مشخصات اثر

  • نام اثر
    A Silent Voice صدای خاموش
  • ژانر
    درام مدرسه‌ای عاشقانه شونن
  • سال ساخت
    2016
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    2 ساعت و 10 دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    نائوکو یامادا
  • نام نویسنده
    ریکو یوشیدا
  • بازیگران
    سائوری هایامی میو ایرینو آئویی یوکی
  • استودیوی سازنده
    کیوتو انیمیشن
  • جوایز
    سال 2016، این انیمه برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم انیمیشن از جوایز منتقدان فیلم ژاپن شد. سال 2017، در جایزه آکادمی فیلم ژاپن (که حکم اسکار ژاپن را دارد) برنده عنوان انیمیشن عالی سال شد.
  • بازخورد و میزان استقبال
    انیمه در باکس آفیس 33 میلیون دلار (مجموعاً در چین و ایالات متحده و کانادا و انگلستان و بولیوی و نیوزلند و پاراگوئه و اسپانیا و تایلند) فروش کرد. پس از انیمه‌ نام تو، دوّمین فیلم پرفروش آن سال در ژاپن شد. همچنین صدای خاموش توانست نظر مثبت منتقدین را نیز جلب کند. ماکوتو شینکای، کارگردان نام تو، فیلم را "یک اثر خارق‌العاده" و "بی عیب و نقص و عالی" توصیف کرد که خود او عاجز از ساختن آن بوده است. در راتن تومیتوز بر اساس 34 نقد با نظر موافق 94 درصدی رو به رو شد و نمره‌ی میانگین 7.61 از 10 را کسب کرد.
نوشته شده در: توسط: حانیه عباس‌قلی در: انیمه و انیمیشن

صدای خاموش انیمیشنی سینمایی‌ به کارگردانی خانم نائوکو یامادا و محصول سال 2016 از استودیوی خوشنامِ کیوتو انیمیشن است. اثر براساس مانگایی به همین نام، از خانم یوشیتوکی اویما ساخته شده ‌است و فیلمنامه‌ انیمه هم از خانم ریکو یوشیدا است که کارنامه‌ی پرباری دارد. طراحی شخصیت توسط فوتوشی نیشیا انجام گرفته و موسیقی متن به یادماندنی آن هم هنر کنسوکه یوشینو است. فیلم در سپتامبر 2016 در ژاپن به نمایش در آمد ولی اکران جهانی آن در سال 2017 انجام شد.

ناشنوایان

قلدری و زورگویی

می‌توان به جرأت گفت این انیمه بهترین انیمیشنی ا‌ست که در مورد قلدری و زورگویی (به قول خود ژاپنی‌ها، ایجیمه) در ژاپن تولید شده است. در لایه‌های بعدی، اثر با شخصیت‌های متعدد و از زوایای دید مختلف به موضوعاتی همچون عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران، تنفر از خود، بخشش، اضطراب اجتماعی، خودکشی و تاثیر اعمال گذشته بر حالِ آدمی می‌پردازد.

انیمه رفتار سنگدلانه‌ دیگر کودکان را با نیشیمیای ناشنوا مذمت می‌کند اما در دام نصیحت‌گری محض نمی‌افتد. ایشیدا، پسری که بدترین رفتار را با دخترک ناشنوا دارد، خود پس از مدتی آماج قلدری دوستان سابقش قرار می‌گیرد. سکانس‌های قلدری کردن ایشیدا برای نیشیمیا و سکانس‌های مورد زورگویی واقع شدن ایشیدا، عامدانه به هم شبیه هستند. درونمایه‌ “برگشت عمل بد به شخص مرتکب شونده‌ی آن” تا جایی قوی‌ست که حتی مادر نیشیمیا که به ناحق مادر ایشیدا را کتک زده، جایی نزدیک به پایان داستان برای بخشش مجبور می‌شود به پای او بیوفتد.

بخشش

مسئله‌ دیگر بخشش است و آنکه آیا می‌توانیم افرادی که در گذشته به ما صدمه زده‌اند را ببخشیم؟ آیا باید ببخشیم؟ انیمه پاسخی کلی نمی‌دهد اما ما نیشیمیا را داریم که مشتاق بخشیدن است و ایشیدا که نمی‌تواند با دوست و قلدر سابقش روبه‌رو شود، گرچه در انتها می‌بینیم ایشیدا، نیشیمیا را از مرگ نجات می‌دهد و دوست سابقِ ایشیدا، وی را. نکته‌ جالب توجه بعدی ضربدرهایی‌ست که ایشیدای نوجوان روی صورت دیگران می‌بیند.

او در ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار مشکل است و خودش را منزوی کرده. این ضربدرها فقط زمانی کنده می‌شوند و به زمین می‌افتند که ایشیدا حسی دوستانه از آن فرد دریافت کرده ‌است اما در انتهای انیمه طی سکانسی که بار احساسی سنگینی دارد، ایشیدا ضربدرهای فرضی‌اش را از روی همه برمی‌دارد.

