مشخصات اثر

  • نام اثر
    Itaewon Class کلاس ایته وون
  • ژانر
    درام عاشقانه
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سریال تک فصل 16 قسمت
  • زمان
    70 دقیقه‌
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    Kim Seong Yoon
  • نام نویسنده
    Kwang Jin
  • بازیگران
    Park Seo-Jo Kwon Na-Ra Ahn Bo-Hyun
  • استودیو سازنده
    JTBC Netflix
  • بازخورد و میزان استقبال
    8.2/10 IMDb
نوشته شده در: توسط: فاطمه جباری در: فیلم و سریال

کلاس ایته‌وون یک سریال درام و عاشقانه و محصول 2020 کره جنوبی است. این سریال 16 قسمتی به کارگردانی کیم سئونگ یون و براساس وبتونی به همین نام ساخته شده است. این اولین سریالی است که توسط بزرگ‌ترین کمپانی پخش فیلم در کره‌جنوبی به نام Showbox منتشر می‌شود.

کلاس ایته‌وون عنوان بهترین درام کره‌ای در نتفلیکس را از طرف مجله تایمز دریافت کرده است. همچنین فوربز که یک شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی است، این سریال را یکی از بهترین درام‌های کره‌ای سال 2020 رتبه‌بندی کرده است. کلاس ایته‌وون از 31 ژانویه تا 21 مارس 2020 از شبکه JTBC کره پخش و توسط Netflix در سراسر جهان منتشر شد.

Park Seo-joon

زندگی بر پایه انتقام

کلاس ایته‌وون هم مانند بسیاری دیگر از آثار کی‌دراما، مضمونی اخلاقی دارد. در اغلب سریال‌های کره‌ای پایبندی به یک سری اصول اخلاقی از ارکان فیلم‌نامه به حساب می‌آید. مرزبندی‌های شخصیتی و احترام متقابل از نکات قابل توجه این آثار است. احترام رفتاری و گفتاری به اشخاصی که مسن‌تر هستند و یا در موقعیت شغلی بالاتری قرار دارند به عنوان یک مبنا پذیرفته شده است. جایگاه والای پدر و مادر برخلاف آثار هالیوودی، همچنان ارج و قرب خاص خودش را دارد. احترامی که حتی در روابط احساسی هم مشاهده می‌شود.

تلاش و تکاپو برای دستیابی به هدف و صرف زمان زیاد برای طی کردن پله‌های موفقیت، پررنگ‌ترین نکته‌ این سریال است. پارک سه رویی به عنوان جوانی که نتوانسته مدرک تحصیلی دبیرستان را بگیرد و به دنبال آن به زندان افتاده است در وضعیت ناگواری قرار گرفته که از دیدگاه جامعه فردی طرد شده شناخته می‌شود؛ اما تصمیم می‌گیرد که برخلاف نگاه جامعه به شخصی با این پرونده، به سمت مقصودش قدم بردارد. او سال‌ها زحمت می‌کشد تا بتواند هزینه لازم برای کسب و کارش را به دست آورد.

تلاش و مطالعات او در سال‌های زندان حد قابل قبولی از اطلاعات را برای او به همراه داشته و راه را برایش روشن‌تر می‌کند. لحظه به لحظه تلاش و عدم گذراندن وقت به بطالت از دیگر جوانب مثبت این سریال است. سریالی که مخاطب را به تکاپو می‌اندازد و سختی‌های رسیدن به اهداف را برایش ترسیم می‌کند. شکست‌ها و از پا افتادن‌هایی که سه رویی را به اوج قله‌ عزت و احترام می‌رساند.

دنیای بی‌رحم تجارت

نوع نگاه جالبی که این سریال به انتقام دارد، بیشتر به رقابتی تجارتی شباهت پیدا کرده است. انتقامی فکر شده، که آرام و پیوسته به سمت جلو حرکت کرد و در بازه‌ای 15 ساله ثمر داد. انتقامی که نه نشانی از خون و خونریزی در آن دیده می‌شد و نه از محور عدالت دوری می‌جست. برنامه‌ریزی و استمرار، دو روی سکه‌ای بود که نویسنده اساس این پیروزی معرفی کرده است.

یکی از نقاط قوت اغلب سریال‌های کره‌ای و علی‌الخصوص این سریال، عدم استفاده از صحنه‌های جنسی زننده است. کلاس ایته‌وون در رده آثاری شمرده می‌شود که با تکیه بر داستان‌پردازی و محتوا جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و دست به دامان این قبیل صحنه‌ها نشده‌اند. سریالی که ارزش مخاطبین خود را درک کرده و ذائقه‌ی بیننده را می‌شناسد و برای آن احترام قائل است.

