مشخصات اثر

  • نام اثر
    A Taxi Driver راننده تاکسی
  • ژانر
    درام تاریخی اکشن
  • سال ساخت
    2017
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    137 دقیقه
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    جانگ هون
  • نام نویسنده
    ایوم یو نا
  • بازیگران
    سونگ کانگ‌هو توماس کرچمان یو یون‌می
  • استودیوی سازنده
    The Lamp
  • بازخورد و میزان استقبال
    این فیلم با امتیاز 7.9 از 10 در IMDb از استقبال نسبتاً خوبی در میان مخاطبین برخوردار است .
نوشته شده در: توسط: ماه منیر داستان‌پور در: فیلم و سریال

کشتار مردم گوانگجوی کره جنوبی

فیلم راننده تاکسی که به عنوان نماینده فیلم‌های آسیایی به اسکار راه پیدا کرد؛ به نوعی بازخوانی پرونده کشتار مردم گوانگجوی کره جنوبی توسط ارتش و نیروهای امنیتی این کشور است که نویسنده سعی کرده از دیدگاه راننده تاکسی آن را به تماشاگر بنمایاند. آقای کیم که راننده تاکسی این فیلم است؛ بی خبر از آنچه اطرافش می‌گذرد همراه با خبرنگاری آلمانی که خود از کشوری با گذشته نازیسم می‌آید؛ وارد شهری می‌شود که مردمانش علیه حکومت که آن‌ها را کمونیست می‌نامد قیام کرده‌اند.

او که پیش از این اعتراضات محدود مردم را در سئول امروزی غلط می‌دانسته؛ حال با واقعیت ماجرا و ظلم گسترده نظام حاکم روبرو می‌شود . به نظر می‌رسد نویسنده قصد دارد مخاطبین این فیلم را با نشان‌دادن آنچه بر مردم گوانگجو گذشته به نوعی از خواب غفلت بیدار کند و محتاطانه آن‌ها را به جنبشی علیه استبداد حاکم بر جهان امروز دعوت نماید.

آنچه در این اثر سینمایی حائز اهمیت است؛ نمایش جامعه آرمانی در شهر گوانگجو می‌باشد . اگرچه نظام حاکم در پی کشتار مردم اعم از انقلابی و غیرانقلابی است، اما شهروندان گوانگجو که گویی دچار تکاملی در سایه انقلاب شده‌اند؛ به جای اینکه حسابگرانه در پی حفظ جان خویش باشند؛ نه تنها برای نجات همشهریان خود که بالاتر از آن برای به سلامت خارج کردن راننده تاکسی و خبرنگار از این شهر نفرین شده همچون انگشتان یک دست تبدیل به مشت شده و با گذشتن از حق حیات خود موجب رهایی آن‌ها می‌شوند تا خبر ظلم به مردم این شهر به جهانیان مخابره شود.

قیام مردم گوانگجوی

قیام مردم گوانگجوی

فیلم راننده تاکسی که روایتگر قیام مردم گوانگجوی کره جنوبی است؛ داستان مردی را بیان می‌کند که به هیچ‌چیز بیشتر از دخترش و تاکسی زهوار دررفته‌ای که به سختی با آن امرار معاش می‌کند؛ اهمیت نمی‌دهد . او که به اقرار خودش پس از مرگ همسر و در پی آن اعتیاد به الکل تنها با انگیزه تأمین معاش دخترش به زندگی برگشته؛ هیچ هدفی جز کسب درآمد بیشتر ندارد.

درون این داستان او به طور اتفاقی در رستوران مخصوص رانندگان پی به ورود مسافری خارجی به سئول می‌شود که قرار است برای سفر به گوانگجو مبلغ زیادی هزینه کند. آقای کیم با نقشه خود را به جای راننده رزروی جا زده و ماجرای اصلی از اینجا آغاز می‌گردد. ورود آن‌ها به شهر مقصد چندان ساده نیست. چرا که آنجا کاملاً در حصار نیروهای نظامی است و آن‌ها تنها با فریب سربازان ارتش می‌توانند به شهر وارد شوند.

تازه در گوانگجو است که او متوجه می‌شود مسافرش خبرنگار است و برای تهیه خبر از قیام مردم این شهر علیه حکومت به آنجا آمده است؛ و همین امر موجب می‌شود او تصمیم به بازگشت بگیرد اما برخورد با پیرزنی که خیال می‌کند پسر مجروحش به بیمارستان منتقل شده و نیز مواجهه با رانندگان تاکسی این شهر که برخلاف او بی توجه به نیاز مالی در خدمت انقلاب هستند؛ و پس از آن حضور جبری در تظاهرات وی را تغییر داده و خود به جریان انقلاب ملحق می‌شود.

قیام مردم گوانگجوی

شخصیت‌پردازی نقطه قوت فیلم

نقطه قوت این فیلم را می‌توان شخصیت‌پردازی آن دانست. سونگ کانگ‌هو که بازی خیره‌کننده او را در فیلم برنده اسکار انگل نیز مشاهده کردیم؛ توانسته هماهنگ با راننده تاکسیِ فیلم‌نامه تغییر کند و در کامل‌شدن قوس شخصیتی او مأثر باشد. وی که در ابتدا بی‌توجه به وضعیت مردم، به آیینه ماشینش بیشتر از یک انقلابی اهمیت می‌دهد؛ با ورود به گوانگجو و پس از آنکه کشته شدن مردم بیگناه به دست نیروهای امنیتی و وارونه جلوه دادن اخبار کشتار را از نزدیک می‌بیند.

