مشخصات اثر

  • نام اثر
    whisper of the heart زمزمه قلب‌ها
  • ژانر
    درام رمنس خانوادگی
  • سال ساخت
    1995
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    110 دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    یوشیفومی کوندو
  • نام نویسنده
    هایائو میازاکی آئوی هیراگی
  • بازیگران
    یوکوهونا ایسی تاکاهاشی شیگرو موروئی
  • استودیو سازنده
    جیبلی
  • بازخورد و میزان استقبال
    انیمیشن زمزمه قلب‌ها 1.85 میلیارد پوند در ژاپن فروش داشته است.
نوشته شده در: توسط: فاطمه حدیده در: انیمه و انیمیشن

زمزمه قلب‌ها اولین و تنها انیمیشن کارگردانی شده توسط کوندو قبل از مرگش بود. استودیو جیبیلی امیدوار بود که کندو جانشین میازاکی و تاکاهاتا بشود. میازاکی در این کار به عنوان نویسنده حضور دارد. ایده و متن اثر بر اساس یک مانگا تک جلدی تهیه شده است. میازاکی با ایجاد تغییراتی، آن را بازنویسی کرد، به داستان قدرت و استحکام بخشید و آن را از کلیشه‌ها زدود. داستانی که شیزوکو می‌نویسد، رگه‌هایی از سبک فانتزی میازاکی دارد. تخیل او در این بخش‌ها قابل تشخیص است.

زمزمه قلب‌ها درباره تلاش و پشتکار، جست‌وجوها و کشف و تعریف هدف‌های نو، در دوران بلوغ و کمی قبل از بزرگسالی است. تربیت آدم‌های هدفمند و تلاشگر از دغدغه‌های فرهنگ ژاپن است. صنعت مانگا و انیمیشن معمولاً سعی دارد در خلق شخصیّت و داستان‌پردازی‌ها از فرهنگ خود جلو بزند و به رشد آن کمک کند. استودیو جیبیلی و شخصیّت‌های خلق شده توسط میازاکی، در همین راستا عمل می‌کند.

هایائو میازاکی

دل روزمرگی‌های یک دختر مدرسه‌ای

انیمه زمزمه قلب‌ها، داستانی ا‌ست که از دل روزمرگی‌های ساده یک دختر مدرسه‌ای و نوجوان بیرون می‌آید. یک ماجراجویی ساده، ملموس و هنرمندانه با دغدغه ورود به بزرگسالی، یافتن مسیر و گمگشتگی‌های مربوط به آن، استرس‌ها و ترس‌ها که در فضایی رئال رخ می‌دهد. روزمرگی‌ها که به خوبی به هم وصل شده‌اند، جذابیت و باورپذیری دارند و مخاطب را در این جریان ملایم زندگی که به تصویر کشیده شده است، با خود همراه می‌کنند.

نظام خانواده محکم و افراد، همدل و همراه یکدیگر هستند. مسئولیت‌پذیری نسبت به هم، درک شرایط و همراهی، احترام و اعتماد، دو طرفه، از جانب پدر و مادر به فرزندان و فرزندان به والدین دیده می‌شود. همچنین پدر و مادر در کنار هم قرار دارند و حامی فرزندان خود هستند.

شیزوکو ادامه راه خانواده است. او از خانواده تأثیر می‌پذیرد و ما می‌بینیم که در رفتارش، چگونه آن‌ها را بازتاب می‌دهد؛ او همان رابطه و مسئولیت‌پذیری که در خانه و درون خانواده‌اش دیده است را در رابطه با سی‌جی دارد. او نمی‌پذیرد که بار مسئولیت هر دو بر روی دوش یک نفر باشد.

آموزش زندگی به نوجوانان

انیمیشن، الگوی مسئولیت‌پذیری و یک رابطه ایده‌آل را به نوجوان ارائه می‌دهد. تضمینی نیست که آن‌ها تا ابد کنار هم قرار بگیرند؛ اما امید، پیشرفت و همراهی لازم برای کنار هم بودن و ادامه دادن این راه را دارند. کشف استعداد، تلاش و کوشش برای پرورش آن، صبوری و تمرکزی که در مسیر لازم است را نشان می‌دهد. هدفمندی شخصیّت‌ها می‌تواند برای مخاظب الهام‌بخش باشد.

مسئله انیمیشن بزرگسالی و ورود به بزرگسالی و بلوغ، چالش‌ها و دغدغه‌های مربوط به آن است؛ بنابراین کودک در آن، جایی ندارد. اما برای حیوانات به خصوص گربه، شخصیّت و نقش قائل شده‌اند. آموزه‌های کوچکی درباره زندگی اجتماعی دارد؛ همچنین نمایانگر زندگی مدرسه‌ای و شهری و در ابعاد گسترده‌تر فرهنگ ژاپن است.

هایائو میازاکی

چندگانگی روایت داستان

پیرنگ داستان، خطی است و شخصیّت و مخاطب با هم، زمان حال را کشف و درک می‌کنند. چند روایت هنرمندانه کنار هم قرار می‌گیرند و یک ساختار کل و منسجم می‌سازند. روایت‌های موازی، تنوع ژانر دارند. داستانی که شیزوکو می‌نویسد، به عنوان یکی از خرده روایت‌ها، رگه‌هایی از فانتزی را به داستان می‌افزاید.

قصه‌پردازی خلاقانه به مخاطب فرصت کشف و تخیل می‌دهد. فضای رئال داستانی، شگفتی را به زندگی روزمره مخاطب نزدیک می‌کند. جریان داستان، روان، ملایم و غیرقابل پیش‌بینی است. در پس هر گره داستانی، محتواهای بیشتری برای درک و مکاشفه یافت می‌شود.

پایان‌بندی واقع‌گرایانه و لطیف است. لحظه‌های پایانی، احساسی و پرشور هستند؛ اما این اتفاق ساده با ظرافت از کلیشه‌ها جدا می‌شود. متعهد شدن غیررسمی دو نوجوان نسبت به هم با تأکید بر شکنندگی رابطه، احترام مخاطب را برمی‌انگیزد و او را از اعتمادش خشنود نگه می‌دارد. پایان خوش و واقعی آن ایده‌آل است.

توضیحی که برای خوانده شدن بیشتر کتاب‌های مورد پسند شیزوکو از جانب سی‌جی آورده می‌شود، ساده‌لوحانه و دم‌دستی است. پرداختی که برای باز کردن گره این قسمت صورت می‌گیرد، ضعیف است.

هایائو میازاکی

در مسیر کشف خود

شخصیّت‌ها کمال‌طلب و آرمانی هستند. تلاش، کوشش و صبر در مسیر کشفی که شخصیّت‌ها طی می‌کنند می‌تواند بسیار الهام‌بخش باشند. شخصیّت‌ها به خوبی پرداخته شده‌اند. آن‌ها، در مسیر خودشناسی و درک و کشف رویاهای خود هستند. بنابراین تا جایی که داستان نیاز دارد، با جنبه‌های مختلف و مسائل‌اشان آشنا می‌شویم. احساسات شخصیّت‌ها و مشکلات و تجربیات‌شان، هنرمندانه و با ظرافت بیان و منتقل می‌شود.

گربه به عنوان یک حیوان، شخصیّت‌پردازی شده است و با وجودی که این شخصیّت‌پردازی، انسانی نیست اما تمرکز و شخصیّتی که از او معرفی می‌شود کاملاً ملموس است. صنعت تشخیص برای گربه مجسمه و در فضای فانتزی داستان وجود دارد.

شخصیّت‌ها فعال و مستقل‌اند. زن و مرد، سالمند، جوان و میانسال کنار هم، مسیر رشد و توسعه فردی را طی می‌کنند و هر جا که نیاز است به عنوان همراه و حامی حضور دارند. همین مسائل، پیوند شخصیّت‌ها را مستحکم می‌کند و شخصیّت‌ها فرصت می‌یابند به شکل فردی و جمعی معرفی شوند.

هایائو میازاکی

وقتی همه چیز سر جایش است

جزئیات عالی و ظریف به حس کشف، جست‌وجو و تیزبینی چشم کمک می‌کند و خود تصاویر نیز، قابل تحلیل و پر از شگفتی هستند. انعکاس احساسات و عکس‌العمل‌های شخصیّت‌ها، به ارتباط مخاطب و شناختی که از آن‌ها دارد، کمک می‌کند.

استفاده از رنگ‌ها، متنوع است. رنگ‌های سرد در فضاسازی شهری به خصوص برای ساختمان‌ها به کار رفته‌اند. انیمیشن بر طراحی فضای شهری، ساختمان‌ها و منظره تمرکز ویژه دارد. این تصاویر به زیبایی و فضاسازی و شناخت از محیط کمک می‌کند و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خانه‌های کوچک آپارتمانی، ساختمان مدرسه، خانه‌های دلباز مناطق دیگر، جاده‎ها و طبیعت شهری می‌تواند نشانگر بخشی از معماری شهری ژاپن باشد. استفاده هنرمندانه از موسیقی به فضاسازی کمک می‌کند و به داستان جان می‌دهد. موسیقی ملایم و آواز بر جریان نرم فیلم اثر می‌گذارد و اثرپذیری و پیوند با مخاطب را استحکام می‌بخشد.

موسیقی این انیمیشن، با تحریک حس شنوایی، آرامش، جست‌وجو، تمایل به کشف و کنش را در مخاطب زنده می‌کند. زیبایی‌های صوتی و بصری همراه فضاسازی‌ها و پیرنگ دقیق انیمیشن می‌شوند و به عمیق‌سازی آن کمک می‌کنند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمیشن The SpongeBob Movie: Sponge On The Run

داستان انیمیشن باب اسفنجی به گونه‌ای نبود که بتوان برای آن محتوایی خارج از محتوای کلی در نظر گرفت. تمام دوستان و دشمنان باب اسفنجی در این سری جمع شده بودند و از خوبی‌های باب اسفنجی و تأثیراتی که او در زندگی آن‌ها داشت می‌گفتند. همان داستان همیشگی باب اسفنجی شخصیتی دوست داشتنی است که […]

انیمه monster

دنیایی خاکستری هیولا، انیمه‌ای است که همیشه شاهد آن نخواهیم بود. داستانی قوی و مجذوب کننده با شخصیّت‌پردازی عالی. داستانی که حقیقتاً می‌توان گفت ارزش وقت گذاشتن و تماشا کردن را دارد. با آنکه سیر کلی داستان شاید قابل پیش‌بینی و یکسان باشد، امّا همیشه حوادثی هستند که غیرقابل پیش‌بینی و هیجان‌انگیز هستند. انیمه هیولا […]

انیمه Pet

دست آموز (Pet) ابتدا یک مانگای ژاپنی به نویسندگی و تصویرگری رانجو میاکه است. این مانگا در شش جلد توسط انتشارات شوگاکوکان در یک مجله مانگا بزرگسالان از سال 2002 تا 2003 به چاپ رسید و منتشر شد. انیمۀ دست آموز، یک انیمۀ اقتباسی از همین مانگا است که در سال 2020 توسط استودیو جینو […]

انیمیشن آخرین داستان

برداشتی آزاد از شاهنامه ایران فعالیت کمی در حیطه‌ی انیمیشن سازی دارد. البته که از سال ۱۳۷۰ رشد قابل ملاحظه‌ای در آن داشته است اما هنوز آنطور که باید و شاید به جایگاهی قابل قبول نرسیده است، پس باید توجه داشت تمام افرادی که برای پابرجایی این هنر در ایران تلاش می‌کنند قابل احترام هستند […]