Park Seo-joon

قهرمانی که قهرمان نیست

سریال ایته‌وون در مرز مشترکی از سه پیرنگ انتقام، رقابت و عشق قرار گرفته است. پیرنگ انتقام حول محور دو شخصیت پارک سه رویی و رئیس جانگ می‌چرخد. تلافی و مقابله به مثلِ سه رویی به عنوان قهرمان داستان در برابر رئیس جانگ، رکن اصلی و ضلع حیاتی این پیرنگ است. این پیرنگ یک زیربنای اساسی برای این سریال شمرده می‌شود.

پیرنگ انتقام یک پیرنگ غریضی است که احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او را عمیقا درگیر ماجرا می‌کند. مخاطب در برابر بی‌عدالتی و پایمال شدن حقوق قهرمان به خشم می‌آید و پیروزی را حق مسلم او درنظر می‌گیرد. برخلاف سایر داستان‌ها با محوریت پیرنگ انتقام، بیننده با روایتی منطقی، هدفمند و صبورانه مواجه می‌شود.

سه رویی با یک برنامه‌ریزی طولانی مدت و زیرکانه، تلاش می‌کند سطح این جدال را بالاتر برده و شرافتمندانه انتقام بگیرد. زاویه‌ نگاه سه ‌رویی به انتقام، فضایی را برای شروع پیرنگ رقابت فراهم می‌کند. هیچ پیرنگی مانند پیرنگ رقابت نمی‌تواند معنای عمق بخشیدن به ساختار را واضح‌تر بیان کند.

دو نفر با هدفی یکسان اما با انگیزه‌های متفاوت اساس این پیرنگ را تشکیل می‌دهند. پارک سه رویی و رئیس جانگ برای هدفی یکسان و انگیزه مشابه می‌جنگند و همین جدال به شکل‌گیری رقابت می‌انجامد. یکی از قوانین اصلی این پیرنگ این است که هر دو رقیب باید قدرت برابری داشته باشند (اگرچه می‌توانند ضعف‌های متفاوتی داشته باشند).

تقابل قدرت جوانی و تجربه

سه رویی با اینکه به عنوان یک جوان از تجربیات کمتری نسبت به رئیس جانگ برخوردار است اما در نگاه مخاطب قدرتی هم‌تراز جانگ دارد. او سختی‌های فراوانی را به دوش کشیده و به رشدی شگفت انگیز در شخصیت و منش رسیده است. نکته‌ی اصلی در پیرنگ رقابت این است که با توجه به اندازه‌ی توان یک طرف، طرف دیگر باید از توان خنثی کننده‌ای برخوردار باشد که باعث برقراری تعادل شود.

لحظات پیروزی و شکست که به صورت مداوم مابین سه رویی و رئیس جانگ رد و بدل می‌شود، گویای ضروری‌ترین قسمت پیرنگ رقابت است. این داستان به سبب عمق و گستره رقابتی که بین دو شخصیت اصلی آن وجود دارد، کشمکش لازم را به دست آورده است. کاتالیزور این پیرنگ زمانی فعالیت خود را سر می‌گیرد که سه رویی متوجه می‌شود مبنای موفقیت شرکت جانگا، رسپی خاصی است که توسط پدرش ساخته شده بود. با عمل کردن‌ این کاتالیزور، هیجانی دوباره به داستان تزریق می‌شود و رقابت جانی دوباره می‌گیرد.

اگر به منحنی قدرت سه رویی و رئیس جانگ نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که منحنی‌ها رابطه‌ای وارونه دارند. وقتی منحنی قدرت یکی بالا می‌رود، منحنی قدرت رقیب دیگر پایین می‌رود. این همخوانی متضادها برای افزایش حس همدلی مخاطب مهم و حیاتی است. این کار اغلب به کمک روشن شدن مسائل اخلاقی در طی روند داستان شکل می‌گیرد.

اثبات عشق

سومین پیرنگ که مانند نسیمی در تمام قسمت‌های این سریال می‌وزد، پیرنگ عشق است. مثلث عشقی که در راس آن پارک سه رویی قرار گرفته است. آموزه داستان‌های پریان، آموزه بنیادین تمام داستان‌های عاشقانه است. عشق باید اثبات شود و راه اثبات آن اغلب گذشتن از سختی و مشکلات است. اوه سوآ در نقش عشق اول سه رویی ظاهر می‌شود. او از عشق سه رویی به خود اطمینان دارد و همین حس موجب می‌شود که او بیش از حد تعلل کند و عاقبت از این مثلث کنار گذاشته شود.

