مشخصات اثر

  • نام اثر
    Arthdal Chronicles سرگذشت آسدال
  • ژانر
    فانتزی تاریخی
  • سال ساخت
    2019
  • نوع اثر
    سریال تک فصل 18 قسمت
  • زمان
    70 دقیقه‌
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    کیم وون سوک
  • نام نویسنده
    کیم یونگ هیون پارک سانگ یون
  • استودیوی سازنده
    Studio Dragon
  • جوایز
    جایزه بازیگر سال برای جانگ دونگ گون در Asia Artist Awards جایزه بزرگ گردشگری فرهنگی برای شهر اوسان کره در Korean Wave Awards بخاطر لوکیشن‌های سریال
  • بازخورد
    درصد بیننده‌های سریال نسبت به دیگر سریال‌های کره‌ای نسبتا خوب است. ریتینگ فصل اول و دوم آن حدود 5 تا 7 درصد بود. مجموعه سرگذشت آسدال بالاترین درصد را نسبت به مجموعه‌هایی که همزمان با سریال سرگذشت آسدال پخش می‌شدند داشت. البته بودجه ساخت سریال سرگذشت آسدال 54 میلیارد وون بوده که بیشترین بودجه بین تمام مجموعه‌های تلویزیونی کره تاکنون است. با توجه به این بودجه انتظارها برای بازخورد عمومی سریال مخصوصا در خود کره بیش از این‌ها بود. بیشترین میزان ریتینگ سریال 8.9 درصد است که حتی این هم هنوز از میزان مورد انتظار سازندگان مجموعه پایین‌تر بوده است. همین هم باعث شده شک و شبهه‌هایی برای ساختن ادامه مجموعه ایجاد شود.
نوشته شده در: توسط: هانیه بهرامی در: فیلم و سریال

سریال سرگذشت آسدال اولین مجموعه کره‌ای (کی دراما) است که درباره این دوره از تاریخ صحبت می‌کند و در یک دوران باستانی تخیلی اتفاق می‌افتد. حتی می‌توان گفت اولین در ترکیب ژانرهای فانتزی تاریخی به این سبک و سیاق است. سریال در داستان‌سرایی و شرح جهان خود خوب عمل کرده است اگرچه تا اواخر فصل دوم کند پیش می‌رود و موارد غیرضروری زیادی را بیان می‌کند.

سریال کره ای

سریالی که حرفی برای گفتن ندارد

سریال سرگذشت آسدال سعی دارد یکی از بدیهی‌ترین سوالات جهان امروز را بپرسد که آیا انسانی بر دیگری فقط بخاطر قومیت و جغرافیا ارجحیت دارد؟. این سوالی است که آثار مختلفی پیش از این بارها پرسیده‌اند و سرگذشت آسدال از این جنبه حرف خاصی برای زدن ندارد.

استفاده سو از خرافه و قدرت موضوعی است که در بیان آن موفق‌تر عمل کرده است. مفهومی که مذهب در آث دارد و استفاده‌ای که حاکمان از آن برای سوار شدن بر حماقت‌های مردم و کنترل‌شان می‌کنند به قطع یکی از پایه‌های مهمی است که داستان بر آن استوار است.

کرامت انسانی که برده‌ها از آن بی‌بهره هستند، مادامی که حتی یکی از آن‌ها از طریق مذهب و بخاطر محکم‌تر شدن پایه‌های قدرت، قدرتمند می‌شود دیگران از قبیله او هم می‌توانند آن کرامت را به دست بیاورند. درواقع یک انسان بخاطر خودش نه بخاطر قبیله و عقایدش تکریم می‌شود.

علاوه بر این‌ها مبارزه نئانتال‌ها و ایگوتوها در برابر حاکمیت آدم‌های معمولی نشان می‌دهد که انسان چگونه همیشه در سراسر تاریخ در پذیرش تفاوت ناتوان عمل کرده است چه این تفاوت ذاتی و مادرزاد باشد چه اکتسابی و ناشی از عقاید.

با این حال در مضمون سریال سرگذشت آسدال آنقدرها حرف جدیدی برای زدن ندارد و افسانه‌هایی که ساخته است دلیل اصلی جذابیت آن هستند.

سریال کره ای

گزافه‌گویی‌های بی‌پایان سریال

فصل اول با هیجان آغاز می‌شود و تا چند قسمت اول هم همین روند ادامه دارد اما طولانی شدن داستان و دیر رفتن به سراغ مقصود اصلی آن و هدر دادن زمان برای پرداختن به مسائل غیرضروری سریال را با افت شدید روبرو می‌کند. مخاطب امروز عجول‌تر از این حرف‌ها است که بخواهد پای این همه گزافه‌گویی صبوری کند، فلذا تا فصل سه بیننده‌های زیادی ریزش می‌کنند.

چندین خط داستانی وجود دارد که مدام وصل و فصل می‌شوند و با این که سرانجام داستان قابل حدس است اما مسیری که به پایان می‌انجامد نامشخص و علت گیرایی آن است. در شروع سریال همه چیز تازه و جالب است و نمایشی بلند‌پروازانه به ‌نظر می‌رسد. قصه نئانتال‌ها در همان اوایل سریال تقریبا پایان می‌یابد که می‌توان گفت یکی از بهترین پتانسیل‌های سریال از دست می‌رود.

هسته اصلی آن هنوز یک درام کره‌ای است که در آن احترام به خانواده و تکریم عشق دیده می‌شود. این درام آسیایی با ریشه‌های حماسی اگرچه ضعف‌های آشکار زیادی دارد و هنوز در داستان‌گویی خود به کلیشه‌های سریال‌های شرقی پایبند است اما همین ایجاد تفاوت در ژانر و استفاده از تخیل سبب شده تا خیلی از دیگر کلیشه‌ها را پشت سر بگذارد.

ابتدا خوب انتها حوصله سر بر

شش قسمت ابتدایی سریال (فصل اول) کاملا امیدوارکننده است که با سریالی از هر لحاظ بدیع مواجه هستیم اما کندی و اضافات فصل دوم باعث شده خیلی از مخاطبان آن را رها کنند یا دیگر پیگرش نباشند. سریال با رفتن از مسیری با هرج و مرج کمتر می‌توانست در همین هجده قسمت بهترینِ خود را ارائه بدهد. یکی دو قسمت آخر فصل دو (شش قسمت میانی) باز داستان هیجان می‌گیرد اما برای برگشتن به روال جذاب سابقش بسیار دیر کرده است.

فصل سوم احتمالا بهترین قسمت‌های سریال است. با قبیله‌های متفاوت‌تری آشنا می‌شویم و دوباره حضور نئانتال‌های دوست‌داشتنی را داریم که احتمالا خاص‌ترین و زیباترین کاراکترهای کل مجموعه هستند. همچنین اون سوم که به ‌ظاهر شخصیت اصلی سریال است، در فصل دوم در بردگی و اسارت است و آنقدرها حضور ندارد، در فصل سوم باز پیدایش می‌شود و داستان به نقطه درگیرکننده‌اش می‌رسد. برای رسیدن به چنین نقطه‌ای هجده قسمت طول می‌کشد که همین باعث شده در مجموع سریال از تک و تا بیفتد.

سریال کره ای

شخصیت‌هایی که نبودنشان بهتر از بودنشان است

کاراکترهای بسیاری در سریال حضور دارند که به درستی از آن‌ها استفاده نشده است. در حقیقت در قسمت‌هایی با پرداختن بیش از حد به بعضی از آن‌ها فقط بار عاطفی بِلا استفاده‌ای را به قصه افزوده است که تقریبا غیرضروری است. این تعداد و نشان دادن داستان تک تک عده‌ای از آن‌ها باعث شده از جنبه‌های مهم‌تر شخصیت‌های اصلی و مکمل عقب بمانیم.

شخصیت اون سوم و رشدی که به مرور در قصه برایش اتفاق می‌افتد با بازی خوب سونگ جونگ کی و جذابیت شخصیت آنتاگونیست (تاگون) با بازی جانگ دونگ گون دو قطب حیاتی سریال است که به نکات مثبت آن اضافه کرده است.

حتی شخصیت ته‌آلا هم با این که نقشی منفی است به اندازه کافی جذاب است و مثل خیلی از نقش‌های منفی در سریال‌های تاریخی کره‌ای نچسب و غیرقابل باور نیست. رابطه تاگون و ته‌آلا هم از این قاعده مستثنی نیست.

شخصیت‌هایی برخلاف جریان کیدراما

اینطور باید گفت که در غالب آثار تولیدی کره و فرهنگ کی دراما کسی که عملا مهم است شخصیت‌های مثبت سریال هستند اما در سریال سرگذشت آسدال به همان اندازه به شخصیت‌های منفی به‌خصوص آنتاگونیست پرداخته شده است. برای مثال دلیل رفتارهای تاگون و ته‌آلا یا حتی آسارون و میهول یا اتفاقاتی که برایشان می‌افتد مشخص است و ساده از کنار آن‌ها نگذشته است.

