نوشته شده در: توسط: امیر محمد بهامیر در: آموزش انیمیشن

1- انیمیشن سنتی

انیمیشن سنتی به عنوان انیمیشن ساخته شده بر روی طلق یا طراحی شده بر روی کاغذ شناخته می‌شود. اکثر آثار تولید شده در قرن بیستم همچون آثار دیزنی از این تکنیک بهره می‌برند. در این تکنیک از نقاشی‌هایی که بر روی کاغذ طراحی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها اختلاف جزئی با نقاشی قبلی دارند عکس گرفته می‌شود. انیماتورها این نقاشی‌ها را بر روی کاغذ شفاف به نام طلق کپی می‌کنند و سپس از هرکدام از این طلق‌ها عکس گرفته می‌شود. طلق‌های تکمیل شده کاراکترها در کنار طلق‌های پس زمینه قرار می‌گیرند و با دوربین rostrum camera از ان‌ها عکس گرفته می‌شوند و بر روی فیلم متحرک قرار می‌گیرند.

تکنیک طلق در اوایل قرن بیستم منسوخ شد و جای آن را سیستم کامپیوتری گرفته است. طراحی‌ها و نقاشی‌ها در کامپیوتر به صورت مستقیم رسم می‌شوند. برخی از مشهورترین آثار دهه نود میلادی از جمله Pinocchio 1940 ،The Lion King 1994 و باقی آثار از این مدل تکنیک در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

انیمیشن کامل

انیمیشن کامل اصطلاحی است که به نحوه تولید انیمیشن سنتی در کیفیت بالا گفته می‌شود و در این تکنیک از حرکات دقیق و باورپذیر استفاده می‌گردد. کارهای واقع گرایانه استودیو دیزنی و همچنین آثار کارتونی برادران وارنر از جمله نمونه‌های انیمیشن کامل هستند.

انیمیشن محدود مدل دیگری از انیمیشن سه بعدی است که در آن جزئیات کمتری نسبت به انیمیشن کامل استفاده می‌شود. حرکات در این سبک روان نیست و توسط هنرمندان United Productions of America پایه گذاری شده است. این تکنیک بیشتر به عنوان یک اثر هنری شناخته می‌شود و بسیار مقرون به صرفه برای رسانه‌ها و تلویزیون به حساب می‌آید.

روتوسکوپی تکنیکی دیگری است که توسط مکس فلایشر ابداع شد. وی در سال 1917 این تکنیک را معرفی کرد که در آن انیماتورها روی حرکات زنده طراحی انجام می‌دادند. انیمیشن بازی زنده نیز نام تکنیک دیگری است که از ترکیب فیلم سینمایی و انیمیشنی ساخته می‌شود. در این تکنیک شخصیت‌های کارتونی با بازیگران واقعی ترکیب می‌شوند و محصول نهایی یک فیلم سینمایی است. فیلم Who Framed Roger Rabbit محصول سال 1988 از این مدل تکنیک در ساخت خود بهره برده است.

2- استاپ موشن

این تکنیک شامل استفاده از عروسک‌ها یا اشیا واقعی است که در آن با تغییر موقعیت این عروسک‌ها و عکس برداری از آن ها حرکت ایجاد می‌شود. در این تکنیک در هر یک از فریم‌ها تغییر جزئی در محل یا قسمت‌های مختلف عروسک ایجاد می‌کنند و بعد از کنار هم قرار دادن این عکس‌های گرفته شده ما شاهد حرکت عروسک هستیم. امروزه این تکنیک با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری نیز ساخته می‌شود. آثاری همچون Coraline 2009 یا Robot Chicken 2005 از این تکنیک در ساخت خود بهره برده‌اند.

انیمیشن گلی

انیمیشن گلی از جمله تکنیک‌های ساخت استاپ موشن است که در آن از عروسک‌هایی که با گل یا مواد منعطف ساخته شده‌اند استفاده می‌شود. در داخل این عروسک‌ها از اسکلت فلزی استفاده می‌شود تا بتوان به راحتی آن را تغییر داد. Wallace & Gromit :The Curse of the Were-Rabbit و Chicken Run از جمله آثاری‌اند که از این تکنیک بهره برده‌اند.

انیمیشن برش کاغذی

انیمیشن برش کاغذی تکنیک دیگری است که در آن به جای استفاده از عروسک خمیری یا گلی از تکه‌های کاغذ استفاده می‌شود. در این تکنیک تکه‌های کاغذ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سپس به حرکت در آورده می‌شوند. South Park از جمله آثاری به حساب می‌آید که از این تکنیک در ساخت آن‌ها استفاده شده است. انیمیشن سایه نیز مدل دیگری از انیمیشن برش کاغذی است که در آن نور به سطح کاغذها تابیده شده و سپس سایه آن‌ها بر روی یک صفحه قرار می‌گیرد. از تصویر برداری این سایه‌ها بر روی صفحه مشخص شده مدل انیمیشن سایه‌ای ساخته می‌شود.

تکنیک‌های دیگری همچون انیمیشن اشیا که از اشیا واقعی استفاده می‌کند یا انیمیشن بریک که از لگو در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود از جمله دیگر تکنیک‌های ساخت انیمیشن در سبک استاپ موشن هستند.

3- انیمیشن کامپیوتری

انیمیشن کامپیوتری همان گونه که از نامش پیداست توسط سیستم‌های کامپیوتری ساخته می‌شود. انیمیشن‌های دو بعدی که همچون سبک سنتی هستند یا انیمیشن‌های سه بعدی که از طریق مدل سازی ساخته می‌شوند در این دسته جای می‌گیرند. تصاویر انیمیشنی دو بعدی روی یک کامپیوتر با استفاده از گرافیک Bitmap یا با استفاده از گرافیک Vector ساخته یا ویرایش شده‌اند. این شامل ورژن اتوماتیک تکنیک‌های انیمیشن سازی سنتی، interpolated morphing ،onion skinning و interpolated rotoscoping است.

انیمیشن سه بعدی توسط ساخت مدل‌های کامپیوتری انجام می‌شود. انیماتورها در این سبک با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی شکل مورد نظر را طراحی کرده و سپس با استفاده از این نرم افزارها حرکت‌های لازم را برای مدل سه بعدی طراحی می‌کنند. موشن کپچر از جمله تکنیک‌های ساخت سه بعدی است که در آن بازیگران نقشی را ایفا می‌کنند و سپس با استفاده از سیستم چهره و حرکات آن‌ها طراحی دوباره می‌شود.

4- انیمیشن مکانیکی

انیمیشن‌های مکانیکی مدلی از ساخت هستند که در آن به جای طراحی و مدل سازی از عروسک‌های واقعی و عروسک گردانی بهره برده می‌شود. این تکنیک قدمت بسیار طولانی دارد که در آن یک عروسک گردان عروسک ساخته شده توسط پارچه یا یک ربات را کنترل می‌کند و یک صدا پیشه نیز به جای عروسک صحبت می‌کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده