نوشته شده در: توسط: فاطمه شهاب‌الدین در: مقالات

فضای مثبت و منفی

آنچه می‌تواند طراحی شما را با زیبایی بیشتری همراه کند و تصویر قابل قبولی را به مخاطب القا کند، فضای مثبت و منفی است. فضای مثبت و منفی همان فضای خالی و پر است که به طرح شما حجم می‌دهد و آن را زنده می‌کند. طراحی که این موضوع را در نظر می‌گیرد، هوشمندانه‌تر دست به قلم می‌برد.

همانطور که میبینید با استفاده از فضای مثبت و منفی در تصویر بالا لوگوی جالبی از حرف M و دم کوسه ساخته شده است.

طراحی اشیا در وهله اول می‌تواند شما را در درک بهتر این مطلب یاری کند. اشیایی که این فضا در مورد آن‌‌ها صدق می‌کند، بسیارند. می‌توانید آن‌ها را بیابید و طراحی کنید تا بهتر فضای مثبت و منفی و اهمیت آن را لمس کنید.

قوری‌ها مثال خوبی برای اشیایی هستند که می‌توانند فضای مثبت منفی را با دسته یا سر خود به ما نشان دهند. کاربرد فضای مثبت و منفی در طراحی چهره و اجزای آن نیز مشهود است.

اجزای چهره

اگر تمرینات جلسه اول را به خوبی انجام داده باشید و فضای مثبت و منفی را درک کرده باشید، نباید برای شروع طراحی اجزای چهره نگرانی داشته باشید! تا کنون فضای زنده و اشیا را مدل قرار داده‌ایم؛ حالا زمان آن رسیده که تصویر مدل‌ها را روی برگه A4 چاپ کنید و رو به روی خود قرار دهید. مدادهای خود را تیز کنید، برگه A3 را آماده کرده… به مرحله جذاب طراحی خوش آمدید.

چشم‌ها

اولین، سخت‌ترین و مهم‌ترین طراحی از اجزای چهره، متعلق به چشم‌هاست. اگر ماهرانه‌ترین طرح را هم از چهره شخصی بکشید اما چشمان او را آن طور که هستند تصویر نکنید، شما شکست خورده‌اید. چون هیچ کس نخواهد توانست هویت طرح شما را تشخیص دهد. حتی خود شخص!

چشم‌ها همان گونه که درواقعیت عضو حیاتی محسوب می‌شوند، در طراحی نیز پایه و اساس یادگیری اجزای چهره‌اند. اگر شما بتوانید چشم را به نحو عالی ترسیم کنید و در آن مهارت کسب کنید؛ بدون شک می‌توانید از پس دیگر اجزای چهره نیز به خوبی برآیید.

نخستین قدم برای طراحی دقیق، اندازه گیری است. طرح چاپی را مانند تصویر زیر با خط‌ها اندازه گیری و علامت گذاری کنید. بعد از آن روی برگه خط افقی صافی را رسم کنید و اندازه‌ها را روی آن مشخص کنید.

حالا با خیال راحت حالت اولیه چشم خود را رسم کنید. سعی کنید اندازه‌ها کاملا با طرح چاپی هم‌خوانی داشته باشند. زمان کشیدن مردمک چشم، به گردی و حالت آن توجه داشته باشید. یادتان باشد که فضای مثبت و منفی را در داخل چشم مدنظر بگیرید.

مهم است گوشه‌های چشم را دقیقا مانند خودش رسم کنید. همچنین کشیدن خط پشت پلک در نشان دادن حالت نگاه بسیار مؤثر است، پس با دقت بسیار آن را همان گونه که هست طراحی کنید.

یادتان باشد اگر می‌خواهید ابرو را اضافه کنید، بازهم اندازه‌گیری کلید اصلی کار شما خواهد بود. به نحوی که در شکل‌های زیر می‌بینید.

ابتدا و انتهای ابرو را به خط چشم متصل کنید و سپس محدوده ابرو را با خطوط صاف مشخص کنید. یادتان باشد برای کشیدن مژه‌ها و ابروها هنوز زود است

شما اگر در کشیدن چشم‌های تکی مهارت پیدا کرده‌اید حالا زمان آن است که قرینه آن‌ها را آن طور که در صورت قرار دارد، رسم کنید.

همانطور که در شکل می‌بینید با ادامه دادن خطی که مبنای طراحی شما در چشم تکی است، می‌توانید چشم بعدی را با اندازه گیری رسم کنید.

کشیدن چشم در حالت‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید احساسات متفاوت را ترسیم کنید و مهارت خود را بالا ببرید.

