نوشته شده در: در: آموزش کمیک

کتاب‌های مصور‌ بهترین روش برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب خوانی است. ترکیب تصاویر با کلمات این قابلیت را دارد تا به عنوان ابزاری برای آموزش افراد در تمام سنین مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان اذعان کرد داستان‌های مصور توان آن را دارند تا با فرهنگ سازی در بین کودکان و نوجوان تاثیرگذار باشند. همچنین پتانسیل این مطلب به گونه است تا شما را به سرزمینی خیالی منتقل کند.

درک عناصر کمیک

Speech bubble/balloon (بالن یا حباب گفتار)

نمادهای درون کمیک مانند تابلوها ، دیالوگ‌ها و زیرنویس‌ها معمولاً به صورت شهودی قابل درک هستند؛ با این حال خوانندگان ممکن است همیشه از اصطلاحات کمیک آگاه نباشند. توضیح این اصطلاحات سبب می‌شود تا خواننده درک بهتری نسب به فهم متن و روایت داشته باشد. به عنوان مثال مطالعه‌ی نحوه استفاده از ابر یا حباب‌های داستان باعث می‌شود مخاطب بیشتر با مکانیک عقبه ‌کمیک آشنا شود.

 Spread (گسترش)

طرح واحدی که در دو صفحه یا بیشتر در کمیک ارائه شود را گسترش می‌نامند. همانطور که در مقاله‌ی (چگونه کمیک کار شویم؟) اشاره کردیم در شرح ماکت کلی زمانی که برای طراح توضیح داده می‌شود تا در کدام صفحه نمای گسترده قرار گیرد ما عمل گسترش را انجام می‌دهد. معمولا در هر روایتی به صورت استاندارد یک عمل گسترش رخ می‌دهد.

Caption (عنوان یا سرتیتر)

عنوان یا سرتیتر پنلی جدا از بقیه بوده که معمولا در اوایل داستان از زبان خود راوی یا از طرف یکی از شخصیت‌ها روایت می‌شود. همچنین اکثرا برای فراهم کردن زمینه چینی از آنچه اتفاق افتاد است در صفحات اول داستان قرار می‌گیرد.

Splash (طرح جلد)

تصویری تمام صفحه که برای معرفی داستان و سبک و سیاق کمیک غالباً در ابتدای کتب مصور می‌آید و باعث جلب توجه‌ مخاطب استفاده می‌شود. اسپلش یا همان طرح جلد مجموعه‌‌ای‌ از نمایش، تظاهر، بیان و اعلام موجودیت اثرتان در کمیک است و می‌توان گفت مخاطبین با طرح جلد شما است که جذب کارتان می‌شود.

Panel (قاب و بخش)

قاب یا بخش همان تصویر مجموعه کنش و واکنش‌هایی است که در هر سکانس روی می‌دهد. شما در پنل با تصویر و بالن دیالوگ روایتگر اتفاقاتی که رخ می‌دهد هستید. قالب پنل‌ها در هر روایت متفاوت بوده و بیانگر سبک شما نیز است.

Gutter (فاصله‌ میانی)

فاصله‌ی بین هر بخش یا قاب را فاصله‌ی میانی می‌گویند. فاصله‌ میانی سبب سهولت در خواندن روایت متن توسط مخاطبین می‌شود. شما می‌تواند بر اساس روایت خود فضای بین هر پنل را بزرگ یا کوچک نمایید. همچنین به مخاطب در مرحله‌ی پنل و فاصله‌ی میانی این قابلیت را می‌دهد تا خودشان شخصا در روند داستان همراه بوده و حرکت‌ها را برای خود تصور کنند.

ابزار­های مورد نیاز برای خلق کمیک

ابزار­های مورد نیاز برای خلق کمیک

مراحل ساخت کمیک

مجموع مراحل ساخت کمیک شامل 7 بخش بوده که در موارد زیر به تعریف هر یک می‌پردازیم:

  • Plot
  • Synapses
  • Script
  • Iiiustrator
  • Painting یا Coloring
  • Lettering

 

1. پیرنگ (Plot)

پیرنگ کتاب مصور همان ایده‌ی و اتفاقاتی درون داستان است که به آن طرح کلی یا ماکت کلی نیز گفته می‌شود؛ برای درک این مرحله لازم است مقاله ( چگونه نویسنده شویم؟ ) را مطالعه کنید.

2. سیناپس (Synapses)

سیناپس خلاصه‌‌ای از داستان و اتفاقاتی است که در هر پاراگراف برای بخش اسکریپت نوشته می‌شود. شما در این مرحله در هر پاراگراف به روایت داستانتان برای بخش اسکریپت می‌پردازید. سیناپس داستان در کل چکیده‌ای از اتفاق در قالب چند پاراگراف به صورت سکانس به سکانس است.

3. اسکریپت (script)

تلفیقی از فیلمنامه و داستان‌نویسی را تصور کنید که برگرفته شده از هر سیناپس است. با این تفاوت که میزان سِن ارائه شده از طرف خالق اثر به شدت بیشتر از فیلنامه نویس برای ساخت یک اثر سینمایی است. زیرا این اسکریپت از میزان نور تا نحوه‌ی ریکشن شخصیت‌ها را باید به طراح نشان دهد.

نکته: بخش اسکریپت نویسی از دشوارترین و سخت‌ترین مراحل نوشتن کمیک است.

4. طراحی ( Iiiustrator )

بعد از اتمام اسکریپت، نوشته و سناریو به طراح ارائه شده و به مرحله‌ی طراحی می‌رسد. آرتیست بر اساس میزانسِن دریافتی از نویسنده به خلق کاراکتر و فضا می‌پردازد. به همین خاطر تعامل نویسنده و طراح به شدت مهم است.

5. ( Painting یا Coloring )

رنگ‌آمیزی طرح‌ها مرحله‌ یکی مانده به آخر است. قسمت رنگ زیر نظر شخص کالرآرتیست و در چند مرحله انجام می‌شود. مضامین روانشناسی به رنگ آمیزی مرتبط شده و در دیدن تصاویر تاثیری شگرف بر مخاطب دارد.

6. لترینگ (Lettering)

قسمت لترینگ آخرین بخش از ساخت کمیک است. کمیک بعد از این مرحله راهی چاپ شده یا در سایت به صورت وبتون قرار می‌گیرد. لترینگ به محل قرارگیری بالن و حباب گفتار یا دیالوگ در طرح می‌گویند. اینکه فرد قابلیت آن را داشته باشد تا به درک درستی از محل قرار گیری بالن‌ها برسد خود به تخصص جداگانه‌ای نیاز است. همچنین توپوگرافی متن به شدت مهم بوده و بر اساس هر ژانر از داستان فونت آن تغییر می‌کند.

نظرات مخاطبین

0 نظر ثبت شده