مشخصات اثر

  • نام اثر
    How To Train Your Dragon 1 چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم؟
  • ژانر
    ماجراجویی اکشن فانتزی
  • سال ساخت
    2010
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    98 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    دین دبلویز کریس سندرز
  • نام نویسنده
    ویلیام دِیویز
  • بازیگران
    جی باروشل جرارد باتلر کریگ فرگوسن
  • استودیو سازنده
    دریم‌ورکز (DreamWorks)
  • ارتباطات
    انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم" یک اثر اقتباسی از کتابی به همین نام است. کتابی به نویسندگی خانم کرسیدا کاول که همچنین به عنوان یکی از نویسندگان این مجموعه همکاری داشته است. دو سال بعد از انتشار اولین قسمت سینمایی این مجموعه، آثار فرعی آن در قالب مجموعۀ سریال تلویزیونی به نام اژدهایان در هشت فصل تا سال 2018 منتشر شد. از روی این اثر، بازی ویدئویی و چند فیلم کوتاه نیز ساخته شده است.
  • جوایز
    نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشنی در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار (OSCAR) نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین امتیاز اصلی در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم بلند انیمیشنی در مراسم جوایز گلدن گلوب (Golden Globe) نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشنی از سوی اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی (AWFJ) برنده دریافت جایزه بهترین فیلم بلند در مراسم جوایز جِنِسیس (Genesis)
  • بازخورد و میزان استقبال
    انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم" با استقبال باورنکردنی از سوی منتقدان جشنواره‌ها و مخاطبین روبه‌رو شد. البته برای هر اثری نقد منفی هم وجود دارد و این اثر از بقیه آثار مستثنی نیست. در سایت (Rotten Tomatoes) این اثر توسط 210 منتقد حرفه‌ای مورد ستایش قرار گرفت و به نشانۀ نظر مثبت خود امتیاز 7.89 از 10 را به فیلم دادند. در این سایت، اثر مورد نظر بیشترین امتیاز را در میان بقیه آثار استودیو دریم‌ورکز (DreamWorks) داراست. انیمیشن بر اساس بررسی 37 منتقد در سایت (Metacritic) نمره میانگین 75 از 100 را دریافت کرده است. همچنین در سایت (IMDB) این اثر امتیاز 8.1 از 10 را به دست آورده است. انیمیشن علاوه بر منتقدین، توجه مخاطبین را نیز جلب کرده بود. این اثر در سطح جهانی 500 میلیون دلار معادل 13 هزار میلیارد تومان فروش داشته است. انیمیشن در سال 2010 به یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های آمریکا بعد از داستان اسباب بازی 3، شرک، گیسو کمند و من نفرت‌انگیز تبدیل شد. همچنین دهمین فیلم پرفروش سال 2010 شناخته شد.
نوشته شده در: توسط: حمیدرضا ندیری در: انیمه و انیمیشن

انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” محصول سال 2010 یک اثر اقتباسی از کتابی به همین نام است. این کتاب در سال 2003 به نویسندگی کرسیدا کاول چاپ و منتشر شد. همچنین در سال 2010 نیز کتاب توسط استودیوی انیمیشن‌سازی دریم‌ورکز (DreamWorks) به یک انیمیشن بلند تبدیل گردید و موفقیت‌های بسیاری را از آن خود کرد. از جمله موفقیت‌های این اثر می‌توان به کسب ده جایزه فقط از جشنواره آنی (Annie) اشاره کرد. این اثر توانست ده‌ها جایزه دیگر از جشنواره‌های دیگر را نیز به نام خود ثبت کند.

انتشار انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” به کارگردانی دین دبلویز و کریس سندرز، شروع یک مجموعه انیمیشن پرطرف‌دار بود. اثری که راه جدیدی برای استودیو دریم‌ورکز باز کرد تا بتواند انیمیشن‌های بیشتری در این مورد بسازد و این داستان را گسترش دهد. این اثر یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های استودیو دریم‌ورکز بود و استقبال از آن باعث شد دنبالۀ آن نیز تا به کنون به صورت مجموعه تلویزیونی و سینمایی ساخته شود.

دریم ورکز

کلیشه‌ای تکراری با ارائه متفاوت

ما در انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” با چند محتوای کلیشه‌ای روبه‌رو هستیم. هرچند داستان و محتوای این اثر کلیشه‌ای است، اما نحوه روایت آن به گونه‌ای بود که باعث جذابیت و موفقیت بسیاری شد. استفاده از داستانی متفاوت در قالب درگیری وایکینگ‌ها و اژدهایان که به نوعی می‌توان گفت خلاقیتی نوآورانه بود، باعث شد که کلیشه‌ای بودن داستان و محتوا به چشم نیاید.

عدم مقبولیت شخصیت اول داستان در اولین نگاه، محتوای کلیشه‌ای که است با آن طرف هستیم. هیکاپ (یا سکسکه) در مقابل مردان قدرتمند وایکینگ، پسری ضعیف و لاغر مردنی است. رفتار‌های متفاوت مردم قبیله با او، باعث شده تا او هم در تلاش برای ایجاد محبوبیت باشد، زیرا او شبیه دیگران نیست. در اینجا داستان می‌خواهد بگوید که تفاوت همیشه علت بر بد بودن نیست و می‌توان در عین تفاوت، با ایده‌ها و کارهای جدید قهرمان شد، اما نباید تسلیم شد.

در نگاه دوم، خود را در قبیله‌ای وایکینگی با فرهنگ مخصوص به خودشان می‌بینیم. فرهنگ و سبک زندگی وایکینگ‌ها تا حدودی در این انیمیشن درست به تصویر کشیده شده است. البته به دلیل تفاوت داستان با واقعیت، طبیعتاً چهرۀ وایکینگ‌ها نیز دستخوش تغییر خواهد بود. وایکینگ‌ها موجوداتی که با کتاب، علم و دانش و آرامش غریبه هستند. آن‌ها همیشه به دنبال جنگ و درگیری هستند.

زور و بازو حلال مشکلات

وایکینگ‌ها همیشه به دنبال این هستند که تمام مشکلات خود را با زور حل کنند. اما هیکاپ این ذهنیت مردم را درست می‌کند. هیکاپ به عنوان قهرمان داستان، در صدد حل این تعصب احمقانۀ وایکینگ‌هاست و تا آخر داستان سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود. البته داستان چهرۀ وایکینگ‌ها را تا حد زیادی خوب به تصویر کشیده بود. می‌توان این خوب به تصویر کشیدن چهرۀ خشن وایکینگی‌ها را تا حدودی به واقعی نبودن داستان نسبت داد و نادیده گرفت.

نتیجۀ دیگری که می‌توان از داستان گرفت، برخورد کلیشه‌ای انسان با موجوداتی است که نمی‌شناسد. انسان همیشه در برخورد با طبیعت و موجودات ناشناخته، به طرز اشتباهی با آنان برخورد می‌کند. در انیمیشن شاهد این بودیم که اژدهایان به خاطر وجود اژدهایی بزرگ‌تر از خود مجبور به غارت روستاها بودند و مردم این را نمی‌دانستند که در آخر داستان مشکلشان حل می‌شود.

محتوای انیمیشن گرچه کلیشه‌ای بود اما قالب نوآورانه و منحصر به فرد آن باعث شد که کلیشه‌ای بودنش نادیده گرفته شود و جذاب‌تر به نظر بیاید. محتواهای این انیمیشن شامل عدم مقبولیت قهرمان داستان در جامعه‌ای است که اکثریتشان شبیه یکدیگر هستند. انیمیشن فرهنگ وایکینگی‌ها را تا حدودی درست به تصویر کشیده بود و همچنین می‌توان برخورد وایکینگ‌ها با اژدهایان را نیز برخورد انسان با طبیعت تفسیر کرد.

دریم ورکز

دریم ورکز استاد قصه‌های تکراری

اگر به آثار استودیو دریم‌ورکز (DreamWorks) نگاهی کل بیندازیم، خواهیم دید که همۀ انیمیشن‌ها داستانس یکسان با روایت‌های مختلفی دارند. در همۀ انیمیشن‌های استودیو‌ی مزبور، قهرمان داستان در ابتدا شخصیتی بدون مقبولیت اجتماعی است. در شرک (Shrek)، پاندای کونگ‌فو کار (Kung Fu Panda) و همچنین “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” شاهد این ماجرا هستیم. البته این عدم مقبولیت فقط در قسمت اول سینمایی این آثار رخ می‌دهد و تا آخر داستان این مقبولیت به دست می‌آید. در قسمت‌های بعدی ما موجودی را می‌بینیم که دارای محبوبیت و مقبولیت اجتماعی است، به خاطر دستاوردی که در قسمت اول داشته است.

