مشخصات اثر

  • نام اثر
    Oseam
  • ژانر
    درام
  • سال ساخت
    2003
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۷۵ دقیقه
  • کشور سازنده
    کره جنوبی
  • نام کارگردان
    سونگ باک یوپ
  • نام نویسنده
    سونگ باک یوپ چوی مین یونگ لی سئو کیونگ
  • استودیو سازنده
    سینابرو اینترتیمنت
  • ارتباطات
    اوسیم شباهت‌هایی با گورستان کرم‌های شب‌تاب دارد.
  • جوایز
    برنده جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره آسیاپاسیفیک در سال ۲۰۰۴
نوشته شده در: توسط: محمد حسین امامی در: انیمه و انیمیشن

انیمیشن Oseam، انیمه‌ای محصول کشور کره و در ژانر درام خانوادگی است. حال ‌و هوای موجود در این فیلم، تا حدّی بیننده را به یاد انیمه (گورستان کرم‌های شب‌تاب) ساخته ایسائو تاکاهاتا می‌اندازد. البته اوسیم به اندازه اثر تاکاهاتا قدرتمند نیست، امّا به دلیل سرنوشت دردناک شخصیت اولش، ممکن است باعث خیس شدن چشم‌هایتان شود.

انیمیشن Oseam

پیش به سوی نیروانا با انیمیشن Oseam

انیمیشن Oseam، درباره پسربچّه‌ای کم‌ سنّ‌ و سال به ‌نام گیلسون است که به‌ خاطر پاکی درونش به نیروانا می‌رسد. در ساده‌ترین تعریف، نیروانا به رهایی از رنجْ به‌ وسیله نابودی فردیت و ولع گفته می‌شود. برای دقیق‌تر شدن در مفهوم این کلمه، به آشنایی مختصری با آموزه‌های بودا و پیروانش نیاز داریم. (سیدارتا گوتاما بودا یا به اختصار بودا، حکیمی بود که برپایه تعالیم او آیین و اندیشه فلسفی بودایی بنیان گذاشته شد؛ ویکی پدیا)

آیین بودایی دارای سه رکن مهم است؛ رنج جهان، ناپایداری اشیا و عدم جوهر ثابت. اگرچه تعریف هر سه این‌ها برای شرح کامل معنای نیروانا ضروری است، ولی به ‌منظور جلوگیری از طولانی شدن نوشته به تعریف رکن اول بسنده کرده‌ام: (به اعتقاد بودا هرچه به هستی می‌گراید، به رنج و دردی بی‌پایان محکوم می‌شود. علّت این رنج، دایره حیات، مرگ، حیات دوباره (تناسخ) و سرگردانی روح از ازل در این دایره بی‌انتهاست.) (ادیان آسیایی، مهرداد بهار)

نیروانا که مقام خاموشی و تغییرناپذیری است، راه نجات انسان از درد و رنج زندگی محسوب می‌شود. سوال اینجاست که چگونه می‌توان به نیروانا رسید؟ از آن‌جا که بوداییان دین خود را آیینی عملی می‌دانند و به مباحث نظری‌اش توجّهی ندارند، از هرگونه تفسیری از آن خودداری می‌کنند. امّا دین‌پژوهان عقیده دارند که (راه رسیدن به نیروانا، راه هشتگانه‌ای است که خود شامل سه آموزش می‌شود؛ این سه آموزش برترین رفتار، برترین یکدلی و برترین شناسایی هستند.) (بودا، ع.پاشایی)

سفری برای رسیدن به تزکیه نفس

حال ببینیم که گیلسون چگونه راه رسیدن به نیروانا را طی می‌کند. پیش از آن که او به همراه راهب بودایی سفر خود را به ‌سوی کوهستان گوانوم‌لان برای تزکیه نفس آغاز کند، کودکی سربه‌هوا و بازیگوش است؛ چنان که حتّی لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. بعد از ساکن شدن راهب و گیلسون در کلبه بالای کوه، آرام‌ آرام سیر معنوی این شخصیت شروع می‌شود.

