مشخصات اثر

  • نام اثر
    weathering with you فرزند آب و هوا
  • ژانر
    درام فانتزی رمانتیک
  • سال ساخت
    2019
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۱۱۱ دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    ماکاتو شینکای makoto shinkai
  • نام نویسنده
    ماکاتو شینکای makoto shinkai
  • بازیگران
    کتارو دایگو Notaro baigo نانا موری Nana Mori
  • استودیو سازنده
    comic wave films story inc
  • جوایز
    : سومین انیمه‌ای که نامزد به دریافت چهار جایزه از جشنواره annie شده است. Japan academy prize for animation of year Japan academy prize outstanding achievement Music Rad wimps 2020
  • بازخورد و میزان استقبال
    بازخوردها از این انیمه خوب بود و توانست انتظار مخاطب را از این کارگردان برآورده کند. این انیمه توانست به 23,7 میلیون دلار (639,9 میلیارد تومان) در ژاپن و 191,9 میلیون دلار (5,181,300 تیلیارد تومان) فروش در سطح جهانی برسد.
نوشته شده در: توسط: مهدیه مه‌آبادی در: انیمه و انیمیشن

احتمالاً در این روزها اسم انیمه فرزند آب و هوا را زیاد شنیده‌اید. این اثر به عنوان دهمین انیمه ماکاتو شینکای که به میازاکی جدید نیز شناخته می‌شود ساخته شده است و سه سال بعد از آخرین شاهکار ماکاتو با نام نام تو your name توانسته انتظارات فراوانی را که از این کارگردان می‌رفت برآورده کند و امتیاز 10/7.6 در IMDb و 91% درrotten tomatoes را به دست بیاورد.

ماکاتو شینکای

دنباله‌ای بر انیمه یور نیم

ما در این انیمه مانند انیمه قبلی ماکاتو (نام تو) با عناصر ماوراءالطبیعی و چالش‌ها و کنش‌های بین دو کاراکتر که در طی داستان با هم آشنا و در نهایت به یکدیگر وابسته شده‌اند، روبه‌رو هستیم. تاکی و میتسوها، دو کاراکتر اصلی نام تو برای لحظاتی در این انیمه حضور داشتند و به عنوان کاراکتر فرعی با هم دیدار داشتند.

قدرت‌های ماوراءالطبیعی در هر دو این انیمه‌ها به دست میتسوها و هینا، یعنی دختران دو انیمه بوده است و در نیمه‌های پایانی داستان میتسوها و هینا برای مدتی کمتر دیده می‌شود. کار اصلی را هداکا و تاکی پیش می‌برند و تنها تفاوت در اینجاست که در نام تو ما در ابتدا با میتسوها آشنا می‌شویم و بعد تاکی ولی در فرزند آب و هوا مخاطب ابتدا با هداکا و سپس هاینا مواجه می‌شود. بقیه روند کلی مشابه است. حتی در هر دو انیمه کاراکترها به شهر توکیو می‌روند با این فرق که یکی توکیو را ترسناک (هداکا) و دیگری یک شهر جالب و شگفت‌انگیز (میتسوها) توصیف می‌کند.

ماکاتو شینکای

دنیای فانتزی شینکای

محور اصلی مانند اغلب کارها، فانتزی و با روایتی رومانتیک است. مخاطب در ابتدا با پسری ۱۶ ساله به نام هداکا آشنا می‌شود که به شهر توکیو فرار کرده است. به نظر می‌رسد که هداکا به خاطر خشونت‌های خانگی مجبور به این کار شده است ولی داستان به طور قطعی و مشخص اطلاعاتی به ما نمی‌دهد.

هداکا سعی در پیدا کردن شغلی در توکیو دارد که با دختری به نام هینا آشنا می‌شود. هداکا موفق به پیدا کردن کار می‌‌شود و در این میان تفنگی پیدا می‌کند و یک روز که هینا را با افراد غریبه می‌بیند به پاس کمکی که هینا قبلاً به او کرده بود، تصمیم می‌گیرد که با تفنگ او را نجات دهد.

هداکا برای کمک می‌رود ولی بعداً برای این کارش سرزنش می‌شود. تفنگی که هداکا در این بخش از فیلم پیدا می‌کند در داستان، سرنوشت مشخصی ندارد و شما سرانجام آن را نخواهید فهمید. بعد از این ماجرا ارتباط بین دو کاراکتر با هم سست به نظر می‌آید ولی لحظاتی پس از دعوای بین این دو، هینا به هداکا بازمی‌گردد و رابطه آن‌ها شکل می‌گیرد. از این پس قدرت هینا به هداکا نشان داده می‌شود و از آن جایی که هینا به تازگی از کار اخراج شده است تصمیم می‌گیرد با این قدرت، کاری جدید دست و پا کند و در آن نیز موفق شود.

فدا شدن برای نجات جهان

ما در اینجا با برادر کوچک‌تر هینا آشنا می‌شویم و مخاطب می‌فهمد که هینا و برادر کوچکش یتیم هستند و برای ادامه زندگی‌شان به کار نیاز دارند. کاراکترها در ادامه با پلیس درگیر شده و فرار می‌کنند. بچه‌ها به یک هتل پناه برده و شبی خوش را در کنار هم می‌گذرانند ولی پایان شب هداکا متوجه می‌شود که هینا به خاطر استفاده بیش از حد قدرتش رو به نابودی است. آب و هوای توکیو رو به وخامت می‌رود و روزهای کمی است که باران نمی‌بارد و این بارش‌ها باعث سیلاب‌های زیادی می‌شوند. تنها راه بازگرداندن آب و هوا، فدا شدن هینا است.

این نقطه برای مخاطب این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا فدا شدن هینا ارزش برگرداندن آب و هوای متعادل را دارد یا خیر؟ اگر پاسخ بله باشد پس احساسات بین هینا و هداکا چه می‌شود؟ برادری که پس از خواهر هیچکس را ندارد چه؟ و از طرف دیگر اگر نه، آیا واقعاً یک نفر ارزش راحتی یک شهر را ندارد؟ خانه‌هایی که ممکن است خراب شود! انسان‌هایی که ممکن است کشته شوند و دیگر خساراتی که در پی دارد.

با تمام این پرسش‌هایی که پیش می‌آید، هینا برخلاف هداکا فدا کردن خودش را انتخاب می‌کند و صبح روز بعد هداکا، هینا را در کنار خود نمی‌یابد. در پرده نهایی بعد از کش‌وقوس‌های بین هداکا و پلیس، او موفق به برگرداندن هینا می‌شود ولی نمی‌تواند او را ببیند و به شهر خود برای ادامه تحصیل بازگردانده می‌شود.

وقتی هداکا به توکیو بازمی‌گردد، نیمی از توکیو به زیر آب رفته است ولی بألاخره دو کاراکتر به هم می‌رسند. با وجود اینکه آخر داستان به نیازهای رمانتیکی فیلم پاسخ داده است ولی این پایان، کمی به پاک کردن صورت مسئله شبیه است و شاید پیدا کردن راه حل سوم می‌توانست پایان مناسب‌تری باشد.

ماکاتو شینکای

شخصیت‌های تکراری در داستان‌های متفاوت

همانطور که در بخش‌های قبل متوجه شده‌اید، هینا و هداکا دو شخصیت اصلی این داستان هستند و در کنار شخصیت‌های فرعی مثل برادر کوچک‌تر هینا، و خواهر و برادری که هداکا در کنار آن‌ها کار کرده کامل می‌شوند. شخصیت‌پردازی‌های ماکاتو شینکای قالبی یکسان دارند. مانند باغی از کلمات، نام تو و در نهایت فرزند آب و هوا که کاراکتر‌ها بدون پرخاشگری نامعقول، واکنش‌های عصبی به موقع و روحی پایدار هستند. آن‌ها در تلاش‌اند که به خواسته خود برسند.

بیشترین هیجان شخصیتی را هداکا در فرزند آب و هوا داشت که در صحنه‌هایی تفنگ بر دست سعی در تهدید دیگران دارد؛ البته در این بین هرگز به کسی آسیب نرسید. به طور کلی کاراکترهای فرزند آب و هوا بسیار هیجانی‌تر نسبت به انیمه‌های قبلی خود برخورد کردند.

می‌توان از ویژگی دیگر کاراکترها به این موضوع اشاره کرد که نه تنها در این انیمه بلکه در بیشتر کارهای ماکاتو شینکای، اطلاعات کاملی از خانواده کاراکتر نداریم و بیشترین اطلاعات دریافتی مربوط به میتسوها در نام تو است که بخشی از داستان به خانواده او بازمی‌گردد. وگرنه مانند فرزند آب و هوا یا والدین به ندرت نشان داده می‌شوند و یا از دنیا رفته‌اند.

کاراکترهای کارهای ماکاتو شینکای در مواقع حساس معمولاً همان انتخابی را می‌کنند که به نظر، اولین و درست‌ترین کار می‌آید و شما کارهای غیرقابل انتظار و دوری از توقع از آن‌ها نمی‌بینید. این نوع شخصیت‌پردازی در اکثر کارهای ماکاتو شینکای باعث به وجود آمدن نوعی یکنواختی در کارهایش شده است.

ماکاتو شینکای

انیمیشن دو بعدی قویتر از سه بعدی

صنعت انیمیشن‌سازی ژاپن با اینکه چند وقتی است از تکنیک‌های سه بعدی در بعضی از صحنه‌ها، سکانس‌ها و حتی انیمه‌های مخصوص به خود بهره برده است، اما هنوز نمی‌تواند جذابیت و محبوبیت انیمه‌های دو بعدی را به دست بیاورد و ماکاتو شینکای با استفاده از همین تکنیک دو بعدی با طراحی و گرافیک بسیار جذاب کار توانسته است کیفیت کار خود را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

یکی از نکات اصلی دیگر، کیفیت بصری کارهای ماکاتو شینکای است که باعث شده هر فریم تبدیل به قاب نقاشی زیبا شود. چشم‌نوازی صحنه‌های این آثار در دل بیننده بنشیند و او را در دنیای خود غرق کند. در این انیمه و انیمه‌های قبلی اشاره به جزئیات و توجه به آن‌ها علاوه بر اینکه این آثار را مانند امضای شخصی ماکاتو شینکای کرده است، باعث جذب مخاطب و چشم‌نوازی فیلم‌های این کارگردان شده است.

از این نظر بیشترین عاملی که موجب جلب توجه می‌شود، زیبایی غذاهاست که در فیلم‌های دیگر نیز دیده می‌شود و این نوع کیفیت حتی ممکن است شما را گرسنه کند و یا مانند فرزند آب و هوا شما را دلتنگ آفتاب و حتی مشتاق تماشای باران کند. این‌گونه اشاره به جزئیات و زیبایی‌های طبیعت در باغی از کلمات و نام تو نیز به چشم می‌خورد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Howls Moving Castle

قلعه متحرک هاول انمیشینی ژاپنی محصول سال 2004 از استودیو جیبلی‌ست. استاد بزرگ، میازاکی، خودش فیلم‌نامه را با برداشتی آزاد از کتاب دایانا وین جونز به همین اسم نوشته و انیمه را نیز کارگردانی کرده است. موسیقی بی‌نظیر اثر نیز از استاد جو هیسایشی است. میازاکی فردی ضد جنگ تجربیات تلخ جنگ جهانی دوم در […]

انیمیشن Corpse Bride

عروس مرده که یک کمدی سیاه و فراواقعی است، فضایی تیره دارد. نوع کار با سبک تیم برتون دارای همخوانی بوده و مقایسه عروس مرده با کابوس قبل از نیمه شب (انیمیشن موفقی که پیش از آن توسط تیم برتون ساخته شده بود) بر محبوبیت آن، اثر می‌گذاشت. انتظارات از کار جدید او بسیار بالا […]

انیمه Dorohedoro

دوروهدورو یک انیمۀ اقتباسی از مانگای خودش است. این مانگا از سال 2000 تا 2018 در 167 فصل توسط کیو هایاشیدا ساخته و در مجلات مختلف به چاپ رسیده است. مانگای دوروهدورو در نهایت توسط انتشارات شوگاکوکان در سال 2018 در 23 جلد جمع آوری و منتشر شد. انیمۀ این مانگا در سال 2020 توسط […]

انیمه Death Note

انیمۀ “دفترچه مرگ” اقتباسی از یک مجموعه مانگای ژاپنی به نویسندگی “سوگامی اوهبا” و تصویرگری “تاکشی اوباتا” است. مانگا دفترچه مرگ اولین بار در مجله “شونن جامپ” توسط انتشارات بزرگ “شوئیشا” منتشر شد. انتشار این مانگا از سال 2003 تا سال 2006 طول کشید. این مانگا هم اکنون در 12 جلد جمع آوری شده است. […]