مشخصات اثر

  • نام اثر
    Millennium Actress بازیگر هزاره
  • ژانر
    دراما فانتزی
  • سال ساخت
    2001
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    88 دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    ساتوشی کن
  • نام نویسنده
    ساتوشی کن
  • استودیوی سازنده
    Madhouse
  • بازیگران
    Miyoko Shōji Mami Koyama Fumiko Orikasa
  • جوایز
    Fantasia Film Festival Tokyo Anime Award
  • بازخورد و میزان استقبال
    امتیاز 7.9 از 10 در سایت IMDb
نوشته شده در: توسط: پریسا صدیقی در: انیمه و انیمیشن

امروزه خیلی از ما مجبوریم بر چهره‌هایمان نقاب بزنیم. هرکداممان یک نقاب خاص برای حضورمان در مکان‌های مختلف داریم یکی مهربان یکی خشن یکی دوست داشتنی. البته داشتن این نقاب‌ها به این معنا نیست که ما آدم‌های بد یا خوبی هستیم فقط به این معناست که حقیقت درونمان گاهی با چهره‌هایمان ناهمخوانی دارد. بعضی‌ از ما نمی‌توانیم خودمان را با شرایط وفق دهیم و همین هم می‌شود که دچار یک سردرگمی خاص باشیم.

سردرگمی‌هایی که برای بازی کردن در نقش‌های انتخابی خودمان به وجود می‌آیند. ما گاهی برای شرایط‌های مختلفی که در آن قرار داریم می خواهیم بعضی از زوایای وجودیمان را پنهان کنیم. گاهی ممکن است خودمان نیز نتوانیم تشخیص دهیم که کدام شخصیتمان واقعی و کدام ساخته دست خودمان است.

ساتوشی کن

نقاب بازیگران

حال فرض کنید شما علاوه بر نقش‌های خودتان در زندگی روزمره مجبور باشید مانند بازیگر‌ها در صحنه و جلو دوربین نیز نقاب و نقشتان را ادامه دهید. اتفاقی که برای بعضی از بازیگران حرفه‌ای سینما رخ می‌دهد نیز تا حدودی شبیه همین است. آنقدر در دنیای فیلم‌هایشان غرق می‌شوند که نمی‌توانند خودشان را از آن بیرون بیاورند.

برای مثال هیث لجر در نقش جوکر یا آدرین برودی در فیلم پیانیست و خیلی‌های دیگر؛ این بازیگر‌ها جز دسته ای هستند که دیگر مرزی بین فیلم‌هایی که بازی می‌کنند با زندگی روزمره خود نمی‌بینند. ساراپالسون نیز یکی از همین بازیگرهاست او برای ایفای نقشش در سریال “داستان‌های ترسناک آمریکایی” باید سیگار می‌کشید و همین باعث شده بود تا منتظر صحنه‌های فیلمبرداری باشد تا باز هم بتواند سیگار بکشد.

نکته دقیقا اینجاست که آیا یک بازیگر فقط یک شخص است روی صحنه و زندگی‌اش از صحنه کاملا جداست و یا صحنه و روی صحنه بودن جزئی از زندگی اوست؟ انیمه “ملنیوم اکترس” یا همان “بازیگر هزاره “هم دقیقا به همین موضوع اشاره دارد. تفاوت واقعیت و سینما برای یک بازیگر به چه شکلی صورت می‌پذیرد.

تفکری که سعی در بررسی توانایی یک بازیگر، در جدا کردن مسائل و مشکلات روزانه شخصی خودش، از اتفاق‌ها یا حوادثی که برایش در نقش او پیش می‌آید، دارد. داستان این اثر مشابه همین تفکر است که نویسنده و کارگردان به دنبال پاسخی برای این سوال، مخاطبانشان را به دنبال خود می‌کشند.

ساتوشی کن

سفر به دنیای بازیگران

داستان این اثر درباره سفر قهرمانی در دنیای بازیگران سینما است که در زندگی حرفه‌ای خود به موفقیت‌های بسیاری رسیده است. حال خبرنگاری که از طرفداران پرو پا قرص “چیوکو”(نقش اصلی داستان) بوده میخواهد با او مصاحبه کند و مستندی در این باره بسازد. اما قبل از شروع مصاحبه به چیوکو کلیدی می‌دهد که از زمان‌های گذشته در دست او جا مانده بود. کلید برای بازیگر دری را باز می‌کند که مرز‌های زندگی حرفه‌ای و شخصی بازیگر را از بین می‌برد و همین باعث می‌شود تا مصاحبه‌گر مشتاقانه به داستان زندگی او گوش دهد و حتی بتواند آن را لمس کند.

