مشخصات اثر

  • نام اثر
    The SpongeBob movie: sponge on the run باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار
  • ژانر
    کمدی ماجراجویی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    91 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    تیم هیل Tim Hill
  • نام نویسنده
    تیم هیل Tim Hill
  • بازیگران
    تام کنی Tom Kenny بیل فاگرباکه Bill Fagerbakke
  • استودیو سازنده
    paramount animation Nickelodeon movie
  • بازخورد و میزان استقبال
    10/6.2 در IMDb و 60% در rotten tomatoes امتیازات کسب شده انیمیشن باب اسفنجی است ولی با توجه به پایان نیافتن اکران این انیمیشن، میزان استقبال به طور کامل مشخص نشده است.
نوشته شده در: توسط: مهدیه مه‌آبادی در: انیمه و انیمیشن

داستان انیمیشن باب اسفنجی به گونه‌ای نبود که بتوان برای آن محتوایی خارج از محتوای کلی در نظر گرفت. تمام دوستان و دشمنان باب اسفنجی در این سری جمع شده بودند و از خوبی‌های باب اسفنجی و تأثیراتی که او در زندگی آن‌ها داشت می‌گفتند.

کارتون باب اسفنجی

همان داستان همیشگی

باب اسفنجی شخصیتی دوست داشتنی است که در اکثر قسمت‌های سریال و فیلم‌هایش شاد بودن بدون دلیل را به ما یاد می‌دهد. این بار با هدف مشخص به دنبال حلزون‌اش، گری می‌رود. این فیلم که سومین سری از فیلم‌های باب اسفنجی است و قبل از آن باب اسفنجی بیرون از آب و باب اسفنجی شلوار مکعبی قرار دارد توانسته کمی بار محتوایی بیشتری از فیلم‌های قبلی ایجاد کند.

اثر سینمایی باب اسفنجی بیرون از آب محوریت اصلی بر روی آموزش کار تیمی بود. همکاری باب اسفنجی و پلانکتون نیز همین شعار را نشان ‌می‌داد، ولی این بار شخصیتی به نام مرشد به داستان اضافه شد تا در سکانس‌هایی از فیلم نکاتی را گوشزد کند.

اخطاری که مرشد به باب اسفنجی و پاتریک برای دور نشدن از هدف اصلی‌شان و یا سکه‌های که به عنوان نشانه به باب اسفنجی داد، همگی تلاش برای ساخت زیر پایه‌های محتوایی این اثر بود. علاوه بر اینکه تمام این اتفاقات باید همراه با شوخی از جنس شوخی‌های باب اسفنجی عجین شود.

انیمیشن باب اسفنجی با اینکه بیشتر برای رده سنی کودکان و خردسالان ساخته می‌شود، اما افرادی خارج از این گروه‌ها هستند که به خاطر شوخی‌های فیلم و شخصیت‌پردازی قوی به تماشای آن می‌نشینند و از آن لذت می‌برند. بنابراین شاید لازم است محتوایی بیش از این محتوا‌های سطحی، داخل فیلم قرار بگیرد که در بیشتر قسمت‌های سریال این انیمیشن نیز شاهد چنین محتوایی نیستیم.

کارتون باب اسفنجی

سفر سه گانه باب اسفنجی

داستان باب اسفنجی را به طور کلی می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. بخش اول، نشان دادن دوستی گری و باب اسفنجی همچنین پلانکتون که به دنبال نقشه شومی برای باب اسفنجی است. بخش دوم، رفتن به دنبال گری همراه با پاتریک، آشنا شدن با مرشد و ناراحتی آقای خرچنگ. بخش سوم هم که شامل مرور خاطرات کودکی و نجات باب اسفنجی توسط دوستانش می‌شود.

روند کلی داستان به خوبی پیش می‌رود و نقاط اوج و فرود داستان رعایت می‌شود. پلانکتون که در پی خراب شدن آخرین نقشه‌اش برای دزدیدن فرمول همبرگر خرچنگی است، پی می‌برد عامل اصلی تمام این شکست‌ها کسی به جز باب اسفنجی نیست. او تصمیم می‌گیرد که با دور کردن حلزون‌اش، گری، باب اسفنجی را هم از شهر دور کند.

باب اسفنجی بعد از آن که متوجه می‌شود گری در شهر آتلانتیک است، تصمیم می‌گیرد به دنبال او برود. البته باب اسفنجی تنهایی قادر به گرفتن این تصمیم نبود و به خاطر همراهی پاتریک ترس‌های خود را کنار گذاشت. احتمالاً کمی تعجب‌آور است که چرا باب اسفنجی در کاری که از درستی انجام آن مطمئن است، مردد است و اینجا جایی است که پاتریک به خاطر دوستی‌اش با باب اسفنجی همراه می‌شود.

سفری که در آن به مرشد برخورد می‌کنند و مانند بسیاری از صحنه‌های باب اسفنجی بدون هیچ دلیلی از شهر متروکه تگزاسی سر در می‌آورند. بر اساس راهنمایی‌های مرشد فقط با انجام این چالش می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.

آتلانتیک یا لاس وگاس

پاتریک و باب اسفنجی بعد از انجام این کار و پیمودن مسیر طولانی به شهر آتلانتیک می‌رسند. شهری که سرگرمی‌هایش آن‌ها را مجذوب خود می‌کند؛ به طوری که هدف اصلی‌شان را به طور کل فراموش می‌کنند. وقتی که بالاخره باب اسفنجی و پاتریک به خودشان می‌آیند و برای پس گرفتن گری پیش پادشاه می‌روند. پادشاه آن‌ها را به جرم دزدی متهم و محاکمه آن‌ها را در مهمانی برگزار می‌کند.

آقای خرچنگ و رستورانش بعد از رفتن باب اسفنجی دچار ورشکستگی می‌شوند و تمام چیزها برای اختاپوس و آقای خرچنگ بی‌معنی می‌شود. از آنجایی که پلانگتون هم این پیروزی را قبول ندارد، همگی همراه با سندی به کمک باب اسفنجی می‌روند.

صحنه محاکمه باب اسفنجی توسط دوستانش که همگی به کمکش آمده بودند، تبدیل به دفترچه خاطراتی می‌شود که هر شخص، خاطره یا کمکی که از باب اسفنجی گرفته بود را تعریف می‌کرد. این سکانس از کودکی باب اسفنجی در اصل اسپین‌آف یکی از قسمت‌های دیگر است که به تصویر کشیده شده است. کودکی کاراکترها نیز با گویندگی بازیگران دیگری انجام شده است.

جایی که همه انتظار ترحم و بخشیده شدن باب اسفنجی را داشتند، باب اسفنجی و دوستانش منتظر نمی مانند و با گری فرار می‌کنند. در نهایت وقتی که توسط سربازان محاسبه می‌شوند پادشاه آنها را می‌بخشد به شرطی که گری را به او تحویل دهند. باب اسفنجی در پایان داستان موفق می‌شود که تمام شجاعت خودش را جمع کند و مقابل پادشاه بایستد. پادشاه نیز که به دنبال دوستانی مانند دوستان باب اسفنجی است تصمیم می‌گیرد که به جای اهمیت به ظاهر به باطن خود اهمیت دهد.

کارتون باب اسفنجی

شخصیت‌های ثابت و تکراری

شخصیت‌های به کار برده شده داخل انیمیشن باب اسفنجی، چه در فیلم و چه در سریال معمولاً ثابت هستند. آقای خرچنگ طمع‌کار و پول‌پرست همراه با اختاپوس خودپسند که کاراکتر های خاکستری فیلم هستند، سندی، پاتریک و باب اسفنجی کاراکترهای مثبت فیلم را تشکیل می‌دهند. پلانگتون نیز که کاراکتر منفی این داستان است در روند فیلم باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار به دنبال بقیه دوستان باب اسفنجی، برای کمک به او می‌رود.

یکی از شخصیت‌هایی که انتظار می‌رفت نقش مؤثر‌تری در داستان باب اسفنجی داشته باشد، اتو رباطی بود که سندی اختراع کرده بود و آن را به آقای خرچنگ داد. اتو بعد از اخراج شدن توسط پلانگتون پیدا شد و پلانگتون از آن به عنوان راننده برای رساندن پاتریک و باب اسفنجی به شهر آتلانتیک استفاده کرد. رباتی بدون شخصیت‌پردازی مخصوص به خود که فقط برای انجام چند کار کوچک به انیمیشن اضافه شده بود.

تازگی‌ای که فیلم باب اسفنجی به کاراکترهای خود داد، حضور ریوز کیانو Keanu Reeves بود که به عنوان مرشد به صورت لایو اکشن ایفای نقش کرد. نقشی که شاید مانند آن را در فیلم باب اسفنجی بیرون از آب یک دلفین داشت. البته تفاوت‌های ریوز کیانو در نقش مرشد و راهنما بسیار مؤثرتر از دلفین بوده و کمک خوبی به محتوای اثر داشته است.

کارتون باب اسفنجی

شلوار مکعبی از گذشته تا امروز

از بین فیلم‌های باب اسفنجی که ساخته شده‌اند، روند افزایشی را به سمت گرافیک کامپیوتری یا همان انیمیشن سه بعدی برده‌اند. فیلم باب اسفنجی شلوار مکعبی که کاملاً به شکل دو بعدی ساخته و در سال 2004 عرضه شد. فیلم باب اسفنجی بیرون از آب نیز حدوداً تا دقایق 60 به صورت دو بعدی ادامه پیدا کرد؛ ولی از جایی که باب اسفنجی و دوستانش پا به خشکی می‌گذارند، ما شاهد انیمیت سه بعدی و تلفیق آن با فیلم هستیم. اما در سری سوم، اسفنج در حال فرار فیلم از همان ابتدا تا انتها به صورت سه بعدی کار شده بود و با گرافیکی که برای آن در نظر گرفته بودند کمی به حالت‌های استاپ ‌موشن نزدیک شده بود.

ممکن است ارائه دو بعدی سریال باب اسفنجی طی سال‌ها موجب کاهش مخاطبان آن شود که البته باعث می‌شود این سؤال نیز در ذهن‌ها به وجود آید که آیا سازندگان قصد دارند قسمت‌هایی از سریال را به صورت سه بعدی بسازند یا فقط برای فیلم‌های سینمایی و تنوعی در کارها از این نوع گرافیک استفاده کرده‌اند؟!

به کار گیری از گرافیک سه بعدی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. یکی از جذابیت‌های این انیمیشن، اغراق‌هایی است که در حالت‌های کاراکتر به وجود می آید. سه بعدی ساختن انیمیشن همانطور که دیدیم ممکن است بتواند این ویژگی را حفظ کند ولی شدت و گاهاً نوع و جنس قبلی خود را از دست می‌دهد. برای درک بهتر این مطلب شما می‌توانید کارتون محبوب تام و جری را با گرافیک سه بعدی فرض کنید.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Cagaster of an Insect Cage

کاگستر قفس حشرات در ابتدا یک مجموعه مانگای ژاپنی به نویسندگی کاچو هاشیموتو بود. این مانگای ژاپنی از سال 2015 تا سال 2016 در ماهنامه ریو منتشر و در سال 2020 به دنیای انیمه‌ها وارد شد. این مجموعه توسط استودیو کای، به کارگردانی کوئیچی چیگیرا و نویسندگی شوئیچی کویاما به انیمه تبدیل شد. از دیگر […]

انیمیشن Mulan‎

انمیشن محبوب کمپانی والت دیزنی که موفق شد اسکار بهترین انیمیشن سال 1998 را کسب کند. افسانه‌ای از شرق داستان در انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی معمولاً داستان اورجینال نیستند و همیشه تکیه بر ادبیات و افسانه‌های پیش از خود دارند و مولان نیز مستثنی از این جریان نیست. پیامی که افسانه‌ها و داستان‌های کلاسیک در خود […]

انیمه Jin Roh: The Wolf Brigade

“جین رو تیپ گرگ‌ها” در میان بازار شلوغ انیمه‌های ژاپنی قطعا یک نمونه متفاوت و تأثیرگذار است که همتایش را پیدا نخواهید کرد. این گفته را می‌شود از همکاری غول انیمه مامورو اوشی (کارگردان شبح در پوسته) که نویسنده جین رو است و هیرویوکی اوکیورا (کارگردان نامه‌ای به مومو و انیماتور آکیرا و شبح در […]

انیمه Death Note

انیمۀ “دفترچه مرگ” اقتباسی از یک مجموعه مانگای ژاپنی به نویسندگی “سوگامی اوهبا” و تصویرگری “تاکشی اوباتا” است. مانگا دفترچه مرگ اولین بار در مجله “شونن جامپ” توسط انتشارات بزرگ “شوئیشا” منتشر شد. انتشار این مانگا از سال 2003 تا سال 2006 طول کشید. این مانگا هم اکنون در 12 جلد جمع آوری شده است. […]