او در وهله اول همچنان به فکر بازی و تفریح است؛ ولی از وقتی که راهب کلبه را ترک می‌کند، تنهایی گیلسون را به پختگی و بلوغ می‌رساند. او یاد می‌گیرد که چگونه با خلوص دل، و بدون دستور دیگران به پرستش خدایان بپردازد. همچنین به تاثیر دعا در دستیابی به آرامش ابدی پی می‌برد. به همین دلیل حتّی بعد از مرگش نیز در حالت دعا خواندن باقی می‌ماند، و اینگونه خدای بخشش را به تحسین خود وا می‌دارد.

انیمیشن Oseam

انیمیشن Oseam داستانی تراژدیک درباره کودکی یتیم

داستان غم‌آلود و تاثیر برانگیز انیمه اوسیم، اولین چیزی است که نظر بیننده را جلب می‌کند. آوارگی کودکانی یتیم و محروم از محبّت که دائماً توسط بچّه‌های دیگر تحقیر می‌شوند، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. با این وجود، لحظات شاد و مفرّحی هم در انیمه گنجانده شده است که لبخند را به لبان مخاطب می‌نشاند؛ البته تا اندازه‌ای که لحن تراژیک اثر از بین نرود.

نکته بعدی، استفاده مثال ‌زدنی کارگردان از روستا یعنی مکان وقوع اتّفاقات داستان، در نشان دادن زندگی پرمخاطره کاراکترها است. مثلاً در نمای اول انیمه، گامی (به علّت نابینا بودنش) توان رد شدن از رودخانه را ندارد؛ به همین دلیل، برای عبور از آن متحمّل سختی فراوانی می‌شود. رودخانه در این‌جا ممکن است نماد مسیر ناهمواری باشد که گامی و گیلسون برای ادامه زندگی پیش رو دارند.

روایت ساده و بدون تکلّف داستان انیمیشن Oseam، از دیگر نکاتی است که نشان از هوشمندی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اثر در داستان‌گویی دارد. مخاطبان اصلی انیمه یعنی کودکان، در طول ۷۵ دقیقه‌ای که سرگرم تماشای آن می‌شوند، هرگز دچار سردرگمی یا کسالت نمی‌گردند. چراکه داستان به ‌هیچ‌ وجه ابهام و پیچیدگی خاصّی ندارد که مخاطب کودک را از پیگیری ادامه آن باز دارد.

انیمیشن Oseam

ماجرای گیلسون و گامی

محوری‌ترین کاراکترهای انیمیشن Oseam که در همان سکانس اول به تماشاگر معرّفی می‌شوند، گیلسون و گامی نام دارند؛ خواهر و برادری که به ‌تنهایی و بدون والدین خود زندگی می‌کنند. سوال اینجاست که پدر و مادر آن‌ها کجا هستند؟ در ادامه داستان مشخّص می‌شود که مادر بچّه‌ها در حادثه ناگواری کشته شده، و هیچ‌وقت هم پدری در کار نبوده است.

سوال دیگر این است که آنان از چه راهی به تامین وسایل معاش خود مانند خوراک و پوشاک می‌پردازند؟ بنده حدس می‌زنم که این دو برای ادامه زندگی گدایی می‌کنند، زیرا از جانب همسالانشان بچّه گدا خوانده می‌شوند. ولی در فیلم صحنه‌ای هم وجود دارد که گامی را مشغول کار در رخت‌شوی ‌خانه نشان می‌دهد. پس می‌توان نتیجه گرفت که گامی شغل ثابتی ندارد یا میزان درآمدش کم است، ازاین‌رو او و برادرش گاهی مجبور به گدایی می‌شوند.

یکی از نقاط قوّت اثر در زمینه شخصیت‌پردازی، تفاوت‌های شخصیتی گیلسون و گامی است که ارتباط این خواهر و برادر را زیباتر کرده است. رفتار سرخوشانه گیلسون، کاملاً در تقابل با غمگین بودن خواهرش قرار دارد. امّا پیوند عاطفی آن‌ها چنان عمیق و ناگسستنی است که پس از جدا شدن گیلسون از خواهرش، ما هرگز نمی‌توانیم از این جدایی ناراحت نشویم.

غیر از دو شخصیت یاد شده، سایر افراد حاضر در انیمه نقش چندانی در داستان ندارند. با این حال، حضور راهبانی بخشنده و مهربان در فیلم چهره خوشایندی از مذهب بودیسم به بیننده نشان می‌دهد.

انیمیشن Oseam

اثری از سینمای کره جنوبی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، اوسیم انیمه‌ای ساخته ‌شده در کشور کره است. شاید برایتان سوال شده باشد که مگر انیمه همان انیمیشن ژاپنی نیست؟ این حرف درست است ولی نه به‌طور کامل؛ چون که به‌ جز ژاپن، ساخت انیمه در کشورهای دیگری هم رواج دارد. ابتدا باید ببینیم که انیمه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

ساده‌ترین تعریف انیمه این است: انیمیشن‌هایی که بیشتر به روش سنّتی یا دستی ساخته می‌شوند و دارای شخصیت‌هایی هستند که پیکرنگاری تقریباً یکسانی دارند. به این معنا که در طرّاحی آن‌ها، غالباً چشمانی درشت، بینی و دهانی کوچک، و بدنی انسانی دیده می‌شود.

انیمه اوسیم هم چنین ویژگی‌هایی را در خود دارد، ولی بعضی از خصوصیات آن نیز متعلّق به خودش است. مثلاً برعکس انیمه‌های ژاپنی، شخصیت‌ها در این انیمه چشمان بزرگی ندارند. تفاوت دیگر اوسیم با سایر انیمه‌ها، اعمال واقع‌گرایانه‌ای است که از کاراکترها سر می‌زند. در اوسیم (به‌جز یکی دو جا) از اغراق‌آمیز نشان دادن رفتار شخصیت‌ها (مثل سرخ شدن ناگهانی صورت هنگام شرم) خودداری شده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Mirai of the Future

اثر میرای آینده به کارگردانی و نویسندگی مامورو هوسودا، سوّمین محصول استودیو چیزوست. این استودیو که آثاری مثل “دختری که در زمان پرش می‌کرد” و “پسر و دیو” را در کارنامه خود دارد توسط مامورو هوسودا تأسیس شده است. خود او کارگردانی این دو محصول را بر عهده داشته است. انیمه “میرای آینده” ششمین فیلم […]

انیمه Wolf Children

انیمیشن چهارمین اثر از مامور هوسودا است که اکران آن در 21 جولای 2012 آغاز شده و در25 ژوئن 2012 به اکران جهانی در آمده و فروش خود را در پاریس آغاز کرده است. با نگاهی اجمالی به اثر می‌توان گفت که در این انیمه شاهد محتوای خاص و یا گنجانده شده در لایه‌های زیرین […]

انیمه Spirited Away

شهر اشباح انیمیشنی سینمایی محصول سال 2001 ژاپن است. کارگردانی و نویسندگی اثر را هایائو میازاکی برعهده داشته و موسیقی خاطره‌انگیز آن را جو هیسایشی ساخته است. این تنها انیمه‌ایست که موفق به دریافت جایزه اسکار شده است. روح شینتو در شهر اشباح شهر اشباح نیز درست مثل بقیه آثار میازاکی سرشار از نشانه‌های آیین […]

انیمیشن Get Squirrely

ماموریت سنجابی انیمیشنی ضعیف است که شاید برای بچّه‌هایی که تا به حال انیمیشن ندیده‌اند، تجربه‌ای مفرّح و جذّاب باشد! محتواهای تکراری و پرداخت نامناسب پیام اصلی ماموریت سنجابی همچون سایر آثار این‌چنینی، نکوهش تخریب طبیعت است. فیلم هشدار می‌دهد که بهره‌برداری بیش‌ازحدّ انسان‌ها از منابع طبیعی، عواقب مصیبت‌باری را در پی خواهد داشت. کمبود […]