نوشته شده در: توسط: کمیکا در: آموزش انیمیشن

قوانین 12 گانه انیمیشن سازی را برای اولین بار شرکت دیزنی به جهان معرفی کرد. قوانینی که با تجربه انیماتورهای دیزنی همچون اولی جانسون و فرانک توماس ایجاد شد و بعدها در کتاب توهم زندگی 1981 منتشر گردید. این قوانین را می‌توان سنگ بنای ساخت انیمیشن‌ها دانست که معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

لوگوی استودیو دیزنی

تصویر لوگوی شرکت دیزنی

قوانین انیمیشن سازی

1- فشردگی و کشیدگی

یکی از مهمترین قوانین انیمیشن سازی به این بخش اختصاص دارد. این تکنیک کمک می‌کند که برای کاراکترها و اشیا وزن، اثر جاذبه زمین، جرم و انعطاف را شبیه سازی کنیم. بر فرض مثال توپی که به زمین می‌خورد و به هوا پرتاب می‌شود.

2- پیش بینی

این تکنیک اجازه می‌دهد تا مخاطب را برای آنچه که قرار است ببیند آماده کنید. این تکنیک باعث می‌شود تا عمل شی یا کاراکتر واقعی‌تر جلوه کند. به طور مثال برای بلند شدن ابتدا باید زانوان شما خم شوند، این نکته نشان دهنده آن است که رعایت نسبت‌های فیزیکی در ساخت انیمیشن اهمیت دارد.

3- خلاصه گویی

این تکنیک باعث می‌شود تا شما بتوانید به وسیله ایجاد حرکت چشمان بیننده را به آنچه که در صحنه مهم است هدایت کنید. این عمل باعث می‌شود که مخاطب تمرکز بیشتری بر محتوای به نمایش درآمده داشته باشد.

4- مستقیم به جلو و حالت به حالت

برای طراحی انیمیشن دو راه وجود دارد، یکی حرکت مستقیم رو به جلو و دیگری حرکت حالت به حالت است. در حالت حرکت رو به جلو تمام فریم‌ها به ترتیب طراحی می‌شوند. این عمل بهترین راه برای ایجاد حرکات روان و واقعی است.

5- دنباله‌ها و هم پوشانی

همه اجزای یک شی در موقع حرکت سرعت یکسان ندارند. به طور مثال در لحظه توقف یک شی اجزای آن سرعت متفاوتی را نسبت یه دیگر اجزا از خود بروز می‌دهند. مثلا در موقع دویدن کاراکتر سرعت حرکت دست و پا با حرکت سر متفاوت است، این عمل هم پوشانی نام دارد. در عمل دنباله‌ها نیز مثلا موهای کاراکتر پس از توقف وی همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهند تا متوقف شوند.

6- افزایش و کاهش سرعت

برای یادگیری این بخش مشاهده لحظه حرکت و توفق اتومبیل گزینه مناسبی است. اتومبیل در ابتدا حرکت شتاب کندی دارد ولی بعد از مدتی به شتاب بیشتری دست پیدا می‌کند. این عمل در انیمیشن سازی باعث می‌شود که حرکت اشیا واقعی‌تر جلوه کنند.

7- قوس

اشیا در هنگام حرکت مسیر قوسی شکلی را دنبال می‌کنند. به طور مثال در هنگام پرتاب توپ، توپ حرکتی قوسی مانند دارد که بر حسب قوانین فیزیکی است.

8- حرکت ثانویه

این حرکت برای تاکید بیشتر صحنه اکشن در یک اثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال حرکات موهای کاراکتر در هنگام حرکت یا تکان خوردن برگ درختان در هنگام وزش باد در این قائده گنجانده می‌شود. البته باید دقت کرد که حرکت ثانویه نباید حرکت اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.

9- زمان بندی

این بخش درباره زمان بندی حرکت اشیا و کاراکترهاست. به طور مثال اگر یک شی را حرکت دهید با زمان بندی مناسب، کنترل حالت و واکنش کاراکتر یا شی می‌توانید حرکت آن را واقعی‌تر جلوه دهید.

10- اغراق

واقعی بودن بیش از اندازه در انیمیشن می‌توان محصول نهایی را خراب کند زیرا فانتزی عنصر مهمی در ساخت آثار انیمیشنی است. اغراق کمک می‌کند تا فضای واقعی اثر کمی شکسته شود و محدودیت‌های اشیا و کاراکترها برداشته و آن‌ها پویا تر جلوه کنند.

11- طراحی

طراحی درست و اصولی اشیا و کاراکترها و همچنین دانش طراحی اصول پایه از جمله ملزومات مهم در ساخت انیمیشن است. باید در ساخت کاراکتر‌ها و اشیا درک مناسبی از آناتومی و فرم آن شی یا کاراکتر داشته باشید.

12- جذبه و گیرایی

فهم درست دیزاین، طراحی مناسب و شخصیت پردازی خوب باعث می‌شود تا شما بتوانید اثری را خلق کنید که جذبه و گیرایی داشته باشد. به گونه‌ای که مخاطب جذب دیدن محصول شما شده و تجربه‌ای ارزشمند را کسب کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده