داستان زندگی پس از مرگ
فیلمهای همراه با خدایان بر اساس تعالیم بودا ساخته و پرداخته شده است. از آنجا که بودا هفت را عدد عروج و تکامل انسان میداند؛ پس هفت جهنم یا مکان آزمون را پس از مرگ برای او محتمل دانسته است. جهنم کلاهبرداري، تنپروري، ظلم و بي عدالتي، خيانت، خشونت، قتل و بي احترامي به والدين! انواع گناهان کبیره که هفت جهنم را در فرقه بودایی سبب میشوند؛ بیشباهت به گناهان کبیره در دین مسیحیت، یعنی آز، تکبر، تنبلی، خشم، حسد، شکمبارگی و شهوت نیست.
نویسنده با نظر به شناساندن آیین بودا به مخاطب و نیکو جلوه دادن خدایان آن، داستانی تعریف میکند تا ضمن سرگرم کردن بیننده به هدف اصلیش دست پیدا کند. شاید موجه نشان دادن تناسخ یکی از مهمترین اهداف این فیلم باشد. چراکه با وجود این مسئله هر انسان میتواند مانند سونگجو یا پدر کانگریم تبدیل به خدا شود. و این یعنی هیچ حد نهایتی برای زندگی دنیایی وجود ندارد. نشر این تفکر غلط را که از سوی اسلام با دلایل روشن رد و باطل اعلام شده؛ میتوان یکی از دلایل ساخت و حتی بالارفتن میزان فروش این فیلم در شرق آسیا یا خواستگاه این فرقه دانست.

زن نماد گناهان کبیره
حال به نکات دیگر در رابطه با همراه با خدایان میپردازیم. انتخاب شخصیت زن به عنوان خدایان خیانت، تنپروری و کلاهبرداری یکی دیگر از موارد قابل توجه است. چرا باید زن را نماد این گناهان کبیره دانست و در برابر آن خشم، بیعدالتی، قتل و بیاحترامی به والدین را به خدایان مذکر سپرد؟ شاید بتوان علت این انتخاب را وابستگی آنها به احساس در زنان و تعقل در مردان دانست.
فیلمهای همراه با خدایان در کنار بررسی تعالیم بودا به داستان زندگی افرادی میپردازد که همگی به نوعی خطاکار یا بخشندهاند. به گونهای که میتوانیم کیم جههیونگ، کانگ ریم و ستوان پارک را در یک گروه خطاکار و کیم سوهیونگ، ها وونمک و لی دوکچون را در گروه بخشنده دستهبندی کرد.
نویسنده با معرفی این دو گروه از مخاطب میخواهد خود را ارزیابی کرده و جایگاه خود را بیابد. ولی آنچه قابل توجه میباشد، این است که او را در صورت حضور میان افراد گروه اول، از بخشش ناامید نمیکند. چراکه همیشه ممکن است بتواند با تلاش و جلب رحمت خداوند ارتقاء یافته و به گروه دوم ملحق شود. اما اگر از گروه اول بود ممکن است مانند سوهیونگ مورد توجه ملکوت قرار گیرد.

سه فرشته محافظ
آتشنشانی فداکار، موفق میشود زندگی دختربچهای را از مرگ نجات دهد. اما پس از سوختن طنابی که از آن آویزان است، به جای فرود روی تشک نجات، با زمین برخورد کرده و میمیرد. کیم جههیونگ که روحی شرافتمند قلمداد شده؛ همراه با سه فرشته محافظ به جهان آخرت منتقل میشود. او باید طی 49 روز در 7 دادگاه شرکت کند تا لیاقتش برای تناسخ مورد بررسی قرار گیرد.
گذشتن از دروازه مردگان او را به جهنم قاتلین وارد کرده و باید ثابت کند که در مرگ دوستش بیتقصیر است. سپس در دادگاه تنپروری مورد قضاوت قرار میگیرد و موفق میشود به قاضی بقبولاند که تمام عمر برای کمک به مادر و برادرش مشغول کار بوده است. با بوجودآمدن تغییراتی در زندگی پس از مرگ او، رئیس محافظین درمییابد یکی از نزدیکانش مرده و تبدیل به یک روح انتقامجو شده است.
محافظ گانگ ریم با حضور در دنیای افراد زنده، مرگ برادر آتشنشان را از نزدیک میبیند. او متوجه میشود که سوهیونگ در حالی که مجروح و هنوز زنده بوده، توسط دو نفر از دوستانش به خاک سپرده شده و سپس به روحی انتقامجو مبدل شده است.
بخشش
یادآوری خاطرهای از گذشته کانگ ریم باعث میشود او که برای نابودی روح انتقامجو به دنیای زندگان رفته، تجدید نظر کند. او تصمیم میگیرد از سوهیونگ برای بخشش برادرش که در نوجوانی در حق مادرش ظلم کرده؛ استفاده کند و پس از تناسخ برادربزرگتر، به خودِ او برای تولد دوباره کمک کند.
شماره بعدی همراه با خدایان، محافظین سوهیونگ را به عنوان یک روح شرافتمند وارد جهان پس از مرگ میکنند. ولی تناسخ او وابسته به گذشتن از هفت دادگاه و بازگشت یک خدای خانگی از زندگی پیرمرد فقیر و نوهاش است. سونگجو یا همان خدای خانگی که در گذشته نقاش درباری بوده؛ مدتهاست در قالب یک انسان وارد زندگی پیرمرد فقیری شده که باید اول نوه یتیمش را به مدرسه بفرستد و بعد بمیرد. سونگجو که برای کمک به آنها تمام نقدینگی پدربزرگ را در بورس سرمایهگذاری کرده و شکست خورده نمیتواند آنها را رها کند.
دستیار کانگ ریم و محافظ دیگر برای بیرون راندن او از خانه پیرمرد به زمین میروند و سرپرست محافظین سوهیونگ را همراهی میکند. دادگاههای مختلف برگزار شده و از شاهد اول قتل او بازجویی میشود. وحشت شاهد از کانگ ریم موجب مرگ او شده و رئیس محافظین درخواست میکند دو شاهد دیگر یعنی قاتل اصلی و پادشاه یوم را احضار شوند.
دو محافظ دیگر در دنیای انسانها توسط سونگجو که از گذشته آنها مطلع است؛ درمییابند که کانگ ریم در واقع قاتل هر دوی آنهاست. پادشاه یوم را هزار سال قبل به او فرصتی دوباره داده که با تناسخ 49 روح و درخواست بخشش از مقتولین دوباره متولد شده و خاطرات رنج آورش را از یاد ببرد. کانگ ریم در دادگاه آخر تمام ماجرای خود را برای قاتل تعریف میکند و از او میخواهد از سرگذشتش عبرت بگیرد و اعتراف کند. داستان با اعتراف قاتل و تناسخ سوهیونگ به اتمام میرسد.

تفکرات نویسنده
فیلم همراه با خدایان 1 گرچه شخصیتهای زیادی را به بیننده معرفی میکند؛ اما با وجود محوری بودن کاراکترهای محافظین از آنها میگذرد. گویا نویسنده قصد دارد تنها با بیان مختصری از تفکرات و آرزوهای آنها مانند میل به بازگشت حافظه یا زنده شدن بخشی از خاطرات، مخاطب را تشویق به بیشتر دانستن درباره این کاراکترها نماید.
اولین شماره از سری فیلمهای همراه با خدایان تنها به بررسی شخصیت آتشنشان فداکار میپردازد . مخاطب حین مشاهده دادگاههای مختلفی که برای رسیدگی به گناهان او برگزار میشود؛ میتواند او را بیشتر بشناسد. در نهایت نیز شخصیت تکامل یافته او را میبینیم که روزگاری به جهت ناامیدی قصد داشته مادر بیمارش را بکشد اما با گذشت زمان خود را وقف زندگی او و برادرش نموده است.
سرگذشت هر محافظ
نویسنده در همراه با خدایان 1، گرچه چندان اطلاعاتی درباره سه محافظ به بیننده نمیدهد اما موفق میشود با برگزاری دادگاهها مخاطب را برای شناخت شخصیت به متن داستان ببرد. فیلم همراه با خدایان 2 اما کاملاً با اولین شماره آن متفاوت است. در این فیلم نویسنده به جبران بخشهای کامل نشده قسمت اول پرداخته و بنا دارد مخاطب را با کاراکتر سه محافظ آشنا کند. حالا به بهانه رسیدگی به دادگاههای سرباز کشته شده؛ بیننده را به زندگی آن سه تن برده و گذشته آنها را برملا میسازد.
داستان قسمت دوم همراه با خدایان میتواند به کامل شدن قوس شخصیتی محافظین کمک کند. هر یک از آنها گذشتهای رنج آور دارند که به واسطه آن یا باید شرمگین باشند و یا در پی انتقام! اما آنچه در پایان فیلم میبینم کمی با این نتیجهگیری متفاوت است. داستان و شرایطی که هر کدام تجربه میکنند؛ موجب میشود گذشته را با تمام سختیهایش دور ریخته و به فکر آینده باشند. به این ترتیب میتوانند قوس شخصیتی خود را کامل کنند.

فیلمی شبیه به آثار هالیوودی
فیلمهای همراه با خدایان به تبعیت از نمونههای مشابه هالیوودی خود به صورت دنبالهدار ساخته شده و حضور شخصیتهای زیاد و داستانهای فرعی امکان ساخت آن را در چند شماره فراهم میآورد. تماشای این فیلم که براساس تعالیم بودا ساخته شده؛ بیننده را به یاد سینمای هنگکنگ میاندازد. از طرفی باتوجه به استقرار این فرقه در شرق آسیا بیشترین مخاطبان فیلم در آن بخش متمرکز شدهاند.
جلوههای بصری فیلم را که در جشنوارههای مختلف کرهای موفق به دریافت جایزه شده، میتوان یکی از جذابیتهای چشمگیر آن دانست. ساخت جهنم خشونت و نیز تنپروری که بیشترین میزان جلوههای ویژه در آن به کار رفته، کاملاً باورپذیر است. اما در بخشهایی از فیلم مانند جنگ محافظین با مرگخواران و ارتش یوم را یا طوفان شن احساس تماشای یک بازی کامپیوتری به بیننده منتقل میشود.
فیلمنامه همراه با خدایان 1 در جایگاه بالاتری نسبت به شماره بعدی خود قرار دارد. چراکه از انسجام و نظاممندی بیشتری برخوردار است و مخاطب را به خود درگیر میکند. ولی در همراه با خدایان 2 داستان کمی دچار پراکندگی شده و همین امر به آن آسیب میزند.
موسیقی پرحجم و هیجانانگیزِ
موسیقی پرحجم و هیجانانگیزِ فیلم نیز به تناسب حوادث جاری در آن به نحوی مطلوب انتخاب شده و مخاطب را در همگام شدن با داستان یاری میدهد. طراحی لباس شخصیتهای حاضر در جهان پس از مرگ نیز یکی دیگر از موارد قابل توجه در همراه با خدایان است . انتخاب لباسی مانند به ردای روحانیون مسیحی برای دو فرشته محافظ با دنباله کوتاهی که آن را به شنل ابرقهرمانان شبیه میکند توانسته آن دو را در نظر تماشاگر ویژه و متفاوت سازد.
طراحی چهره خدایان و کاراکتر روح انتقامجو نیز از موارد رضایت بخش فیلم است. به طور مثال میتوان به شخصیت پادشاه یوم را اشاره کرد . هرگاه قرار است چندان قوی جلوه نکند، او را با موهای باز میبینیم . اما در مقابل لحظاتی که میبایست مقتدر و توانا به نظر برسد، با موهای بسته در قاب تصویر ظاهر میشود.
گذشته از تمام این موارد، آنچه نمیتوان از آن چشمپوشی نمود و سهم بسزایی در جذب مخاطب ایفا کرده؛ نقشآفرینی بازیگران فیلم است. استفاده از ها جونگوو در نقش محافظ ارشد با وجود چهره خونسردش انتخابی شایسته برای فردیست که روزگاری در یاری انسانها به منفعت شخصی میاندیشیده است.
جو جیهون نیز با نقشآفرینی جالب توجهش به جای محافظی زبردست و کارکشته که نمیخواهد خود را به دردسر بیاندازد؛ به خوبی توانسته سرخوشی لازم برای این کاراکتر را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر کیم هیانگگی نیز بهترین انتخاب برای شخصیت هراسان و نگران لی دوکچون است و به شایستگی از عهده اجرای آن برآمده!
0 نظر ثبت شده