قدم‌های طراحی کاراکتر

شاید واضح‌ترین مشخصه‌ی کمیک‌بوک‌ها یا همان کتاب‌های مصور، وجود تصاویر جذاب و دیدنی با رنگبندی‌های متنوع در آن‌ها باشد. عاملی که سبب گیرایی هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود و طیف بیشتری از مخاطبان را با خود همراه می‌کند. در اینجا قصد داریم با بررسی قدم‌های طراحی کاراکتر و رنگبندی‌ها آن و خلق جذابیت در کتاب‌های کمیک […]

آموزش طراحی کمیک

شاید بسیاری از ما از آن دسته علاقه‌مندانی باشیم که علاوه بر پیگیری‌ داستان‌های کمیک، تمایل زیادی به یادگیری و آموزش نرم‌افزار‌های مربوط به این حوزه  را هم داشته باشیم. روند طراحی کتاب‌های مصور یا همان کمیک استریپ‌ها دارای پیچیدگی‌های خاص خود است. در اینجا قصد داریم تا با معرفی کتاب‌های آموزشی و نرم‌افزارهای طراحی […]

چگونه نقد کمیک بنویسیم؟

کمیک رسانه‌ای با قدمت طولانی است و به دلیل همین قدمت تاریخی نقد کمیک اهمیت بسیاری دارد. قدمتی حتی بیشتر از خط، زیرا می‌توان ادعا کرد که کمیک یا تصاویر متوالی که حاوی روایت تصویری هستند اولین بار توسط انسان‌های غار نشین اختراع شدند. بعدها توسط مصریان که خطر تصویری هیروگلیف را توسعه دادند شکل […]

تاریخچه کمیک 3

در سال 1939 داننلفد که کارهای سوپرمن را درست می‌کرد شخصیت بتمن را در شماره 27 کمیک استریپ کارآگاهی به مخاطبین خود معرفی کرد. بتمن نوشته بیل فینگر و هنرِ باب‌کین بود. فضای بتمن مخفی بود و در آن زمان به این سبک چهره ثانویه ‌می‌گفتند. بتمن وارد می‌شود بتمن لباس مخصوص و هویت سری […]

تاریخچه کمیک 2

قسمت قبل به قدمت 17 هزار ساله و وجود سابقه 120 ساله کمیک در دنیا اشاره کردیم. کاشفان کمیک‌های اولیه یا داستان مصور همانند رده‌بندی دوره دایناسورها شروع به تقسیم‌بندی دوره‌های کمیک کردند. مثلا اسم دوره اول حضور داستان‌های مصور را عصر ویکتوریایی نامیدند. رادولف تامیز پدر داستان‌های مصور پدر داستان‌های مصور را رادولف تایمز […]

عناصر و مراحل ساخت کمیک

کتاب‌های مصور‌ بهترین روش برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب خوانی است. ترکیب تصاویر با کلمات این قابلیت را دارد تا به عنوان ابزاری برای آموزش افراد در تمام سنین مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان اذعان کرد داستان‌های مصور توان آن را دارند تا با فرهنگ سازی در بین کودکان و نوجوان تاثیرگذار باشند. همچنین […]

تاریخچه کمیک 1

یک میلیارد و 100 هزار دلار معادل 278 میلیارد و 666 میلیون تومان، آمار فروش کتاب‌های مصور در کشور آمریکاست! در حقیقت آمار ذکر شده می‌تواند رقم سرسام‌آوری بابت فروش کتب مصور در تاریخچه کمیک باشد. فلذا فروش همین ژانر در ژاپن عددی بالغ بر 2 میلیارد و 700 میلیون دلار معادل 67 بیلیون و […]

چگونه کمیک آرتیست شویم؟

کمیک به مجموعه داستان‌های مصوری می‌گویند که به صورت متوالی کنار یکدیگر قرار گرفته باشند؛ همچنین با دیالوگ‌‌هایی در قالب ابر یا بالون به روایت داستان بپردازند. اما چگونه می‌توان کمیک نوشت؟ و از کجا شروع کنیم؟ هیچ روش خاصی برای نوشتن کمیک وجود ندارد؛ اما موضوعاتی مشترکی وجود دارد که تمام نویسندگان‌ موفق این […]

درک فرهنگ کمیک

کمیک­‌کارها در سراسر دنیا در چند موضوع مشترک‌اند؛ ایده‌­های مشترک، ارزش‌های مشترک و اهداف مشترک. این سه فلسفه­ زیربنایی فرهنگ سازی کمیک هستند که در طول سال­‌ها گردآوری شده است. باورهایی که هنرمندانی با افکار شبیه به هم و صاحب هدف مشترک را به همدیگر پیوند می‌دهد، خیلی از هنرمندان فقط به چهار باور متمایل […]

ابزار­های مورد نیاز برای خلق کمیک

واقعی کار کنید! این عنوان مبحث آموزشی جدید ما است. موقع خلق کمیک فقط دو ابزار طراحی کمیک است که بدون آن­ها نمی‌­توانید کار کنید. تا به اینجا تمام آموزش­‌ها برای به دست آوردن ابزار شماره یک بود؛ یعنی قدرتمند کردن ذهن شما. اکنون آماده باشید برای دست و پنجه نرم کردن با چالش­‌های کمیک. […]

نما و پنل‌بندی در کمیک

هدف از این مطلب این است که بفهمیم چطور انتخاب پنل، ترکیب‌بندی، تحقیق و تکنیک‌­های طراحی در رسیدن به اهدافمان برای طراحی کمیک کمک کنند. چندی قبل در اوایل آموزش کمیک درباره القای حس مکان به خواننده صحبت کردیم، نماهای معروف می­‌توانند پنل­‌های لانگ شات بزرگی باشند که معمولاً قبل از زوم کردن روی قهرمان […]

چگونه نویسنده کمیک شویم!

نیروی کلمات بخش مهمی از جذابیت فرم هنری است که کمیک نام دارد، نویسندگی کمیک کلمات، احساسات و مفاهیم انتزاعی را برمی­‌انگیزند. در واقع احساسات و مفاهیمی که تصاویر به تنهایی نمی‌­توانند آن‌ها را ثبت کنند. برخی افراد به این امید که آن‌ها بنویسند و باقی افراد طراحی کنند سراغ حرفه کمیک می­‌آیند و برای […]