داستان در رابطه با پسری به اسم هیکاپ (یا سکسکه) است. در مقایسه با وایکینگ‌ها او پسری بسیار لاغر و ضعیف است و از ویژگی‌های وایکینگی بهره‌ای نبرده است. در داستان ما شاهد کلیشۀ عدم محبوبیت او به خاطر تفاوت‌هایش هستیم. اتفاقاتی که در طول داستان برای هیکاپ رخ می‌دهد باعث می‌شود او با وجود تفاوت‌هایش محبوبیت خود را به دست آورد و به یک قهرمان تبدیل شود.

یک ویژگی که داستان دارد، این است که توانسته به خوبی مدت زمان زیادی را در یک اثر سینمایی جای دهد. البته در این حالت، انیمیشن از بعضی بخش‌های داستان سریع عبور می‌کرد. مثلاً بخشی که هیکاپ در حال تمرین با اژدهای خود یعنی “خشم شب” بود، بسیار سریع گذشت. تقریباً هیکاپ با هر دفعه مواجه شدن با خشم شب در شناخت یکی از ویژگی‌های اژدهایان استاد می‌شد. حال آن که زمان زیادی برای این کار پیش‌بینی می‌شود. مثلاً شاید هر نوع اژدها با دیگری فرق داشته باشد که در داستان همۀ اژدهایان از لحاظ نقاط ضعف یکسان فرض شده بودند.

وایکینگ‌های وحشی بامزه می‌شوند

داستان تقریباً به خوبی فرهنگ وایکینگ‌ها را به تصویر کشیده است اما نقاط ضعفی نیز دارد. غریبگی وایکینگ‌ها با کتاب، زمانی که گابر به نوجوانانِ تحت آموزش پیشنهاد مطالعۀ کتاب می‌دهد به خوبی مشهود است. می‌توان گفت وایکینگ‌ها بیشتر از این که به علم و مطالعه علاقه نشان دهند به مبارزه و درگیری علاقه دارند. بخش دیگری که داستان در رابطه با فرهنگ وایکینگ‌ها به خوبی به تصویر کشیده است، خشونت آن‌ها در مبارزات است.

البته نقاط ضعفی هم در روایت فرهنگ آن‌ها وجود دارد. مثلاً ما شاهد این هستیم که در قبیلۀ وایکینگ‌ها همۀ مردم دارای کانون گرم خانواده هستند. حال این که در واقعیت مفهوم خانواده در وایکینگ‌ها به این مقدار صمیمی نبوده، مخصوصاً در زمان جنگ. همچنین در بخش‌های قابل توجهی از داستان ما شاهد طرف‌داری این انیمیشن از زنان و جنبش فمینیسم هستیم. در نماهای متعددی ما شاهد حضور یک زن در کنار مردان هستیم، در حالی که در کشتی به سمت جنگ با اژدها می‌رفتند. در حالی که در واقعیت زنان وایکینگ به هیچ وجه در جنگ‌ها حضور پیدا نمی‌کردند.

ضعیف و قوی

ضعیف به تصویر کشیدن شخصیت اول و قهرمان داستان یعنی هیکاپ، و قوی و پرزور کشیدن شخصیت دیگر داستان، یعنی دختری به نام آسترید را می‌توان حرکتی در راستای این محتوا دانست. این که استثنائاتی وجود دارد و زنان هم می‌توانند کارهای سنگین مردانه انجام دهند. در صورتی که در تاریخ وایکینگ‌ها دختران آموزش خانه‌داری می‌دیدند، نه مبارزه با اژدها!

انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” گرچه ظاهراً داستان کلیشه‌ای دارد، اما وجود عناصر جدیدی به نام اژدهایان باعث جذابیت داستان شده و آن را خلاقانه نمایان کرده است. بسیاری از منتقدان این اثر را بهترین اثری دانستند که در مورد اژدهایان است. با وجود تمام این نقاط قوت و ضعف، این انیمیشن یک داستان فانتزی و عالی برای تجربه کردن است.

دریم ورکز

شخصیت‌هایی که بود و نبودشان یکی است

انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم گرچه شخصیت‌های زیادی داشته و شخصیت‌پردازی‌شان هم به خوبی صورت گرفته، ولی وجود اکثرشان تأثیر خاصی در روند داستان نداشته است. می‌توانیم داستان را دارای چهار شخصیت اصلی بدانیم. هیکاپ، استوییک پدر هیکاپ، آسترید و قبیله وایکینگ!

هیکاپ، شخصیت اول و قهرمان داستان است. او پسری ضعیف و لاغر مردنی و شخصیتی متفاوت در بین مردم وایکینگ است. او آرزو دارد یک اژدها بکشد تا بتواند مقبولیت خود را نزد پدر و جامعه خود به دست بیاورد. هیکاپ شخصیتی ماجراجو و کنجکاو دارد. او هنجار شکن است و به فرهنگ وایکینگی قبیلۀ خود که توأم با خشونت است اعتراض دارد. هیکاپ در نهایت موفق می‌شود تا این هنجارشکنی را انجام دهد و ناهنجار را به هنجار تبدیل کند و صلح و صفا را در میان وایکینگ‌ها و اژدهایان برقرار کند.

وایکینگ‌های فمنسیت

آسترید، یکی دیگر از شخصیت‌های اصلی داستان است. او دختری قوی و پرزور به تصویر کشیده شده و در میان نوجوانان از محبوبیت خاصی برخوردار است. او با قدرتی که دارد می‌تواند پابه‌پای وایکینگ‌ها بجنگد و نمایندۀ پیروزی در میان نوجوانان است. او به مرور با موفقیت‌های متعدد هیکاپ محبوبیت خود را از دست داده و هیکاپ به جای او محبوب می‌شود. او را می‌توان یکی از عناصر مهم برای بیان مفهوم فمینیستی انیمیشن دانست.

می‌توان از ضعف بدنی هیکاپ و از قدرت آسترید این نتیجه را گرفت که در مردان هم استثناهایی وجود دارد و زنان هم می‌توانند پابه‌پای مردان در میادین جنگ و مبارزه شرکت کنند. مفهوم فمینیستی از این طریق به راحتی به مخاطب ارائه می‌شود. شاید بتوان شخصیت هیکاپ را در جامعه پذیرفت اما پذیرفتن شخصیت آسترید آن هم در فرهنگ وایکینگ‌ها سخت و باورناپذیر است.

استوییک نام پدر هیکاپ است. او رئیس قبیله و شخصی با مقبولیت بسیار بالا در جامعه است. او در اوایل داستان تا زمانی که هیکاپ خودی نشان بدهد، نسبت به هیکاپ خوش‌بین نبود و از داشتن چنین پسری تأسف می‌خورد. او اشتیاق وصف‌ناپذیری در نابودی اژدهایان دارد و بسیار متعصب است. در اواخر داستان هم، کم مانده بود که با تعصب خود و تحریک کردن اژدها به پسر خودش که در حال رام کردن اژدها بود آسیب بزند.

تعصب داشته باش حالا هرچه که می‌خواهد باشد

ما در آخر با قبیله‌ای وایکینگی طرف هستیم که تا حدودی طبق واقعیت به تصویر کشیده شده است. خشونت و تعصب بر روی نابودی دشمن (حالا هرچه که می‌خواهد باشد!) درست نمایش داده شده بود. غریبه بودن وایکینگ‌ها با کتاب و دانش و همچنین شوق و اشتیاق فراوان به نابودی و نابود کردن نیز از جمله مسائلی بود که در رابطه با وایکینگ‌ها به درستی بیان شده بود. البته مسئله زنان در انیمیشن طبق واقعیت نبود.

انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم با شخصیت‌پردازی قوی خود توانسته است علاوه بر این که داستان را به خوبی هر چه تمام روایت کند، هر محتوایی هم که مد نظرش است را به خوبی به مخاطب ارائه دهد. انیمیشن دارای یک داستان عالی همراه با شخصیت‌پردازی قوی است که باعث جذابیت آن برای مخاطب می‌شود.

دریم ورکز

دریم ورکز و رویای طراحی سه بعدی

استودیو دریم‌ورکز (DreamWorks) یکی از استودیوهای معروف و جهانیِ متعلق به کشور آمریکاست. این استودیو تمام انیمیشن‌های خود را به صورت طراحی سه‌بعدی و اکثراً با کیفیت بالا می‌سازد. در رابطه با فیلم‌های بلند، به این دلیل که تک قسمتی هستند و باید فروش زیادی داشته باشند، از لحاظ فنی بیشتر بر روی آن‌ها کار می‌شوند؛ اما مجموعه‌های سریالی که قسمت‌های زیادی دارند و تا اتمام پروژه زمان زیادی می‌گیرند، برای سریع تمام شدن کار با کیفیت پائین‌تری به مخاطب عرضه می‌شوند.

انیمیشن از لحاظ طراحی محیط قبیله و روستای کوچک وایکینگی به خوبی عمل کرده است. طراحی شخصیت‌ها و مردم روستای بِرک، کاملاً تداعی‌کنندة فرهنگ و حال و هوای وایکینگی‌ها است. وایکینگ‌های روستای بِرک مردمی قدرتمند به تصویر کشیده شده‌اند که با اژدهایان مبارزه می‌کنند. طراحی چهره‌ها واقع‌گرایانه بود، اما راجع به طراحی بدنی شخصیت‌ها نمی‌توان چنین چیزی گفت. همچنین ما با طراحی‌های منحصر به فردی، مخصوص این مجموعه نیز طرف هستیم؛ طراحی انواع اژدهایان.

دنیایی ذرباره اژدهایان

اثر در نگاه اول دربارۀ اژدهایان است و ما با انواع مختلف طراحی اژدهایان روبه‌رو هستیم که به نوبۀ خود خلاقیتی منحصر به فرد در صنعت انیمیشن‌سازی است. معمولاً در انیمیشن‌هایی که با یک اژدها طرف هستیم، اکثر اژدهایان یک طرح مخصوص و شبیه به هم با تفاوت‌های اندک دارند اما در این مجموعه ما شاهد انواع مختلفی از اژدهایان هستیم. همان‌طور که حیوانات در واقعیت انواع و اقسامی دارند، در این مجموعه، اژدهایان نیز همانند حیوانات دارای دسته‌بندی‌های مختلف هستند و این برای مخاطب بسیار جذاب و قابل تأمل است.

می‌توان در رابطه با موسیقی این را گفت که همانند دیگر آثار مربوط به وایکینگ‌ها، و البته بسیار قوی‌تر از آن‌ها، موسیقی این انیمیشن همانند طراحی آن، تداعی‌کنندة فرهنگ و حال و هوای وایکینگ‌ها بود. نامزد شدن برای دریافت جایزه موسیقی متن جهانی گواهی بر این ادعاست.

در یک نگاه کلی، می‌توان گفت دست آوردی که این انیمیشن در جشنواره‌ها و جوایز مختلف در رابطه با ساخت فنی خود داشته نیازی به توضیح اضافه ندارد. یک انیمیشن، با داستانی جذاب، محتوای نسبتاً مفید، شخصیت‌پردازی عالی و ساختار فنیِ حرفه‌ای که می‌تواند برای شما دنیایی جدید از خیالات و اژدهایان خلق کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Howls Moving Castle

قلعه متحرک هاول انمیشینی ژاپنی محصول سال 2004 از استودیو جیبلی‌ست. استاد بزرگ، میازاکی، خودش فیلم‌نامه را با برداشتی آزاد از کتاب دایانا وین جونز به همین اسم نوشته و انیمه را نیز کارگردانی کرده است. موسیقی بی‌نظیر اثر نیز از استاد جو هیسایشی است. میازاکی فردی ضد جنگ تجربیات تلخ جنگ جهانی دوم در […]

انیمه A Silent Voice

صدای خاموش انیمیشنی سینمایی‌ به کارگردانی خانم نائوکو یامادا و محصول سال 2016 از استودیوی خوشنامِ کیوتو انیمیشن است. اثر براساس مانگایی به همین نام، از خانم یوشیتوکی اویما ساخته شده ‌است و فیلمنامه‌ انیمه هم از خانم ریکو یوشیدا است که کارنامه‌ی پرباری دارد. طراحی شخصیت توسط فوتوشی نیشیا انجام گرفته و موسیقی متن […]

انیمه Millennium Actress

امروزه خیلی از ما مجبوریم بر چهره‌هایمان نقاب بزنیم. هرکداممان یک نقاب خاص برای حضورمان در مکان‌های مختلف داریم یکی مهربان یکی خشن یکی دوست داشتنی. البته داشتن این نقاب‌ها به این معنا نیست که ما آدم‌های بد یا خوبی هستیم فقط به این معناست که حقیقت درونمان گاهی با چهره‌هایمان ناهمخوانی دارد. بعضی‌ از […]

انیمه Promare

پرومر، جدیدترین ساخته استودیو تریگر و همچنین جدیدترین نوع طراحی انیمه از سوی این استودیو است. این تغییر سبک طراحی استودیو تریگر نظر منتقدان را جلب کرد. در نگاه منتقدان، این نوع طراحی به عنوان راهی جدید برای موفقیت بیشتر این استودیو به شمار می‌رود. از تولیدات معروف دیگر این استودیو می‌توان به انیمه‌های سریالی […]