جو‌یی‌سو در ضلع سوم از این سه ضلعی عشقی قرار گرفته و عشقی یک طرفه را آغاز می‌کند. عشقی یک طرفه که به واسطه‌ استمرار و اثبات حقانیتش به رابطه‌ای دوسویه تبدیل می‌شود. سه رویی عشق اول خود را برای رسیدن به عشق حقیقی رها می‌کند و پیرنگ عشق را به سرانجام می‌رساند.

Park Seo-joon

شاه و وزیر

دو شخصیت اصلی این سریال یعنی پارک سه رویی و رئیس جانگ دو روی یک سکه هستند. سه رویی شخصیتی برگرفته از کهن الگوی شاه را دارد و رئیس جانگ وجه خبیثانه‌ کهن الگوی شاه، یعنی دیکتاتور را نمایش می‌دهد.

سه رویی به عنوان صاحب امتیاز کهن الگوی شخصیتی شاه، مردی بسیار قدرتمند است که می‌تواند تیمش را به سمت پیروزی هدایت کند.

او با استفاده از جذابیت‌های اخلاقی و تیپ شخصیتش مردم را سر شوق می‌آورد و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. پارک سه رویی شخصیتی زیرک دارد و بواسطه‌ی همین ویژگی توانایی دارد که به سیاستمداری فوق‌العاده تبدیل شود. کهن الگوی شاه به اینکه صاحب قلمرویی باشد تا بتواند برآن حکومت کند بها می‌دهد. دوست دارد صاحب خانواده، شرکت یا گروهی باشد که به خودش تعلق دارد.

شاهی وفادار

سه رویی شدیدا به زیردستانش بها می‌دهد و نسبت به آن‌ها وفادار و سخاوتمند است. شاه، دوست دارد بهترین باشد؛ او رو در روی هماوردش می‌ایستد و با او نبردی طاقت فرسا می‌کند تا بتواند به این عنوان دست پیدا کند. سایر شخصیت‌ها او را به عنوان الگو و سرمشق یا شخصیتی خودشیفته و خودشیدا می‌بینند.

از او به عنوان فردی بی‌احساس (یک تکه سنگ) یاد می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که چیزی بتواند او را ناراحت یا عصبانی کند؛ آدم‌های ضعیف‌تری که اوقات سختی را سپری می‌کنند بیشتر مواقع خواهان قدرت و توانایی او هستند. این کهن الگو، همیشه با اعتماد به نفس بالا ظاهر می‌شود و گاهی اوقات نیز متکبر و خودبزرگ‌بین است.

رئیس جانگ به عنوان روی دیگر سکه‌ کهن‌الگوی شخصیتی زئوس، وجه شرور و بدطینت شاه را نمایش می‌دهد. او به عنوان دیکتاتور نیاز جدی به کنترل و حکومت بر دیگران دارد. این نیاز به یک مشغله‌ ذهنی برای او تبدیل شده و تمام افکارش را درگیر کرده است. او خواهان اطاعت و فرمان‌برداری بیشتر توسط زیردستانش است. تا جایی پیش می‌رود که حتی آدم‌های بی‌گناه را هم تنبیه می‌کند تا قدرتمند بودنش را به همگان اثبات کند.

دیکتاتوری خطرناک

کهن الگو زئوس می‌خواهد یک نیمه خدا باشد و بر زندگی و سرنوشت دیگران موثر واقع شود. اگر کسی در برابرش بایستد، حیوان درونش فعال می‌شود و از سر راه برداشتن عزیزانش هم در این راه واهمه ندارد. او رفتارش را با گفتن این جمله که (هیچ کس نباید با من در بیفتد) توجیه می‌کند. دارای نوعی شخصیت پرخاشگرایانه یا جامعه‌ستیزانه است که ناشی از کودکیِ پر از رنج و سختی او است. از ویژگی‌های بارز شخصیتی او این است که دیگران را تحقیر کرده و آن‌ها را مجبور می‌کند تا برای بخشیده شدن، خودشان را خوار و خفیف کنند.

مهم‌ترین شخصیت‌های فرعی این داستان را دوستان پارک سه رویی تشکیل می‌دهند. جویی‌سو با الگوی شخصیتی عاشق در جمع دوستان پارک سه رویی قرار می‌گیرد. شخصیت عاشق، جذابیت عشقی داستان را مدیریت می‌کند. عاشق، محل امنیت و آرامش است. او اغلب اوقات کسی است که قهرمان برای تخلیه احساساتش و بیان ترس‌ها و تردیدهایش به سراغش می‌رود.