ناشنوایان

دختری که نمی‌توانست بشنود

داستان درمورد دختریست که نمی‌تواند ولی می‌خواهد بشنود و پسری که می‌تواند و نمی‌خواهد که بشنود. انیمه روند آرامی دارد. اندک اندک با شخصیت‌ها و دنیای درونشان آشنا می‌شویم و به آهستگی تا پایان پیش می‌رویم. برخی این را خسته‌کننده می‌یابند اما به نظر می‌رسد اثر تلاش می‌کند روند منطقی خود را حفظ کرده و با تغییرات ناگهانی و صرف نظر کردن از نشان دادن احساسات و تفکرات درونی شخصیت‌ها در دام کلیشه شدن نیوفتد. اتفاقات سرسری رخ نمی‌دهند.

جایی که گمان کرده‌ایم گروه همکلاسی‌های قدیمی و دوستان جدیدشان دور هم جمع شده‌اند تا زخم‌های کهنه التیام یابند، باز هم با سوء تفاهم، همان زخم‌های کهنه چرکین می‌شوند. رابطه‌ی ایشیدا با دوستان جدید و قدیمش دوباره به هم می‌خورد. بیننده ایشیدا را در مسیر رستگاری‌اش همراهی می‌کند تا شاهد جبران کردن صدماتی باشد که او به نیشیمیا مادر خودش و دیگران زده بود و شاهد بخشوده شدن و بخشیدن وی قرار بگیرد، تا ببیند ایشیدا دوباره توانایی نگاه کردن به صورت دیگران و شنیدن صدایشان را پیدا خواهد کرد.

مسیر دا‌ستان باید به آهستگی طی شود. آخر اما ایشیدا برای نجات میشیمیا جان خود را به خطر می‌اندازد و سپس ضدربدرها را از روی صورت اطرافیانش پاک می‌کند. رستگاری، آهسته و راضی‌کننده، تکمیل می‌شود.

ناشنوایان

فرصتی برای تغییر شخصیت‌ها

صدای خاموش سعی می‌کند به کمک شخصیت‌های متعددش، مفاهیم جدی‌ای که به سراغش رفته را از زوایای متعددی بررسی کند. کاراکترها هرکدام چه در جایگاه ستم‌کار یا چه ستم‌دیده، فرصتی پیدا می‌کنند که عمیق‌ترین انگیزه‌ درونشان را آشکار کنند و توضیح دهند چرا آنطور رفتار کرده‌اند. ایشیدا تنها کاراکتری ا‌ست که هم قلدری کرده و هم طعم تلخ مورد آزار واقع شدن را چشیده و از این رو انگیزه‌اش برای عذرخواهی و جبران گذشته طبیعی‌تر و بیشتر از بقیه است. ایشیدا در کودکی دست دوستی نیشیمیا را پس می‌زند چون او را نمی‌شنود و درک نمی‌کند و این می‌شود سرآغاز داستانی تلخ و شیرین.

ایشیدا همچنان در نوجوانی هم با مشکلات ارتباطیِ فراوانی دست به گریبان است، منزوی شده و باور دارد لایق این وضعیت است. اندکی بعد و در شهربازی درحال تفریح با دوستانش، از خود می‌پرسد آیا لیاقت این شادی را دارد؟ همین یک جمله ابعاد وسیعی از شخصیت او را آشکار می‌کند. ایشیدا نه تنها نیاز دارد که از سوی نیشیمیا و سایر اطرافیانش بخشوده شود، بلکه خودش هم باید خودش را ببخشد.

نیشیمیای کوچک سعی می‌کند دیوار عظیمی که بین او و همکلاسی‌هایش قرار گرفته را فرو بریزد اما پس از مدتی دفتری که برای نوشتن و ارتباط برقرار کردن از آن استفاده می‌کند پر می‌شود از توهین‌های دیگر بچه‌ها. همکلاسی‌ها یا به خاطر معلولیتش آزارش می‌دهند یا نادیده‌اش می‌گیرند. تنها دانش‌آموزی که مایل به یاد گرفتن زبان اشاره برای صحبت کردن با اوست را هم طرد می‌کنند.

لبخند در برابر قلدری

نیشیمیا در برابر قلدری‌ها تنها لبخند می‌زند، عذرخواهی می‌کند و دست دوستی دراز می‌کند. انیمه سکانسی اثرگذار دارد زمانی که ایشیدا و نیشیمیای کوچک درگیری فیزیکی پیدا می‌کنند، نیشیمیا انگیزه‌ی درونی‌اش از عکس‌العمل‌هایش را آشکار می‌کند: من دارم تمام تلاشم رو می‌کنم! نیشیمیا هم باید یاد بگیرد وجودش ارزشمند است و باری بر دوش دیگران نیست و نیازی به معذرت‌خواهی‌های پیاپی ندارد. آخر اما او سعی می‌کند رفقای از دست رفته‌ی ایشیدا را به وی بازگرداند.

