مشخصات اثر

  • نام اثر
    Vexille وکسیل
  • ژانر
    اکشن علمی تخیّلی
  • سال ساخت
    2007
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    111 دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    فومیهیکو سوری
  • نام نویسنده
    فومیهیکو سوری هاروکا هاندا
  • بازیگران
    میسا کوروکی یاسوکو ماتسویوکی شوسوکه تانیهارا
  • بازخورد و میزان استقبال
    فروش ده میلیون دلاری وکسیل در گیشه سینما، حاکی از استقبال خوب مخاطبان از این انیمیشن ژاپنی است. همچنین امتیاز اثر در سایت‌های معتبر امتیازدهی از جمله لترباکسد، مای انیمه لیست و راتن تومیتوز به ترتیب ۲.۹ از پنج، ۶.۹ از ده، و ۶۰ از صد می‌باشد.
نوشته شده در: توسط: محمد حسین امامی در: انیمه و انیمیشن

فومیهیکو سوری، کارگردان ژاپنی انیمه Vexille است که از افتخاراتش می‌توان به دریافت جایزه بهترین کارگردان از آکادمی فیلم ژاپن اشاره کرد. او وکسیل را در ادامه راه آثاری مانند شبح در پوسته یا دانه سیب ساخته است. مطمئناً وکسیل انیمه‌ای ماندگار و از بهترین فیلم‌های کارگردانش نیست؛ با این وجود، اثر جالب توجّهی است که شاید ارزش یک بار دیدن را داشته باشد.

انیمه Vexille

تکنولوژی علیه انسان

وکسیل، در بهترین حالت، انیمه‌ای متوسط و میانمایه است. چون که سعی دارد به تاثیرات منفی تکنولوژی بر زندگی انسان بپردازد، امّا گاهی با مطوّل گویی‌های بی‌سرانجامش مخاطب را به ستوه می‌آورد. چرا کارگردان باید این‌قدر روی ماموریت شکست خورده گروه شمشیر تمرکز کند؟ آیا بهتر نبود کمی هم به سمت مسائل مهم‌تری مثل رنج‌های مردم توکیو برود؟ مشکل دیگر وکسیل، فروکاستن داستان و شخصیت پردازی به بهای تعمّق در محتواست که آن را تبدیل به کلاس درس خشک و نچسبی کرده است.

نادیده گرفتن ایرادات انیمه ممکن نیست، ولی در ساختمان محتوایی آن نقاط قوّتی هم وجود دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. مثلاً شبیه دانستن آینده ژاپن با گذشته سیاه این کشور، نکته‌ای زیرکانه و ستودنی است. با رجوع به تاریخ چندهزارساله ژاپن، به دوره‌ای برمی‌خوریم (۱۶۴۰ تا ۱۸۵۵) که در آن دروازه‌های ژاپن به روی خارجی‌ها بسته می‌شود. در این دوره تقریباً دویست ساله، حکومت ادو ژاپنی‌ها را از هرگونه ارتباط تجاری یا غیرتجاری با دیگر کشورها منع می‌کند.

بازسازی دوران انزوا طلبی ژاپن

مشابه این اتّفاق در فیلم نیز رخ می‌دهد. شرکت دایوا به مدّت ده سال، جلوی ورود افراد خارجی به ژاپن را می‌گیرد. البته انزواطلبی درازمدّت سرزمین آفتاب در انیمه وکسیل، به خاطر هراس از نفوذ سایر آیین‌های مذهبی به زندگی مردم نیست؛ بلکه برای مخفی کردن جنایاتی است که شرکت دایوا مسبّب آن‌هاست. بنابراین، کارگردان آینده ژاپن را سیاه‌تر از گذشته‌اش تصوّر می‌کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، مضرّات تکنولوژی و پدیده ماشینیسم نیز از مسائل مهمی هستند که فیلم با تیغ تیز نقد به سراغشان می‌رود. امّا انگار این چاقوی برنده در دست کارگردان وکسیل کند می‌شود. اثر، تصویر ناگوار و تکان دهنده‌ای از مرگ انسان‌های آلوده به ویروس را (به شکل محسوس و همدلی برانگیز) نشان نمی‌دهد. همچنین طوری شهر توکیو را به عنوان شهری مرده ترسیم می‌کند که انگار از اول اینگونه بوده است.

انیمه Vexille

 

حمله امریکایی‌ها به خاک ژاپن

داستان از جایی شروع می‌شود که یک گروه نظامی موسوم به شمشیر، با دستور یگان جنگ آمریکا تصمیم می‌گیرند به خاک ژاپن قدم بگذارند؛ و پس از ده سال، برای اولین بار به این کشور منزوی ورود پیدا کنند. آن‌ها به منظور انجام ماموریتشان، مجبورند از دژ مستحکمی که به دست مهندسان شرکت دایوا طرّاحی شده، رد شوند. اگرچه گروه شمشیر موفّق به عبور از دروازه حصین پیش روی خود می‌شوند، ولی فقط دو نفرشان بعد از وارد شدن به توکیو زنده می‌مانند.

لئون و وکسیل (تنها بازماندگان عملیات) در درگیری با ژاپنی‌ها جان سالم به در می‌برند؛ با این حال هرکدام در مخمصه بزرگی می‌افتند. وکسیل امکان برگشت به آمریکا را از دست می‌دهد، و لئون به اسارت کیزاراگی یعنی آنتاگونیست فیلم درمی‌آید. داستان انیمه که تا پیش از این در حال طی کردن روند قهقرایی‌اش بود، از اینجا به بعد کمی جان می‌گیرد. شخصیت وکسیل، اتّفاقات هیجان انگیزی را پشت سر می‌گذارد و چهره قهرمانانه خود را نشان می‌دهد.

محتوایی که مناسب ظرفش نیست

انگار با افتادن داستان در مسیری جدید، فلسفه بافی‌ها و پیچیده گویی‌های اثر –کم وبیش– معنا می‌یابند. البته هنوز هم روایتی که محتوای ثقیل انیمه را درونش جای داده، ظرفیت و گنجایش آن را ندارد. در واقع ظرف مناسبی برای مظروف یا همان محتوای فیلم انتخاب نشده است. به همین دلیل، همچنان با صحنه‌های اضافه و کسالت باری مواجه می‌شویم که احتمالاً مخاطبان کم حوصله را پس می‌زنند.

پایان بندی انیمه هم زیاد قابل قبول نیست. اگرچه از خود گذشتگی و رشادت ماریا و هم قطارانش خیلی خوب به نمایش گذاشته می‌شود، امّا خیانت رییس آن‌ها تمام زحماتشان را به باد می‌دهد. سوال این است که چرا چنین فرد ضعیف‌النفسی به ریاست شورشیان گماشته شده است؟ علاوه بر این چرا شخصیت سایتو، وکسیل و ماریا را آزاد می‌کند؟ به خاطر انتقام از کیزاراگی یا…؟

انیمه Vexille

وکسیل جنگجو

شخصیت وکسیل، زن قوی و دلاوری است که در جایگاه شخصیت اول فیلم قرار گرفته؛ و انصافاً از جذابیت‌های شخصیتی بسیاری –جدا از جذابیت‌های زنانه‌اش– برخوردار است. مثلاً با وجود این که در جمع ژاپنی‌ها یک فرد خارجی محسوب می‌شود، تفاوت‌های نژادی را کنار می‌گذارد و به آن‌ها در مبارزه با حکومت فاسد ژاپن یاری می‌دهد. همچنین در انجام وظایفش، حتّی در بغرنج‌ترین شرایط ممکن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

ماریا (دیگر شخصیت مهم قصّه و رقیب عشقی وکسیل) زن قدرتمند، و پردل و جرئت دیگری است که گویا رهبری مخالفان دایوا را برعهده دارد. آنتاگونیست اثر هم دانشمند قدرت طلبی به نام کیزاناگی است. او برخلاف گفته‌هایش، تمایلی به استفاده از دانش خود در جهت افزودن به صلح و رفاه انسان‌ها ندارد؛ بلکه علم را وسیله‌ای می‌داند که قادر است شخص بی‌دست و پایی چون او را به خدایی برساند.

انیمه Vexille

اثری که دست آوردی ندارد

سال ۲۰۰۷ میلادی، سالی بود که در آن دو انیمیشن ژاپنی درخشان با اسامی پنج سانتی متر در ثانیه و شمشیر غریبه ساخته شدند. بدون تردید، وکسیل در مقایسه با آثار مذکور چندان حرفی برای گفتن ندارد. وکسیل نه واجد محتوای تازه‌ای است، و نه دستاورد تامّل برانگیزی در زمینه داستانگویی ارائه می‌کند. با تمام این احوال، در زمینه کاربرد تکنیک سی جی آی (انیمیشن رایانه‌ای) انیمه قابل ستایشی به حساب می‌آید.

وکسیل به دلیل تبحّر انیماتورها در ساختن صحنه‌های رزم و پیکار دو قطب مثبت و منفی داستان، هیجان زیادی را به بیننده انتقال می‌دهد. به علاوه، طرّاحی پس‌زمینه‌ها استادانه است و جاذبه یا اصطلاحاً زرق و برق چشمگیری دارد. به طور کلّی، می‌توان گفت که هنر انیماتورها کم کاری فیلمنامه نویسان اثر را تا اندازه‌ای جبران کرده است.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Your Name

نام تو از آثار متاخّر ماکوتو شینکای و به عقیده برخی از منتقدین، تاکنون بهترین انیمه اوست. به نظر نگارنده، نام تو و (فرزند آب‌وهوا) نویدبخش سبک جدیدی هستند که شینکای به تازگی دارد در ساخت انیمه‌هایش به کار می‌گیرد. زیرا او در این دو اثر با دوری جستن از فضای تلخ و غم‌انگیز آثار […]

انیمیشن Zootropolis

زوتوپیا پنجاه و پنجمین اثر در فهرست فیلم های دیزنی است. اسم این انیمیشن برگرفته ازZoo به معنای باغ وحش و utopia (در زبان یونانی) به معنای آرمان شهر است. تبعیض نژادی در دیزنی اگر به دنبال محتوای کلی از انیمیشن زوتوپیا بگردیم به اولین چیزی که می‌رسیم همان شعار همیشگی دیزنی است follow your […]

انیمیشن WALL-E

وال‌ئی شاهکار پیکسار انیمیشن وال‌ئی را می‌توان به عنوان شاهکار پیکسار معرّفی کرد. در این انیمیشن 98 دقیقه‌ای که رده‌بندی سنی G را دارد، پیام‌هایی دریافت می‌شود که برای سنین مختلف قابل فهم است مثلاً مضمون‌هایی از جمله نابودی و انهدام حیات و نسل بشر. پیام اصلی این انیمیشن محیط زیست و حفاظت از زمین […]

انیمه Grave of the Fireflies

لیستی اگر داشته باشیم از انیمیشن‌هایی که احتمالا شما را گریه می‌اندازند، حتما انیمه Grave of the Fireflies هم در این لیست خواهد بود. چرا این انیمه انقدر ناراحت‌کننده است؟ برای این که با بدترین قسمت جنگ روبرو می‌شویم. غیرنظامیان بی‌گناهی که درگیر جنگ شده و خانه، جان و زندگی خود را می‌بازند. چیزی که […]