نوشته شده در: توسط: مرضیه صفری در: مقالات

مردم کره جنوبی علاقه شدیدی به رصد کردن زندگی افراد مشهور یا آیدول‌های کره‌ای کشورشان دارند (به جای کلمه هنرمندان از کلمه افراد مشهور استفاده شد تا تاکید شود که این دخالت در همه اصناف وجود دارد). خطر زیر ذره‌بین بودن، هر فرد و شغلی را تهدید می‌کند. اما چرا خطر؟ درست است که شهرت در وحله اول برای افراد می‌تواند درآمد‌زا باشد، اما هرچه شهرت بیشتر می‌شود گستره گروه‌های مختلفی از مردم که به جمع نظاره کنندگان و نظردهان می‌پیوندند، نیز بیشتر خواهد شد.

نیتیزن‌ها علیه آیدول‌های کره‌ای وارد میدان می‌شوند

افرادی در این میان وجود دارند که دخالت و ابراز نظرات ناراحت کننده از سلاح‌های حضورشان در فضای مجازی است. این افراد که در زندگی واقعی توانایی رو‌به‌رویی با مشکلات خود را ندارند، فضای مجازی را بهترین فرصت برای تخلیه عقده‌های روحی می‌دانند. محرکه چنین افرادی رسانه‌ها هستند.

رسانه به خوبی از ویژگی‌های روحی مخاطب آگاه است و بازی با کنجکاوی مردم از اساس کار آن‌ها شمرده می‌شود. چنین رسانه‌هایی از شدت بی ارزشی لقب رسانه زرد گرفته‌اند. آن‌ها با تیتر کردن جملاتی که از واقعیت به دور است مخاطب را جذب می‌کنند و نظرات منفی را برای بازخورد بیشتر خریدارند.

آیدول های کره ای

زرد نویسی به سبک دیسپچ

یکی از معروف‌ترین این رسانه‌ها که با استفاده از حواشی و بازی دادن حس کنجکاوی مردم مطرح شده است دیسپچ (Dispetch) نام دارد. این مجله کار خود را در سال 2011 شروع کرد. اعضای آن در ابتدا شامل پنج نویسنده، چهار عکاس و دو کارمند دفتری می‌شدند. آن‌ها کارمندان سابق یک رسانه ورزشی بودند که سال‌ها کارشان عکس انداختن از هنرمندان بوده است. از دلایل مطرح شدن دیسپچ حرکتی پرحاشیه و جنجال برانگیز بود.

دیسپچ در روز اول ماه ژانویه سال 2013، خبر دو نفر از هنرمندانی که به دور از اطلاع دیگران با هم قرار می‌گذاشتند را منتشر کرد. در ادامه نیز در اولین روز سال 2014 نیز لیست جدیدی منتشر کرد. این رویه آنچنان ادامه پیدا کرد که از آن به عنوان “سنت دیسپچ” نام برده می‌شود. سنت دیسپچ یعنی هر سال در اولین روز سال خبر قرار گذاشتن حداقل دو نفر از هنرمندان که مخفیانه با هم در ارتباط بودند فاش می‌شود.

زوم دوربین بر روی سلبریتی‌ها

اخبار زوج‌های جدید و آیدول‌های کره‌ای در بقیه روزهای سال نیز از طرف دیسپچ و دیگر خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود. اما استقبال از حرکت جدید دیسپچ در اولین روز سال به قدری بود که سال 2020 که این رسانه هیچ خبری منتشر نکرد، با اعتراض افراد زیادی رو به رو شد. دیسپچ علت انتشار ندادن خبر را موج تازه بیماری کرونا عنوان کرد. سنت هر ساله دیسپچ زیر پا گذاشتن حقوق زندگی شخصی افراد است.

اما مردم بی‌توجه به این موضوع فقط به دنبال ارضای حس کنجکاوی خود هستند. در اکثریت مواقع نتیجه انتشار خبر قرار گذاشتن زوج‌ها ، جدایی آن‌ها است. چرا که مردم با نظراتشان آن‌ها را تحت فشار می‌گذارند. در بعضی از موارد طرفداران یکی از زوج‌ها برای دختر یا پسر مقابل، مشکلاتی از قبیل مورد فحشا قرار دادن فرد یا فرستادن کادو‌های ترسناک به او به وجود می‌آورند. به همین خاطر است که هر ساله در اولین روز سال بسیاری از طرفدارن نگران هستند که نام هنرمند مورد علاقه خود را روی سایت‌ها ببینند.

لیست قرارهایی که تا به امروز توسط دیسپچ منتشر شده است:

لیست هنرمندان کره ای

تیتر بزن و در رو

سایت Allkpop از جمله دیگر مجلات زردی که می‌توان به آن اشاره کرد. این سایت با وجود سابقه بد خود در تیتر زنی و مقالات کاری کرده است که از او به عنوان منبع معتبری اسم برده نمی‌شود. در صورتی که اولین بار این سایت مقاله‌ای درباره آیدول‌های کره‌ای منتشر کند، همه در انتظار تایید سایت‌های دیگر می‌مانند تا آن خبر را باور کنند.

یکی از دلایل مهمی که طرفدارن کی‌پاپ نسبت به این سایت جبهه دارند، مربوط به حاشیه این سایت با خواننده Ailee می‌شود. این خواننده که در آمریکا بزرگ شده است، برای ادامه دادن رویای خوانندگی به کره جنوبی آمد. وی در آزمون‌های استعداد‌یابی آنلاین زیادی شرکت کرد.

سایت مذکور در یکی از آین آزمون‌ها با بهانه اهمیت زیبایی از او عکس‌هایی شخصی خواسته بودند. این خواننده پس از فرستادن عکس‌ها متوجه شده بود که آن سایت جعلی بوده است. پس از شهرت Ailee با آهنگ‌های موفقی نظیر Heaven، در سایت Allkpop این عکس‌ها منتشر شد.

پس از پیگیری شرکت این خواننده و خبرگزاری‌ها، متوجه شدند عکس توسط دوست پسر سابق ایلی که از این اتفاق باخبر بوده، به دست سایت Allkpop رسیده است. طرفدارن در اعتراض به زیرپا گذاشتن حقوق زندگی شخصی Ailee توسط Allkpop برآمدند .این سایت در پاسخ اعلام کرد این خبر در ابتدا در جای دیگری منتشر شده بود. درست است که هیچ‌وقت حقیقت به طور کامل به گوش مخاطب نمی‌رسد، اما همین مورد نشان می‌دهد که برای جذب مخاطب رسانه‌های زرد دست به هر کاری می‌زنند.

حمله نظرات مردمی به حریم خصوصی آیدول‌های کره‌ای

البته فراهم کردن بستری مستقل برای نظردهی مقوله بدی نیست. دیدگاه‌های مختلف هستند که جهان را به سمت و سوی متفاوت هدایت می‌کنند. اگر این نظرات مثبت و یا حتی نقد درست باشند جهان را به سوی اصلاح شدن پیش می‌برند. گاهی همین نظرات موجب می‌شوند که توجه‌ها به سمت تلاش‌های یک فرد جلب می‌شود. لی دو هیون (lee do hyun) بازیگر کره جنوبی است.

او به خاطر توجه مردم به زندگی شخصی‌اش مورد ستایش مردم قرار گرفت. لی دو هیون به خاطر عملکرد خوبش در سریال هتل دلونا توانست شانس گرفتن نقش اول را در سریال “دوباره هجده سالگی” پیدا کند. اما به جز توانمندی او در بازیگری مردم پس از مدتی، متوجه شرایط سخت زندگی شخصی او شدند . در مصاحبه‌ای لی دو هیون عنوان کرد که دارای برادری معلول است و شرایط سخت زندگی‌اش باعث شده است که با کاراکتر یا شخصیتش در سریال دوباره هجده سالگی به خوبی ارتباط برقرار کند.

توجه مردم به این موضوع باعث شد از او در میان کسانی که در سال 2020 بیشتر دیده شده‌اند، یاد شود.

آیدول های کره ای لی دو هیون

اما همیشه نظردهی مردم منجر به نتایج خوب نمی‌شود. در سایت‌های خبرگزاری به مردم مخاطب اخبار که انواع و اقسام نظرات را به اشتراک می‌گذارند به اصطلاح نتیزن Netizen گفته می‌شود. نتیزن به معنای شهروند است. متاسفانه شهرت نتیزن‌های کره‌ای به نظرات مخرب آن‌ها است. چرا که تاثیر و بازدهی نظرات منفیشان بیشتر از نظرات مثبتشان است. تاثیراتی که گاهی باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری برای آیدول‌های کره‌ای شده است. در مقاله آینده در رابطه با این تاثیرات که گاه جبران ناپذیرند بیشتر صحبت خواهد شد.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده