مشخصات اثر

  • نام اثر
    Corpse Bride عروس مرده
  • ژانر
    انیمیشن فانتزی گوتیک
  • سال ساخت
    2005
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    77 دقیقه
  • کشور سازنده
    آمریکا
  • نام کارگردان
    تیم برتون مایک جانسون
  • نام نویسنده
    تیم برتون کارلوس گرنجل
  • بازیگران
    جانی دپ بونهام کارتر امیلی واتسون
  • استودیوی سازنده
    برادران وارنر
  • جوایز
    انیمیشن عروس مرده در سال 2006 نامزد بهترین فیلم بلند انیمیشن در جشنواره اسکار شد.
  • بازخورد و میزان استقبال
    انیمیشن عروس مرده 117.2 میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشته است.
نوشته شده در: توسط: فاطمه حدیده در: انیمه و انیمیشن

عروس مرده که یک کمدی سیاه و فراواقعی است، فضایی تیره دارد. نوع کار با سبک تیم برتون دارای همخوانی بوده و مقایسه عروس مرده با کابوس قبل از نیمه شب (انیمیشن موفقی که پیش از آن توسط تیم برتون ساخته شده بود) بر محبوبیت آن، اثر می‌گذاشت. انتظارات از کار جدید او بسیار بالا بود؛ به همین خاطر انتقادات زیادی بر عروس مرده وارد شد.

عروس مرده به عنوان کاری مجزا، خوش ساخت و قابل قبول است. موسیقی، تصویر، فضاسازی و به طور کل تکنیک و فن، نقش مهمی در بالا بردن کیفیت آن ایفا می‌کند. خلاقیت این انیمیشن در زبان طنز، انتقال دیدگاه نویی که در به تصویر کشیدن دنیای مردگان و زندگان دارد و نقد و درک درباره این مفاهیم بروز می‌کند.

تیم برتون

تاریک‌تر از تاریک

فضای دلگیر و وهم‌انگیز، موضوع عاشقانه، شخصیّت‌های منزوی و بدخلق نشان از سبک گوتیک انیمیشن عروس مرده دارد. یک عاشقانه لطیف که با موضوع مهیب مرگ همراه خواهد بود. وحشت مرگ با شوخی‌ها، فضاسازی و تصاویر خلاقانه کمرنگ می‌شود. زندگی در دنیا نکبت‌بار، سرد و بی‌روح و بدون لذت در برابر زندگی پس از مرگ که شاد و خالی از نگرانی است قرار می‌گیرد.

مرگ عادی و بخشی از زندگی و منتهای زندگی انسانی معرفی می‌شود. تصویر پرابهام ما از مرگ، با سرگرمی‌های آشنا، آواز، موسیقی، عادت‌های انسانی و هم‌زیستی‌ها و غیره جایگزین تصویر وحشت‌آور مرگ می‌شود. مخاطب کودک با مرگ ارتباط برقرار می‌کند و راحت‌تر می‌تواند آن را درک کرده و بشناسد. چه بسا فرصتی پیش بیابد و با ترس‌ها، تاریکی، موجودات ناآشنا و خیالی‌اش روبه‌رو شود.

انیمیشن در دوره ویکتوریایی در یک شهر کوچک و به دور از تکنولوژی رخ می‌دهد و دارای یک فضای سنتی است. خانواده، به عنوان نسل پیشین، نگاهی خشک و مادی نسبت به مسائل دارند و عدم درک درست از فرزندان و آرزوهای جوانان، دو نسل را در مقابل هم قرار می‌دهد.

مرگی که از زندگی پیشی گرفته و جذاب‌تر معرفی می‌شود می‌تواند نقدی بر شیوه زندگی انسان‌ها باشد؛ زندگی‌ای پراسترس، مادی و خالی از عشق و هیجان. جوانانی که در آن دنیای مرده هنوز کمی به عشق و روحیه زندگی اعتقاد دارند در برابر خانواده‌هایی که به همه چیز مادی نگاه می‌کنند و حتّی ازدواج را نوعی معامله می‌دانند، قرار می‌گیرند. شکاف میان دو نسل و خواسته‌ها و روحیات متفاوت این دو، بخشی از نمایش را شامل می‌شود.

ازدواج به عنوان یک ارزش وجود دارد. عروس مرده، عروسی دلشکسته است که نتوانسته به نظام ارزشی خود، یعنی ازدواج، دست یابد. او پیش از ازدواج به قتل رسیده اما هنوز به دنبال عروس شدن است. دخترها، احساساتی، عاشق و به دنبال عروس شدن هستند.

تیم برتون

ساختار کلاسیک قصه‌گویی تیم برتون

داستان از الگوی پیرنگی ساده و مشخصی پیروی می‌کند و عناصر داستانی با نظمی منطقی به هم متصل شده‌اند. داستان در سه پرده و بر مبنای شیوه داستان‌گویی کلاسیک ساخته شده که دارای دو اوج داستانی است. ضعف ویکتور در مراسم تمرینی و رفتنش به سرزمین مرده‌ها برهم‌زننده‌ شرایط اولیه و رد فداکاری ویکتور، توسط امیلی در لحظه آخر، سامان دهنده خط روایی داستان است.

سیر داستانی مستقیم و زمان‌بندی آن به دور از پراکندگی‌های زمانی است. گذر زمان در انیمیشن پیچیدگی زمانی ندارد و بر طبق روال و نظم پیش می‌رود. پایان‌بندی فیلم قابل پیش‌بینی است و کاملاً با انتظار مخاطب مطابقت دارد؛ اما خرده روایت‌ها و ساختار شکنی‌ای که در فضاسازی وجود دارد، کشش داستانی را ایجاد می‌کند. پایان خوش و قابل انتظار در فضای سیاه و سخت‌گیرانه داستانی خوشایند و مناسب است.

تیم برتون

شخصیت‌های دو قطبی

معرفی شخصیّت‌ها در سطح متوسط صورت می‌گیرد. اطلاعات کمی از آن‌ها به مخاطب ارائه می‌شود؛ اما در همان سطح نیز مخاطب را با خود همراه می‌کند. شخصیّت‌ها بیشتر در ارائه بازی‌ها معرفی می‌شوند و شخصیّت داستانی را واقعی جلوه می‌دهند. از این طریق رابطه عاطفی قوی‌تری با مخاطب برقرار می‌کنند. بازی‌ها و ابزارهای صوتی تصویری به کمک خط داستانی و تعریف شخصیّت‌ها می‌آید.

شخصیّت‌های داستان عموماً دوقطبی هستند. مادر و پدر ویکتوریا و لرد بارکیس در مقابل شخصیّت‌های دوست‌داشتنی، نفرت‌انگیزاند. شخصیّت‌های اصلی( ویکتور، ویکتوریا، امیلی)، افرادی با نقطه ضعف‌های انسانی همراه با استرس‌ها و دردهای جوانان معرفی می‌شوند. آن‌ها شخصیّت‌های دوست‌داشتنی‌ و پرنقصی هستند که در شرایط عجیب و غریبی قرار گرفته‌اند؛ مخصوصاً امیلی که می‌توانست ترسناک و خودخواه باشد. در مجموع هر سه‌ این شخصیّت‌ها مثبت تلقی می‌شوند.

پیشرفت شخصیت‌ها در طول داستان منطقی و قابل انتظار است. ویکتوریای احساساتی، تصمیم عجولانه و اجباری خانواده ویکتوریا برای ازدواج با لرد بارکیس، رفتار امیلی با ویکتور و تصمیم و عملکرد ویکتور تمامی آن چیزی است که از همان ابتدا و با معرفی شخصیّت‌ها می‌توانستیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم.

تیم برتون

تکنیک نقطه قوت

نقطه قوت انیمیشن عروس مرده تکنیک و جنبه سرگرمی بالای آن است. فضاسازی، موسیقی و تصویر، بخش‌های مهمی هستند که بر روی کیفیت ارائه آن تأکید داشتند. موسیقی نقش مهمی در سرگرمی و اثربخشی و جذابیت کار دارد. بخش‌ عمده‌ای از کار، موزیکال و با آواز و موسیقی توضیح داده می‌شود. هیجان و اوج و فرود داستانی با موسیقی کنترل می‌شود.

کاراکتر‌های متنوع و خلاقانه و شوخی‌ها و ظرافت‌های تصویری به وفور یافت می‌شود. هر کدام از کاراکتر‌های فرعی می‌توانند حس مکاشفه و لذت را برای کودک ایجاد کند. همین خلاقیت‌های تصویری، ترسی که کودک از فضا دریافت می‌کند را از بین می‌برد و به جای آن تصویر و تجربه‌ای خوشایند قرار می‌دهد.

رنگ‌های استفاده شده کاملاً با فضای داستانی و درک مخاطب از آنچه قرار است با آن روبه‌رو شود هماهنگ است. رنگ‌های غالب در فضاسازی‌ها، سیاه، خاکستری، آبی کم‌رنگ و سفید هستند. ترکیب و استفاده بیش از اندازه از مشکی و خاکستری به شکوه، وهم فضا، تهدیدآمیزی و القای حس ترس کمک می‌کند. آبی کم‌رنگ، مشکی را لطیف‌تر نشان می‌دهد. استفاده از این ترکیب برای مردگان، بهره‌وری هوشمندانه و دقیقی برای ایجاد حس مثبت در کودک است. بخشی از نکته‌های داستانی از طریق همین رنگ‌بندی‌ها بیان می‌شوند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Your Name

می‌توان این انیمه را با توجه به استقبالی که از آن شد، بهترین اثر ماکوتو شینکای معرفی کرد. کارگردانی که به ساختن انیمه‌های عاشقانه و ماجراجویانه معروف است. همچنین منتقدین به او لقب «میازاکی جدید» را داده‌اند. اسم تو یکی از کارهای بلند ماکوتو شینکای در ژانر عاشقانه و ماجراجویی است. موسوبی؛ وحدت در عین […]

انیمه Death Note

انیمۀ “دفترچه مرگ” اقتباسی از یک مجموعه مانگای ژاپنی به نویسندگی “سوگامی اوهبا” و تصویرگری “تاکشی اوباتا” است. مانگا دفترچه مرگ اولین بار در مجله “شونن جامپ” توسط انتشارات بزرگ “شوئیشا” منتشر شد. انتشار این مانگا از سال 2003 تا سال 2006 طول کشید. این مانگا هم اکنون در 12 جلد جمع آوری شده است. […]

انیمه Terror in Resonance

ترور طنین انداز در ژاپن بیشتر به اسم ترور در توکیو شناخته می شود. برخلاف تصور اولیه‌ای که ممکن است از داستان انیمه داشته باشید، این سریال ابدا یک موضوع کلیشه‌ای با داستان‌پردازی تکراری نیست. شاید امروز در دنیای انیمه هرچه اسم و رسم بیشتری در کرده باشد، اولویت بیشتری برای دیده شدن توسط مخاطب […]

انیمیشن Curious George

دنبال انیمیشنی آموزنده و لذّت‌بخش برای کودکتان می‌گردید؟ جورج کنجکاو می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. زیرا در عین این که درس‌های زیادی به بچّه‌ها می‌دهد، پر از صحنه‌های زیبا و بامزّه و خنده‌دار است. مثل پرواز باستان‌شناسی دست ‌و پا چلفتی با بادکنک‌هایی که از دست دیگران می‌گیرد، یا خرابکاری‌های میمونی که از کثیف […]