بینی

بینی عضوی است که بیش از سایرین به حجم دهی نیاز دارد. بنابراین در کشیدن آن باید فضای مثبت و منفی و اندازه‌ها را به دقت رعایت کرد. برای شروع طراحی بینی ابتدا خط پایه‌ای کشیده و سپس از قسمت پایین بینی مطابق شکل آغاز می‌کنیم. بعد از آن با طراحی کناره‌ها و اندازه گیری ارتفاع آن، ادامه می‌دهیم. فراموش نکنید که در طراحی تا حدی می‌توانیم حجم را رسم کنیم و این عمل را با سایه زدن یا هاشور باید تکمیل کرد.

نقطه دایره‌ای شکل که در مدل و طراحی، در نوک بینی مشخص شده‌، مکانی است که معمولاً در سایه زدن و حجم دهی به بینی مؤثر است، پس حتما آن را در طراحی لحاظ کنید.

لب‌ها

لب‌ها هم می‌توانند مانند چشم‌ها احساس شادی و غم را در حالت خود منتقل کنند. به علاوه آن که آن‌ها می‌توانند مدل‌های متفاوت بسیاری داشته‌باشند. اگر اندازه گیری را به نحو صحیح بلد نباشیم و به فضاهای مثبت و منفی دقت نکنیم در طراحی لب‌ها به مشکل برخواهیم خورد.

مانند ترتیبی که در شکل مشاهده می‌کنید برای طراحی لب‌ها نیز ما نیاز به خطی داریم که در ابتدا میان دو لب کشیده شود تا آن را پایه قرار دهیم و سپس بر اساس آن به اندازه‌گیری بپردازیم.

تمرین

طرح‌های زیر را برای تمرین بیشتر استفاده کنید. یادتان باشد که پرینت بگیرید و اندازه‌ها را رعایت کنید. همچنین به طرح‌های زیر بسنده نکنید و از سایت Pinterest برای مدل‌های بیشتر کمک بگیرید.

مختصری از سبک‌های نقاشی

بیزانس

عصر بیزانس از مهمترین دوره های تاریخی است و مربوط به دوره امپراتوری روم شرقی می باشد که در حدود ۳۳۰ میلادی توسط کنستانتین تاسیس شد. در سال ۱۴۵۳ میلادی قسطنطنیه پایتخت امپراتوری به تصرف ترک‌ها در آمد و اینگونه عصر بیزانس به پایان رسید. اما هنر بیزانسی از بین نرفت، زیرا در نیمه دوم سده پانزدهم میلادی و بخش قابل توجهی از سده شانزدهم این هنر هنوز هم مورد توجه بود.

هنری که مبتنی بر مسیحیت و مذهب پیش می‌رفت بنابراین در آن اثری از شخصیت هنرمند دیده نمی‌شد. هنرمندان این دوره از خادمان و راهبان گمنامی بودند که تصاویر کتاب مقدس را به صورت نقاشی و موزاییک‌کاری بر دیوارهای کلیسا و یا مکان های مختلف ماندگار می‌کردند.

از آثار دوره بیزانس

رومانسک

رمانسک هنری میانه است که ادامه بیزانس و آغازگر گوتیک محسوب می‌شود. رمانسک هنری تحت سلطه کلیساست، بنابراین هنوز هم نمی توان آن را هنری مستقل شمرد. هنری که بیش از نقاشی، آثار معماری و نقش برجسته هایش به یادگار مانده است.

از آثار دوره رومانسک

 

از آثار دوره رومانسک

گوتیک

گوتیک در زمان قرون وسطی به وجود آمد و مانند سبک های پیش از خود هنوز هم در خدمت کلیسا بود اما در دوره گوتیک پسین در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی موضوعات غیر مذهبی همچون صحنه‌های شکار نیز به تصویر کشیده شدند. تصویرسازی تقویم کتاب مصور “ساعات خوش دوک دوبری” اثر برادران لمبورگ را می‌توان فصیح ترین اثر نقاشی این دوره به حساب آورد.

 

از آثار دوره گوتیک

 

از آثار دوره گوتیک

 

از آثار دوره گوتیک

رنسانس

جنبش رنسانس در قرن چهاردهم تا هفدهم میلادی منجر به تولد تفکری جدید در تمام زمینه ها شد. یکی از این زمینه‌ها نقاشی بود . این جنبش عظیم با ابداع پرسپکتیو و نقاشی های جوتو شروع قدرتمندی را به نمایش گذاشت. سپس فلورانس با پرورش نقاشان بزرگی چون لئوناردو داوینچی، ساندرو بوتیچلی و میکل آنژ این دوره را به اوج خود رساند.

تابلو آفرینش آدم اثر میکل آنژ

 

تابلو شام آخر اثر لئوناردو داوینچی

 

تابلو ستایش مغان اثر لئوناردو داوینچی

 

تابلو مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده