نوشته شده در: توسط: کمیکا در: آموزش انیمیشن

متفکران فرهنگی و اجتماعی در قرن 20 به این نتیجه رسیدند که فیلم برخلاف انیمیشن سازی نمی‌تواند بستر مناسبی برای آموزش کودکان باشد. همین دلیل باعث شد سرمایه گذاری برای سرگرم سازی و ارائه‌ی محتوا به سوی انیمیشن سوق داده شود زیرا انیمیشن بستر مناسبی در جهت سرگرم سازی و ارائه‌ی محتوای آموزشی برای کودکان است.

انیمیشن سازی را فرا بگیریم

اما برای آنکه بتوانیم محتوای خود را در قالب انیمیشن ارائه نماییم ابتدا باید بتوانیم انیمیشن بسازیم؛ قصد داریم به صورتی ساده به شما بگوییم چگونه می‌توانید خود انیمیشن بسازید.

1- برنامه ریزی برای آن که کجای داستانتان انیمیشن شود مهم است. برای ساخت انیمیشن‌های ساده می‌توانید در ذهن خود همه چیز را برنامه ریزی کنید ولی برای انیمیشن‌های پیچیده‌تر حتما طرح نامه مکتوب داشته باشید. داستان را به صورت کامل بنویسید و سپس سراغ آن بروید که چگونه داستان را انیمیشن کنید.

2- تصمیم بگیرید قرار است چه بخش‌هایی از داستان متحرک و کدام بخش نشود. معمولا لازم نیست همه داستان تبدیل به انیمیشن شود. این مدل ساخت انیمیشن را محدود می‌گویند که عمدتا غیر واقعی جلوه می‌کنند و مخاطبانش خردسالان‌اند.

3- مشخص کنید کدام قسمت از بخش‌های انیمیشن را می‌توانید به صورت تکرار انجام دهید. مثل راه رفتن کاراکتر یا حرکت دهان که نیاز به تکرار در تمام لحظات انیمیشن دارند.

اوسامو تزوکا

ساده‌ترین شکل ساخت انیمیشن

4- ساده ترین روش انیمیشن سازی آن است که تصاویر را با تغییر در جزئیات بر روی صفحات کاغذ بکشید و سپس این صفحات را پی در پی به صورت متوالی نمایش دهید. برای ساخت یک ثانیه انیمیشن نیاز به 24 ورق یا همان فریم داریم. البته گاها انیمیشن‌ها از 12 فریم نیز استفاده می‌کنند.

5- برای شروع انیمیشن سازی می‌توانید طرح‌های خود را بسیار ساده بکشید. تصاویر ساده با پس زمینه‌های ساده‌تر را امتحان کنید و کم کم طرح‌های خود را پیچیده‌تر کنید. سعی کنید پس زمینه‌ها شبیه به یکدیگر باشند وگرنه انیمیشن شما خنده‌دار به نظر می‌رسد.

6- بالا بردن تعداد فریم‌ها یا کاغذ‌ها می‌توانید کاری کنید که تصاویر شما واقعی‌تر به نظر برسد. زیرا هر چه تعداد فریم‌های تصویر شما به 24 نزدیک‌تر شود تصویر واقعی‌تر و بلعکس آن تصویر غیر واقعی‌تر جلوه می‌کند.

نقش استوری برد در انیمیشن سازی

7- انیمیشن‌ها قبل از تولید توسط انیماتورها به صورت استوری برد طراحی می‌شوند. برای طراحی استوری برد یک اثر و بعدا تبدیل آن به یک انیمیشن متحرک به صورت سنتی نیاز به افراد زیادی خواهید داشت. طرح اولیه پیشنهادی است به تهیه کنندگان تا قبل از شروع کار بدانند دقیقا قرار است چه اثری را تولید کنند.

8- ضبط دیالوگ‌ها و موسیقی انیمیشن در این مرحله و بعد از طراحی استوری برد انجام می‌شود. زیرا از این مرحله به بعد طرح کلی انیمیشن تکمیل شده و دیگر تغییری در اثر رخ نمی‌دهد. در این مرحله صدابردار اثر موسیقی و دیالوگ‌های شخصیت‌ها را با یکی از صفحات استوری برد هماهنگ می‌کند تا خطاهای زمانبندی را پیدا کند.

9- برگه‌های مدل برای طراحی شخصیت‌ها و همچنین اصلاح زمانبندی حرکت‌ها ایجاد کنید. این برگه‌ها همچون یک راهنما به شما کمک می‌کنند تا کاراکترها و پس زمینه داستان را با یک مدل ثابت جلو ببرید. به این مرحله از کار ماکت سازی گفته می‌شود.

آموزش گیم سازی

برای انیمیشن سازی تنها یک مداد و کاغذ کافیست

10- صفحات داستان را طراحی کنید. در این بخش انیماتورها تمام جزئیات مربوط به ساخت انیمیشن از جمله زاویه دید نما، مسیر حرکت دوربین، نورپردازی، پس زمینه نماها و حتی حرکت کاراکترها را طراحی و مشخص می‌کنند. پس از مشخص شدن مدل کاراکترها و پس زمینه به اضافه جزئیات حرکت‌ها، کارگردان این طرح ابتدایی را تایید می‌کند. سپس کار طراحی اصلی آغاز می‌شود.

11- انیمیشن سنتی از طراحی صفحات جداگانه و نمایش این صفحات به صورت متوالی ساخته می‌شود. در این مرحله لازم است هر قاب با مداد روی کاغذ شفافی که بالای آن سوراخ است کشیده شود. سوراخ‌های بالای صفحه برای نگه داشتن هر ورق توسط گیره است و باعث می‌شود که ورق‌ها از روی تخته کار لیز نخورند.

12- پس زمینه‌ها که عناصر ثابت هستند ابتدا طراحی می‌شوند. این صفحات امروزه به صورت دیجیتالی طراحی می‌شوند. سپس هر انیماتور با استفاده از کاغذهای شفاف ( celluloid ) شروع به رسم کاراکترها می‌کند. کاراکتر بر روی هر کدام از صفحات شفاف نقاشی می‌شود، منتهی با کمی تفاوت. این تفاوت‌ها باعث می‌شوند که حس حرکت در کاراکتر شما دیده شود. این تصاویر معمولا سیاه سفید رسم می‌شوند تا در مراحل بعدی رنگ آمیزی شوند.

13- بعد از طراحی کاراکترها و پس زمینه از همه آن‌ها تک تک عکس گرفته می‌شود. عکس‌های گرفته شده کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با نمایش متوالی آن‌ها انیمیشن ساخته می‌شود.

استاپ موشن چیست

14- برای ساخت انیمیشن استاپ موشن مراحل دقیقا شبیه به ساخت انیمیشن دو بعدی است. منتهی با این تفاوت که کاراکترها و اشیا به صورت دستی و عروسکی ساخته می‌شوند. این عروسک‌ها قابلیت تغییر وضعیت دارند. هر عروسک به صورت جداگانه تغییر داده شده و از آن تغییر عکس برداری می‌شود. از کنار هم قرار دادن این تصاویر می‌توان استاپ موشن ساخت.

15- انیمیشن سازی سه بعدی بسیار شبیه به مدل دو بعدی است. در این مدل ساخت انیمیشن کامپیوتر جایگزین صفحات کاغذ شده است. همچنین انیماتورها به جای کشیدن چندباره کاراکترها از مدل سه بعدی استفاده می‌کنند که قابلیت تغییر وضعیت و حرکت تمام عناصر بدن کاراکتر را دارد.

16- انیمیشن سه بعدی نیاز به تجهیزات خاص و البته مهارت انیماتورها در استفاده از این تجهیزات دارد. البته فراموش نشود که مهارت پایه نقاشی و طراحی از جمله ملزوماتی است که چه در انیمیشن دو بعدی و چه سه بعدی باید توسط انیماتورها کسب شود.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده