مشخصات اثر

  • نام اثر
    Mirai of the Future میرای آینده
  • ژانر
    ماجراجویی درام فانتزی
  • سال ساخت
    2018
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    ۹۸ دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    مامورو هوسودا
  • نام نویسنده
    مامورو هوسودا
  • بازیگران
    موکا کامیشیرایشی هارو کوروکی گن هوشینو کومیکو آسو
  • استودیوی سازنده
    چیزو (Chizu)
  • جوایز
    انیمه میرای آینده نامزد جایزه‌های بهترین انیمیشن بلند در هفتادوششمین مراسم گلدن گلوب بهترین انیمیشن بلند در نودویکمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه بهترین انیمیشن بلند در چهل‌وششمین دوره جوایز آنی (Annie)
  • بازخورد و میزان استقبال
    "میرای آینده" در ژاپن حدود ۲۳ میلیون دلار و در کل ۲۸ میلیون دلار به ارزش ۸۲۰ میلیارد تومان فروش داشته است. میرای با نظر مثبت منتقدین روبه‌رو شد و آن را یک سرگرمی سالم برای تماشای خانوادگی عنوان کردند. این انیمه در سایت IMDB امتیاز ۷ از ۱۰ و در سایت MyAnimeList امتیاز ۷٫۳۵ از ۱۰ را از نظر مخاطبین دریافت کرده است.
نوشته شده در: توسط: حمیدرضا ندیری در: انیمه و انیمیشن

اثر میرای آینده به کارگردانی و نویسندگی مامورو هوسودا، سوّمین محصول استودیو چیزوست. این استودیو که آثاری مثل “دختری که در زمان پرش می‌کرد” و “پسر و دیو” را در کارنامه خود دارد توسط مامورو هوسودا تأسیس شده است. خود او کارگردانی این دو محصول را بر عهده داشته است. انیمه “میرای آینده” ششمین فیلم انیمه‌ای و اوّلین انیمه‌ای است که توسط استودیویی غیر از استودیو جیبلی (GHIBLI) ساخته شده و توانسته به اسکار راه یابد.

مامورو هوسودا

فیلمی برای خانواده‌ها

پدیده سینما چه در غرب و چه در شرق به مرور زمان بیشتر رسالت خاص خود را نادیده گرفته و از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود. امروزه کمتر فیلمی دیده می‌شود که به مشکلات اجتماعی و خانوادگی در جامعه بپردازد. انیمه میرای آینده یکی از معدود انیمه‌ها و فیلم‌هایی است که به این نوع مشکلات و مشکلات مربوط به کودکان و روابط بین آنان با خانواده پرداخته است.

در انیمه شاهد آن هستیم که کودکی در حال گذراندن زندگی روزمره خود است تا اینکه عضو جدیدی به خانواده‌اش اضافه می‌شود. عضو کوچکی به اسم “میرای” نوزاد تازه متولّد شده است. ورود این عضو کوچک به خانواده باعث می‌شود او به کانون توجهات پدر و مادر و فامیل تبدیل گردد. شروع مشکلات کودک بعد از ورود نوزاد به خانواده از بی‌توجهی مادر به او شروع می‌شود. با اینکه مادر، پدر را مسئول رسیدگی به کودک بزرگ‌تر کرده امّا او بهانه مادرش را می‌گیرد. دلش می‌خواهد کارهایش را مثل قبل، مادرش انجام دهد. کلافه می‌شود، بهانه‌گیری می‌کند و بدرفتاری می‌کند.

تنهایی کودکانه

کودک بزرگ‌تر خود را هر لحظه بیشتر در معرض بی‌توجهی و تنهایی حس می‌کند و رفته‌رفته به احساسات بدش پروبال میدهد. کم‌کم احساس تنهایی و بی‌توجهی در بچه شروع به پرورش می‌کند. با پدر و مادرش قهر می‌کند و از اذیّت کردن نوزاد لذّت می‌برد و اینجاست که داستان کودک، با غرق شدن در خیالاتش شروع می‌شود. ما تا آخر داستان شاهد این هستیم که عدم مهارت در مدیریّت کودکان چه احساسات و عواقبی را ممکن است به بار بیاورد.

انیمه علاوه بر این‌که بسیار ماهرانه غرق شدن کودکان در دنیاهای خیالی‌شان را به تصویر کشیده است، حامل پیامی مهم به پدر و مادرهاست. آن پیام این است که اگر کودک دیگری به دنیا می‌آورید بیشتر مراقب کودک قبلی باشید تا با تغییری که در برنامه روزانه پدر و مادر به وجود آمده است احساسات منفی به او راه پیدا نکند. در یک کلام، اولیاء گرامی! همیشه عدالت میان کودکانتان را مخصوصاً بعد از تولّد کودک دوّم رعایت کنید.

مامورو هوسودا

تخیلات قوی یک کودک

انیمه میرای انیمه مخصوص کسانی است که تماشای ژانر درام و خانوادگی را دوست دارند. این انیمه صرفاً از خط داستانی خاصی پیروی نمی‌کند. بخش عمده‌ای از انیمه در خیالات کودک و خاطرات گذشتگان می‌گذرد و آن مقدار که در واقعیّت جریان دارد، تصویری از زندگی روزمره یک خانواده را به نمایش می‌گذارد که درگیر بچّه‌داری هستند.

داستان این انیمه روایتگر کودکی است که با آمدن فرزند دوّم، زندگی روزمره‌اش دچار تغییرات آزاردهنده‌ای می‌شود. تغییر رفتار اطرافیان کودک و برداشت اشتباه کودک، داستان اصلی این انیمه است.

بیشتر داستان حول محور نمایش زندگی یک خانواده می‌گذرد. داستان، نحوه بچّه‌داری پدر و مادر و بی‌توجهی به کودک اوّل را روایت می‌کند. داستان در رابطه با شخصیّت کودک روایتگر کلافگی، بی‌حوصلگی، بهانه‌گیری‌ها، لجبازی‌ها، احساس تنهایی و درکل، روایتگر کودکی است که زندگی خود را در مخاطره می‌بیند و احساس کمبود می‌کند.

ما در داستان این انیمه شاهد ماجراهایی هستیم که ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید. بازی‌های کودکانه، یادگیری دوچرخه‌سواری برای اوّلین بار، برخورد و ارتباط کودک با نوزاد، تخیّلات قوی کودکانه و نیازهای کودکانه از جمله مواردی هست که در داستان به تصویر کشیده شده است.

داستان صرفاً نه برای کودکان

داستان صرفاً در مورد کودکان نیست؛ بلکه به پدر و مادرها نیز می‌پردازد. در داستان شاهد پدر شاغلی هستیم که به خاطر شرایط همسرش مجبور می‌شود کار خود را در خانه ادامه دهد. در خانه‌داری و نگهداری از نوزاد و کودک تجربه و مهارت ندارد و اکثر اوقات موجب خرابکاری و فراموشی می‌شود.

مادری که در میرای آینده توصیف شده نشان‌دهنده اوضاع مادران شاغل است. با این حال که کودکان در خانه به مادرانشان بیشتر از هر شخص دیگری احتیاج دارند، امّا مادران شاغل در محل کار خود به سر می‌برند. مادر به خاطر شغل و شرایطی که به وجود آمده است با همسر خود بداخلاقی می‌کند و او را در مورد کارهای خانه و بچّه‌داری که تخصص او نیست، مورد سرزنش قرار می‌دهد.

ظاهراً با داستان ساده‌ای روبه‌رو هستیم امّا میرای آینده به طرز دقیقی وضع زندگی خانواده‌ای با مادر شاغل را به تصویر کشیده است که می‌تواند دلیل اصلی تمام این تشنج‌ها باشد. انیمه‌ای بسیار آموزنده و سازنده است که اگر مطالب، مورد استفاده قرار بگیرد فایده خواهد داشت.

مامورو هوسودا

میرای مسافری از آینده

خانواده‌ای شامل پدر و مادر شاغل که دو فرزند با اختلاف سنی قابل توجه دارند را در داستان میرایِ آینده می‌بینیم. یک فرزند در رده سنی کودک و یک نوزاد. شخصیّت پدر در داستان، شخصیّتی ضعیف به تصویر کشیده شده است که جز در شغل خود توانایی انجام هیچ کاری اعم از بچّه‌داری یا خانه‌داری ندارد.

مادر در داستان شخصیّتی بدعنق و عصبی به تصویر کشیده شده که شاغل نیز هست و در داستان جای خود را با پدر خانواده عوض کرده است. پدر با وجود ضعف خود، خانه‌داری و بچّه‌داری را بر عهده گرفته و مادر بیرون از خانه مشغول کار است.
گاهی اوقات به جای توجه مناسب به فرزند بزرگ‌تر، بر سر او به دلیل اذیّت کردن نوزاد فریاد می‌کشد و باعث گریه کردن او می‌شود. بخش عمده‌ای از متشنج شدن فضای خانواده به خاطر رفتارهای مادر و بی‌توجهی عجیب او به کودک بزرگ‌تر است. امّا این همه ماجرا نیست و مادر راضی نمی‌شود و حتّی پدر را هم در ضعف خود سرزنش می‌کند.

ویژگی شخصیتی کودکان

شخصیّت بعدی که با او روبه‌رو هستیم، شخصیت اول داستان و کودک بزرگ‌تر خانواده است که ویژگی‌های کودکانه او به تصویر کشیده شده است. ویژگی‌هایی شامل زود احساساتی شدن، زود گریه کردن، بهانه گرفتن، لجبازی کردن و ذهنی خلاق در تفکرات و خیالات کودکانه است.

شخصیت کودک کاملاً درست به نمایش گذاشته شده است و تقریباً هر کسی که در زندگی خود با بچه سروکار داشته است، اگر این انیمه را ببیند، متوجه شباهت بسیار زیاد شخصیت کودک با کودکان در واقعیت خواهد شد.
انیمه هر چند واقعیت تلخی را به تصویر کشیده است، امّا با شخصیت‌پردازی فوق‌العاده‌ای که دارد ما را در درک بهتر این قصه یاری می‌کند. در یک جمله “میرای آینده” یک انیمه مناسب و آموزنده برای تماشا در جمع دوستان و خانواده است.

مامورو هوسودا

میرای از آینده؛ طراحی ساده به همراه صداگذاری عالی

انیمه میرای آینده از طراحی نسبتاً ساده‌ای شبیه به طراحی انیمه‌های آقای هایائو میازاکی برخوردار است. طراحی و معماری عجیب ساختمان منزلی که داستان خانواده ساکن در آن بیان می‌شود جای تأمل دارد. این معماری عجیب که در داستان هم بیان می‌شود، حکایت از شغل پدر خانواده دارد که مهندس معماری است.

طرّاحی فضای داخلی ساختمان در انیمه و قرارگیری زیاد در آن محیط به مخاطب حس زندگی روزمره را القاء می‌کند. با این تفاسیر به راحتی با هر تغییر فضا و روشنایی آن مخاطب می‌تواند خود را در دنیایی دیگر از احساسات و خیالات کودک حس می‌کند.

طراحی تاریک و روشن صحنه‌های مربوط به خیالات کودک که در احساسات ناخوشایندی به سر می‌برد، تماشاگر را در احساسات کودکانه شخصیت همراه می‌کند. در صحنه‌های لذت‌بخش مربوط به اسب‌سواری که محیط روشن طراحی شده یا در صحنه‌های آزاردهنده مربوط به آخر انیمه که اوج احساسات بد کودک را نشان می‌دهد و تاریک طراحی شده است باعث به وجود آمدن حس هم‌ذات‌پنداری در طتماشاگر می‌شود. همه این موارد نشان از میزانسن یا صحنه‌پردازی فوق‌العاده این انیمه دارد.

صداگذاری بی‌نقص

صداگذاری بی‌نظیر شخصیت‌ها خبر از به کارگیری صداپیشگان یا بازیگران حرفه‌ای می‌دهد. انیمه از موسیقی نسبتاً متوسطی برخوردار است و تماشاگر بیشتر در داستان غرق می‌شود و موسیقی، تأثیر به سزایی در حس تماشاگر ندارد. در انیمه بیشتر صدای شخصیت‌ها، اشیاء و خیالات کودک را می‌شنویم و موسیقی خاصی مخاطب را همراهی نمی‌کند.

در کل، انیمه با اینکه از طراحی و موسیقی ساده‌تری نسبت به انیمه‌های برتر بهره می‌برد، اما با به تصویر کشیدن بی‌نقص احساسات کودکانه و زندگی یک خانواده این عیوب را برطرف کرده و به انیمه قابل قبولی تبدیل می‌شود.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Tower Of God

انیمه برج الهه‌گان یک انیمه اقتباسی از یک کمیک اینترنتی است. کمیک برج الهه‌گان محصول کشور کرۀ جنوبی است و به دلیل محبوبیت بالایی که داشت، در ژاپن به انیمه نیز تبدیل شد. استودیو سازندۀ این انیمه، استودیو معروف TMS است. از آثار مربوط به این استودیو می‌توان انیمۀ های “لوپن سوم”، “زندگی دوباره” و […]

انیمه Death Note

انیمۀ “دفترچه مرگ” اقتباسی از یک مجموعه مانگای ژاپنی به نویسندگی “سوگامی اوهبا” و تصویرگری “تاکشی اوباتا” است. مانگا دفترچه مرگ اولین بار در مجله “شونن جامپ” توسط انتشارات بزرگ “شوئیشا” منتشر شد. انتشار این مانگا از سال 2003 تا سال 2006 طول کشید. این مانگا هم اکنون در 12 جلد جمع آوری شده است. […]

انیمه Nausicaa of the valley of the wind

سال 1984 بود که ناسیکا از درۀ باد به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی تولید شد. این انیمه بر اساس دو قسمت ابتدایی مانگایی به همین نام، با ایجاد کمی تغییرات برای فضای انیمیشن مناسب سازی شد. پس از موفقیت، سازندگان آن استودیو جیبیلی را در رقابت با همتاهای غربی خود، راه‌اندازی کردند و اینگونه، […]

انیمه Your Name

نام تو از آثار متاخّر ماکوتو شینکای و به عقیده برخی از منتقدین، تاکنون بهترین انیمه اوست. به نظر نگارنده، نام تو و (فرزند آب‌وهوا) نویدبخش سبک جدیدی هستند که شینکای به تازگی دارد در ساخت انیمه‌هایش به کار می‌گیرد. زیرا او در این دو اثر با دوری جستن از فضای تلخ و غم‌انگیز آثار […]