وی دچار تحول شده و نه تنها بازگشت به سئول را به تعویق می‌اندازد. که همراه با سایر رانندگان جان خود را برای نجات مردم و مهم‌تر از آن به سلامت رساندن خبرنگار خارجی به فرودگاه و کمک به پخش خبر به خطر می‌اندازد. این تغییر در چهره سونگ کانگ‌هو بازیگر نقش راننده تاکسی نیز که رفته رفته شادی از چهره‌اش رنگ باخته و جایش را به غم می‌دهد؛ به خوبی قابل مشاهده است.

گمنامی راننده تاکسی

موضوع مهم دیگر این است که در انتهای ماجرا راننده تاکسی اسم و شماره غلطی از خود به خبرنگار می‌دهد تا عمل خیرخواهانه‌اش مخفی بماند و در واقع روحیه حسابگر خود را به طور کامل از دست داده است.

شخصیت دیگر این فیلم خبرنگار آلمانی است. او خسته از رکود خبری ژاپن که مدتی در آن زندگی کرده، راهی کره جنوبی و شهر گوانگجو می‌شود. سپس با اقرار خودش به اینکه برای پول بیشتر وارد حرفه خبرنگاری شده؛ درمی‌یابیم که او نیز می‌تواند شخصیتی مانند راننده تاکسی را درون خود داشته باشد که در مواجهه با حقیقت جهان امروز تغییر کرده است.

نکته دیگری که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد؛ نمایش یک پارادوکس شخصیتی توسط رانندگان تاکسی در این فیلم است. آن‌ها که به سبب شغل خود بدون هزینه قدمی برنمی‌دارند؛ فداکارانه جان خود را برای نجات مردم به خطر انداخته و به حمل و نقل مجروحین می‌پردازند. در آخر نیز برای کمک به خروج خبرنگار طی اجرای نقشه‌ای همگانی از ماشین‌های خود به عنوان سدی در برابر مأمورین استفاده می‌کنند.

قیام مردم گوانگجوی

موسیقی صدای افکار بازیگران

استفاده از موسیقی را برای نمایش نوع تفکر راننده تاکسی نمی‌توان در این فیلم نادیده گرفت. گویی موسیقی صدای افکار آقای کیم است. او را در ابتدای فیلم همراه با یک نوای شادمانه، در حال آواز خواندن می‌بینیم و این شرایط تا پیش از رسیدن به اولین ایست بازرسی در گوانگجو ادامه می‌یابد. اما با ورود به شهر در حال قیام و مواجهه با مردمی که بی‌دلیل توسط حکومت وقت کشته می‌شوند؛ موسیقی فیلم تغییر کرده؛ حزن و اندوه و گاه هراس را می‌توان در آن حس کرد.

نکته دیگر بهره‌گیری مناسب از عنصر گریم در فیلم است که به بازیگر اصلی یعنی سونگ کانگ‌هو کمک شایانی کرده و در نشان دادن روحیه بی‌خبر او در ابتدای فیلم و نیز هراس، دو دلی، شرمساری و غم وی در بخش دوم داستان یعنی برخورد با حقیقت ماجرا نقش بسزایی داشته است.

اما از مهمترین نقطه ضعفهای این فیلم نیز نباید گذشت. و آن عدم هر نوع آگاهی بخشی درباره چرایی ایجاد اعتراض و قیام مردم گوانگجو علیه حکومت، همچنین خودباختگی عوامل سازنده در برابر غرب است که در برخورد شخصیت‌ها با خبرنگار به وضوح مشهود است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم Intruder

کره جنوبی را باید یکی از برترین کشورهای شرق آسیا در حوزه فیلم‌سازی به حساب آوریم. کشوری که زادگاه کارگردانان نابغه‌ای همچون بونگ جون هو و لی چانگ دونگ است، و هر سال فیلم‌های قابل اعتنایی از آن بیرون می‌آید. یکی از جدیدترین این فیلم‌ها، ‌(مزاحم) به کارگردانی سان وون پیونگ و در ژانر تریلر […]

فیلم In Time

سروقت از سری فیلم‌های تامل‌برانگیز است که هرگز از ذهن مخاطب بیرون نخواهد رفت. فیلمی که اهمیت و ارزش واقعی زمان را به تصویر می‌کشد. نویسنده، زمان را معادل با پول و ثروت قرار داده است و افراد بر اساس میزان زمانی که ذخیره دارند ارزش‌گذاری می‌شوند. طبقات این جامعه با معیار زمان بنا شده‌اند […]

فیلم The Swindlers

کلاهبرداران در نگاه اول داستان همیشگی حیله‌گری سرمایه‌داران فاسد و فریب‌خوردن مردم عادی برای کسب درآمد بیشتر است. یک موقعیت عالی اقتصادی از سوی ثروتمندان و سرمایه‌داران بزرگ فراهم شده و مردم دسته-دسته در آن شرکت کرده و سهام می‌خرند. اما پیش از آنکه برداشتی صورت گیرد یا کاری آغاز شود؛ تمام سرمایه‌ی مردم دزدیده […]

فیلم Twilight

جذابیت آشکار بورژوازی سوزان هیوارد: هالیوود، کارخانه‌ایست که رویا می‌سازد. نامیرایی در جوا‌ن‌ترین و زیباترین حالت بدن، ثروت، قدرت، سرعت، خواست‌ها و آرزوهایی انسانی‌است که برای رسیدن به آن حاضر به فدای هر چیزی ‌است، کاترین هردویک کارگردانی که با استفاده از نشان دادن امیال انسانی و ترکیب آن با عشق، مخاطبان جوان بی‌شماری برای […]