تانیا در میان کاراکترهای اصلی سریال تنها کسی است که نه خوب بازی شده نه شخصیت‌پردازی درستی دارد. او با مرگ اون سوم یک‌باره خواهان قدرت می‌شود و با این که سریال زمان زیادی برای حرف زدن دارد سر و ته چنین موضوعی را در چند دقیقه از یک قسمت هم می‌آورد. در حالی که وقتی این تمایل به قدرت در اون سوم ظاهر می‌شود کاملا مناسب و متناسب با موقعیت است و غیر قابل باور نیست. خیلی از رفتارهای او خام و نوسانی است و شخصیت یک دستی ندارد.

سریال کره ای

ضعف مشهود در سی‌جی‌آی

بعد از این طولانی بودن بیش‌از حد داستان‌های موازی چیزی که بسیار در ذوق می‌زند جلوه‌های ویژه و گرافیک رایانه‌ای سریال سرگذشت آسدال است. سی‌جی‌آی در آثار فانتزی و تخیلی بسیار نقش مهمی دارد. برای سریالی با چنین بودجه‌ای این ضعف وحشتناک در سی‌جی‌آی آن باعث می‌شود شکاف عمیقی در لذتی که مخاطب می‌تواند بیشتر و بهتر از اثر ببرد بیفتد. مقایسه با آثاری با ژانر مشابه این ضعف بیشتر رخ می‌نماید. از همان قسمت اول می‌توان متوجه آن شد و احتمالا انگیزه مخاطب جدی و پیگیر را برای ادامه بسیار می‌کاهد.

زره سربازان و بعضی از اشیای سنگی و جواهرات مورد استفاده در سریال ساخته عصر برنز نیستند و این یکی دیگر از نکات ریزی است که حتی‌الامکان باید برای چنین مجموعه عظیمی به آن دقت می‌شد. پوشش و لباس‌ها، نوع ساختمان‌ها، آرایش و گریم‌ها که بخاطر ژانر در کی دراما تازگی داشت بسیار به جذابیت و زیبایی آن افزوده است. از همین رو هم عده‌ای زیادی از مخاطبان سریال را مشابه سریال معروف و محبوب بازی و تاج و تخت می‌دانند که البته پر بیراه هم نیست. هم کلیت داستان هم استایل و پوشش بازیگرها بسیار به یاد آورنده سریال بازی تاج و تخت است.

این شباهت سرگذشت آسدال را به بازی تاج و تخت نباید ضعف آن دانست. سریال در نوع خود بسیار خوب عمل کرده است و این شباهت‌ها هم آنقدر نیست که بتوان آن را الگوی اصلی دانست. شاید بتوان گفت از سریال بازی تاج و تخت در حد یک مدل موفق در ژانر یکسان به هدف ارائه نمایش و تصویری بهتر استفاده شده است و نه بیشتر از این.
سریال سرگذشت آسدال مناسب آن دسته از مخاطبانی است که پیگیر کی دراما هستند و دوست دارند ژانر جدید و مضامین نو‌تری را تجربه کنند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

فیلم قسم

قسم، می‌تواند بهترین اثر برای نمایش رسیدن حق به حق‌دار باشد. این فیلم به خوبی بیان می‌کند که گاهی لزوماً دادگاه رسمی و مبانی حقوقی موجب گرفتن حق نمی‌شوند؛ ولی خداوند چنان شرایط را رقم می‌زند که سرانجام، مجرم اصلی رسوا شود. ضمن اینکه همیشه در پایان هر کار، کسی که حق دارد برنده است. […]

فیلم Iove And Monsters

عشق و هیولاها در رده‌ سنی نوجوان طبقه‌بندی می‌شود. این فیلم در ژانر ماجراجویی و کمدی قرار می‌گیرد و نوعی علمی‌ تخیلی و پساآخرالزمانی هم به حساب می‌آید. ماجرا با یک روایت خطی بیان می‌شود و دارای ترتیب زمانی هستند. این اثر یکی از نمونه‌ها خوب ژانر ماجراجویی در سال 2020 عنوان می‌شود. شروع پروژه‌ […]

سریال My Country: the new age

محتوای سریال در نام آن مستتر است. سرزمین من: عصر جدید به طور خاص درباره کشوری که در حال ورود به دوره‌ای تازه است؛ بحث می‌کند و به صورت عام درباره کشوری که هر فرد می‌تواند برای شخص خود و نزدیکانش بسازد. لذا در این داستان هر کدام از کاراکترها دنبال بناکردن سرزمین شخصی و […]

فیلم A Beautiful Mind

داستانی واقعی فیلم یک ذهن زیبا داستان زندگیِ واقعی جان فوربز نش جونیور ریاضیدان نابغه و برجسته‌ی آمریکایی است. او درگیر نوعی بیماری اسکیزوفرنی پارانویید بود و از افسردگی رنج می‌برد امّا با تمام توان سعی کرد بر بیماری غلبه کرده و تا آنجا که توان دارد ذهن خود را اصلاح کند. فیلم یک ذهن […]