ساتوشی کارگردان این اثر چندان به تعریف شخصیت‌ها نمی‌پردازد و بیشتر میخواهد به این موضوع بپردازد که افراد مشهور به خاطر آنچه که فرض می شوند، مورد توجه قرار می‌گیرند و علاقه مردم به خاطر شخصیت آن‌ها در خارج از صحنه و نقششان نیست. همانطور که هویت نقش اول انیمه، بسته به شخصیت‌هایی است که در جوانی بازی کرده است.

حوادث موتور محرکه داستان

او در قالب یک سری داستان و یا خاطره برای مخاطب نمایش گذاشته می‌شود و بهتر است بگوییم او در نقش‌هایش نقشی ندارد بلکه حوادث داستان او را مانند ساهچاله به درون خود می‌کشند. سیاهچاله هایی که او را به نقش و نگاری متناسب با فیلم در می‌آورند. آخر داستان هم انگار ساتوشی چیوکو را در مسابقه دویی قرار داده و باعث شده او به حرکت در آید اما در آخر مجبور شد برای توقفش او به صورت ناگهانی بکشد.

مصاحبه‌گر او که قصد داشت از زندگی او یک مستند سازد؛ در طول داستان به دنبال او در خاطراتش می‌دود. مصاحبه‌گر چیوکو نیز از این قاعده جدا نیست و در اکثر قسمت‌ها بازیگر را مانند یک طرفدار دنبال می‌کند و چیزی که کاملا در داستان انیمه واضح است این است که طرفدار او چیوکو را فقط به خاطر بازیگر بودنش دوست دارد نه شخصیت و ویژگی‌های او خارج از پرده‌ی سینما.

ساتوشی کن

شخصیت واقعی یا شخصیت غیرواقعی

نکته تمام فیلم دقیقا همین جاست که یک طرفدار عاشق بازی‌های یک بازیگراست، یا عاشق نوع شخصیت او در دنیا واقعی. اصلا یا می‌توان مشخص کرد که زندگی چیوکو فیلم است یا فیلم زندگی اوست. گره های ذهنی که کارگردان در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند به سختی باز می‌شوند و یا حتی باز نمی‌شود و فقط ساتوشی به تعریف یک نظریه یا یک ایده می‌پردازد.

تعریف کردن زندگی چندین ساله یک بازیگر در فیلمی کوتاه کار بسیار سختی است دقیقا همینجاست که تفاوت کار ساتوشی نمایان می‌شود او زندگی نقش اول را با سرعت هرچه تمام از قاب‌های خاکستری‌اش به قاب دیگری منتقل می کند. او در این قاب‌ها فضای سرد دوران گذشته را روایت می‌کند، دوران بازیگری که حتی تولدش نیز در یکی از این صحنه‌ها بوده است.

چیوکو به سرعت وارد حرفه‌اش می‌شود حرفه‌ای که نمیداند دقیقا زندگی‌اش است یا فقط کارش. سرعت ساتوشی در تعریف وقایع این کار انقدر سریع است که گاهی مخاطب باید چند بار تیکه‌هایی از فیلم را بازنگری کند تا از اطلاعات آن جا نماند.

چیکو و عشقش

نرسیدن چیکو به عشق و شکستش در آن باعث شده بود تا فیلم فضایی سرد به خودش بگیرد. استفاده از رنگ‌های سرد در تعریف زندگی این بازیگر باعث شده بود تا حس سختی در راه عشق برای مخاطب ملموس شود. البته صحنه‌هایی که در آن احساسات چیکو به نمایش گذاشته شده است، ‌گرمایی خاص در رنگ‌ها حس می‌شد که احساسات او را از پرده سینما به قلب مخاطبان ساطع می‌کرد.

سرعت انتقال و کات‌های تصویر و موسیقی متن این انیمه به شکلی با یکدیگر ترکیب شده‌اند که بتواند فضای پر از هیجان و استرس را به بینندگانش منتقل کند. داستان‌های بسیاری از زندگی چیوکو روایت شد اما تدوین این فیلم و وصل کردن سکانس‌ها و پلان ها به گونه‌ای بود که ماجراجویی در روند داستان به شکل فوق‌العاده‌ای جاری باشد. صداهایی که در پس صحنه‌های اثر وجود دارد مخاطب را هیپنوتیزم وار به دنبال خود می‌کشاند.

