کوتاه ترین مدل روایت داستانی است که میتواند از زیر 100 کلمه تا 1000 کلمه نوشته شود. داستانک در واقع کوتاه شده داستان کوتاه است که تمام عناصر داستان کوتاه را این بار بسیار خلاصهتر در خود دارد.
این مدل داستانها به واسطه مدل جدید زندگی افراد که بسیار سریعتر و با کمبود وقت همراه است محبوب گردید. داستانهای کوتاهی که معمولا برش کوتاهی از یک واقعه را در تعداد کلمات کمتری بیان میکنند و در قرن 19 میلادی به محبوبیت دست یافتند. در داستان کوتاه رساندن مفهوم داستان و پیام در زمان کوتاه و حجم کم یکی از نکات مهم در نگارش این مدل متن هاست. این مدل داستانها معمولا بین 3500 تا 7500 کلمه است و عموما در مجلات منتشر میشوند.
در این مدل نگارش برخلاف داستان کوتاه که باید مفهوم در سریع ترین حالت ممکن به مخاطب ارائه شود، دست نویسنده برای پرداختن بیشتر در داستان باز است. شخصیت پردازی در این مدل نوشتار از داستان کوتاه بیشتر اهمیت و گسترش پیدا میکند. داستانهای عاشقانه معمولا در این دسته قرار میگیرند و تعداد کلمات آنها بین 7500 تا 17000 کلمه است.
ناول یا همان رمان بخشی از ادبیات داستانی را تشکیل میدهد. رمان معمول ترین مدل داستان گویی در ادبیات است که شامل پیچشهای داستانی گسترده، تعدد شخصیتها، زاویه دیدهای متنوع و داستانهای متنوع است. عموما رمانها بیش از 40000 هزار کلمهاند و بیشتر کتابهای ادبیات جهان در قالب رمان به نگارش در میآیند. رمانها عموما به بخشهای مختلفی تقسیم بندی میشوند، که رمانهای مبتنی بر حوادث، شخصیت، رمانهای اجتماعی، بیوگرافی، تاریخی و فانتزی از جمله دستههای شاخص در بین رمانها هستند.
دنیای کتابها به دو دسته کتب داستانی و غیر داستانی تقسیم بندی میشوند. هر یک از این دو گروه نیز به زیرمجموعههایی تقسیم میشوند که به اصطلاح به آنها ژانر میگویند. کتابهای داستانی بیشتر شامل قصههای خیالی و ساخته ذهن نویسندگان هستند و حوادث آن در واقعیت وجود ندارند. ولی کتابهای غیر داستانی بر مبنای واقعیت و اطلاعات قابل دسترسی نوشته شدهاند.
این کتابها بیشتر شامل داستانهای اسطورهای و تاریخی هستند که به گذشتگان، خدایان و افسانههای سرزمینهای مختلف ارتباط دارند. همچون داستان آرش کمانگیر
این داستانها شامل قصههای با موضوعات ترسناکاند، اتفاقاتی که وحشت برانگیزاند و ما را میترسانند و به هیجان وا میدارند. همچون داستان فرانکنشتاین
داستانهای این سبک بر اصل ایجاد هیجان و تعلیق استواراند. قصههایی که باعث میشوند خواننده غرق در تعلیق ایجاد شده توسط نویسنده شده و سعی کند داستان را پیش بینی کند که عموما موفق نخواهد بود. همچون داستان هیچ چیز جاودانه نیست.
جرم و جنایت عنصر اصلی این مدل قصههاست. جستجو درباره یک جنایت رخ داده و پیدا کردن شواهد و مدارکی که منجر به دستگیری مجرم میشود از جمله جذابیتهای این ژانر است. همچون داستان شرلوک هلمز
قصههای این ژانر در دنیای واقعی ولی همراه با جادو میگذرد. عناصر جادویی که ترکیب آنها با دنیای واقعی جذابیت این مدل داستانها را افزایش میدهد. همچون داستان مرشد و مارگاریتا
عشق و جذابیتهای عاطفی درون مایه اصلی این داستانهاست. داستان عاشقانه بین دو انسان که در تلاش هستند تا زندگی خود را ادامه داده و پایان خوشی را رقم بزنند. همچون داستان دکتر ژیواگو
داستانهایی که زمان در آنها مبهم و مکان زندگی شخصیتها در سیارات یا سرزمینهای عجیب است. تکنولوژی پیشرفته بوده و گاهی همین تکنولوژی ناشناخته عنصر اصلی روایت داستان میشود. همچون داستان پارک ژوراسیک
جهان شکل گرفته در این داستانها سراسر شگفتی است. دنیایی جادویی با موجودات جادویی که اتفاقات ماورایی را رقم میزنند. داستانهایی که حس خیال را در خواننده تقویت و او را در این سرزمین غوطه ور میکنند. همچون داستان ارباب حلقهها
کتابهایی که تاریخ در آنها مشخص و عموما اتفاقات واقعی و روزمره ما را به نمایش میگذارند. داستانهایی که حکم مرجع ادبیات را ایفا میکنند و ما را با دنیا قصه و داستان اصولیتر آشنا میسازند. همچون داستان 1984
این ژانر شامل کتابهای با تصاویر بسیاراند که تصاویر جایگزین متن داستان شدهاند. کتابهایی که به صورت رشته تصاویر متوالیاند که یک قصه را برای مخاطب روایت میکنند. داستانهایی که اغلب ابرقهرمانی و مربوط به نوجواناناند. همچون داستان بتمن
اتفاقات و وضعیتهای غیرعادی که خارج از محدوده زندگی روزمره هر انسانی است عنصر اصلی این داستان ها را تشکیل میدهند. خطرات و جریاناتی که شخصیتها با آنها روبرو میشوند تا داستان را به پیش ببرند. همچون داستان ماجراهای هاکلبری فین
0 نظر ثبت شده