مشخصات اثر

  • نام اثر
    A Letter to Momo نامه‌ای به مومو
  • ژانر
    ماجراجویی کمدی
  • سال ساخت
    2011
  • نوع اثر
    سینمایی
  • زمان
    120 دقیقه
  • کشور سازنده
    ژاپن
  • نام کارگردان
    هیرویوکی اوکیورا
  • نام نویسنده
    هیرویوکی اوکیورا
  • استودیو سازنده
    Production I.G
نوشته شده در: توسط: هانیه بهرامی در: انیمیشن و انیمه

اگر اثر دیگری به کارگردانی هیروروکی اوکیورا ندیده باشید احتمالا ضعف‌های این انیمه آنقدرها به چشمتان نخواهد آمد. انیمه‌ای دوست‌داشتنی که بیش از این که جادویی باشد یک ماجراجویی پر از بازیگوشی است. داستان جذاب دوستی مومو با یوکای‌ها شاید در نیم ساعت اول کند و خسته‌کننده به‌نظر برسد ولی به محض ورود مامه، کاوا و ایوا شور و نشاط به انیمه وارد می‌شود. ادغام غم، بلوغ، شیطنت و تخیل ترکیبی ساخته‌اند که اگر کمی صبوری کنید از تماشای آن پشیمان نخواهید شد.

انیمیشن ژاپنی

فرار از سوگ عزیزان به دنیای ماوراطبیعه

حرفی که انیمه نامه‌ای به مومو می‌خواهد بزند تقریبا واضح است. ایکیورا قصد دارد احساس تنش یا درگیری‌‌های کسانی را که پس از مرگ عزیزشان در سوگ هستند را نشان بدهد. مومو که پدرش را از دست داده چطور قرار است با غم این حادثه کنار بیاید؟ او چه مشکلاتی دارد و زندگی را چطوری پسری می‌کند؟

نیمه اول فیلم کاملا حالت‌های مومو را که افسرده و ناراحت است نشان می‌دهد. در جزیره‌ای که زیبایی و شگفتی‌های بسیاری وجود دارد دائما تنها است و هیچ دوستی ندارد. انیمه تا حد زیادی موفق شده مقابله مومو و تا حدی مادرش را با مرگ نشان بدهد. موموی آرامی که میل به صحبت با کسی ندارد در اواخر فیلم برای این که مادرش را از خطر مرگ نجات بدهد کنشگر می‌شود و دست به نجات او در شرایط دشوار و خطرناک می‌زند. در واقع انیمه نامه‌ای به مومو توانسته با نشان دادن روند رشد شخصیتی نمو به هدف خود دست پیدا کند.

انیمیشن ژاپنی

اثری بد از کارگردانی خوب

اگر انیمه Jin-Roh: The Wolf Brigade را از همین کارگردان دیده باشید احتمالا متوجه قدرت شخصیت‌پردازی و داستان فوق‌العاده آن شدید. انیمه نامه‌ای به مومو اصلا قابل قیاس با این اثر نیست و شاید حتی متعجب شوید که کارگردان هر دو اثر یک نفر است. این به این معنا نیست انیمه نامه‌ای به مومو داستان خوبی ندارد ولی خاص نیست. با این که ناعادلانه به‌نظر می‌رسد اما حتما شما را هم یاد آثار استودیو جیبلی انداخته است.

داستان با این که از افسانه‌ها و یوکای‌ها کمک گرفته است شادی، اندوه، دوستی و تلاش را به خوبی نشان می‌دهد. اینطور به‌نظر می‌رسد که این عوامل ما را با یک انیمه درجه یک طرف می‌کند اما در مجموع یک‌دستی و خاص بودن انیمه‌های جادویی همچون آثار جیبلی را ندارد. همین جاست که ناخوداگاه با انیمه‌ای همچون spirited away مقایسه‌اش می‌کنیم.

انیمه نامه‌ای به مومو دو بخش دارد یکی درام انسانی و دیگری جهان جادویی یوکای‌ها. آن بخش جادویی قصه به خوبی شما را همراه خود می‌کند اما درام انسانی آن بخش‌هایی است که باعث می‌شود یگانگی داستان دستخوش ناهمواری بشود.

دو ساعت برای هیچ

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم انیمه می‌توانست کمتر از دو ساعت باشد و حوصله مخاطب را سر نبرد. مخصوصا اگر یک ربع از نیمه ابتدایی آن کمتر بود و بیشتر به قصه آدم‌های داستان می‌پرداخت. با این حال کمتر صحنه‌ای در فیلم وجود دارد که بتوانید بگویید اضافی است. سادگی داستان هماهنگی عجیبی با تصویر دارد و به همین خاطر شما را تا آخر نگه می‌دارد.

یکی از خوبی‌های انیمه نامه‌ای به مومو این است که تقریبا هرکسی که آن را تماشا می‌کند می‌تواند با داستان ارتباط بگیرد. شاید چون هر انسانی کسانی را در زندگی از دست داده است و این حزن مومو برایش قابل فهم است. نوع برخورد مومو با مسائل و اتفاق متفاوتی که برایش می‌افتد باعث می‌شود این فیلم ارزش تماشا و دوست داشته شدن داشته باشد.

انیمیشن ژاپنی

کاراکترهایی فراتر از کلیشه

توجه فیلم بیشتر بر مومو و سه یوکای است و دیگر نقش‌های فیلم آنقدرها حیاتی نیستند. مومو بعد از مرگ پدرش گوشه‌گیر شده و در روابطش با باقی آدم‌ها این عزلت به خوبی پیداست. سعی می‌کند زیاد صحبت نکند و مواجهه خاصی با دیگران نداشته باشد. شخصیت مومو در ابتدا یک نوجوان حوصله ‌سربر به‌نظر می‌رسد اما پس از ورود مامه، ایوا و کاوا داستان صد و هشتاد درجه عوض می‌شود.

مومو به راحتی با یوکای‌ها ارتباط می‌گیرد، با آن‌ها بحث می‌کند، برایشان دنبال غذا می‌گردد، به ماجراجویی می‌پردازد و حتی درد و دل می‌کند. رابطه مومو با آن‌ها بهترین قسمت‌های انیمه است. درواقع گذر مومو از این مرحله دشوار زندگی‌اش و رشد شخصیتی که دارد بخاطر همین ارتباط است.

ایوا (یوکایی که سر بزرگ دارد و رهبر گروه است)، کاوا (یوکایی که اندامی کشیده دارد و همیشه گرسنه است)، مامه (یوکایی که ریزجثه است و پوستی تیره دارد) سه شخصیت دیگر انیمه نامه‌ای به مومو هستند.

ایوا با این که رهبر گروه است ولی بسیار ساده و احمق است و به راحتی همه‌چیز را لو می‌دهد. کاوا اما کسی است که سیاست به خرج می‌دهد و مسائل را حل می‌کند. مامه احتمالا دوست‌داشتنی‌ترین عضو گروه است. او بسیار مهربان و فراموش‌کار است. به راحتی دوست پیدا می‌کند و با مومو مثل دوستش برخورد می‌کند.

همین سه نفر و اتفاقاتی که برای مومو رقم می‌زنند آن پلی است که مومو را دوباره به دنیای انسان‌ها وصل می‌کند. همانطور که اواخر داستان می‌بینیم مومو بالاخره می‌تواند با بچه‌های جزیره دوست می‌شود، به جشنواره می‌رود و روابطش هم با مادرش بهتر می‌شود در حالی که تا پیش از آن مدام از همه فاصله می‌گرفت.

انیمیشن ژاپنی

ساده ولی جذاب

طراحی شخصیت‌های انسانی انیمه نامه‌ای به مومو شبیه به طراحی انیمه Jin-Roh: The Wolf Brigade و تا حدی انیمه Ghost in the Shell است که هر سه آن‌ها توسط یک نفر طراحی شده‌اند. سادگی انیمه نامه‌ای به مومو ممکن است شما را به اشتباه بیندازد که مثل انیمه‌های جدید جلوه‌های بصری خوبی ندارد اما وقتی شخصیت‌های جادویی وارد داستان می‌شوند متوجه می‌شوید کاملا برعکس است. در دقایق انتهایی انیمه جایی که یوکای‌ها و ارواح طبیعت برای کمک به مومو و کویچی با هم متحد می‌شوند این ظرافت و زیبایی در طراحی را می‌توانید بهتر ببینید.

علاوه بر این‌ها طراحی طبیعت و معماری جزیره هم با جزئیات انجام شده است. اوکیوارا با اجتناب از رنگ‌های درخشان و شلوغ‌کاری و تنها استفاده از رنگ‌های ساده و پاستلی فضای خاصی به فیلم داده است.

اگر در حرکت بدن کاراکترها دقت کنید متوجه می‌شوید که کوچکترین حرکت‌های بدن هم بسیار نزدیک به واقعیت ترسیم شده‌اند و این باعث شده یک واقعیت‌گرایی و تحرک خاصی در انیمه باشد. یکی از نمونه‌های خوب آن وقتی است که مومو با ایوا و مامه مشغول به انجام حرکات موزون است. به طور کل انیمه نامه‌ای به مومو فراتر از ضعف‌های کوچکی که دارد بخاطر طنز خوب، موضوع نو و داستان پر از بازیگوشی‌اش فیلمی دیدنی است که پیشنهاد می‌شود تماشایش کنید.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده

این مطالب را هم از دست ندهید

انیمیشن How To Train Your Dragon 1

انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” محصول سال 2010 یک اثر اقتباسی از کتابی به همین نام است. این کتاب در سال 2003 به نویسندگی کرسیدا کاول چاپ و منتشر شد. همچنین در سال 2010 نیز کتاب توسط استودیوی انیمیشن‌سازی دریم‌ورکز (DreamWorks) به یک انیمیشن بلند تبدیل گردید و موفقیت‌های بسیاری را از آن […]

انیمه Promare

پرومر، جدیدترین ساخته استودیو تریگر و همچنین جدیدترین نوع طراحی انیمه از سوی این استودیو است. این تغییر سبک طراحی استودیو تریگر نظر منتقدان را جلب کرد. در نگاه منتقدان، این نوع طراحی به عنوان راهی جدید برای موفقیت بیشتر این استودیو به شمار می‌رود. از تولیدات معروف دیگر این استودیو می‌توان به انیمه‌های سریالی […]

انیمیشن We Bare Bears

مجموعه سه کله پوک ماجراجو، یک سریال انیمیشنی کوتاه ساخت آمریکا است. این انیمیشن در 4 فصل و 140 قسمت توسط استودیو “کارتون نتورک” ساخته و پخش شد. هر قسمت این سریال 11 دقیقه است. این انیمیشن بلند یکی از جدیدترین آثار این استودیو است. بر اساس گفته یکی از منتقدان، این اثر را می‌توان […]

انیمیشن The SpongeBob Movie: Sponge On The Run

داستان انیمیشن باب اسفنجی به گونه‌ای نبود که بتوان برای آن محتوایی خارج از محتوای کلی در نظر گرفت. تمام دوستان و دشمنان باب اسفنجی در این سری جمع شده بودند و از خوبی‌های باب اسفنجی و تأثیراتی که او در زندگی آن‌ها داشت می‌گفتند. همان داستان همیشگی باب اسفنجی شخصیتی دوست داشتنی است که […]