ساتوشی کن

سبک داستان پردازی متفاوت ساتوشی

البته کشش این اثر چندان به خاطر داستان یا حتی قاب بندی‌ها و دیالوگ‌هایش نیست بلکه به خاطر سبک داستان پردازی ساتوشی است که می‌خواهد حرف‌های خودش را در قالب یک اثر مانند بازیگر هزاره معرفی کند. اثری که در آن درباره تولد یک ستاره صحبت می‌کند و شخصیت سوپر‌‌استاری معروف را در دنیای خاطرات و بازی‌هایش به نمایش می‌گذارد. خاطره‌های او همچون کتابی از کودکی تا مرگ ورق می‌خورد و داستان زندگی‌اش را در برش‌هایی منحصر به فرد روایت می‌شود.

ساتوشی درباره ساختن این انیمه از تکنیک‌های خاصی مانند اینکه در ساختن انیمه برای قدیمی‌تر نشان دادن فیلم از جلوه‌ها و فیلتر‌های خاص استفاده شد و هرکدام از قسمت‌ها به صورت جداگانه فیلمبرداری شد تا کودکی تا پیری و همان رشد او را بهتر در ذهن مخاطب شکل دهند. حتی در طول ساختن این فیلم هیچ اثری از نحوه فیلم برداری سی‌جی در آن مشاهده نمی‌شود.

داستان نقش اصلی این فیلم، شخصیت چیاکو از ستسوکو هارا ستاره مشهور سینما ژاپن در دهه 1940 تا 1960 است که همین ترتیب ناگهانی از دیده عموم کنار رفت. البته این فیلم اشتباهات تاریخی یا بهتر است بگوییم اشتباه زمانی داشته است اما اثر انقدر زیبا ساخخته شده که چندان مورد توجه نیست.

اگرچه فیلمبردار همیشه در حال فیلمبرداری از اکشن‌های فیلم است و در حین ظبط باید LED قرمز که نشان دهنده این است که دوربین در حال ضبط است نیز روشن باشد اما هرگز روشن نیست و این احتمالاً یک تصمیم آگاهانه توسط کارگردان ساتوشی است زیرا صحنه‌های “ضبط شده” حتی در متن فیلم ساختگی و تخیلات شخصیت ها هستند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Mirai of the Future

اثر میرای آینده به کارگردانی و نویسندگی مامورو هوسودا، سوّمین محصول استودیو چیزوست. این استودیو که آثاری مثل “دختری که در زمان پرش می‌کرد” و “پسر و دیو” را در کارنامه خود دارد توسط مامورو هوسودا تأسیس شده است. خود او کارگردانی این دو محصول را بر عهده داشته است. انیمه “میرای آینده” ششمین فیلم […]

انیمیشن inside out

موفقیّت سرنوشت‌ساز فیلم”UP” داکتر در سال 2009، مدیران پیکسار را ترغیب کرد تا به داکتر میدان دهند با اثر پیچیده‌تری به گیشه سینماها بازگردد. درون و بیرون در واقع اوّلین فیلم پیکسار است که استیوجابز، بنیانگذار و مدیرعامل سابق اپل در ساخت آن هیچ مشارکتی نداشته است. درون و بیرون را می‌توان نوآورانه‌ترین اثر پیکسار […]

انیمیشن روح یا Soul

انیمیشن روح یا ضمیر، جدیدترین انیمیشن پیکسار و به نظر نگارنده از بهترین آثار این استودیو محسوب می‌شود. کارگردانی روح بر عهده پیت داکتر، سازنده انیمیشن‌های بالا، کارخانه هیولاها و اینساید اوت بوده است. داکتر که به عنوان یکی از نوابغ دنیای انیمیشن شناخته می‌شود، بار دیگر فیلمی ساخته است که می‌تواند مخاطبان سینما را […]

انیمیشن I lost my body

انیمیشن I lost my body که از شبکه نتفلیکس هم پخش شده است، درباره دستی است که یک‌باره جان می‌گیرد، خزیدن را می‌آموزد، راه می‌رود، می‌دود و با حیوانات ستیز می‌کند. صحنه‌های اول این فیلم قطعا شما را هیجان‌زده و متعجب می‌کند. در ابتدا دنبال هدف دست می‌گردید. این که کجا می‌رود و چرا این […]