عاشق، روزنه‌ امیدی است در تنگنای مشکلات و تنها شخصیتی است که قهرمان را از هر نظر باور دارد. جویی‌سو در قالب کهن الگوی عاشق، دختری کمال‌گرا و قدرت طلب است که موانع راه سه رویی را متلاشی می‌کند.

Park Seo-joon

پیوند صنعت مد و سریال‌ سازی

یکی از نکات مورد بررسی در این سریال و اغلب سریال‌های اواخر دهه‌ی دوم قرن 20 میلادی توجه به مدلینگ است. بازیگران تا حد زیادی لباس‌های ترند و مد روز را به تن دارند. کت‌های چرمی و زیورآلات جو یی سو، پوتین‌ها و ژاکت های بُمبر پارک سه رویی و… همگی از ترند‌های مد هستند. صنعت مد در کره‌ جنوبی حضوری فعال در آثارهنری این کشور داشته و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

نماهای نزدیک یا CUهایی که در این سریال دیده می‌شود. نماهای صمیمیت و نزدیکی به حساب می‌آید. این نماها تصاویر پر جزئیات از چهره‌ی بازیگران و کنش‌های خاص آن‌ها را ارائه می‌دهد. باتوجه به نوع آناتومی خاص چهره‌ی بازیگران کره‌ای، شاید بتوان گفت این نوع نما برای به نمایش درآوردن قدرت بازیگری آن‌ها به شدت مورد نیاز است. لحظات دراماتیک داستان با این بزرگنمایی و فاصله‌ی کانونی به ثبت رسیده است.

موسیقی متن این سریال به نام Start که توسط خواننده‌ کره‌ای، Gaho ، خوانده شده است مورد تحسین و تشویق قرار گرفته است. این خواننده متولد 14 سپتامبر 1997 و جایزه‌ی بهترین OST سال 2020 را از Mnet Asian Music دریافت کرده است. موسیقی پر انگیزه‌ای که مخاطبان را به سمت حرکت و تلاش سوق می‌دهد. این آهنگ از تیپ‌های ماندگاری است که حتی بعد از اتمام سریال هم به صورت انحصاری مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است.

کارگردان نورپردازی و کیفیت نور اغلب صحنه‌های این فیلم را، تصاویری با کلوین پایین انتخاب کرده است. دمای رنگ نورها عموما تصاویری با غلبه‌ زرد هستند. هدف این سریال که القای امید و انگیزه به بطن جامعه است با نورپردازی خاص آن هم همراه شده و تصاویر مجیکالی را آفریده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم Pcific Rim

فیلم حاشیه اقیانوس آرام به کارگردانی و نویسندگی گیرمو دل‌تورو کارگردان مکزیکی در سال 2013 اکران شد در این فیلم بازیگرانی چون ادریس آلبا، چارلی هونام به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین موسیقی این فیلم بر عهده موزیسین معروف ایرانی تبار، رامین جوادی است. اثری صرفاً سرگرم کننده فیلم حاشیه اقیانوس آرام، ساخته گیرمو دل تورو […]

فیلم Zack Snyder’s Justice League

تمام نسل‌ها به قهرمان نیازمندند. قهرمانان کسانی هستند که صرف نظر از کاستی‌هایی که دارند حس قدرت را به تمام کسانی که داستانشان را می‌شنوند منتقل می‌کنند. تمامی نسل‌ها برای ایجاد حس غرور و تعصب به این قهرمانان نیاز دارند حال میخواهند دروغین باشند یا مانند افسانه‌های ما واقعی. افسانه‌هایی مثل رستم و آرش در […]

فیلم World War Z

زامبی‌هایی در نقش معترضان اجتماعی زامبی‌ها در اواخر دهه‌ی شصت از آثار رومرو سر برآوردند آنان از پس بحران‌های آمریکا پرورش یافتند از دل تَبعات اجتماعی که این بحران بر مردم داشت (زامبی‌ها نماینده‌ی مردم معترض بودند و پیشبینی رخدادهای دهه‌ی شصت از منظر تئوریسین‌ها). زامبی از لحاظ سمبلیک به عنوان توده‌ای مارکسیستی و کمونیستی […]

فیلم The Great Gatsby

فیلم بر پایه رمانی با همین نام به قلم اف. اسکات فیتزجرالد ساخته شده است. شروع ساخت این فیلم در ۵ سپتامبر ۲۰۱۱ در سیدنی آغاز شد. سپتامبر ۲۰۱۲ اعلام شد که این فیلم در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۳ در جریان ۶۶امین دوره فستیوال فیلم کن اکران خواهد شد. اکران این فیلم در سینماهای سه‌بعدی […]