کاراکترهای فرعی هرکدام به عمق داستان می‌افزایند، گرچه می‌توان گفت تا حدی به دام کلیشه‌های رفیق صمیمی، دختر بدجنس، تامبوی و… هم می‌افتند. اوئنو شخصیتی دوست داشتنی نیست و احتمالا تا پایان، دلِ بیننده با او صاف نمی‌شود اما در عمق دادن به داستان موثر است. او در ابتدا با نیشیمیا بدرفتاری نمی‌کند اما به نظر می‌رسد با مشاهده‌ی جلب شدن توجه معلم و ایشیدا به نیشیما، به او حسودی می‌کند و بدجنسی‌هایش شروع می‌شود.

سکانسی که بعدا از مکالمه‌ی اوئنو و نیشیمیا می‌بینیم او دخترک ناشنوا را مسئول خراب شدن دوستی‌هایشان و منزوی شدن ایشیدا می‌داند و می‌گوید: همانقدر که ما تو را نمی‌فهمیدیم، تو هم ما را درک نمی‌کردی. در پایان او همچنان زبان نیش‌دارش را حفظ کرده اما می‌بینیم که ظاهرا درحال یادگرفتن زبان اشاره است.

ناشنوایان

قاب‌هایی پر از جزئیات

تبدیل مانگا به انیمه آنقدر اتفاق افتاده که گاهی کمتر کسی توجه می‌کند چه مقوله‌ی دشواری‌ است. نائوکو یامادا با هنرمندی تمام وظیفه‌ی کارگردانی‌اش را به انجام رسانده ‌است. قاب‌ها درست به اندازه‌ی مدت زمانی نشان داده می‌شود که حسش را برساند و هیچ قاب اضافه‌ای نمایش داده نمی‌شود. تصویرهایی که می‌بینیم، چه به اندازه‌ی چند صدم ثانیه، چه طولانی‌تر، حامل احساسات کاراکترهاست یا به پیشبرد داستان کمک می‌کند. در طول انیمه بارها قاب‌هایی از پاهای شخصیت‌ها می‌بینیم که به خوبی حس لحظه‌ای آن‌ها را منتقل می‌کنند. شاید چون برای ایشیدا نگاه کردن به چشمان دیگران سخت است و معمولا به پایین نگاه می‌کند، ما هم مثل او نمای پاهای شخصیت‌ها را زیاد می‌بینیم.

هر قاب حاوی جزئیات بسیار ا‌ست. به طور کلی کیوتو انیمیشن استودیویی است که به دلیل گرافیک چشم‌نواز آثارش و طراحی کاراکترهای زیبایش محبوبیت زیادی بین طرفداران انیمه دارد. چشم‌های کاراکترها احساساتشان را می‌رسانند. صدا پیشه‌ها هم درست مثل اکثر انیمه‌ها، اجرای قابل قبولی دارند.

موسیقی متن اثر عمدتا از ساز پیانو تشکیل شده و به شدت تاثیرگذار و به خوبی روی آن نشسته ‌است و در لحظه‌ اوج داستان، به درک حس موقعیت کمک می‌کند. موسیقی انیمه هم توان گریاندن مخاطب را دارد و هم توانایی میخکوب کردن مخاطب را دارد.

نظرات مخاطبین

1 نظر ثبت شده

  1. رامین ایمان زاده گفت:

    خیلی انیمه جالبی هستش

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمه Berserk The Golden Age

انیمه بر اساس مجموعه مانگایی به همین نام به قلم استاد کنتارو میورا ساخته شده که از سال 1989 تا به امروز در حال انتشار است. مانگا به لحاظ کیفیت طراحی، شخصیت پردازی، داستان پرفراز و نشیب و خشونت بسیارش همواره جزو محبوب‌ترین‌ها بوده است. در سال‌های 2012 و 2013 یک سری انیمه‌های سینمایی متشکل […]

انیمیشن inside out

موفقیّت سرنوشت‌ساز فیلم”UP” داکتر در سال 2009، مدیران پیکسار را ترغیب کرد تا به داکتر میدان دهند با اثر پیچیده‌تری به گیشه سینماها بازگردد. درون و بیرون در واقع اوّلین فیلم پیکسار است که استیوجابز، بنیانگذار و مدیرعامل سابق اپل در ساخت آن هیچ مشارکتی نداشته است. درون و بیرون را می‌توان نوآورانه‌ترین اثر پیکسار […]

انیمیشن Mulan‎

مولان سی و ششمین اثر استودیوی معروف والت دیزنی و ششمین اثر این استودیوست که در دوران رنسانس والت دیزنی منتشر شد. داستان این انیمیشن در مورد افسانۀ چینی هوآ مولان است که در زمان سلسله هان اتفاق می‌ افتد. مولان برای حفظ جان پدرش، خودش را شبیه مردان می‌کند و به جای پدرش عازم […]

انیمیشن Away

اثر پیشِ رو آخرین و موفق‌ترین اثر گینت زیلبالودیس است. گینت زیلبالودیس را می‌توان کارگردانی دانست که تقریباً تمام آثارش را به تنهایی خلق کرده است! نویسندگی، کارگردانی و طراحی تمام آثار او به عهده خودش بوده است. گینت می‌تواند نمونه و الگوی بارزی برای کسانی باشد که با کار گروهی مخالفت دارند. اثر “دور” […]