند. حرکات اکشن فیلم به خصوص در صحنه‌های تیراندازی در کارخانه یکی از جذابترین بخش‌های فیلم باایمان است. گرچه حرکات رزمی می‌توانست بهتر طراحی شود و شور و هیجان بیشتری ایجاد نماید.

افکت‌های تصویری نیز کیفیت مطلوبی دارد و فضای مشمئز کننده‌ی فیلم را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. سکانس بریده شدن دست مرد ناشنوا یا سکانس نمایش دست بریده شده‌ی سئون چونگ که بی‌اراده روی ویلچیر نشسته است؛ یکی از این صحنه‌هاست. از طرفی سکانس خوردن چشم توسط مرد چینی را نیز می‌توان در این مورد مثال زد.

گریم و طراحی لباس در فیلم باایمان یکی از مهمترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. تغییر شخصیت‌ها از بد به خوب و از پلیس به خلافکار و باورپذیر شدن افراد مدیون گریم و طراحی لباس است. فیلمبرداری و نورپردازی نیز به خوبی توانسته فضای ودهشتناک داستان را به تصویر بکشد و بیننده را با این ماجرا همگام کند.

نقش آفرینی بازیگران به خصوص جو چین وونگ با احساسات لجام گسیخته‌اش و نیز ریو جون یول با خونسردی ترسناکش در این فیلم باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم The Battle: Roar to Victory

شاید تمام محتوای فیلم را بتوان در یک جمله هوانگ هه چول به افسر ژاپنی خلاصه کرد. او به افسر می‌گوید: “تصور کن من به خانه تو آمده‌ام. با فرزندانت بازی می‌کنم و با همسرت مانند یک شوهر رفتار می‌کنم. بعد از تو می‌خواهم با هم دوست باشیم و دوستانه رفتار کنیم. آیا در آن […]

فیلم Twilight

گرگ و میش (twilight) و سری آن بی‌شک از بهترین فیلم‌های عصر حاضرند. سری رمان‌های گرگ و میش که فیلم‌هایش بر مبنای آن‌ها بنا شده از شاهکار‌های نویسندگی محسوب می‌شوند؛ هرچند فیلم‌ها نتوانسته باشند حق مطلب را ادا کنند. سازندگان اما تلاش قابل تحسینی را به تصویر کشیده‌اند که بیننده را ناامید نمی‌کند. فیلم اول […]

فیلم The Odd Family: Zombie

داستان زامبی اگرچه در بین فیلم‌های ژانر وحشت سینمای غرب از قدمت برخوردار است. اما در سینمای کره‌ی جنوبی، موضوع جدیدالورودی محسوب می‌شود. پس از موفقیت فیلم خوش ساخت قطار بوسان که توسط یان سنگ هو ساخته شد؛ این بار کارگردان دیگر کره‌ی جنوبی به نام لی مین جه دست به ساخت فیلمی با موضوع […]

فیلم Birds of Prey

پرندگان شکاری فیلمی ابر‌قهرمانی بر پایه تیمی خیالی به همین نام از شرکت دی‌سی کامیکس است که در ۷ فوریه ۲۰۲۰ اکران عمومی شد. این فیلم به‌ عنوان هشتمین قسمت از فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی و اسپین‌آف فیلم جوخه انتحار (منتشرشده در سال ۲۰۱۶) محسوب می‌شود. فیلم به کارگردانی کتی یان و فیلم‌نامه آن توسط […]