مشخصات اثر

  • نام اثر
    weathering with you فرزند آب و هوا
  • ژانر
    درام فانتزی رمانتیک
  • سال ساخت
    2019
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۱۱۱ دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    ماکاتو شینکای makoto shinkai
  • نام نویسنده
    ماکاتو شینکای makoto shinkai
  • بازیگران
    کتارو دایگو Notaro baigo نانا موری Nana Mori
  • استودیو سازنده
    CoMix Wave Films
  • ارتباطات
    مانگای (Weathering With You)
  • جوایز
    برنده جایزه بهترین تصویر انیمیشنی در چهل و چهارمین دوره جشنواره فیلم هوچی (Hochi) برنده جایزه بهترین موسیقی در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ماینیچی (Mainichi) برنده جایزه بهترین کارگردان در جشنواره جایزه انیمیشن توکیو 2020 برنده جایزه بهترین انیمیشن سال در چهل و سومین دوره اسکار ژاپن برنده جایزه تأثیرات اجتماعی در بیست و سومین دوره جوایز جشنواره هنرهای رسانه‌ای ژاپن
  • بازخورد و میزان استقبال
    فرزند آب‌وهوا به پرفروش‌ترین فیلم ژاپن در سال 2019 تبدیل شد. همچنین این انیمه به دوازدهمین فیلم پرفروش کل دوران فیلم‌های ژاپن تبدیل شد. انیمه فرزند آب‌وهوا در کل جهان 193 میلیون دلار به ارزش 4400 میلیارد تومان فروش داشته است. این اثر در سایت (IMDB) امتیاز 7.5 از 10 و در سایت (MyAnimeList) امتیاز 8.43 از 10 را از سوی مخاطبین دریافت کرده است. فرزند آب‌وهوا در سایت (RottenTomatoes) امتیاز 90 درصد و بالاتر از سوی منتقدین دریافت کرده است.
نوشته شده در: توسط: حمیدرضا ندیری در: انیمه و انیمیشن

فرزند آب‌وهوا آخرین اثر کارگردان معروف، ماکوتو شینکای است. نویسنده این اثر نیز همانند دیگر آثار شینکای خود اوست. بعد از انتشار انیمه، مانگایی به اقتباس از این انیمه توسط “واتاری کوبوتا” به تصویر کشیده شد. این مانگا توسط کودانشا منتشر شد. این مانگا هم اکنون نیز در 140 کشور پخش شده است.

ماکاتو شینکای

مشکلات دوران نوجوانی

ما بار دیگر شاهد هنرنمایی ماکوتو شینکای هستیم. کارگردانی که محتواهای مختلف را چنان در هم تنیده که به سختی می‌توان تشخیص داد کدام ‌یک محتوای اصلی فیلم است. انیمۀ دختر آب‌وهوا را می‌توان پرمحتواترین اثر شینکای دانست که در اوج خلاقیت، این محتواها را در هم و در کنار یکدیگر به کار برده است.

ماکوتو شینکای همانند آثار قبلی خود، این بار هم دوباره به سراغ نوجوانان رفته و زندگی یکی دیگر از آن‌ها را به تصویر کشیده است. نوجوانی که به دلیل مشکلاتی نامعلوم از خانه، خانواده و زندگی روستایی خود فرار کرده و به شهر بزرگ توکیو پناه آورده است. علاوه بر این محتوا که بازگوی روابط بد میان خانواده‌ها و نوجوانان است، ما شاهد محتواهای دیگری نیز هستیم که از طریق شخصیت اصلی داستان روایت می‌شود.

تفاوت زندگی در شهر و روستا

مورد بعدی در رابطه با اختلاف طبقاتی میان شهرنشینان و روستانشینان است. زمانی که هوداکا موریشیما در حال خرید محصولی است، با دیدن قیمت‌ها شگفت‌زده و عصبی می‌شود. حتی زمانی که شخصیت ناتسومی در ماشین بود، ما از طریق رادیوی ماشین اخباری مربوط به افزایش قیمت چندبرابری فلان محصول غذایی را می‌شنویم. بازگویی این موارد که حتی در انیمۀ “نام تو” هم شاهد آن بودیم، نشان‌دهنده اهمیت مشکلات اقتصادی جامعه برای ماکوتو شینکای است. می‌توان از این مورد، این نتیجه را هم گرفت که هر کشوری حتی ژاپن نیز مشکلات اقتصادی خاص خود را دارد و هیچ کشوری بدون مشکل نیست.

شینکای به بیان اختلاف طبقاتی روستاییان بسنده نکرده و مشکلات دیگری را نیز از طریق داستان شگفت‌انگیز و فانتزی خود روایت می‌کند. مشکل بارش شدید باران در تابستان در ژاپن، سوژه‌ای شد تا شینکای بتواند به وسیلۀ آن، داستان انیمۀ خود را بنویسد. به نوعی می‌توان گفت که شینکای در این انیمه دغدغه‌مندی خود را نسبت به مردم اثبات کرده بود. علاوه بر این خود ماکوتو شینکای نیز در مصاحبه‌ها گفته بود که به فکر طرحی است تا بتواند یکی از مشکلات مردم را بیان کند.

ماکاتو شینکای

نقش پر رنگ مذهب در آثار شینکای

ماکوتو شینکای در این اثر بار دیگر از مفاهیم دینی و آیینی کمک گرفته است. در سکانس‌هایی شاهد تحقیق ناتسومی و سوگا در رابطه با افسانۀ محلی به نام دختر آب‌وهوا هستیم تا بتوانند برای مجلۀ خود مطالبی آماده کنند. در این تحقیق‌ها ما شاهد دو سکانس هستیم که اختصاص به بیان این مطلب دارند. یکی سکانسی که به سراغ زنی پیشگو می‌روند تا از خطرات دخالت در طبیعت برایشان بگوید و دیگری به سراغ پیرمردی فقید می‌روند تا از تاریخ و عقاید قبایل مختلف ژاپن در مورد فرزند آب‌وهوا برایشان صحبت کند.

سکانس دیگری که مربوط به آیین شینتو می‌شود و در خانۀ خانواده تاچیبانا جریان دارد، مادربزرگ تاکی به بچه‌ها می‌گوید که در این روز به‌خصوص روح مردگان با مراسم خاصی به خانواده‌هایشان سر می‌زنند. این سکانس هم یکی از معدود سکانس‌هایی بود که به عقاید و باور مردم ژاپن اشاره می‌کرد.

مشاغل سیاه

ما در سکانسی کوتاه ولی مهم، شاهد هستیم شخصیت هینا که به خاطر شرایط بد زندگی و از دست دادن پدر و مادر خود، در حال رفتن به سمت شغل روسپی‌گری بود. تا این که با سر رسیدن هوداکا از آن شغل نجات پیدا می‎کند و از آن‎جا هوداکا و هینا باهم آشنا می‌شوند. می‌توان گفت که شینکای در این سکانس هم اشارۀ کوتاهی به اقتصاد و مشاغل سیاه در ژاپن داشته است.

ماکوتو شینکای در نگاه کلی، علاوه بر بررسی و نگاه کوتاهی به این مسائل و بیان مسئله عاشقانه میان نوجوانان و جوانان، اشاره‌ای نیز به فلسفۀ زندگی می‌کند. به جرئت می‌توان گفت تقریباً در تمامی آثار ماکوتو شینکای اشاراتی مستقیم و غیرمستقیم به فلسفه زندگی در این دنیا می‌شود. این که این دنیا چگونه است و زندگی در آن چگونه باید باشد.

از عشق جوانی تا عشق نوجوانی

داستان دختر آب‌وهوا با دیگر داستان‌های ماکوتو شینکای تفاوت خاصی دارد اما مضمون اصلی آن‌ها روایت عشق میان یک دختر و پسر نوجوان است. فرق بین دختر آب‌وهوا و آثار دیگر او، در نحوه آشنا شدن دو طرف باهم و سپری کردن مدت زمانی خاص است. به طور مثال در آثار قبلی دو طرف ماجرا مدت زیادی همدیگر را نمی‌دیدند و هرازگاهی باهم دیداری داشتند. اما در این انیمه، هوداکا و هینا مدت زمانی را باهم زندگی می‌کنند و این عشق و عاشقی برای مخاطب هم بیشتر ملموس‌تر می‌شود.

ما شاهد داستان نوجوانی هستیم که به دلیل مشکلاتی نامعلوم، از خانه و خانوادۀ خود در روستا فرار کرده و به شهر توکیو پناه آورده است. او در این شهر از بدو ورودش با مشکلات زیادی همچون نداشتن کار و مکانی برای ماندن و استراحت مواجه بوده است. هوداکا که در بطن شهر توکیو به سر می‌برد ما را با معضلات و سختی‌های زندگی در شهر آشنا می‌کند. در همین حین نیز، نزد آقای سوگا، مکانی برای کار و سکونت پیدا می‌کند.

دختر آفتابی

هوداکا بعد از طی اتفاقاتی که نویسنده آن‌ها را در نهایت خلاقیت چیده است، با هینا آمانه، دختر آفتابی آشنا می‌شود. بعد از این که هوداکا او را از روی‌آوردن به مشاغل سیاه نجات می‌دهد، هینا آمانه هم راز خود را با او در میان می‌گذارد و یک داستان جدید آغاز می‌شود. هینا آمانه به عنوان دختر آفتابی باعث درآمدزایی و زندگی جدید برای خود و هوداکا می‌شود. بعد از آشنایی و گذراندن مدت زمانی، طبق معمولِ همیشگی داستان‌های ماکوتو شینکای، هینا به مدت کوتاهی ناپدید می‌شود و پس از مدتی عاشق و معشوق دوباره به هم می‌رسند.

یکی از ترفندهای جذابی که ماکوتو شینکای از آن در انیمه‌های خود استفاده می‌کند، به کار بردن شخصیت‌های آثار قبلی در آثار جدید است. به طور مثال ما در انیمۀ نام تو شاهد حضور خانم یوکینه به عنوان معلم هستیم. شخصیتی که در اثر قبلی یعنی باغ کلمات به عنوان معشوق ظاهر شده بود. در دختر آب‌وهوا هم ما در دو سکانس جداگانه، شاهد حضور میتسوها و تاکی هستیم. البته حضور تاکی به دلیل درخواست مادربزرگش برای دختر آب‌وهوا بود. مادربزرگ تاکی و خانۀ خانواده تاچیبانا را در دو سکانس می‌بینیم. حتی در یک نمای کوتاه، شاهد حضور دیگر شخصیت‌های نام تو بودیم که به خاطر شهاب‌سنگ از روستای ایتوموری به توکیو پناه آورده بودند.

ماکاتو شینکای

تاکی تاچیبانا، شخصیت اصلی انیمۀ نام تو

حضور تاکی و میتسوها

وقتی از ماکوتو راجع به مسئله به کار بردن شخصیت‌های آثار قبلی در آثار جدید می‌پرسند، جوابی که او به مخاطبین می‌دهد بسیار زیبا و قابل تأمل می‌باشد. او می‌گوید: «من می‌خواستم یک بار دیگر تاکی و میتسوها را قبل از ملاقات دوباره‌شان آن‌ها را ببینم.» این مسئله نکته مهمی را به ما می‌رساند. این نکته به ما می‌گوید که آقای ماکوتو، برخلاف اکثر کارگردانان انیمیشن در دنیا، شخصیت‌های انیمۀ خود را فراموش نمی‌کند و آن شخصیت‌ها همیشه در قلب او حیات و حضور دارند و زندگی می‌کنند.

ماکاتو شینکای

تِشی و سایاکا، شخصیت‌های انیمۀ نام تو

نکته قابل توجه در این داستان، این است که ماکوتو شینکای به طرز استادانه‌ای، چندین محتوا را در قالب یک داستان بیان کرده است. اغراق در بارش شدید باران در تابستان در ژاپن که یکی از دغدغه‌های مهم مردم شهر ژاپن است، همچنین ارتباط آن با دختر آفتابی و وجود هوداکا به عنوان یک نوجوانی که با خانوادۀ خود مشکل دارد، همه به طرز استادانه‌ای به هم ارتباط داده شده‌اند و مخاطب به هیچ وجه احساس گسستگی در داستان نمی‌کند. مخاطب صرفاً شاهد یک داستان منسجم و به دور از هرگونه اختلال در آن است.

در نگاه کلی، بعد از این که شاهد روایت یک داستان عاشقانه هستیم، هم‌زمان از چند محتوای دیگر نیز بهره می‌بریم. این نحوۀ داستان‌سرایی را می‌توانیم یکی از استادانه‌ترین کارهای شینکای بنامیم زیرا در آثار قبلی او، محتوای زیادی به چشم نمی‌خورد اما در این اثر، ما شاهد یک داستان منسجم و منظم همراه با چندین پیام و محتوای مختلف بودیم.

کم شخصیت ولی عمیق

آثار شینکای شخصیت‌های زیادی ندارد، با این حال همان تعداد شخصیت کم را هم به خوبی پردازش کرده است. تقریباً در داستان تمامی جنبه‌های شخصیت‌ها برای مخاطب نمایان می‌شود تا مخاطب راحت‌تر با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. در اواخر داستان، مخاطب نگرانی و ناراحتی هوداکا را به خاطر از دست دادن هینا را کاملاً درک می‌کند.

هوداکا موریشیما یک نوجوان دبیرستانی است. او از محل زندگی روستایی خود فرار کرده و به شهر پناه آورده است. او کمی خجالتی است و اعتماد به نفس نسبتاً پائینی دارد. البته سختی‌های زیادی در داستان متحمل می‌شود اما زمانی که به آرامشی دست پیدا می‌کند انسان شکرگزاری است.

ماکاتو شینکای

مطلب مهمی که آثار جدید شینکای در آن به چشم می‌خورد، این نکته می‌باشد که شخصیت اصلی، نمادی از نوجوانان امروزی است. در نام تو ما شاهد تاکی تاچیبانا بودیم و در فرزند آب‌وهوا نیز شاهد هوداکا موریشیما هستیم. نمادی از نوجوانان امروزی که از اینترنت به عنوان راه حلی برای تمامی سؤالات و مشکلات شخصی خود استفاده می‌کنند. آن‌ها سؤالات خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند و منتظر پاسخگویی بقیه هستند.

اگر اینترنت نبود

نکته جالب دیگری که شینکای به تصویر کشیده، بی‌فایده بودن اتکا به اینترنت است. در انیمه هم شاهد هستیم جواب‌هایی که به سؤالات هوداکا داده می‌شوند بی‌ثمر و به‌دردنخور است. در اینجا قصد نداریم که راجع به فواید و مضرات تکنولوژی صحبت کنیم، تنها نکتۀ مورد بحث این است که شینکای به زیبایی هرچه‌تمام‌تر زندگی نوجوانان و وابستگی آنان به اینترنت را به تصویر کشیده است.

شخصیت مقابل هوداکا، هینا آمانه در این داستان عاشقانه است. او دختری یتیم و بی‌سرپرست است و همراه برادر کوچکش زندگی می‌کند. او برای این که زندگی را بگذراند، مشاغل مختلفی را امتحان می‌کند، همچنان که در بالا هم به آن اشاره کردیم. هینا آمانه را نیز می‌توان نمادی از دختران و زنان جوانی دانست که از لحاظ وضع مادی، زندگی خوبی ندارند. آن‌ها به خاطر همین مسائل ممکن است آینده خود را تباه کنند و دست به هر کار و شغلی بزنند. او همچنین، دختری مهربان و سخت‌کوش است.

زندگی در کنار دیگران

آقای سوگا کسی است که جان هوداکا را در کشتی نجات داد. از همان زمان رفاقت بین او و هوداکا شکل گرفت و تصمیم گرفت که به هوداکا کمک کند. شغل او نویسندگی و تهیه مطالب برای مجلات سرگرمی است. او زنش را در یک حادثه از دست داده و دختر کوچکش هم همراه مادربزرگش زندگی می‌کند. از اشتیاق پدر برای دیدن فرزند کوچکش هم کلی مطالب دیگر می‌توان نتیجه گرفت. این مطالب می‌توانند محتوایی باشند که شینکای آن‌ها را در داستان کار گذاشته باشد و گفتنشان هم کار راحتی نیست.

سوگا به همراه برادرزاده خود یعنی خانم ناتسومی زندگی می‌کند. او هم به عنوان خبرنگار به آقای سوگا در تهیه مطالب کمک می‌کند. در داستان بین او و بقیه شامل هوداکا روابط خوبی شکل گرفته بود. در یک نگاه کلی می‌توان فهمید که هر کدام از شخصیت‌های شینکای، خود می‌توانند حامل پیام و محتوای بزرگی باشند که به دلیل محدودیت قادر به گفتن تمامی آن‌ها نیستیم. یک شخصیت‌پردازی به تمام معنا عالی به همراه داستانی بی‌نقص، مخاطبان را در جای خود میخکوب می‌کند.

دنیایی شبیه به واقعیت

اثر ماکوتو شینکای از لحاظ فنی، دست کمی از داستان و محتوا و شخصیت خود ندارد. از آنجایی که خود شینکای هم روزگاری به عنوان طراح انیمه فعالیت می‌کرده و بعدها کارگردان شده، شاهد طراحی بسیار دقیق و پر جزئیاتی در انیمه هستیم.

ماکاتو شینکای

طراحی واقع گرایانه شینکای

محیط‌ها، مخصوصاً محیط شهری و محیط داخل خانه‌ها بسیار با جزئیات و رنگ‌آمیزی خاصی طراحی شده بودند. این را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت شینکای دانست. به جرئت می‌توان گفت که انیمه‌های شینکای دارای بهترین، دقیق‌ترین و همچنین واقع‌گرایانه‌ترین طراحی در میان انیمه‌های دیگر است.

یکی دیگر از نکات جالب راجع به انیمه‌های شینکای، طراحی محیط‌ها از روی مکان واقعی‌شان است. شینکای با توجه به محیط واقعی، محیط داخل انیمه را طراحی می‌کند. مثلاً در انیمۀ باغ کلمات ما شاهد پارکی بودیم که شخصیت اصلی در روزهای بارانی به جای رفتن به مدرسه، به آن پارک می‌رفت. آن پارک طراحی دقیقی از یک پارک واقعی بود.

یا مثلاً در انیمۀ نام تو نیز، شاهد چند محیط بودیم که عیناً از روی واقعیت طراحی شده بودند. در فرزند آب‌وهوا بخش‌هایی از شهر توکیو و محل عبور و مرور مردم کاملاً از روی واقعیت طراحی شده بود. اگر منصف باشیم، طراحی‌های انیمه‌ای حتی از واقعیت نیز قشنگ‌تر بودند. این دقیقاً همان چیزی است که از یک کارگردان و یک اثر سینمایی انتظار می‌رود.

کسب درآمد شینکای از میزانسن سازی

آخرین اثر شینکای، علاوه بر این که دارای دقیق‌ترین و پرجزئیات‌ترین طراحی است، از میزانسن خاصی برخوردار است. ما در انیمه بارها شاهد محیط‌های گوناگونی هستیم که هرکدام میزانسن خارق‌العاده و قشنگی دارند. اما شینکای میزانسن و طراحی صحنه را صرفاً برای خود انیمه به کار نبرده است. او از میزانسن، به نوعی کسب درآمد کرده است.

ما در جای‌جای انیمه شاهد به کار بردن برندهای گوناگون از شرکت‌های مختلف ژاپنی و غیر ژاپنی هستیم. طبیعتاً منطقی نیست شینکای این همه برند را صرفاً برای بهتر شدن انیمه به کار ببرد. شینکای، علاوه بر فروش جهانی این انیمه، از میزانسن خود نیز برای تبلیغات و کسب درآمد استفاده کرده است. از بنرها و چراغ‌های تبلیغات شهری گرفته، تا طراحی روی محصولات غذایی که شخصیت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، همه به نوعی کسب درآمد برای او محسوب می‌شوند.

ماکاتو شینکای

اگر از میزانسن و نیت شینکای که بگذریم، علاوه بر میزانسن تبلیغاتی، ما شاهد میزانسنی هستیم که شینکای به نوعی دغدغه‌مندی خود را راجع به شهر توکیو و ژاپن اعلام می‌دارد. این اثر علاوه بر این که محتواهای انتزاعی داشته، دارای پیام‌های اخلاقی و اجتماعی زیادی بوده است.

برای وصف موسیقی متن فرزند آب‌وهوا، کافی است نام نوازندگان آن را بیاوریم. گروه (Radwimps) که موسیقی متن انیمه نام تو را نیز نواخته بودند. علاوه بر زیبایی موسیقی با کلام این اثر، موسیقی متن آن نیز به خوبی مخاطب را غرق در حس و حال شخصیت‌ها می‌کرد. از لحاظ گرافیکی، می‌توان گفت که با بهترین اثر شینکای روبه‌رو هستیم. علاوه بر این که با داستان و محتوایی بی‌نظیر و منسجم روبه‌رو هستیم، اثر با طراحی خاص خود، چشمان مخاطب را نوازش می‌کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Fire Force

نیروی آتش یک اثر اقتباسی از مانگایی به همین نام است. این مانگا به نویسندگی و تصویرگری آتسوشی اوبکوبو از سال 2015 شروع به انتشار کرد و تاکنون نیز ادامه دارد. این اثر از معدود آثاری است که در رابطه با فاجعه بزرگ ترسیم شده‌اند و شباهت بسیار زیادی از لحاظ داستانی به انیمۀ پرومر […]

انیمیشن A Shaun the Sheep Movie

انیمیشن گوسفند زبل که در ایران با اسم بره ناقلا شناخته می‌شود، یکی از مجموعه‌های سریالی پرطرف‌دار و محبوب جهانی است. این انیمیشن یکی دیگر از ساخته‌های استودیو آردمن می‌باشد. استودیو آردمن به ساختن انیمیشن‌ها با طراحی خمیری و فیلم‌برداری با تکنیک استاپ موشن معروف است. از دیگر ساخته‌های این استودیو می‌توانیم به انیمیشن‌های معروف […]

انیمه Wolf Children

انیمیشن چهارمین اثر از مامور هوسودا است که اکران آن در 21 جولای 2012 آغاز شده و در25 ژوئن 2012 به اکران جهانی در آمده و فروش خود را در پاریس آغاز کرده است. با نگاهی اجمالی به اثر می‌توان گفت که در این انیمه شاهد محتوای خاص و یا گنجانده شده در لایه‌های زیرین […]

انیمه Howls Moving Castle

قلعه متحرک هاول انمیشینی ژاپنی محصول سال 2004 از استودیو جیبلی‌ست. استاد بزرگ، میازاکی، خودش فیلم‌نامه را با برداشتی آزاد از کتاب دایانا وین جونز به همین اسم نوشته و انیمه را نیز کارگردانی کرده است. موسیقی بی‌نظیر اثر نیز از استاد جو هیسایشی است. میازاکی فردی ضد جنگ تجربیات تلخ جنگ جهانی دوم در […]