انیمه برج الههگان یک انیمه اقتباسی از یک کمیک اینترنتی است. کمیک برج الههگان محصول کشور کرۀ جنوبی است و به دلیل محبوبیت بالایی که داشت، در ژاپن به انیمه نیز تبدیل شد. استودیو سازندۀ این انیمه، استودیو معروف TMS است. از آثار مربوط به این استودیو میتوان انیمۀ های “لوپن سوم”، “زندگی دوباره” و “بکس مگالو” اشاره کرد.

برجی که انتهای ندارد
ما در برج الههگان با چند موضوع طرف هستیم. خود برج، بالا رفتن از برج و آب الهی که به این موارد خواهیم پرداخت. خود برج شامل ویژگیهای عجیب و غریبی است که ما را با دنیای جدیدی آشنا میکند. در بالا رفتن از برج ما شاهد اتفاقات خاصی هستیم و در نهایت به آب الهی برمیخوریم که ویژگیهای خاص خود را دارا است.
برای رفتن به داخل برج باید اجازه از داخل برج صادر شود، البته اشخاصی هم میتوانند بدون اجازه داخل برج شوند که به این اشخاص قانون شکن میگویند. برج مکان مشخصی ندارد، یعنی برای رفتن به برج با عالم ماده و زمان و مکان کاری نداریم. اشخاصی که قرار باشد به برج بروند ناگهان خود را در عالم جدیدی حس میکنند. عالمی که رفتن به آن با ویژگیهای عالم ماده سازگاری ندارد.
هرکسی که به طبقه آخر برج برسد میتواند قدرت خدا را به دست آورد. در این صورت هر خواستهای که داشته باشد میتواند به آن برسد. برای رسیدن به آخرین طبقه برج باید آزمونهای خاصی را گذراند. آزمونهایی که چه بسا باعث از دست دادن جان شرکت کنندگان میشود. ما در انیمه شاهد خون و خونریزی، درگیریهای متعدد و مفاهیمی همچون خیانت و حسادت و دشمنی هستیم.
خونریزی برای رسیدن به خدا
انیمه به نحوی میتواند این پیام را برساند که برای رسیدن به خدا، باید خون و خونریزی کرد. برای رسیدن به خدا اتفاقات بدی میافتد و سرنوشت خوبی در انتظار شما نیست. به علاوه تمامی این موارد، از ماهیت خدایی که در طبقه آخر برج در حال خوشگذرانی است نداریم. داستان در هالهای از ابهامات ادامه مییابد.
موضوع سومی که وجود دارد این است که در انیمه، اشخاص میتوانند با قرارداد بستن با اصطلاحاً خدا، از قدرت آب الهی استفاده کنند. آبی که تقریباً به هر طریقی میتوان از آن استفاده کرد. به نحوی میتوان مفهوم این آب ایزدی را به مفهوم حقیقت آب نیز ربط داد.
انیمه برج الههگان با این که داستان جذاب و سرگرم کنندهای دارد، به نحوی میخواهد مفاهیمی را به مخاطب ارائه دهد. مفاهیمی همچون این که برای رسیدن به شخصی به اسم خدا، باید خون و خونریزی و خیانت شود و چه اشخاصی با چه اهدافی میخواهند به خدا و قدرت او برسند.

سردرگمی داستان و مخاطب
هنگامی که داستان برج الههگان در قسمت یک، روایت خود را شروع میکند، تا قسمت آخر مخاطب در سردرگمی به سر میبرد. هیچ اطلاعاتی از کیفیت و کمیت دنیایی که داستان در آن جریان دارد به مخاطب داده نمیشود. تنها اطلاعاتی که ما در حین داستان آن را به دست میآوریم این است که شخصیتهای داستان، در برجی با ویژگیهای خاص به سر میبرند.
هیچ اطلاعاتی از این که هر کدام از شخصیتها از چه دنیایی وارد این برج شدند در دسترس نیست. همچنین هیچ اطلاعاتی مبتنی بر اینکه آیا شخصیتهای داستان از یک دنیا به برج وارد شدند یا چندین دنیا نداریم. البته از شکل و شمایل متفاوت شخصیتها میتوان این را حدس زد که با چندین دنیای متفاوت طرف هستیم که شخصیتهای آن دنیاها در برج گرد هم آمدند.
برجی که به برج الههگان معروف است، برجی است که اگر کسی به آخرین طبقۀ برج برسد هر خواستهای که داشته باشد میتواند آن را به دست بیاورد. شخصی که به طبقه آخر این برج برسد به قدرت خدایی دست خواهد یافت. البته بالا رفتن از برج به این راحتیها نیست و در هر طبقه از برج آزمونهای متفاوتی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. آزمونهایی که شخصیتها را تا پای مرگ نیز میبرد.
خشونت و خشونت
خشونتی که در صحنههای مربوط به مبارزات و آزمونهای برج به کار رفته بیش از اندازه است. در همان قسمت اول انیمه، شاهد خون و خونریزی و کشتار عجیبی هستیم که برای بالا رفتن از برج صورت میگیرد. به علاوه این موارد، ما شاهد سرنوشت تلخ بعضی از شخصیتها در گذشته هستیم که بر رفتار خود شخصیت و رفتار اطرافیان خیلی تأثیر گذاشته است. هدف داستان از نشان دادن گذشته شخصیتها به نوعی سرنخ دادن به مخاطب است که آخر داستان را پیشگویی کند.
انیمه متأسفانه در قسمت آخر به اتمام نمیرسد و ما به احتمال بسیار زیاد باید شاهد فصل دومی از این انیمه باشیم. داستان برج الههگان شامل جزئیات زیاد و ماجرای پیچیده و سرگرم کنندهای است؛ با این حال مخاطب همواره تا آخر داستان دچار سردرگمی است و سؤالاتی در رابطه با دنیای داستان و شخصیتها دارد. اگر علاقهمند به داستانهای پیچیده با دنیایی جدید و ناشناخته هستید، این داستان میتواند شما را سرگرم کند.

شخصیتها داستان را نجات میدهند
ما در انیمۀ برج الههگان با شخصیتهای متفاوتی روبهرو هستیم. یکی از نقاط قوت این انیمه شخیصت پردازی آن است. هر شخصیتی رفتار و عقاید منحصر به فرد خود را دارد و همین باعث غیرقابل پیشبینی شدن داستان میشود. شخصیتها در انیمه برای پیش بردن مبارزات به گروههای چند نفره تقسیم میشوند. شخصیت اول داستان به همراه دو نفر دیگر گروه اصلی داستان را تشکیل میدهند.
شخصیت اول داستان پسری به اسم “یورو” است. یورو پسری خوشگل و مهربان است و تقریباً هرکس او را میبیند مجذوب او میشود. یورو از ابتدای داستان که هیچ اطلاعاتی در رابطه با گذشته خود نداشت، تا انتهای داستان که شاهد بی اطلاعی او از ماهیت برج و دنیای اطرافش بودیم، باعث سردرگمی مخاطب میشود.
شخصیت بعدی و مرموز داستان “کون آگرو” است. شخصیت مرموزی که از ابتدای داستان یورو را همراهی میکند. شخصیتی متفکر و قوی که به ظاهر شخصیت سرد و بی احساسی دارد. در داستان شاهد تکههایی از گذشته او هستیم که به او خیانت شده است. تقریباً تمامی اهالی برج او را میشناسند و به خاطر خیانتی که به او شده از او دوری میکنند.
سوسمار به دنبال اثبات قدرتش
شخصیت سوم این گروه تمساحی غول پیکر به اسم “راک” است. راک شخصیت بسیار قوی و قدرتمند و همچنین تشنه مبارزه است. او دوست دارد با هرکسی که حس میکند قوی است مبارزه کند. همیشه به دنبال اسلحهها و افراد قدرتمند میگردد تا قدرت خود را ثابت کند. راک همچنین شخصیت بدون فکر و عجولی است.
همچنین در انیمۀ برج الههگان که با شخصیتهای زیادی روبهرو هستیم، با تنوع شخصیتها نیز روبهرو هستیم. تقریباً هر شخصیت رفتار منحصر به فرد خود را دارد. طبیعتاً رفتار هرکس تابع گذشتۀ اوست و همین نشان دهنده گذشته منحصر به فرد شخصیتها است. داستان گستردگی و پیچیدگی زیادی دارد که با شخصیتهای متنوع و زیاد این امکان فراهم شده است.

اثری اقتباسی از کمیکی کرهای
انیمۀ برج الههگان تقریباً یکی از متفاوتترین محصولات استودیو TMS است. یک انیمۀ اقتباسی از یک کمیک اینترنتی کرهای که در ژاپن توسط این استودیو به انیمه تبدیل شد.
برج الههگان از طراحی سادهای در نمای نزدیک استفاده کرده است. چهرۀ شخصیتها شاید متنوع باشد و ظاهراً دارای جزئیات و ریزه کاری باشد اما در نمای نزدیک از بعضی چهرهها شاهد طراحی سادهای هستیم. طراحی سادهای که حتی بعضی مواقع خطوط طراحی را زیر سؤال میبرد، اما از نمای دور که جزئیات کمتر اهمیت پیدا میکنند تصاویر واضحتر نمایان میشوند.
رنگ آمیزی انیمه متنوع بود. هر شخصیت و هر مکان طرح و رنگ مخصوص به خود را داشتند. طراحی مکانها در اغلب موارد خوب و با جزئیات بود. در هر صورت وقتی نما نزدیک میشد این جزئیات و ریزه کاریها از بین میرفتند و کمی باعث آزار مخاطب میشدند.
انیمه از موسیقی قوی نیز بهره برده بود. موسیقی شروع انیمه با سبک رپ خوانده شده بود و شرایط حساس داستان را تداعی میکرد. موسیقی متن انیمه، مخاطب را هرچه بیشتر در فضای غم انگیز و خیانتکارانه برج قرار میداد.
نمایش مرگ با موسیقی
موسیقی فوقالعاده غمگینی که در شرایط مخصوص به خود استفاده میشد کاملاً حس برانگیز بود. موسیقی که نشانگر بیچارگی، درماندگی و ترس شخصیتها از مرگ بود. همچنین صداگذاری شخصیتها عالی بود.
سازندگان برج الههگان طنز را نیز از یاد نبرده بودند. هرازچندگاهی در هر قسمت شاهد ماجرای طنز نیز بودیم. بعضی مواقع طراحی شخصیتها از طراحی واقعگرایانه به طراحی فانتزی برای طنز تغییر داده میشدند. اما متأسفانه طنز در بعضی جاها ناراحت کننده میشد. در لحظات حساس و ناراحت کننده ناگهان موقعیت طنز میشد و باعث اذیت مخاطب میشد.
انیمه برج الههگان اگر چه در از طراحی بصری نسبتاً ضعیفی بهره میبرد، اما موسیقی آن دقیق و حساب شده است. تقریباً میتوان گفت که برج الههگان هرچند از لحاظ بصری نسبت به بقیه انیمهها ضعیف کار کرده بود اما انیمه تأثیرگذاری است.
0 نظر ثبت شده