مشخصات اثر

  • نام اثر
    Alive زنده
  • ژانر
    اکشن ترسناک مهیج
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    99 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره‌ی جنوبی
  • نام کارگردان
    چو ایل هیونگ
  • نام نویسنده
    چو ایل هیونگ مت نایلور
  • بازیگران
    یو آه این پارک شین هه
  • استودیوی سازنده
    Lotte Entertainment
  • ارتباطات
    بر اساس فیلمنامه "تنها" نوشته مت نایلور
  • بازخورد و میزان استقبال
    6.2 از 10 IMDb
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

زامبی‌های کره‌ای

اوه جون وو مانند کسی که یکباره چشم باز کرده و خود را تنها در جزیره آدمخواران یافته است. #زنده داستان دنیای پیشرفته امروز و مردمانیست که تکنولوژی نمی‌تواند به فریادشان برسد. آدم‌هایی که هیچ دفاعی در برابر یک ویروس ناچیز ندارند جز فرارو انزوا در چهاردیواری خانه‌ها! مخاطب به معنای واقعی کلمه با قهرمانان فیلم که همراه با شیوع کرونا به اکران درآمده و توسط نتفلیکس به جهان معرفی شده؛ همذات‌پنداری می‌کند. چراکه او نیز مجبور است مانند جون وو و یو بین برای زنده ماندن و فرار از بیماری در خانه بماند.

تنهایی یکی از کلیدواژه‌های این فیلم مهیج و صدالبته ترسناک است. انزوایی که در سایه استفاده بی‌رویه از فضای مجازی بوجود آمده و اوه جون وو را گرفتار کرده! گویی او از دنیای کوچک خانه‌اش بی‌خبر است. نمی‌داند چقدر خوراکی برای خوردن دارد؛ انجام بازی آنلاینش را به شرکت در جلسه دانشگاه ترجیح می‌دهد و از اینکه مادر و خواهرش کی از خانه بیرون رفته‌اند چیزی نمی‌داند!

قهرمان کم‌نظیر

اوه جون وو گرچه در دنیای بازی یک قهرمان کم‌نظیر است اما در جهان واقعی بدون استفاده از وسایل پیشرفته‌اش حتی نمی‌تواند از خانه خارج شود. تنها راه او برای زنده ماندن فرار است. اما فقط گریختن از دسته زامبی‌ها او را نجات نخواهد داد. بلکه باید در درجه اول از انزوا رها شود. این همان کاریست که کیم یو بین برای او انجام می‌دهد. درست وقتی که در اوج ناامیدی آخرین پست مجازیش را گذاشته و از مخاطبینش خداحافظی می‌کند؛ اطلاع از حضور یک فرد زنده دیگر او را نجات می‌دهد. شخصی که خود نیز اندکی پیش قصد انتحار داشته و هنوز دار پاره‌شده‌اش به سقف اتاق آویزان است.

از فقر به ثروت

#زنده در کشوری ساخته شده که گرچه در چهار دهه اخیر به جهت رشد و توسعه اقتصادی از یک کشور فقیر به نهمین اقتصاد جهان تبدیل شده؛ اما از نظر آمار خودکشی جایگاه اول آسیا را دارد. کشوری که به طور متوسط روزانه 38 نفر از جمعیتش را بر اثر خودکشی از دست می‌دهد. راه نجات شخصیت‌های داستان در آخر با هم بودن و فرار از تنهاییست. چیزی که نویسنده سعی دارد آن را در نظر بیننده ترسناک‌تر و کشنده‌تر از زامبی‌ها معرفی کند.

انتخاب یک زن و یک مرد گرچه به لحاظ دراماتیک جذابیت ایجاد می‌کند اما کنایه‌ای به خانواده نیز می‌باشد که راه رهایی از تنهایی و سبب زنده ماندن است. برخلاف حضور مداوم در اینترنت و هم‌نشینی با دوستان مجازی که نه سودی برای کاربر دارند و نه دردی از وی دوا می‌کنند.

یو آ این

گیمری محبوس در خانه

اوه جون وو که یک گیمر حرفه‌ای است، خود را در خانه تنها می‌یابد. او متوجه می‌شود خانواده‌اش برای خرید از خانه بیرون رفته‌اند؛ پس در نبود آنها دوباره مشغول بازی می‌شود. در همین حین پخش اخبار تلویزیون و صحبت درباره بیماری همه‌گیری که در شهر شیوع پیدا کرده؛ توجه او را به خود جلب می‌کند. کم کم صداهای هولناکی از محوطه مجتمع به گوش رسیده و او مردمی را که طبق گفته اخبار وحشت‌زده، عصبانی و سپس تبدیل به آدمخوار می‌شوند را می‌بیند.

