مشخصات اثر

  • نام اثر
    Dorohedoro دوروهدورو
  • ژانر
    اکشن کمدی فانتزی
  • سال ساخت
    2020
  • نوع اثر
    سریال تک فصل 12 قسمت
  • زمان
    23 دقیقه‌
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    یویچیرو هایاشی
  • نام نویسنده
    هیروشی سکو
  • بازیگران
    واتارو تاکاگی یو کوبایاشی رِینا کوندو
  • استودیو سازنده
    MAPPA
  • بازخورد و میزان استقبال
    منتقدان، انیمه را به خاطر طراحی جسورانۀ چهره‌ها و نحوه به کار بردن طنز و خشونت در کنار هم تحسین کردند. آن‌ها طراحی این اثر را یک کار ریزبینانه و دقیق توصیف و تمجید کردند. از طرفی به کار رفتن احساسات عاشقانه و زندگی روزمره در انیمه نیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. البته این انیمه نقد منفی هم داشت. کارلو سانتوس از شبکۀ انیمه نیوز گفته است که "در این داستان به هیچ وجه احساسات جریان پیدا نمی‌کند" و اینکه "طراح این مجموعه هرگز نمی‌تواند طراحی انسانی داشته باشد". انیمه دوروهدورو در هر دو سایت (IMDB)و (MyAnimeList) امتیاز بالای 8 از 10 را دریافت کرده است. این انیمه با توجه به محتوای عجیبی که دارد، در نگاه مخاطبین یک انیمۀ خوب و محبوب تلقی می‌شود.
نوشته شده در: توسط: حمیدرضا ندیری در: انیمه و انیمیشن

دوروهدورو یک انیمۀ اقتباسی از مانگای خودش است. این مانگا از سال 2000 تا 2018 در 167 فصل توسط کیو هایاشیدا ساخته و در مجلات مختلف به چاپ رسیده است. مانگای دوروهدورو در نهایت توسط انتشارات شوگاکوکان در سال 2018 در 23 جلد جمع آوری و منتشر شد. انیمۀ این مانگا در سال 2020 توسط استودیو مپا (MAPPA) و به کارگردانی یویچیرو هایاشی در 12 قسمت 23 دقیقه‌ای ساخته شد. این انیمه توسط شرکت نتفلیکس در بقیه جهان نیز منتشر شد.

استودیو مپا

اثری زیر صفر

دوروهدورو صرفاً داستانِ یک سوسمار گنده که هویت و گذشتۀ خود را طی یک حادثۀ نامعلوم از دست داده است، محتوای خاصی ندارد. محتوا در قالب جزئیات داستان که ظاهراً در خط اصلی داستان نقش خاصی ندارند بیان می‌شود. از آنجایی که داستان به مبحث جادو مرتبط می‌شود، پای موجوداتی به اسم شیاطین نیز به این داستان باز است. شیاطین و جادوگرانی که باهم زندگی می‌کنند.

قسمت‌های اول، خون و خونریزی و تکه‌تکه شدن بدن انسان (البته جادوگر) را امری کاملاً عادی برای مخاطب به تصویر می‌کشد. در اولین صحنه و اولین مبارزه‌ای که می‌بینیم، شخصیت‌های اصلی در حال تکه‌تکه کردن دو نفر هستند. مخاطب منتظر دو شخصیت خشن در زندگی خارج از مبارزه است، اما در کمال تعجب دو شخصیت اصلی داستان شخصیت‌های مهربان و طنز به تصویر کشیده شده‌اند.

خوب نشان دادن اخلاق دو شخصیت اصلی که در صحنه‌های قبلی و حتی در صحنه‌های بعد در حال ریختن خون دشمنان خود بودند و خواهند بود، ناخودآگاه بر ذهن مخاطب این اثر را می‌گذارد که خون و خونریزی اتفاق بدی نیست. نابودی جادوگران و انسان‌ها و مبارزات خشن و خونریزی‌های دیوانه کننده، در این انیمه امری کاملاً عادی و بدون ایراد به مخاطب عرضه می‌شود. در داستان دوروهدورو، شیاطین و جادوگران به دنیا مسلط شده‌اند و هر کاری که دلشان بخواهد می‌توانند انجام بدهد، اما انسان‌ها در دنیایی کثیف، مانند زیرزمین زندگی می‌کنند.

انسان‌های ضعیف

تقریباً انیمه در تمامی صحنه‌های خود در حال القاء برتری شیاطین به انسان‌هاست. انسان‌ها موجوداتی کاملاً ضعیف و به‌دردنخور به تصویر کشیده شده‌اند، اما جادوگران و شیاطین موجودات برتر هستند. جالب ماجرا اینجاست که حتی قوی‌ترین جادوگر هم باید در مقابل شیاطین سر تعظیم فرود بیاورد. حکومت و مدیریت دنیای برتر که جادوگران در آن زندگی می‌کنند به دست شیاطین است. کار قضاوت و اجرای احکام متخلفین به دست شیاطین است. شیاطین در این انیمه موجوداتی قدرتمند به تصویر کشیده شده‌اند که هیچ موجودی نمی‌تواند مقابلشان ایستادگی کند.

علاوه بر تمام این القائات، تصویرگری این انیمه در زمینه شیطان پرستی فوق‌العاده است. تقریباً در انیمه (در دنیای برتر جادوگران) تمامی نمادها و اعداد شیطان پرستی وجود دارند. حتی طراحی ظاهر شیاطین هم کاملاً حرفه‌ای و طبق ظواهری است که تعریف شده‌اند. ظواهر خلاقانه نیستند اما مفاهیم شیطان پرستی را کاملاً به تصویر کشیده‌اند. اگر بخواهیم از لحاظ محتوای مفید این انیمه را بررسی کنیم، قطعاً این انیمه هیچ محتوای مفیدی برای ارائه نخواهد داشت. انیمه تقریباً به جای محتوای مفید سعی در ارائه محتوای مخرب به مخاطبان خود دارد.

استودیو مپا

زندگی سوسمار قاتل

داستانِ دوروهدورو روایت‌گر یک موجود قوی هیکل با سر تمساح است. او طی یک حادثۀ نامعلوم، هویت اصلی و گذشته خود را از یاد برده است. در این دنیای جادویی یک قانون وجود دارد و آن این است که اگر کسی از جادوی جادوگری صدمه دیده باشد، با قتل آن جادوگر آن صدمه نیز از بین می‌رود. این موجود تمساح نما با قتل تک‌تک جادوگرانی که به دنیای انسان‌ها می‌آیند، می‌خواهد جادوگری که او را به شکل تمساح درآورده است پیدا کرده و به قتل برساند.

همین که تمساح داستان به دنبال راه نجاتی برای خود است، اکثر قتل و خونریزی‌ها را برای خودش توجیه می‌کند. یک ویژگی که در ابتدای داستان مخاطب با آن روبه‌رو می‌شود، این است که همراه با شخصیت اصلی داستان در گمراهی و سردرگمی به سر می‌برد. طبیعتاً این ویژگی برای جذاب کردن داستان و به دنبال خود کشاندن مخاطب لازم است. این ویژگیِ ناآگاهی مخاطب (البته در صورت نخواندن مانگا) دوام زیادی ندارد. تا قسمت آخر تقریباً تمامی حقایق و مسائل پنهانی بر مخاطب آشکار می‌شود.

تنها کسانی که از حقیقت خبر ندارند، خود شخصیت‌های اصلی داستان هستند. می‌توان گفت در نوع خود، نحوه جذاب کردن داستان از سردرگمی به آگاهی مخاطب تغییر پیدا می‌کند.

شخصیت‌هایی بی‌خبر از دنیا

مخاطب بیشتر خواستار این می‌شود که اگر شخصیت‌ها هم از حقیقت با خبر بشوند چه اتفاقی میفتد. داستان و طراحی به قدری برای مخاطب جذاب جلوه می‌کند که با وجود پیش‌بینی و آگاهی از ادامه داستان، همچنان علاقه‌مند به تماشای ادامۀ انیمه است. با توجه به نماهای آخر قسمت آخر، شاهد ادامۀ این مجموعه هستیم. طبق مانگای دوروهدورو این انیمه همچنان ادامه خواهد داشت و باید منتظر فصل بعدی این مجموعه باشیم.

