نوشته شده در: توسط: پریسا صدیقی در: مقالات

تمام اقتصاد جهان بر یک اصل می‌چرخد؛ اصلی به نام “بده و بستان”. این روزها که بحث قرارداد ایران و چین داغ بوده بهتر است به این موضوع و به نقاط مثبت و منفی این قرارداد در خصوص پتانسیل‌های این کشور در صنایع مختلف به ویژه صنعت سرگرمی و سینما بپردازیم.

چین بهترین بازار مصرف برای ایران

چین کشوری با تاریخ چند هزار سال است که علاوه بر مساحت پهناورش جمعیت بالایی نیز دارد. کشور چین با شناخت پتانسیل‌های خود که مهمترین آن داشتن جمعیت زیاد است توانسته به پیشرفت قابل توجهی دست یابد. یک اصل اساسی در اقتصاد، تولید و ساخت یک کالا با برنامه‌ریزی مناسب است که مهمترین قاعده در این امر، تولید با خواست و نیاز مصرف کنندگان آن محصول است. کشوری مانند چین که دارای نیروی انسانی عظیم یک میلیاردی است می‌تواند با مدیریت درست از این موضوع بهترین استفاده را ببرد.

نیروی انسانی میلیاردی چین باعث شده تا فیلم‌های هالیوودی از چند سال پیش به دنبال ارتباط گرفتن با این صنعت باشند. غول‌های فیلم‌سازی غربی نیز به دنبال گرفتن تایید برای وارد شدن به باکس آفیس و سینما این صنعت هستند. اما متاسفانه زرق و برق دروغین سینمای غرب باعث شده تا نور جمعیت عظیم مخاطبین در این کشور به چشم سازندگان فیلم ایرانی نیاید. چین و هند به دلیل جمعیت بالایشان مخاطبین فعال زیادی را دارا هستند، به همین خاطر اگر روی دستیابی و ورود به سینمای این کشور مانور بدهیم، سود بسیار بالایی نصیب سرمایه گذاران صنعت سینما خواهد شد.

سینمای چین

می‌توان گفت این پتانسیل فوق‌العاده جمعیت زیاد چین در سال 2019 شکوفا شد. چین با درآمد 9.2 میلیاردی در سال 2019 رسما یک رکور جدید نسبت به سال‌های گذشته‌اش به وجود آورد. چین در سال 2019 در کل 1037 فیلم تولید کرده است. فیلم‌های چین شامل 850 فیلم بلند، 51 انیمیشن، 74 فیلم آموزشی، 47 فیلم مستند و 15 فیلم با فرمت ویژه (فیلم‌هایی مانند 4D و…) بودند. بنا به گفته دولت چین 88 فیلم از این آثار که باکس آفیسی بالای صد میلیون یوان داشتند فیلم‌های داخلی بوده‌اند.

با توجه به افزایش تولیدات تولید چین در سال 2019 ، فیلم های محبوب هالیوود بسیاری از جذابیت خود را در بازار چین از دست دادند. در سال 2019 از ده فیلم پرفروش باکس آفیس چین هشت فیلم آن چینی بود و تنها دو فیلم هالیوودی وجود داشت که در فهرست 10 درآمد برتر در سال 2019 قرار گرفتند. یکی از آن دوفیلم سریع و خشن هابز و شاو با فروش 1.4 میلیارد یوان بود.

بهترین انیمیشن چینی

چرا سینمای چین جذاب است

پرفروش‌ترین فیلم سال نیز یک فیلم ماجراجویی فانتزی بود که درباره شخصیت اسطوره‌ای محبوب چینی‌ها nezha بود. فیلم nezha با 5 میلیارد یوان توانست در صدر لیست باکس آفیس چین قرار بگیرد. nezha به سرعت به پرفروش‌ترین‌های تاریخ سینما چین دست یافت و در مقام دوم بعد از جنگجوی گرگ2 (Wolf Warrior 2) قرار گرفت.

فیلم جنگجوی گرگ 2 از سال 2017 تا به امروز با فروش 5.68 بیلیون یوان در صدر جدول چین قرار داشت. سازمان مدیریت فیلم چین در همان سال عنوان کرد که 9708 پرده نمایش جدید نصب کرده است به این ترتیب تعداد صفحه‌ نمایش‌های چین به 69.787 رسید و باعث شد تا چین به بیشترین آمار اکران سینما را در جهان از آن خود کند. همین عوامل باعث شد تا سینما چین در سال 2019 به بیشترین آمار فروش خود برسد و بتواند به موقعیت هالیوود نزدیک شود.

چین قدرت پنهان سینما

یکی دیگر از اعجاب سینما چین باز پخش دوباره فیلم آواتار پس از گذشت ده‌ سال در آوریل 2019 در سینما چین است. آواتار با اکران مجدد در سینما‌های چین توانست به فروش 2.8 میلیارد دلاری دست پیدا کند و 3.5 میلیون دلار از این باز پخش بدست بیاورد. حتی جیمز کمرون بعد از این اتفاق از مخاطبان چینی به خاطر حمایتشان تشکر کرد.

بد نیست برای توضیح ماجرای قرارداد ایران و چین به این بپردازیم که در چند سال قبل بهرام عظیمی به شکل بسیار خوبی به این موضوع پرداخت از حرف‌های او اینطور برداشت می‌شود که سینما چین پتانسیل تماشای آثار، حتی ضعیف‌ترین نوع آن را دارد. او ادامه داد حتی ضعیف‌ترین فیلم نیز در این کشور می‌تواند مخاطب اندک خود را داشته باشد. البته تا وقتی که جمعیت میلیاردی چین بخواهند بفهمند فیلم ظرفیت لازم را ندارد فیلم حداقل دو میلیون بازدید را داشته است.

انیمیشن ساز ایرانی

کرونا رشد محصولات چینی را متوقف نکرد

چین در کرونا نیز سینمایش را به جلو برد و رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. شهروندان چین به دلیل مسائل قرنطینه و کاهش تمایل به مسافرت، در کشور ماندند و همین باعث شد تاباکس آفیس در دوره تعطیلات به 770 میلیون دلار برسد. اولین رتبه در چارت تعطیلات چین متعلق کارگاه چینی‌ها 3 (“Detective Chinatown 3”) بود که توانست با فروش 424 میلیون دلار انتقام جویان 2019 را پشت سر بگذارد و جای خودش را در صدر جدول بدست بیاورد و به سودآورترین فیلم چین تبدیل شود.

مسئله جالب درباره فیلم کارگاه چینی‌ها3 این است که این فیلم هیچ چیز خارق‌العاده‌ای ندارد و صرفا یک کمدی متوسط است. همین نکته باعث می‌شود تا به قدر و پتانسیل سینما چین ایمان بیاوریم و قدرت مبارزه سینما چین در مقابله با فرهنگ و تبلیغات سینما وسترن و غربی را لمس کنیم. کاری که سینما چین انجام داد مقابله با صنعت انحصار‌طلب هالیوود است که رقابت را برای بازار سایر سینما‌ها سخت کرده بود. پس چین راه را هموارتر کرد و کشورهایی مانند هند و کره جنوبی هم توانستند تلاش خود را برای مقابله بیشتر افزایش دهند.

سینمای چین مقابل هالیوود

البته در دوران کرونا بین سال 2020 و 2021 یک فرصت برای فیلم‌های چینی به وجود آمد تا در زمان استراحت هالیوود، سینمای خود را نیز گسترش پیدا کند. متعاقبا کار و برنامه بسیاری از استودیو‌های بزرگ به تعویق افتاد و این استودیو‌ها متحمل ضرر سنگینی شدند.

اما چین به دلیل جلوگیری و غلبه سریع به ویروس توانست سینمایش را سریع‌تر از بازار کشور‌های دیگر دوباره به راه بیاندازند، این امر باعث شد تا بقیه‌ی رقبا این صنعت از چین عقب بمانند و سکوی پرتاب دیگری را برای خود به وجود آورد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که کشور چین برای اینکه مردم در زمان قرنطینه در خانه‌ها بمانند دو فیلم مدعی برای قرار گرفتن در چارت پرفروش‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده است تا وضعیت بیماری فراگیر کرونا را بهتر بتواند کنترل کند.

اکران فیلم های سینمایی چینی

چیین دروازه ورود ایران به بازارهای جهان

شاید به دلیل نوع ساختار‌هایی که حکومت چین برای سینمایش قرار داده است به سختی بتوان وارد آن شد و شهرت لازم را کسب کرد. اما همان نبود شهرت و گمنامی برای یک فیلم می‌تواند نکته مثبتی باشد. چرا که اگر تمام جمعیت ایران آن را مشاهده کنند فقط هشتاد میلیون بیننده خواهد داشت؛ ولی اگر بتواند وارد سینما چین شود دیگر نیازی به پخش آن فیلم در کشور‌های دیگر نیز نیست.

البته ورود به سینمای جهانی کار هر کشوری نیست و باید برای ورود به آن علاوه بر مخاطبان خاص و وفادار، یک تیم و برنامه قوی نیز داشته باشید. برای ورود به این عرصه علاقه و پتانسیل کشور مقصد کافی نیست و مهمترین امر برای این موضوع ساختن زیرساخت‌های مناسب سینمایی برای ورود به این حوزه است. زیرساخت‌هایی که بتواند روحیه تیمی را در برنامه‌های این صنعت بزرگ بگنجاند.

زیرساخت‌هایی که به تنهایی در ساختار‌های ایران جا نمی‌شود و برای ساخت آن‌ها به دلسوزان وظیفه‌شناسی نیاز داریم که پتانسیل سینما ایران و نیاز آن را به خوبی تشخیص دهد و برای پیشرفت آن قدم بردارد.

جایگاه سینمای ایران

متاسفانه چیزی که این روز‌ها در سینما ایران شاهد هستیم قیاس اشتباه سینما و سینماگران ایران با سینما آمریکا و ژاپن هستیم. اما نکته‌ای که در سینما ایران وجود دارد، زیر ساخت‌های اجتماعی توجه زیادی به روحیه تیمی و احترام به ارشد یا بهتر بگوییم روحیه قبول دستور نمی‌پردازد. پس باید برای ورود به عرصه جهانی ابتدا نقطه قوت و پتانسیل سینما ایران را پیدا بکنیم.

بیی تمام این حرف‌ها باز هم خالی از لطف نیست که بگوییم یکی از وجوه اشتراک ایران و چین تاریخ بسیار غنی و طولانی دو کشور است. چین توانسته با استفاده از این برتری سینما اسطوره‌ای خود را وارد ژانر فانتزی کند و به پرورش تاریخ خود از طریق سینما بپردازد. اما متاسفانه ایران با توجه به قدمتی مشابه با چین هیچ توجهی به قابلیت و پتانسیل تاریخ خود ندارد.

نظرات مخاطبین

1 نظر ثبت شده

  1. هستی رضایی گفت:

    عالی ای کاش ما هم قدر این پتانسیم های خودمون روبدونیم یکم بفهمیم کل دنیا غرب وامریکا نیست کشور های دیگه هستند که اینقدر خوب و حرفه ای قدم بر می دارند