مرد همسایه که توسط برادرش گزیده شده به خانه او وارد شده و جون وو او را که زامبی شده به سختی از خانه بیرون کرده و یخچال را به عنوان مانع پشت در می‌گذارد. جون وو می‌داند که بیرون رفتن از خانه مساوی است با مرگ! پس تمام آنچه را به عنوان آذوغه برایش مانده جیره بندی کرده و سعی می‌کند زنده بماند.

وقتی غذا تمام شود

اینترنت، شبکه‌های تلفن همراه و پس از آن آب قطع می‌شوند و لحظه به لحظه میزان آذوقه باقیمانده تقلیل می‌یابد. جون وو روزها را با نگرانی برای مادر و خواهرش که هنوز به خانه بازنگشته‌اند؛ سپری می‌کند اما امکان بیرون رفتن ندارد. بالاخره بعد از چند روز آنتن همراه برگشته و او می‌تواند به سختی با خانواده‌اش که در همان لحظه مورد حمله‌ زامبی‌ها قرار می‌گیرند؛ ارتباط برقرار کند. انتظار چندروزه برای زنده ماندن و گذاشتن پیام در اینترنت که هیچکس به آن پاسخ نمی‌دهد؛ تمام شدن غذا، تنهایی و ترس از زامبی‌ها جون وو را به سمت خودکشی سوق می‌دهد. او که خود را حلق‌آویز کرده یکدفعه متوجه نور لیزر روی بدنش می‌شود که دلیل بر زنده بودن فردی در ساختمان روبروییست.

قرار رأس ساعت 7

جون وو خوشحال از زنده ماندنش با دختری که در ساختمان روبرو سکونت دارد ارتباط برقرار کرده و او توسط یک کابل برایش غذا می‌فرستد. آن‌ها قرار می‌گذارند هر روز رأس ساعت 7 با یکدیگر ملاقات کنند و از زنده ماندن هم باخبر شوند. کیم یو بین که دائم اطراف را رصد می‌کند؛ متوجه خالی بودن طبقه هشتم شده و با جون وو نقشه می‌کشد که به آنجا نقل مکان کنند. آن دو به زحمت و پس از جنگیدن با دسته زامبی‌ها خود را به طبقه هشتم آپارتمان جون وو می‌رسانند و پس از تلاش بسیار بالاخره یکی از ساکنین در خانه‌اش را برای آن‌ها بازکرده و نجاتشان می‌دهد. مرد صاحب‌خانه با غذای مسموم از آن‌ها پذیرایی کرده و هر دو را بیهوش می‌کند. او قصد دارد یکی یکی از آن‌ها به عنوان غذای همسرش که تبدیل به زامبی شده استفاده کند.

نجات یافتگان

یو بین که خود را در چنگال همسر زامبی شده مرد اسیر می‌بیند تمام توانش را به کارگرفته و او را گرفتار کرده و سپس به جان شوهرش می‌اندازد. سپس هر دو را به قتل رسانده و ناامیدانه از جون وو می‌خواهد قبل از سر رسیدن زامبی‌ها او را بکشد. تا اینکه یکباره صدای پرواز هلی کوپتر امداد به گوش رسیده و به آن‌ها امید زندگی می‌دهد. حالا هر دوی آن‌ها موظفند خود را به پشت بام رسانده و توجه هلی کوپتر را جلب کنند؛ اما به نظر می‌رسد برای هر کاری دیر شده! و چیزی نمانده که هر دو طعمه زامبی‌ها شوند که بالاخره هلی کوپتر امداد از راه رسیده و آنها را نجات می‌دهد. پیام #زنده ترند شده و موجب نجات شهروندان می‌شود.

یو آ این

نجات‌یافته‌ها

فیلم #زنده دو کاراکتر اصلی را به ما معرفی می‌کند. ابتدا اوه جون وو، پسری تن‌پرور و بی‌خیال که برای تهیه مایحتاج خانه به مادرش کمک نمی‌کند و حاضر است از کلاس دانشگاه برای ادامه دادن به بازی آنلاینش بگذرد. تمام دنیای او در همان خانه و کنار وسایلش خلاصه می‌شود.

جون وو کسیت که با اطلاع یافتن از ماجرای زامبی‌ها منفعلانه در خانه می‌ماند و تنها دفاعش در برابر آن‌ها همان یخچالی است که پشت در گذاشته! او تا اواخر فیلم حتی برای تهیه آذوقه از خانه بیرون نمی‌رود و سعی می‌کند با هرآنچه در منزل دارد زندگیش را سپری کند. شخصیت مرد فیلم یا همان اوه جون وو تا پیش از اینکه دختر ساختمان مقابل را ببیند منتظر مانده تا کسی برای نجاتش اقدام کند. اما پس از دیدار او خودش به تقلای آزادی از شر زامبی‌ها می‌افتد.

حماقت‌های جون وو

جون وو کمی احمق است و این رفتار در برخورد با مرد حیله‌گر و اعتماد بی‌جا به او تأیید می‌شود. او دائم تکرار می‌کند که می‌خواهد زنده بماند اما برای هدفش قدمی برنمی‌دارد. حتی پس از اینکه متوجه مرگ خانواده‌اش می‌شود و دیگر امیدی برای زنده ماندن ندارد؛ تصمیم به خودکشی می‌گیرد. اما دیدار یک انسان زنده دیگر او را به ماندن تشویق کرده و نظرش را تغییر می‌دهد.

نویسنده خواسته ما جون وو را متفاوت ببینیم. او با اینکه وحشت‌زده است. راهی برای دفاع از خود در برابر زامبی‌ها ندارد و تنها سلاحش یک چوب گلف است. اما اگر پای زندگی کسی در میان باشد نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. با دیدن پلیس زن که اسیر دست زامبی‌ها شده خود را به خطر انداخته و سعی می‌کند توجه آنها را از زن به سمت خودش جلب کند. بار دیگر این حرکت را در مورد کیم یو بین از او می‌بینیم. وقتی مرد آتشنشان که حالا تبدیل به زامبی شده در حال بالارفتن از کابل است؛ دوباره جون وو تمام تلاشش را برای جلب توجه مرد به کار می‌گیرد.

قوی در کنار ضعیف

حضور دختر ساختمان روبرویی که برخلاف ضعف جثه‌اش در برابر جون وو بسیار قدرتمندتر از او با زامبی‌ها مواجه می‌شود انگار پسر داستان را به یکباره دچار دگرگونی می‌کند. دیدار با یو بین شخصیت او را رشد داده و به تکاپوی مثبت برای زنده ماندن می‌اندازد. پس حالا تهیه غذا برای او و زنده نگه‌داشتنش را با جلب توجه زامبی‌ها در لیست کارهایش قرار می‌دهد. در نهایت خروج او از خانه و جنگ با زامبی‌ها برای زنده‌ ماندن شخصیت او را به تکامل می‌رساند.

کاراکتر دیگر فیلم کیم یو بین است که خیلی دیر به آن وارد می‌شود. درست وقتی که جون وو برای زنده ماندن به دلیل نیاز دارد. ما اطلاعات چندانی از گذشته‌اش نداریم اما طناب پاره شده روی سقف نشان می‌دهد یو بین نیز یکبار قصد خودکشی داشته! یو بین کوهنوردی بوده که به خاطر سقوط دچار ترس از ارتفاع شده اما از جنگیدن با زامبی‌ها و کشتن آن‌ها ابایی ندارد.

شخصیتی که نمی‌خواهد کامل شود

یو بین برخلاف شخصیت جنگجو و بی‌باکی که در کنار تبر کوچکش پیدا می‌کند؛ بسیار ناامید و وحشت‌زده است. اما میل ندارد جون وو این را بداند تا لحظه‌ای که اسلحه را به او تحویل داده و درخواست مرگ می‌کند. یو بین برخلاف او نمی‌تواند شخصیت خود را کامل کند. چراکه همواره بین امید و ناامیدی در حرکت است و به جای مبارزه با یأس سعی در پنهان کردن آن دارد. کاراکترهای دیگر مانند پسر همسایه که زامبی شده اما محل زندگیش را ترک نمی‌کند و مرد حیله‌گر طبقه هشتم هر دو به هم شباهت دارند. یکی از مادر مرده‌اش نگهداری می‌کند و دیگری برای تهیه غذای همسرش که زامبی شده دست به جنایت می‌زند.

یو آ این

زامبی‌هایی که رنج می‌کشند

یکی از مهمترین نکاتی که در این بخش باید به آن بپردازیم، جلوه‌های ویژه و گریم زامبی‌ها است که رضایت بخش به نظر می‌رسد. طراحی گریم آن‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که تنها ترسناک نباشند. بلکه بیننده از دیدن چهره هرکدام به رنجی که می‌کشند نیز پی ببرد. زامبی‌ها در عذابند. نه فقط برای تهیه غذا یا مبارزه با شرایط نامطلوب بدنشان که تغییر شکل داده؛ بلکه برای تبدیل شدن به یک هیولا و تغذیه از انسان‌هایی که یک روز در جمعشان زندگی می‌کردند!

تصویربرداری و ایجاد نماهای نزدیک از چهره هیولاها که سبب القای وحشت به مخاطب می‌شود نیز به خوبی صورت گرفته است. استفاده از دوربین روی دست نیز برای ایجاد تلاطم و هیجان بیشتر مناسب به نظر می‌رسد. استفاده از نور به خصوص برای ایجاد ترس و دلهره در مخاطب نیز می‌توانست بهتر باشد. انتخاب موسیقی نیز به درستی صورت گرفته است. به خصوص برای نشان دادن انفعال و آشفتگیِ ذهن جون وو که قدم به قدم از زندگی جدا شده و در جنگ میان حیات و مرگ، دومی را انتخاب کرده و خود را حلق‌آویز می‌کند. اما کارگردان می‌توانست بهتر و در بخش‌های بیشتری از موزیک دلهره‌آور برای ایجاد هیجان استفاده کند.

زامبی‌هایی که نیستند

موضوع دیگری که باید به آن پرداخت کم تعدادی زامبی‌ها است. با توجه به اینکه در فیلم عنوان می‌شود که ساختمان‌ها پرجمعیت بیشترین میزان آلودگی را داشته‌اند؛ باید تعداد زامبی‌هایی که در فیلم می‌بینیم زیادتر باشد. نقش‌آفرینی بازیگران فیلم به خصوص یو آه این که به عنوان یک جوان که بیشترین وقتش را پای فضای مجازی می‌گذراند و توجهی به اطرافش ندارد؛ کاراکتر را برای مخاطب باورپذیر می‌کند. پارک شین هه نیز با وجود زمان کوتاه حضورش در فیلم توانسته انتظار بیننده را برآورد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم Assassination

ترور که بیشتر یک فیلم هالیوودی است تا کره‌ای، حول محور خیانت و وفاداری ساخته شده است. داستانی درباره‌ی سال‌ها مبارزه‌ی مردمی ستمدیده که ژاپن کشور آن‌ها را اشغال و به خاک خود افزوده است. مردمی که مجبورند چندین بار در روز به پرچم کشوری غاصب احترام گذاشته و کشور تاراج‌ شده‌ی خود را از […]

فیلم Okja

باز هم بونگ جون هو و ساخت جهانی که از آن لذت نمی‌بریم! کارگردانی که با ساخت فیلم انگل به اسکار دست یافت؛ در سال 2017 دست به خلق دنیایی می‌زند که آمیخته از تخیل و واقعیت است. اوکجا یک نقاب داستانی برای واقعیتی است که نویسنده مجبور است آن را در لفافه بیان کند. […]

فیلم Maze Runner: The Scorch Trial

قسمت دومی بهتر از اولی فیلم دونده‌ هزار تو (مشقت‌های اسکرچ) را اگر بخواهیم به طور مجزا از قسمت قبل نقد و بررسی کنیم به طور قطع با اثری به مراتب بهتر و پخته‌تر نسبت به قسمت اول روبرو هستیم. نقش‌آفرینی ها بهتر، داستان هیجان‌انگیزتر و ریتم فیلم تندتر است. داستان هیجان انگیز آن و […]

فیلم Alita Battle Angel

آلیتا: فرشته جنگ Alita: Battle Angel)‎) فیلمی سایبرپانک علمی تخیلی به کارگردانی رابرت رودریگز است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه آن توسط جیمزکامرون و لایتا‌ کالوگیریدیس به رشته‌ ‌تحریر درآمده و اقتباسی از مانگای علمی تخیلی آلیتا فرشته جنگ است. این مانگای ژاپنی در اوایل دهه 1990 توسط یوكیتوكیشیرو نوشته شده است که […]