دوروهدورو داستان سرگرم‌کننده‌ای نیز دارد. داستان سیر جذابی را طی می‌کند و مخاطب را هم تا حدودی از عذاب سردرگمی داستان نجات می‌دهد. همچنین مخاطب را برای ادامۀ تماشای این انیمه بیشتر ترغیب می‌کند. اگر انیمه مورد علاقه کسی قرار بگیرد، در صورت انتشار فصل جدید، به احتمال زیاد نمی‌تواند دست از تماشای ادامه‌اش بردارد.

استودیو مپا

شخصیت‌هایی ما قبل تیپ

شخصیت‌ها هم دست کمی از محتوا و داستان ندارند. اتفاقاً تأثیرگذارترین عناصر این اثر همین شخصیت‌ها هستند. شخصیت‌هایی که بعد از خون و خونریزی کاملاً به زندگی عادی خود می‌پردازند و انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. شخصیت‌ها بعد از کشت و کشتارهای عجیب و کاملاً وحشیانه به زندگی روزمره و لذت‌بخش خود می‌پردازند و این وسط آن اتفاقات خشن برای مخاطب عادی جلوه می‌شود.

شخصیت اصلی و تمساح‌نمای داستان، شخصی به نام کایمن است. او یک مبارز قوی هیکل است و در مبارزات کاملاً حرفه‌ای و سریع عمل می‌کند. شخصیت او غیر از صحنه‌های مبارزه، شخصیتی آرام و بامزه است. کایمن عاشق خوردن غذاهای نیکایدو است و با او زندگی می‌کند. در اوایل داستان هم شروع به کار در یک بیمارستانی می‌کند که قربانیان جادو در آن مراقب و درمان می‌شوند. او هویت و گذشتۀ خود را گم کرده است و به دنبال حقیقت درباره خود می‌گردد.

نیکایدو شخصیتی مهربان و قوی دارد. او آشپزی است که همراه با کایمن در رستورانش زندگی می‌کنند. البته اگر مخاطب اولین صحنه که مبارزه با جادوگران را نشان می‌دهد، تماشا کند، متوجه عادی سازی مسائل خواهد شد. در مبارزه نیکایدو و کایمن هردو در نهایت خشونت مبارزات را به پایان می‌رسانند و در کمال تعجب به زندگی آرام و لذت‌بخش خود می‌پردازند.

جادوگر قارچی

شخصیت منفی داستان، شخصی به نام اِن (En) است. اِن تقریباً قوی‌ترین جادوگر در میان تمامی جادوگران است و جادوگرانی که قوی باشد را دور خود جمع می‌کند. او به قارچ علاقه خاصی دارد. تمام خوردنی‌های او منشأ قارچی دارند و جادوی او به گونه‌ای است که می‌تواند هر چیزی را به قارچ تبدیل کند. با این که او قدرتمندترین جادوگر است اما بازهم از حضور ناگهانی شیاطین جا می‌خورد و از آنها حساب می‌برد. تقریباً تمامی حکومت و مدیریت دنیای جادوگران به دست شیاطین می‌باشد.

علاوه بر این سه شخصیت، شخصیت‌های فرعی زیادی هم هستند که ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. آن‌ها مستقیم و غیر مستقیم بر روی داستان تأثیر گذارند. شخصیت‌ها علاوه بر رفتار و علایق عجیب و خشونت همگانی، تنوع بالایی در این انیمه دارند. طراحی این شخصیت‌ها هم ستایش و هم نکوهش شده اما با این حال در نوع خود طراحی بی‌نظیری دارند.

استودیو مپا

طراحی‌هایی عمیق ولی خالی از محتوا

دوروهدورو از لحاظ فنی بسیار رنگارنگ و گیرا طراحی شده بود. این انیمه همانند محتوای مخرب و تأثیرگذاری که دارد، باید هم طراحی‌های بسیار حرفه‌ای تحویل مخاطب بدهد. طراحی‌ها در انیمه، بسیار با جزئیات بود. طراحی چهره‌ها و شخصیت‌ها، مخصوصاً ماسک‌هایی که بر صورت می‌زدند، تأثیرگذار به تصویر کشیده شده بودند. در طراحی بدن شیاطین یا مکان‌های داخل انیمه شامل معابد و قصرها از مفاهیم شیطان‌پرستی بهرۀ زیادی برده شده بود. تقریباً در دنیای جادوگران، در هر مکان یا پدیده‌ای از نمادهای شیطان پرستی استفاده شده بود.

طراحی انیمه شباهت زیادی به طراحی‌های دوبعدی داشت اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که از امکان سه‌بعدی نیز در انیمه استفاده شده است. انیمه در حرکت خود بعضی مواقع تیک‌های بسیار ریزی داشت که در مقابل طراحی آن و سرعت مناسبی که داشت اصلاً به چشم نمی‌آید.

دوروهدورو موسیقی آغازین قشنگ اما عجیبی داشت. ابتدا و انتهای موسیقی با صدای آواز آهنگینی شروع و تمام می‌شد که تقریباً شباهتی به موسیقی ژاپنی نداشت. موسیقی متن انیمه نیز با این‌که زیاد به چشم نمی‌آمد و مخاطب متوجه آن نمی‌شد اما به جریان احساسات کمک می‌کرد. موسیقی متن تقریباً در اکثر صحنه‌ها پخش می‌شد ولی طوری نبود که به چشم بیاید.

طنز خشونت آمیز

صداگذاری، مخصوصاً صداگذاری تمساح و یا جادوگران و شیاطین حرفه‌ای انجام شده بود. صداگذاری هر شخصیت در واقعی به نظر آمدن آن شخصیت کاملاً تأثیرگذار بود. هر شخصیت صداگذاری مخصوص به تیپ شخصیتی خودش را داشت. علاوه بر این‌ها استفاده از تکنیک‌های سینمایی در مواقع خاص موجب به وجود آمدن طنز می‌شد. این انیمه با وجود خشونت و مفاهیم نادرستی که داشت دارای طنزی بود که موجب خنداندن مخاطب می‌شد. جدا از طنز از تکنیک‌های سینمایی نیز در تمامی لحظات داستان به خوبی استفاده شده بود.

انیمه طبیعتاً برای تأثیرگذاری بیشتر خود نیازمند یک طراحی فوق‌العاده با جزئیات به همراهِ رنگ‌آمیزی مؤثر است. همچنین صداگذاری نیز حرفه‌ای انجام شده بود. در کل، انیمه دوروهدورو از لحاظ فنی همانند داستان و محتوای خود، جذاب عمل کرده است و مخاطب جذب این طراحی و رنگ‌آمیزی می‌شود.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمیشن Spies in Disguise

جاسوسان نامحسوس بر اساس اقتباسی از انیمیشنی کوتاهی با نام “کبوتر: غیرممکن” اثر لوکاس مارتل ساخته شده است. این اثر کوتاه هفت دقیقه‌ای، مامور مخفی سازمانی را نشان می‌دهد که طی اتفاقاتی درگیر پرنده‌ای سمج می‌شود. پس از بازخورد مثبت “کبوتر غیرممکن”، شرکت بلو اسکای انیمیشنی بلندی بر اساس همین اثر ساختند. صداپیشگی ویل اسمیت […]

انیمه The Garden of Words

پیش از آن که به نقد فیلم بپردازیم شاید بهتر باشد با مفاهیمی از آن آشنا بشویم که درکش را به مراتب بهتر می‌کند. فیلم از سوی عده‌ای انتقادات شدیدی گرفت چرا که با مفهوم عشق مدرن و چیزی که از یک رابطه عاطفی سراغ داریم بسیار متفاوت است. می توان از معنای سنتی عشق […]

انیمه Weathering With You

فرزند آب‌وهوا آخرین اثر کارگردان معروف، ماکوتو شینکای است. نویسنده این اثر نیز همانند دیگر آثار شینکای خود اوست. بعد از انتشار انیمه، مانگایی به اقتباس از این انیمه توسط “واتاری کوبوتا” به تصویر کشیده شد. این مانگا توسط کودانشا منتشر شد. این مانگا هم اکنون نیز در 140 کشور پخش شده است. مشکلات دوران […]

انیمه A whisker away

یک عشق کودکانه اثر ماری اوکادا، عشق جوانی و تصاویر تابستانی بسیار زیبایی دارد. به علاوه حس ساده‌لوحانه‌ای را به مخاطب القا می‌کند که گویا نوجوانی بی‌دقت است که با بزرگ‌تر شدن او همه چیز بهتر می‌شود؛ مانند اثر دیگر این نویسنده، آنو هانا با نام گلی که آن روز دیدیم. همان‌طور که از اسم […]